Gå til innhold

GTX 570 til GTX 750 TI?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte å gjere ein liten oppgradering uten å gjere så alt for mykje.

 

Såg dette kortet her:

https://www.komplett.no/product/807718/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-750ti-gaming-2gb-physx

 

GTX 750TI

frå 2014

 

I dag har eg eit GTX 570 frå 2010.

 

Er dette ein god oppgradering til ein liten penge eller er resten av datamaskin alt for mykje av ei sinke? Sjølv med OC.

 

Dette er PCen min:

 

16gb ram
2x      Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

GTX 570 PCI 2.0
Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 732MHz

Hovudkort:
400 645915 Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, 6Gb/s,FW,USB3.0, VGA,DVI,HDMI,DP

Prosessor:
Intel® Core i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

 

SSD Harddisk:
700 648573 Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Desktop Kit
 
Straumforsyning:
XFX ProSeries Core Edition 550W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 1x 6pin PCIe, 1x 6+2pin PCIe, 6x SATA
 
Mitt kabinett er:
Cooler Master CM 690 II Lite Midi Tower
Endret av CasualVims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

750 ti er bare såvdt bedre enn GTX 570, maks 20% økning om du er heldig. For å være ærlig er det å gå fra 570 til 750 ti en elendig oppgradering og direkte sløs. Du kunne like godt brent opp pengene i peisen. Gå for enten minimum GTX 770 eller GTX 960 for en merkbar oppgradering. Alt under det er rimelig vanskelig å forsvare økonomisk.

 

Men siden endel av spillene i dag er blitt rimelig krevende, så ville jeg vurdert å spart opp til enten GTX 970 eller R9 390. Riggen din klarer fint å kjøre disse skjermkortene og. Men for all del styr unna billig kort som 750 ti, forskjellen vil nok være minimal fra det du har i dag.

Endret av 93MiChr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
 

Anbefaler deg å lete etter et brukt R9 380, evt. Et brukt GTX 680 da maskina di uansett ikke støtter DX12 fullt ut. Du burde da ha nok til full HD og 60fps med høye instillinger i de fleste spillene.

 

 

Hva mener du med det, rawilliam?

 

 

 

CasualVims:

 

Ikke noe problem å sette inn et nyere kort i den maskinen der. Er et stykke igjen før CPU blir flaskehals for grafikkortet :)

 

Som flere sier, ikke gå for 750 ti. Det blir mer en sidegrade enn en upgrade. Hva spiller du og hvor mye er du ute etter å bruke eventuelt?

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

DX12 kompatibilitet har kun med skjermkortet og gjøre, så det rawilliam sier om directX kompatibilitet i riggen din er direkte tull. Det kan videre nevnes at både R9 380 og GTX 680 vil slite med høye innstillinger på 1080p i nyere spill, middels innstillinger er nok mer realistisk. 380 er forsåvidt på nivå med GTX 960 som per dags dato er et middel-range skjermkort som sliter med nyere spill på høy/full grafikk.

 

Se etter enten 970 eller R9 390 brukt, det trenger ikke være for dyrt, og vil holde betraktelig lengre.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Det eg speler mest er nok Rainbow Six Siege og Overwatch. Andre spel eg spelar klarar kortet mitt allereie å dra fint, men RB6 og OW må eg nedgradera ein del i oppløysinga for å få over 60fps. Teksturar og clutter og AA og alt det der er ikkje så nøye, men oppløysinga gjer det litt vanskelegare. Vil difor tyne ut nokre ekstra leveår før eg går for komplett ny rigg.

 

Eg kan eigentleg bruka ganske mykje, men er på jakt etter value. Freistar lite å nytte 6000kr forsåvidt, så eg tenkar noko i prisklassen 1000-2500,- på det meste.

 

 

Kva med dette?

MSI GeForce GTX 960 Gaming 4GB

https://www.komplett.no/product/839636/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-960-gaming-4gb#

Endret av CasualVims
Lenke til kommentar

Er budsjettet ditt kun 1-2.5k så vil jeg råde deg jeg til å droppet oppgradering av skjermkortet. Du får lite igjen for å kjøpe et 960 kort, selv 4GB versjonen er ikke kapable til å bruke mer enn 2GB, og det blir veldig lite, spesielt om du skal spille på 1080p. Du må opp i 3500 for at det skal være verdt det, 960 er ikke en god oppgradering sammenlignet med det du har i dag. Vil gå så langt som å kalle 570 til 960 en minimal og idiotisk oppgradering.

 

Enten kjøp nytt kort for 3.5k, eller se etter ett 970 kort på bruktmarkedet/finn.

For 1000-1500 så vil du få et skjermkort som er på linje med det du har i dag, med andre ord totalt bortkastet. Og for 2500 får du en minimal oppgradering, som er såpass liten at du like gjærne kunne droppet det. Blir for dyr pris i forhold til hva du får igjen for det. Til sammenligning har referanse 970 (billigste) dobbelt av ytelsen til et 960 kort.

 

Så for 1k ekstra får man tilsvarende ytelse som 2 960 kort, bare for å sette i perspektiv hvorfor 960 er et dårlig eller rettere sagt et elendig kjøp.

 

Hadde du derimot hatt et GTX 550 ti kort så hadde jeg godt med på at GTX 960 var en rimelig oppgradering, men ikke med GTX 570.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Så du ville helst anbefalt å gått opp i noko slikt som dette då?

 

Sapphire Radeon R9 390 8GB GDDR5 NITRO

kr 3.400,-

https://www.komplett.no/product/846401/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-390-8gb-gddr5-nitro#reviews

 

Eller denne:

ZOTAC GeForce GTX 970 4GB

Kr 3000,-

https://www.komplett.no/product/824851/datautstyr/skjermkort/pci-express/zotac-geforce-gtx-970-4gb#

 

 

Vert prosessoren ein form for flaskehals her, eller følgjer den opp?

