Gå til innhold

Frank Årebrot: Trump og Hitler har likhetstrekk


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Frank Årebrot meinar Trump og Hitler har likhetstrekk i ein artikkel på tv2: http://www.tv2.no/nyheter/8129709/

 

Årsaken er som følger: Hitler spilte på frykt og raseri. Jødene og utenlandske makter var problemet, og han ville "gjøre tyskland stort og mektig igjen".

 

Det her synes eg var tragisk av Årebrot. Trump ønsker ikkje innvandring fra Mexico og omegn, fordi han mener det er skadelig. Han vil forhandle igjen handelsavtaler han meinar er dårlige for USA, og dermed bringa tilbake jobber til vanlige amerikanarar. Han vil gjøre "USA bra/godt igjen"*, men når han seie det, meinar han godt igjen for Amerikanarar. At det igjen skal bli vekst i lønningar for den vanlige amerikaner, slik det ikkje har vert på så mange år. Da gjennom å ikkje hente inn konkurranse om arbeidet fra Mexico og ellers, samt å forhandle på nytt dårlige avtalar.

 

Hitler derimot prøvde å ta over makta med vold, ganske tidlig i hans politiske karriære (det vart naturligvis glømt av Årebrot). Trump skyldar heller ikkje på grupper, men på innvandring. Dei bringer med seg negative ting, alle i Mexico eller med Mexikansk opprinnelse er det ikkje noko galt med. Han vil stoppe innvandringen fra muslimske land midlertidig, for å få rede på kva som er gale, sidan det skjer terroraksjonar.

 

Hitler ville gjøre Tyskland millitært mektig, fordi dei allierte hadde nekta dei millitærmakt etter første verdenskrig. Da Årebrot sin kommentar "Tyskland stort og mektig igjen". Trump vil ikkje blande seg inn i utlandet, slik USA var før første verdenskrig.

 

Det her synes eg var seriøst svakt, og eigentleg skammeleg for UiB. Der eg går. Herre min Gud, for ein grotesk og skamfull sak.

 

* Great kan, som du sikkert veit, bety bra og godt

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

"Det ville vært grotesk å sammenligne Trump med den Hitler som begikk selvmord i Berlin i 1945 etter å ha drept millioner av sivile, og som hadde kastet verden ut i storkrig. Men om vi ser på Adolf Hitler som leder for et politisk parti i 1928, da han drev valgkamp i et demokratisk flerpartisystem, så begynner det å bli ganske mange skremmende likheter, sier professor i sammenlignende politikk, Frank Aarebrot, til TV 2."

 

Ser ikke helt hva som er så galt i sammenligningen ..

 

Mange av oss har likhetstrekk med Hitler! Jeg for min del kan av og til få lyst til å myrde noen som sniker i køen på Rema1000, men det betyr ikke at jeg tar det ut i handling

Lenke til kommentar

Det virker som folk har problemer med å skille mellom periodene her, og lukker øynene for den spesifikke perioden Aarebrot snakker om, på 20/30-tallet, ikke 40-tallet:

 

"Det ville vært grotesk å sammenligne Trump med den Hitler som begikk selvmord i Berlin i 1945 etter å ha drept millioner av sivile, og som hadde kastet verden ut i storkrig. Men om vi ser på Adolf Hitler som leder for et politisk parti i 1928, da han drev valgkamp i et demokratisk flerpartisystem, så begynner det å bli ganske mange skremmende likheter, sier professor i sammenlignende politikk, Frank Aarebrot, til TV 2."
 
Og som Godwin selv har uttrykt så er argumentasjon av historisk relevans unntatt fra Godwins Law, men brukes ofte likevel som argument av folk som ikke liker sammenligningene i forsøk på avsporing eller sensurering av debatter de ofte har en smal forståelse av.

 

Man kan jo spørre seg, som et tankeeksperiment, om man rundt årsskiftet 1932/33 basert på samtidens hendelser ville ant noen form for uråd eller hatt betenkeligheter vedr. den sosialistiske partilederen. Kunne man forestilt seg hvilken retning det gikk, i en tid hvor historien etter januar 1933 var ukjent?

 

Vi vet naturligvis hvordan det gikk etterpå, men det gjorde de ikke i perioden før 1933. Det er der Aarebrots sammenligning befinner seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns amerikanerene må prøve å bli mer voksne og ikke dra fram sånne bøller som han der til kandidater.

 

Vi kan ikke se bort fra at Trump går hele veien til president. Men må gud forby at det skjer.

Som Årabrot sier, kan han neppe bli dictator i Usa pga av sterk grunnlov og det der.
Det som er farlig, er at der er en Putin i Russland og hvis de to begynner å fokke hverandre opp, ja da kan det bli skummelt.
Det er det som er den store faren regner jeg med.

