Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det en god ide for norske bedrifter å investere i Kina?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordelen er at det er et lavkostland hvor man kan utnytte billig arbeidskraft og dårlige arbeidsvilkår.

Man har også muligheten til å ansette barn, dette kan være fordelaktig i en del håndarbeid hvor små fingre kommer godt til nytte.

 

Med lav produksjonskostnad vil man få større avkastning ved salg.

 

Veldig lurt å invitere i Kina altså :)

Lenke til kommentar

Fordelen er at det er et lavkostland hvor man kan utnytte billig arbeidskraft og dårlige arbeidsvilkår.

Man har også muligheten til å ansette barn, dette kan være fordelaktig i en del håndarbeid hvor små fingre kommer godt til nytte.

 

Med lav produksjonskostnad vil man få større avkastning ved salg.

 

Veldig lurt å invitere i Kina altså :)

På¨den andre siden så kan det å bruke barn som arbeidskraft gi dårlig rykte for bedriften, og redusere omsetningen. 

Samtidig er valutaen i Kina svekket, det gir en indikasjon på verre økonomi enn forventet. Vi ser blant annet nå at Kina har lavere etterspørsel etter olje. De norske bedriftene vil være eksponert for valuta risikoen, og den kinesiske valutaen kan svekkes ytterligere. 

Lenke til kommentar

Hva når det gjelder en norsk restaurant med sjømat som tenker på å etablere seg i Kina? Fordeler og ulemper med det?

Du har fått noen ideer. Hele oppgaven din går ut å kunne tenke, reflektere og analysere selv. 

Du har google, gjør litt research, så kan du komme tilbake hvis du lurer på noe og er usikker.

Lenke til kommentar

 

Kan du ikke drøfte litt selv først? Dette er typisk "gjør oppgaven min for meg"-taktikk.

Absolutt ikke. Har allerede skrevet flere sider før jeg spurte her. Men tenkte det kunne være greit med litt andre synspunkter enn mine egne også :)

 

Få høre dine meningen, så kan vi heller diskutere det :)

Lenke til kommentar

En skulle vel tro de har nok av sjømat-restauranter i Kina, i hvert fall langs kysten...

Hvis poenget er å etablere seg på samme måten som MacDonalds.

 

Sjømaten vil vel bli ganske "medtatt" hvis den skal lages i Kina og fraktes til Norge.

Med mindre det er snakk om ekte tørrfæsk tørket på den kinesiske kysten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...