Gå til innhold

Formatere SSD, nytt OS


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal kjøpe nytt hovedkort og cpu. Jeg har en SSD fra før av. Er det lurest og kjøpe helt ny SSD for og oppgradere fra W7 til W10? 

 

eller kan jeg bare bruke den gamle, og formatere? Syns jeg så noe på at det ikke er sunt for SSD'er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formattering blir først et problem hvis du gjør det 100000 ganger.

 

Dessuten vil en vanlig formattering ikke gjøre noe annet enn å slette partisjonstabellen(e) etc. på SSD'en slik at den fremstår som "helt tom" for installasjonsprogrammet.

 

Ny eller gammel SSD, det blir hipp som happ. (Gitt at den gamle henger med, hastighetsmessig sett.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig her, så sant det ikke er snakk om Sanforce eller første generasjon sata 300 eller eldre.

 

Full formattering bør ungås hvis det ikke er direkte nødvendig f.eks virus\spyware eller maskinen skal selges.

Beste vil være å ta ny installasjon for windows 10, uten å bruke windows 7 siden da sparer du mest plass på SSD disken og feil fra windows 7 blir ikke overført til windows 10.

Lenke til kommentar

 

Full formattering bør ungås hvis det ikke er direkte nødvendig f.eks virus\spyware eller maskinen skal selges.

 

I slike tilfeller er det mer hensiktsmessig å bruke SSD'ens innebygde 'Secure Erase'-funksjon.

Det er myyye raskere, i og med at SSD'en styrer alt selv.

 

Så.. jeg behøver ikke og kjøpe en helt ny SSD? jeg kan kjøre installasjonen på min nåværende SSD? Har denne: https://www.komplett.no/product/818716/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/hyperx-fury-ssd-120gb-25?noredirect=true#productinfo

Lenke til kommentar

Er bare å formattere ja, kanskje greit å firmware oppdatere SSD disken?

Og ta backup til den gang du skulle få bluescreen og frysninger i oppstart.

 

Ellers er som nebrewfoz nevner bedre for SSD disken levetid.

SSD'ens programvare med  innebygde 'Secure Erase'-funksjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...