Gå til innhold

Burde Norge melde seg ut av EØS? På tide med en folkeavstemning?


For eller imot at Norge melder seg ut av EØS?  

88 stemmer

  1. 1. Burde norge melde seg ut av EØS?

    • Ja
      56
    • Nei
      32


Anbefalte innlegg

Vi kunne fint klart oss uten EU å heller fått en avtale bare på handel. Noe ala det Japan har. Dog de er mye større økonomi, men det skal jo ikke være umulig.

 

Synes ikke vi trenger EU for å utligne lover å regler for det Norske folk. Det eneste EU har noe å si for er hva vi selger de og hvordan EU lover det må følge for å bli solgt i EU.

 

Resten burde være opp til det Norske folket.

Endret av Lypsyls
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Vi trenger en økonomisk plattform og en sikkerhets- plattform med Europa.

 

Men hvorfor i all verden trenger vi EU-direktiv tredd nedover hodet? Det er jo som å være medlem uten å ha noen medbestemmelsesrett.

Vi er 5 millioner, vi hadde ikke hatt en dritt å si om vi var fullverdige medlemmer heller. EU er styrt av Tyskland, med god støtte av Frankrike. Tyskland fordi Tyskland vil ha makten over Europa, Frankrike fordi Frankrike elsker å være der ting skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

 

Jeg heller ser ikke helt problemet med EØS avtalen. Eller andre frihandelsavtaler for den saksskyld.

Fordi alle disse avtalene er skreddersydd for å gi gigakonserner all makt, til og med overnasjonal makt.
Dette må du gjerne utdybe, gjerne også med referanse til avtalene hvor dette favoriseres.
Ellers takk. Men du står fritt til å bevise at jeg tar feil.

Når du kommer med påstander er det du som har bevisbyrden.

 

Det du gjør her er en fallacy (tankefeil): http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Shifting_the_burden_of_proof

 

 

Vi er på diskusjon.no, og jeg orker ikke å ta ting så seriøst. For meg er dette tidsfordriv mens jeg venter på at ting gjør seg selv ferdig ;)

Lenke til kommentar

Har fått noen svar fra folk hvor de sier "Hvorfor vil du ut av EU, ser du ikke at det har vært fredelig helt siden EU ble opprettet?"

 

Den siste store krigen i Europa var for at et land her ville ha en superstat som kontrollerte hele EU. Det EU er i ferd med å bli (I min mening) er en superstat. Jeg har ingen problemer med at andre land styrer på slik de vil innen deres grenser. For meg så går det greit så lenge vi kan handle med hverandre å ta noen besøk. Og visst du vil flytte til et annet land uten EU er det ikke umulig, bare litt vanskeligere og mer tidskrevende.

 

Så kommer det "Men EU har jo sikret masse jobber og økonomien over hele EU!". Det kan du dra til Spania, Hellas, Italia, Portugal å si, disse landene har over 1/4 arbeidsledighet blant unge. (Spania med helt utrulig 50%) Hva har EU gjort for disse? Hvorfor får ikke disse stake sin egen vei for å prøve å fikse problemene som har ført til dette? (Er det kanskje EU til og med som har ført til dette?)

 

Nå begynner det å vise seg at de som jobber innen Brussels for EU ikke bryr seg om resten, så lenge Brussels kan kjøre på er det ikke så nøye om en 50% av ungdom i Spania sitter uten arbeid.

 

Mindre lukkede dører og mindre byråkrati uten EU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg heller ser ikke helt problemet med EØS avtalen. Eller andre frihandelsavtaler for den saksskyld.

Fordi alle disse avtalene er skreddersydd for å gi gigakonserner all makt, til og med overnasjonal makt.
Dette må du gjerne utdybe, gjerne også med referanse til avtalene hvor dette favoriseres.
Ellers takk. Men du står fritt til å bevise at jeg tar feil.

Når du kommer med påstander er det du som har bevisbyrden.

 

Det du gjør her er en fallacy (tankefeil): http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Shifting_the_burden_of_proof

 

 

Vi er på diskusjon.no, og jeg orker ikke å ta ting så seriøst. For meg er dette tidsfordriv mens jeg venter på at ting gjør seg selv ferdig ;)

 

 

Det er ganske enkelt. 