Kva av desse er best, eller er det ein annan tredje variant som vert meir optimal trur du?

Endret av CasualVims
Lenke til kommentar

Ja, R9 390 eller 970 hørtes ut som et bedre valg. Mulig du mister noen fps i CPU-intensive spill som GTA V og Arma 3 pga. prosessoren. Men til gjengjeld så overklokker 2500k som et beist, og det trenger ikke den dyreste kjøleren.

 

Uansett, når man først skal bruke noen tusen på skjermkort så er det jo tross alt bedre å bruke det på et skjermkort hvor man faktisk merker en forbedring, og det gjør du iværtfall ikke med et billig kort til 1-1.5k.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt på med GTX 970. R9 390 trekker formye strøm, og siden du kun har 550W så kan det hende AMD skjermkort byr på problemer, spesielt om du skal overklokke.

Siden Zotac GTX 970 er på salg nå i helgen til kun 3k, så hadde jeg slått til på det ;)

 

Gå heller for nVidia, de trekker mindre strøm og det er vesentlig når du har en begrenset strømforsyning.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Så du ville helst anbefalt å gått opp i noko slikt som dette då?

 

Sapphire Radeon R9 390 8GB GDDR5 NITRO

kr 3.400,-

https://www.komplett.no/product/846401/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-r9-390-8gb-gddr5-nitro#reviews

 

Eller denne:

ZOTAC GeForce GTX 970 4GB

Kr 3000,-

https://www.komplett.no/product/824851/datautstyr/skjermkort/pci-express/zotac-geforce-gtx-970-4gb#

 

 

Vert prosessoren ein form for flaskehals her, eller følgjer den opp?

Kva av desse er best, eller er det ein annan tredje variant som vert meir optimal trur du?

 

Hvilken som er best skal ikke jeg uttale meg om, da jeg heller litt for mye mot det grønnelaget. Prosessoren burde ikke være et problem. Bruker selv en i7 2600k(storebror) med et GTX 980 Ti.

Lenke til kommentar

Dette var igrunn dilemmaet mitt sist gong eg vart forvirra vekk frå å kjøpa noko. Straum, val av kort, og verdien av dette i framtida. Tenkte å kjøpa meg ein skjerm, AMD med freesync er mykje billigare enn Nvidia sin g-sync. Så om eg kjøper 970 så får eg uansett ikkje råd til ein god skjerm. Men visst eg kjøper 390 så tåler kanskje ikkje PSUen min å køyre det og freesync-skjerm hjelper lite når PCen ikkje får straum nok.

 

 

Ser på systemkrav av 390 har 750mw som påkrevd.

 

Er det anbefalt, eller eit absoluttkrav? Og korleis kan eg evt. veta kva slingringsmonn eg måtte ha?

 

Og skulle eg finna på å kjøpa G-sync skjerm så er visst det på veg ut også etterkvart siden freesync er billigare og meir ope? 

 

 

Blir lettare frustrert av PC :p

Lenke til kommentar

Siden strømforsyningen din er Bronze sertifisert, så kan vi anta at den har en efficiency rating på 80%. Det vil si at strømforsyningen din har et totalt output på 440W, dvs. 36 Amps totalt. Et R9 390 kort krever 42 Amps, dvs. 504W for å i det heletatt starte. Vi kan derfor konkludere med at strømforsyningen din ikke vil holde til dette kortet.

 

GTX 970 derimot krever kun 30 Amps, det samme som 360W, så sannsynligvis vil ikke strømforsyningen din ha noe problem med dette kortet.

 

Det du derfor må veie opp er hva som blir rimeligst:

1) GTX 970 + G-sync

2) R9 390 + Free-sync + ny PSU

 

Uansett med free sync og g-sync så er alt fra GTX 960 og nedover totalt bortkastet, da disse skjermkortene ikke kan få noe optimalt utbytte av disse skjermene. Men spørsmålet er vel mer om du trenger free-sync eller g-sync....

Lenke til kommentar

Takk for gode svar kompis.

 

Eg har testa Free Sync hjå ein ven og kom til den konklusjonen at dette var eit must for ein eventuell oppgradering av skjerm. Men visste ikkje at eg måtte så langt opp i kort for å få effekten frå det.

 

No blei eg så usikker, så eg må utsetja det til den kritiske sansen går vekk igjen om ei vekas tid :]

Lenke til kommentar

Du må ikke nødvendigvis så høyt opp, men free-sync og g-sync hjelper som oftest når skjermkortet ikke klarer å push nok fps i forhold til vsync, og det senarioet er mer vanlig når man spiller på høye innstillinger, noe man vanligvis ikke gjør med billig kortene.

 

Kan prøve å forklare poenget mitt; et billig kort kan utnytte free-sync og g-sync, men igjen så er sjansen for lag større en screen tearing med billig korta. Dersom lag er problemet (ikke screen tearing) så er eneste løsning og slå ned grafikk innstillingene. Jo lavere grafikken blir jo mindre blir sjansen for screen tearing (dersom man bruker vsync), som er grunnen til at jeg ser på free-sync og g-sync som unødvendig på billigere skjermkort.

 

Kommer man opp på GTX 970/R9 390 nivå derimot så ser jeg nytten med en free-sync eller g-sync skjerm ;)

 

Håper du ser hvor jeg vil hen. Alt kan dra fordel av free-sync eller g-sync, men med et billig skjermkort så blir selvsagt behovet mindre. I tillegg til at jeg finner det vanskelig å forsvare kjøpet av en dyr skjerm med et billig skjermkort.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...