Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AAP på nytt, ny utdanning?


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere gjennomgått AAP gjennom NAV og tatt utdanning ved høyskole. 
Denne utdanningen ble avbrutt halvveis (90stp) og jeg kan ikke nyttegjøre denne utdanningen.

Jeg er nå enda sykere enn tidligere og har fått innvilget AAP på nytt. Kan jeg i kraft av dette få et nytt utdanningsløp? Jeg har en klar plan for hva jeg selv kan jobbe med og det vil kreve tre nye år på høyskole/universitet.

Saksbehandler mente at det kunne stemme at om man hadde gjennomgått dette før så ville det ikke kunne gjennomføres i like stor grad.
Eksempelet er at om man har tidligere fått eksempelvis 2 år så har man brukt av en "kvote" på totalt 3 år utdanning ved AAP.

Jeg klarer ikke å finne info om dette på NAV sine hjemmesider. Er det bare jeg som er dårlig å lete eller er dette vanskelig å avgjøre?



Anonymous poster hash: 9043d...9c5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare betale for utdanningen din selv?

 

At man skal få dekket høyskoler osv. gjennom Nav er helt på trynet. Små tiltak som forenkler jobbytte synes jeg er ok.

 

For din del så kan det virke som om du kanskje blir enda sykere og ikke kan nyttiggjøre deg den nye utdannelsen heller. Søk ufør og bidra med å kutte kostnader, eller finn deg en jobb som ikke krever høyere utdannelse.



Anonymous poster hash: 8c01e...b1b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan du ikke bare betale for utdanningen din selv?

 

At man skal få dekket høyskoler osv. gjennom Nav er helt på trynet. Små tiltak som forenkler jobbytte synes jeg er ok.

 

For din del så kan det virke som om du kanskje blir enda sykere og ikke kan nyttiggjøre deg den nye utdannelsen heller. Søk ufør og bidra med å kutte kostnader, eller finn deg en jobb som ikke krever høyere utdannelse.

 

Anonymous poster hash: 8c01e...b1b

 

 

Er du klar over hvor dyrt det er for samfunnet å få enda en person på trygd? Det er ikke lett å komme seg tilbake til jobb etter å ha blitt trygdet. Det er også en belastning for helsen å være trygdet, om man ikke er sterk nok til å holde det gående med trening og/eller psykisk behandling. Men da er man vel også sterk nok til å ta utdanning og få seg en jobb.

Lenke til kommentar

 

Kan du ikke bare betale for utdanningen din selv?

 

At man skal få dekket høyskoler osv. gjennom Nav er helt på trynet. Små tiltak som forenkler jobbytte synes jeg er ok.

 

For din del så kan det virke som om du kanskje blir enda sykere og ikke kan nyttiggjøre deg den nye utdannelsen heller. Søk ufør og bidra med å kutte kostnader, eller finn deg en jobb som ikke krever høyere utdannelse.

 

Anonymous poster hash: 8c01e...b1b

 

Utdannelse ellers finansieres også over skatteseddelen, du kan jo begynne med å be alle som skal studere etter videregående om å også finansiere det selv? :)

 

 

Forøvrig morsomt at du kan fjerndiagnostisere :)

 

Anonymous poster hash: 9043d...9c5

Lenke til kommentar

 

 

Kan du ikke bare betale for utdanningen din selv?

 

At man skal få dekket høyskoler osv. gjennom Nav er helt på trynet. Små tiltak som forenkler jobbytte synes jeg er ok.

 

For din del så kan det virke som om du kanskje blir enda sykere og ikke kan nyttiggjøre deg den nye utdannelsen heller. Søk ufør og bidra med å kutte kostnader, eller finn deg en jobb som ikke krever høyere utdannelse.

 

Anonymous poster hash: 8c01e...b1b

 

 

Er du klar over hvor dyrt det er for samfunnet å få enda en person på trygd? Det er ikke lett å komme seg tilbake til jobb etter å ha blitt trygdet. Det er også en belastning for helsen å være trygdet, om man ikke er sterk nok til å holde det gående med trening og/eller psykisk behandling. Men da er man vel også sterk nok til å ta utdanning og få seg en jobb.