 

Fare fordi ingen av dem er den typen som vil fire på noe og inngå kompromisser. Putin lar seg ikke presse, og er villig til å ty til militær makt før enn  å tape ansikt.
Trump mye det samme, fordi det vil ikke være noen vei tilbake om han er havnet i president stolen. I tillegg er han såpass gammel, at han neppe bryr seg særlig om egen personlig framtid om ting brygger opp.

Så dette er er ganske farlig tror jeg ja.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Det er likehetstrekk, Trump appellerer til folk med en hang mot autoritær styring med å henvise til andre grupper man må være redd for, som unnskyldning for å en autoritær styreform. Som Hitler. Nå kan man jo forsåvidt diskutere hvor retorisk klokt det er å sammenlikne med Hitler spesifikt, da det er mye følelser som involveres når man bringer opp et slikt navn.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Frank Årebrot meinar Trump og Hitler har likhetstrekk i ein artikkel på tv2: http://www.tv2.no/nyheter/8129709/

 

 

Ja hva vet vel Frank Årebrot om politisk historie... Virkemidlene er jo de samme og om du bare skifter ut settingen til Amerika pr idag, så blir det dessverre åpenbart hvorfor han kan sammenlikne disse to narcissister.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Det her synes eg var tragisk av Årebrot.

Don’t shot the messenger. Trumph har likhetstrekk til Hitler og Årebrot er langt i fra den første til å påpeke det. Budskapet er konkret, faktabasert og riktig. Du trenger ikke tolke inn en hel masse vonde følelser, hat og stigmatisering fra krigen. Hitler var en dyktig og engasjerende leder med mange likhetstrekk til Trumph, hans valg av politiske kampsaker og måte å opptre på. De spiller på de samme følelsene og virkemidlene selv om "fienden" er en helt annen. Jeg synes over hodet ikke at Årebrot skal ha kritikk for å kalle en spade for en spade.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Frank Årebrot meinar Trump og Hitler har likhetstrekk i ein artikkel på tv2: http://www.tv2.no/nyheter/8129709/

 

Årsaken er som følger: Hitler spilte på frykt og raseri. Jødene og utenlandske makter var problemet, og han ville "gjøre tyskland stort og mektig igjen".

 

Det her synes eg var tragisk av Årebrot. Trump ønsker ikkje innvandring fra Mexico og omegn, fordi han mener det er skadelig. Han vil forhandle igjen handelsavtaler han meinar er dårlige for USA, og dermed bringa tilbake jobber til vanlige amerikanarar. Han vil gjøre "USA bra/godt igjen"*, men når han seie det, meinar han godt igjen for Amerikanarar. At det igjen skal bli vekst i lønningar for den vanlige amerikaner, slik det ikkje har vert på så mange år. Da gjennom å ikkje hente inn konkurranse om arbeidet fra Mexico og ellers, samt å forhandle på nytt dårlige avtalar.

 

Hitler derimot prøvde å ta over makta med vold, ganske tidlig i hans politiske karriære (det vart naturligvis glømt av Årebrot). Trump skyldar heller ikkje på grupper, men på innvandring. Dei bringer med seg negative ting, alle i Mexico eller med Mexikansk opprinnelse er det ikkje noko galt med. Han vil stoppe innvandringen fra muslimske land midlertidig, for å få rede på kva som er gale, sidan det skjer terroraksjonar.

 

Hitler ville gjøre Tyskland millitært mektig, fordi dei allierte hadde nekta dei millitærmakt etter første verdenskrig. Da Årebrot sin kommentar "Tyskland stort og mektig igjen". Trump vil ikkje blande seg inn i utlandet, slik USA var før første verdenskrig.

 

Det her synes eg var seriøst svakt, og eigentleg skammeleg for UiB. Der eg går. Herre min Gud, for ein grotesk og skamfull sak.

 

* Great kan, som du sikkert veit, bety bra og godt

 

Hatet som piskes opp fra venstresiden mot Trump blir bare mer og mer ekstremt. Når er de fornøyde, når er det nok? Er det noen av disse haterne som innerst inne håper på at Trump skal bli drept?

Endret av Hekate81
Lenke til kommentar

Syns amerikanerene må prøve å bli mer voksne og ikke dra fram sånne bøller som han der til kandidater.

 

Vi kan ikke se bort fra at Trump går hele veien til president. Men må gud forby at det skjer.

Som Årabrot sier, kan han neppe bli dictator i Usa pga av sterk grunnlov og det der.

Det som er farlig, er at der er en Putin i Russland og hvis de to begynner å fokke hverandre opp, ja da kan det bli skummelt.

Det er det som er den store faren regner jeg med.

 

Fare fordi ingen av dem er den typen som vil fire på noe og inngå kompromisser. Putin lar seg ikke presse, og er villig til å ty til militær makt før enn  å tape ansikt.