Dersom du ikke kan underbygge det du skriver og skriver ting du tror mener eller at du håper at det er slik basert utelukkende på din egen vrang illusjon vil du ikke bare miste kredabilitet men du vil også oppriktig feilopplyse andre. Så med andre ord, viss du bare skal skrive ting som du vet selv ikke stemmer og du har absolutt ingenting å utdybe det med kan du likegodt bare la vær å skrive i det store og det hele. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vi er på diskusjon.no, og jeg orker ikke å ta ting så seriøst. For meg er dette tidsfordriv mens jeg venter på at ting gjør seg selv ferdig ;)

Det står du selvsagt helt fritt til, men om du bare kommer inn her og "skyter fra hofta" ved å ikke referere til kilder eller dokumentasjon; da setter du kun deg selv i et dårlig lys.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Norge burde melde seg ut av EØS av hensyn til arbeidsinnvandring og utbetaling av nav penger til personer som kun har arbeidet seg til rettighetene og da flyttet til sitt hjemland. Schengen avtalen åpner grensene til Hellas hvor innvandringen er skyhøy og samtidig er det snakk om visa fri innreise til alle tyrkere som har en befolkning på rundt 70 millioner. I en artikkel på NRK skrev de at Norge får en befolkning på 8 millioner før år 2060. Innvandringen til Norge vil øke med 1,4 millioner de neste årene fremover. 

Ettersom Norge er del av EØS så har de som bor i EU lov og rettigheter til å arbeide i Norge, dette stjeler arbeidsplasser til norske arbeidsløse. Det er registrert en arbeidsledighet på 5% i Norge, vet ikke om det noen gang er målt så høy arbeidsledighet.

For å sikre norske arbeidsplasser er det viktig å melde seg ut av EØS avtalen og Schengen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

 

 

Det er registrert en arbeidsledighet på 5% i Norge, vet ikke om det noen gang er målt så høy arbeidsledighet.

 

Fra 1991 høsten 1993 så lå vi på rett under 7%

 

Var ikke det rundt samme tid Norge ble med i EØS da?

Lenke til kommentar

Norge burde melde seg ut av EØS av hensyn til arbeidsinnvandring og utbetaling av nav penger til personer som kun har arbeidet seg til rettighetene og da flyttet til sitt hjemland. Schengen avtalen åpner grensene til Hellas hvor innvandringen er skyhøy og samtidig er det snakk om visa fri innreise til alle tyrkere som har en befolkning på rundt 70 millioner. I en artikkel på NRK skrev de at Norge får en befolkning på 8 millioner før år 2060. Innvandringen til Norge vil øke med 1,4 millioner de neste årene fremover. 

Ettersom Norge er del av EØS så har de som bor i EU lov og rettigheter til å arbeide i Norge, dette stjeler arbeidsplasser til norske arbeidsløse. Det er registrert en arbeidsledighet på 5% i Norge, vet ikke om det noen gang er målt så høy arbeidsledighet.

For å sikre norske arbeidsplasser er det viktig å melde seg ut av EØS avtalen og Schengen.

Norge burde melde seg inn i EU, men beholde selvstendig pengepolitikk inntil videre.

 

1) Hvorfor skal de ikke få NAV-penger dersom de har opparbeidet seg rettigheter til det? Er de ikke mennesker? Er de slaver? De har alt tross bygd opp Norge. På lik linje med krigsfanger som har bygd opp jernbane fra Mo i Rana til Fauske og m.m.

2) Jeg tror det skal mye til for at tyrkere skal få bli med i EU, jeg kommer ikke på et eneste land i EU som vil ha Tyrkia med. De har en helt annen kultur enn resten av Europa med Islam som religion. Det trenger du ikke å bekymre deg for.

3) I en artikkel? er det en troverdig kilde? SSB opererer med 6 millioner, tror jeg.

4) På samme måte har nordmenn rettigheter til å jobbe i andre Europeiske land.

5) Arbeidsledigheten skyldes den lave oljeprisen, har du ikke fått med deg det? Hvorfor skal man alltid skylde på andre enn seg selv?

6) Du tenker på norske interesser, men er EU dumme at de ikke tenker på sine? Hvem tror du hadde lidd mer? Hva kan Norge tilby EU? Olje som kommer til å ta slutt en gang? eller tilgang til et marked med 5 millioner innbyggere? Hvis EU-borgere ikke skal få komme til Norge, så skal i hvert fall nordmenn ikke få adgang til EU. 

Lenke til kommentar

Makta har grepet og uansett utfall - [land]exit eller ikke.

Umulig å vite om det er planlagt eller ikke.

USA står bak dette, som det meste. Kyniske krefter står bak alt.

EU is a CIA-creation/idea
https://www.google.no/search?q=eu+is+a+cia+creation&tbm=vid

 

 

Spørsmålet er hva "de" ikke står bak.

Declassified American government documents show that the US intelligence community ran a campaign in the Fifties and Sixties to build momentum for a united Europe.
The head of the Ford Foundation, ex-OSS officer Paul Hoffman, doubled as head of ACUE i
n the late Fifties. The State Department also played a role. A memo from the European section, dated June 11, 1965, advises the vice-president of the European Economic Community, Robert Marjolin, to pursue monetary union by stealth.

http://www.zerohedge.com/news/2016-03-03/european-union-was-american-idea

 

Endret av clink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...