Gå til innhold

lover og regler for registrering av domenenavn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å kvitte meg med dem, men webhuset sa at jeg måtte ha dem i 1 år siden det er det jeg har bundet meg for.  Det er det konkrete navnet til produkter, så nå blir jeg vel saksøkt siden jeg ikke kan kvitte meg med dem..

navnene er Trademarked.

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

Reglene kan nok variere litt basert på hvilket toppnivådomene det er snakk om. Er det .no, så kan du lese om reglene på Uninett Norid sine nettsider.

 

Angående angrerett, så er det et interessant spørsmål. Er det registrert på deg som privatperson, er det i utgangspunktet angrerett på tjenester. Merk at det ikke gjelder om du uttrykkelig har godtatt at tjenesten skal leveres før 14 dager har gått.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Tviler på at du blir saksøkt. Men du kan bli klaget inn for Norid og bedt om å overlevere domenet til firmaet som mener det har krav på det.

 

Hvis du ikke vil gi det fra deg kan saken havne i Domeneklagenemnda.

https://www.norid.no/no/regelverk/navnepolitikk/#link17

 

Det ligger et arkiv med tidligere klager behandlet i nemnda. Du kan se om du finner saker som ligner på din og hva utfallet ble utfallet.

https://www.norid.no/no/domenekonflikter/klagearkiv/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har en god grunn til å registrere navnet f.eks. et forum så pleier det å betales hvis f.eks. MS vil ha domenet. Det er folk som driver med kjøp og salg av "feilstavingsdomener" og domener med annet etternavn enn firma domener. Det vil koste dem en del å gå til retten så du kan sikkert inngå forlik, du vil uansett ikke få noen økonomiske konsekvenser hvis du lever i Norge.

 

Selv om de har kopirettigheter på et navn så skal det litt mer til for å få rettigheter til et domene, dvs. at de burde ha kjøpt det selv og da bør betale deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...