 

Det du sier her er spot on, det er galskap å la sg uføretrygde. 

For det første er livet ruinert.

For det andre koster det samfunnet enorme summer å opprettholde uføretrygdede.

For det tredje vil det være det beste for en akuurat arbeidsfør person å jobbe enn å være trygdet.

 

Men nå sklir dette ut i en diskusjon om man bør benytte seg av tilbudet.

 

Jeg lurer på regelverket rundt dette. Kan jeg få ny treårig utdannelse selv om jeg begynte på en i samme regi (NAV) før?

Det er det tekniske jeg er ute etter, ikke en diskusjon hvorvidt man skal eller ikke skal benytte seg av NAV sine tilbud.

 

Anonymous poster hash: 9043d...9c5

Lenke til kommentar

Et lite sidespor, men relevant allikevel:

 

Det er mulig å avtale å ha behandling som "hovedfokus" for AAP, og på siden av gjennomføre utdanning uten "støtte"* fra NAV  - i tilfeller der det er mulig å gjøre det sånn uten at det går på bekostning av behandlingsopplegget.

 

Dette er noe du bør vurdere, både i seg selv - siden det er et løp som tar bedre hensyn til din situasjon om den skulle forverre seg, og fordi det ikke vil komme i veien for å målrettet jobbe mot å fullføre studier og gradvis entre arbeidsmarkedet igjen *om* behandlingsopplegget ikke fører noen vei og du blir vurdert som ufør. Viser det seg at behandlingsopplegget fungerer, så vil det være naturlig å forsøke å snu i retning normal studiefinansiering via lånekassen.

 

Å la seg uføretrygde er ikke galskap - det kan være nødvendig. Å la uføretrygden definere hvem man er og bare "gi opp" og stoppe der, når det skjer - det er galskap.

 

*(Når man får innvilget utdanning som en del av AAP blir jo det hovedaktiviteten og man havner innom den halvdelen av AAP der formålet med aktivitetsplanen skal være å sette inn tiltak som leder fram mot arbeid, og det man må fokusere på.)

 

Jeg er er inne i det tredje året med utdanning nå. Kun det første av de har vært som "hovedaktivitet" innlemmet i aktivitetsplanen, og da i den hensikt å forsøke å komme ajour med studiepoeng og kvalifisere for normal lånekasse-finansiering. Når jeg var kommet så langt, visste det seg at helseproblemene mine var blitt værre og at det var store tvil om jeg ville takle en normal studiehverdag - så jeg fikk avtalt å starte med behandling som hovedaktivitet - og aksept for at jeg ved siden av studerer.

 

Om det er mulig for deg å få innvilget utdanning som hovedaktivitet i AAP igjen - er tvilsomt. I så fall er det så strengt at du "må" ta noe som er arbeidsrettet *og* lar seg fullføre før du har brukt opp de tre årene det er mulig å få innvilget. En annen sak er hvor lurt det faktisk ville vært, om det er mulig?

 

Mitt råd til deg, er å fokuser på behandlingsbiten, og gjør som meg - spør pent om lov til å ta utdanning ved siden av - uten at det tar fokus. Å mislykkes på utdanning er et alvorlig faretegn, og det å prøve på nytt igjen når situasjonen i tilleg er "forverret" - grenser mot galskap. Jeg forstår impulsen, og har vært der selv. Tre ganger forsøkte jeg på egen hånd... og mislyktes etter et semester eller to. Først da innså jeg at det var på tide å involvere NAV.

