Gå til innhold

BMW-sjef: Rekkevidde-forlenger er en psykologisk greie


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

 

Feil måte å se det på: Ingen reiser på langtur med det lille knøttet fra BMW. De fleste som har en sli bil, har som regel to biler i husstanden, og bruker ikke den lille p åså lange turer at de må starte fossilmotoren.

 

En hybrid i f.eks i Mitsubishi Outlander-klassen blir noe helt annet. Den brukes som det den er, en elbil i byen, men også til langtur. Da startes fossilmotoren.

Lenke til kommentar

 

 

Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

Problemet er de 3-6 gangene i året du skal lengere en 160 km. eller 80 km tur retur om du ikke kan lade. Dette er nok til å gjøre en elbil til bil 2.

En plug in hybrid med lang rekevidde er en elbil i praksis.

 

 

Problemet er vel at folk kjøper seg en bil etter ting de gjør bare et par ganger i året, virker ikke spesielt rasjonelt i mine øyne.

 

AtW

Hadde jeg kjøpt bil etter det jeg skal hver dag, og ikke et par ganger i året, så hadde jeg kanskje kjøpt en sånn liten tass, en VW Up eller noe lignende. Men når man først legger minst et par hundre tusen i bil ,så vil i allefall jeg veldig gjerne, at den duger som mer enn handletralle.

En annen og viktig ting, er kollisjonssikkerheten til de større bilene, kontra de små knøttene.

Men, som sagt, hvis man bare vil trille i hjembyen sin, istedenfor å ta bussen, og heller leie bil til lange turer, leie tilhenger og bil når man skal hente trelast eller andre byggematerialer ,kjøre bort hageavfall, osv, så får de som prioriterer slik, gjøre det. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel allerede en drøss med bilklubber, leieordninger, delebilordninger, etc etc på plass i de fleste større byer nå. De få gangene man skal på langtur så leier man vel heller. Da får man også fordelen av null styr med lån, service, vedlikehold etc. Er også morro å kunne sette seg bak rattet på noe nytt med jevne mellomrom. Forandring fryder som kjent, enten det nå gjelder bil, type/dame eller bolig.

Lenke til kommentar

Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

 

Ja, i Norge hvis avgiftene beholdes som idag på null. I resten av verden, må man nok se at prisen inkludert moms ikke blir så mye verre enn bensinbil - noe som kan ta 5-10 år...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Her har BMW bidratt til en tsunami de muligens ikke forstår selv. Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil. Når Tesla sin M3 når markedet så vil forbrenningsmotor miste sin relevans i betydelige deler av verdensmarkedet. Da er helelektrisk den eneste veien å gå.

Ja, i Norge hvis avgiftene beholdes som idag på null. I resten av verden, må man nok se at prisen inkludert moms ikke blir så mye verre enn bensinbil - noe som kan ta 5-10 år...

 

Verden er høyst varierende, det er riktig. Men driftsutgiftene er mange steder i verden fordelaktige for el.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 Dette bare beviser at rekkeviddeangst er overdrevent og at de aller fleste vil klare seg veldig fint i en ren el-bil.

Rekkeviddeangst er reelt. Man får den samme angsten når man nærmer seg tom bensintank og det ikke er noen bensinstasjoner innen rekkevidde.

Om det til vanlig ikke er noe problem skulle tilsi at man burde  kun ha en liten hjelpemotor som raskt kunne fylles med drivstoff som kunne gjøre nytten  de (få?) gangene det ikke passer å stå tom for strøm på en øde strekning.

Slik sett burde en hybrid med batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk være det ideelle, hvis man vil kjøre uten å nær-forurense.  Der det mest effektive batteriet stort sett ble brukt.

Så er spørsmålet: På en bil med elektrisk drivlinje, uten ekospotte og annet forbrenningsmotor-tilbehør; er det billigst/enklest med tank til elektrisk fremdrift eller tank til forbrenningsmotor-fremdrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...