Gå til innhold

Bestillt bildeler, ingen avbestilling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør det ikke opplyses om at det ikke er returrett i det hele tatt på "spesialbestilling".

Det er aldri noen returrett på bestilling i butikk, spesial eller ikke.

 

Unntaket for spesielt tilvirkede varer gjelder angrerett (som du ikke har, fordi du har kjøpt i butikk), og gjelder varer som er spesielt tilvirket, eller påfører selger spesielt store urimelige kostnader. Dette er ikke spesialbestilling i den sammenhengen, ettersom det er standardvarer som passer til alle biler av samme type.

 

Hva slags praksis den og den forhandleren har er likegyldig, det er sikkert nok av butikker som velger å ikke følge lovens minimumskrav, enten fordi de ikke vet bedre, eller fordi det passer dem best - eller fordi det passer dem best å ikke vite bedre.

 

Forvirringen blir total når noen butikker velger å gi bedre vilkår enn loven.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bør det ikke opplyses om at det ikke er returrett i det hele tatt på "spesialbestilling".

Det er aldri noen returrett på bestilling i butikk, spesial eller ikke.Unntaket for spesielt tilvirkede varer gjelder angrerett (som du ikke har, fordi du har kjøpt i butikk), og gjelder varer som er spesielt tilvirket, eller påfører selger spesielt store urimelige kostnader. Dette er ikke spesialbestilling i den sammenhengen, ettersom det er standardvarer som passer til alle biler av samme type.Hva slags praksis den og den forhandleren har er likegyldig, det er sikkert nok av butikker som velger å ikke følge lovens minimumskrav, enten fordi de ikke vet bedre, eller fordi det passer dem best - eller fordi det passer dem best å ikke vite bedre.Forvirringen blir total når noen butikker velger å gi bedre vilkår enn loven.
Jo det er og det blir du opplyst om når du handler.

Dette gjelder alle som driver seriøst med dele salg, hvorfor han ikke har blitt informert er firmaet sin feil.

Lenke til kommentar

At "alle som driver seriøst" tilbyr det betyr ikke at det er en rett man har.

Kan si meg nesten enig i d du sier.

Men har han ikke blitt informert om dette.

Så er det ikke forbrukeren sin feil.

Men bedriften som solgte delen.

Dermed mener jeg at han har krav på å få den tilbake levert.

 

Hadde han blitt opplyst om det så er saken noe helt annet.?

Lenke til kommentar

 

At "alle som driver seriøst" tilbyr det betyr ikke at det er en rett man har.

Kan si meg nesten enig i d du sier.

Men har han ikke blitt informert om dette.

Så er det ikke forbrukeren sin feil.

Men bedriften som solgte delen.

Dermed mener jeg at han har krav på å få den tilbake levert.

 

Hadde han blitt opplyst om det så er saken noe helt annet.?

 

Hva du "mener" er klinkende likegyldig. Du har ikke noe rettslig grunnlag for det. Det er juss du diskuterer, ikke reglene i snips fantasiverden. Forbrukerkjøpsloven er allerede temmelig forbrukervennlig, og den har en regel om avbestilling som sier at kjøper må betale erstatning. Returrett får du ikke om du ikke avtaler det, og "de sa ikke at jeg ikke fikk det" er ikke en avtale om at du får det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men det jeg vil fram til er at når du kjøper noe skal du ha beskjed om varen kan byttes eller ikke.

Feil.

 

Det er kjøper sitt eget ansvar å være klar over lover og regler i forbrukerkjøpsloven.

 

At en selger ikke opplyser om det er bytterett eller ikke, er fullstendig irrelevant. Det som er relevant er forbrukerkjøpsloven.

 

Ellers må jeg stille meg bak Herr Brun her. Du legger frem en rekke påstander, som om de var fakta, men du tar feil i omtrent alle påstandene. Med det skaper du full forvirring, og feilinformerer folk på forumet om ting du overhodet ikke har peiling på. Anbefaler deg å ta et kurs i forbrukerrett før du skriver noe mer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...