 

Snu i tide, er helsa så dårlig at du kan ende opp som ufør, så er det bedre å vie hovedfokuset på behandling og utredning og la den prosessen gå sin gang, enn til å slite seg ut på en utdanning som det ikke er sikkert at man kan benytte seg av. Har du rett i dine antagelser om at den utdanningen du tenker på kan fungere for deg og dine problemer, så vil du kunne gå den veien og ende opp i en jobb der du er produktiv, så vil det være mulig å nå dit - selv med en AAP-plan fokusert på behandling/utredning og med uførhet som mulig konklusjon.

 

Regelverket er så firkantet at det er bedre å arbeide med det, enn mot det. Det er (heldigvis) slutt på nærmest gullkantede avtaler om omskolering med full jobb og sånt tull. Tre-årig høyere utdanning som en del av AAP er en meget skjelden mulighet - og når du har fått den muligheten en gang og det ikke gikk - så kan du ikke forvente å få den igjen.

 

Er "alle" muligheter borte for å fullføre det studiet du begynte på? Er jo vanlig med mulighet til å søke om et fjerde forsøk - det, kombinert med å få strekt den tiden du har igjen av studiet over lengre tid, er jo noe som kansje kunne vært mulig å få til.

 

Eksempler på personer som har kommet i konflikt med 3-årsregelen og fått stoppet utdanning:

http://www.oa.no/nyheter/berit-er-snart-ferdig-utdannet-men-na-mister-hun-stotte-fra-nav/s/1-81-6641511

http://www.aftenposten.no/jobb/12-ar-pa-ulike-Nav-tiltak-og-ordninger_-men-fortsatt-uten-jobb-7213063.html

 

Helt bekksvart er det vel ikke, men du bør forvente at det ikke vil gå. Han her fikk innvilget 5 år:

http://www.lofotposten.no/lokale-nyheter/nav-nekter-liban-a-bruke-lengre-tid-pa-a-bli-satelittingenior/s/1-71-7399035



Anonymous poster hash: adf22...45e
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med AAP men det går tydeligvis ikke om man har dagpenger.

Kom over dette på facebook i stad
post-102257-0-85399400-1457045004_thumb.jpg

Siterer fra
Kristine Wernersen

 

VÆR SÅ SNILL Å DEL VIDERE, så alle kan se hvor idiotisk nav er.. IKKE at det er noe nytt!

Så, kjære nav..
Jeg har jobbet som fulltid på b.young i 2 år, butikken ble avviklet nå 31.12.2015. Jeg har derfor nå kun ekstrahjelp stilling ved en annen b.young butikk, noe som vil si at jeg ikke får utbetalt halv parten av det jeg pleide..

Etter å ha hatt pause fra skolen noen år bestemte jeg meg for å ta generell studiekompetanse, men siden jeg sliter med migrene, dysleksi og store konsentrasjons vansker var ikke 1 år påbygg noe jeg kunne tenke meg. Jeg bestemte meg for å ta noen av fagene som privatist ved akademiet Drammen, så jeg har norsk hver mandag fra 12:15 til 15:45, altså 4 timer. Naturfag ble jeg ferdig med til jul.
Siden det kun er 4 timer i uken har jeg ikke rett på noe stipend.

Jeg har betalt 15 900 kr fra egen lomme for kun norsk faget, pluss litt over 3000 kr for eksamen som er i juni. 

Siden jeg har jobbet som fulltid i 2 år har jeg rett til dagpenger hos dere. Jeg søkte derfor dagpenger så fort butikken ble avviklet, men siden dere tok dere så god tid og mistet noen av papirene jeg sendte dere måtte jeg vente enda lenger på svar fra dere. Nå er det nesten 3 mnd siden jeg søkte dagpenger hos dere og forrige uke kom brevet i posten om at mitt søk på dagpenger var avslått pga at jeg tar utdanning. 

Så, siden jeg går skole hele 4 timer i uken. Altså, gjør noe fornuftig og kommer meg videre i livet så har jeg ikke rett på dagpenger? 
Men hvis jeg avslutter skolen jeg har betalt nesten 20 000 kr for å gå på og ligger heller hjemme og ikke gjør noe som helst, DA kan jeg få dagpenger? 