Trump mye det samme, fordi det vil ikke være noen vei tilbake om han er havnet i president stolen. I tillegg er han såpass gammel, at han neppe bryr seg særlig om egen personlig framtid om ting brygger opp.

 

Så dette er er ganske farlig tror jeg ja.

 

Dette var da virkelig kunnskapsløst av deg. Trump er faktisk den eneste av presidentkandidatene nå som IKKE ønsker krig og konfrontasjon med Putin.

Clinton er den verste krigshisseren av dem alle, og ønsker om nødvendig krig mot Russland for å beskytte IS og andre islamistiske grupper i Syria og Tyrkia(som tjener store summer på å  kjøpe olje fra IS - som Russland prøver å stoppe).

Lenke til kommentar

 

 

Trump er faktisk den eneste av presidentkandidatene nå som IKKE ønsker krig og konfrontasjon med Putin.

 

Klart han sier det, hadde du ventet annet? Hitler også sa det. At han ville "arbeide for fred".

 

 

Haha, er det mulig.

 

Clinton sier det rett ut at Russland må behandles tøffere, utelukker ikke krig. Dette synes du er greit? At folk stemmer på en krigshisser er ok, men å stemme på en kandidat som IKKE vil ha en ny kald krig og som ikke vil angripe Russland, nei, det er galt?

Endret av Hekate81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trump vil nok bli president bare for å oppnå statusen. Han er jo ingen politiker, så skal han ha en sjanse til å hevde seg så må han faktisk provosere for å få fokus. Dette vet han utmerket godt, og vet nøyaktig hva han skal si og gjøre. Det trenger ikke bety at han faktisk mener det. Mannen er stormannsgal og gjør hva som helst for å oppnå den ultimate status.

Lenke til kommentar

For noe tøv. Om noen av de 2 kandidatene har likheter med Hitler er det iallefall Hillary Clinton.

 

Hun er en krigshisser, globalfascist og er ansvarlig for hundretusenvis av døde og millioner av skadede. Hun har presset på for å ødelegge andre land og vært deltagende i dette som intim del av Obamaadministrasjonen.

 

Hillary Clinton er ingen demokrat, hun er en Republikaner i demokratisk kostyme. Hun har vært med å støttet alle krigene og onde globale aktiviter som alle deltagere i ondskapens gruppe i USA har pushet gjennom siden 2001.

 

Når har hun endt opp med å fronte de globale krigene til USA, og som president, om noen blir som Hitler, så er det ikke Donald Trump. Donald Trump vil i verste fall kun fokusere på USA, og gjøre ting enda dårligere der. Men en forutsetning for å bli en Hitler type er jo at man holder på i andre land.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

Det her synes eg var tragisk av Årebrot.

Don’t shot the messenger. Trumph har likhetstrekk til Hitler og Årebrot er langt i fra den første til å påpeke det. Budskapet er konkret, faktabasert og riktig. Du trenger ikke tolke inn en hel masse vonde følelser, hat og stigmatisering fra krigen. Hitler var en dyktig og engasjerende leder med mange likhetstrekk til Trumph, hans valg av politiske kampsaker og måte å opptre på. De spiller på de samme følelsene og virkemidlene selv om "fienden" er en helt annen. Jeg synes over hodet ikke at Årebrot skal ha kritikk for å kalle en spade for en spade.

 

 

Eg har plukka fra kverandre heile innlegget. Frank Årebrot har ideologiske årsakar til å sei det han gjør.

 

Hitler: Hat mot jøder, fordi han mente de var en overklasse som ødela for det tyske folk. Remillitarisering og gjenerobring av områder som før tilhørte tyskland. Ein sosialistisk politikk for tyskere. Favorisering av tyskere i forhold til andre grupper.

 

Trump: Motstand mot innvandring og da særlig ulovlig innvandring (folk tar seg inn i USA ulovlig, men blir ikkje sendt ut fordi myndighetene vil ikkje følge loven). Vil stoppe muslimsk innvandring midlertidig, fordi det har vert terroraksjoner, og dei må finne ut kva dei gjør feil. Vil reforhandle handelsavtaler og bringe heime jobbar, etter mange år med ingen vekst i lønningar for vanlege personar. Slutte med innblanding i andre land. Få eit betre forhold til verdens leiarar (eks. Putin). Tilhenger av den Amerikanske grunnlov og loven generelt. Ønsker hardere virkemidler for å bekjempe IS og andre problemer som er skapt under Obama. Har ein dårlig personlighet.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

 

Trump er faktisk den eneste av presidentkandidatene nå som IKKE ønsker krig og konfrontasjon med Putin.

 

Klart han sier det, hadde du ventet annet? Hitler også sa det. At han ville "arbeide for fred".

 

Så logikken vi skal ta ut av dette er at alle som ønsker fred, ønsker krig og naturlig nok kan bli sammenlignet med Hitler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...