For å søke på nytt må jeg levere dokumentasjon fra studiestedet på at studiet er avbrutt eller avsluttet, da KANSKJE jeg får dagpenger. Men, da vil jeg ikke få etter betalt fra de 3 mnd'ene dere har brukt. Jeg vil kun få betalt fra jeg avsluttet skolen og søkte på nytt HVIS der blir godkjent.

Jeg spurte dere, hva om jeg avslutter skolen og eventuelt leser på egenhånd og tar eksamen i juni, siden jeg har meldt meg opp og betalt for eksamen allerede. Det var ikke greit, jeg kan ikke ta eksamen som jeg har betalt for, jeg kan ikke gjøre noe som helst fornuftig, kun sitte hjemme å bli ei typisk lat ungdom som alle klager over.

Her er det ikke snakk om å hjelpe menneskene å få dem til å gjøre noe fornuftig. For hvor mye skole er det egentlig? Det er FIRE timer i uken. Er det virkelig så mye for dere? 

Jeg lurer bare på, hvor i all verden deres logikk ligger hen? Hvor har dere glemt den igjen? For jeg reiser gjerne å finner den igjen...
 – her: NAV-huset i Drammen.

 

Lenke til kommentar

Dagpenger har et helt annet regelverk, der man blir straffet uforholdsmessig hardt for alt av utdanning som kan inngå i et lengre løp eller krever noen få dagers oppmøte. - Uansett om det er kombinerbart med en mulig jobb eller ikke.

 

Ikke spesielt relevant for trådstarter, med AAP - som tillater "nesten" alt, og i ytterste tilfelle strekker seg så langt som å finansiere opp til tre års studier. (En kjangse trådstarter har fått og ikke lyktes med...)



Anonymous poster hash: adf22...45e
Lenke til kommentar

Det er en varighetsbegrensning i tiltaksforskriften § 7-4:

 

 

 

§ 7-4.Varighet

 

Varigheten av opplæringen skal tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov.

 

Opplæring i form av arbeidsmarkedskurs kan gis for inntil ti måneder. Tiltaket kan forlenges med inntil seks måneder dersom tiltaksdeltakeren har betydelige vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet, ikke har fullført videregående opplæring og deltar i praksisnær opplæring i samarbeid med kommunen eller fylkeskommunen.

 

Opplæring i form av yrkesrettet opplæring kan gis for inntil to år.

 

Opplæring i form av ordinær utdanning kan gis i inntil tre år. Varigheten kan forlenges dersom tiltaksdeltakeren på grunn av sterke sosiale eller helsemessige problemer ikke kan gjennomføre utdanningen i løpet av tre år og er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig for den som gjelder for andre.

 

Slik jeg leser forskriftsteksten er dette en totalbegrensning, ikke en begrensning i det enkelte tiltak.

Lenke til kommentar

Det er en varighetsbegrensning i tiltaksforskriften § 7-4:

 

 

 

§ 7-4.Varighet

 

Varigheten av opplæringen skal tilpasses tiltaksdeltakerens individuelle behov.

 

Opplæring i form av arbeidsmarkedskurs kan gis for inntil ti måneder. Tiltaket kan forlenges med inntil seks måneder dersom tiltaksdeltakeren har betydelige vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet, ikke har fullført videregående opplæring og deltar i praksisnær opplæring i samarbeid med kommunen eller fylkeskommunen.

 

Opplæring i form av yrkesrettet opplæring kan gis for inntil to år.

 

Opplæring i form av ordinær utdanning kan gis i inntil tre år. Varigheten kan forlenges dersom tiltaksdeltakeren på grunn av sterke sosiale eller helsemessige problemer ikke kan gjennomføre utdanningen i løpet av tre år og er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig for den som gjelder for andre.

 

Slik jeg leser forskriftsteksten er dette en totalbegrensning, ikke en begrensning i det enkelte tiltak.

Vil det da si at ved nytt skoleløp så skal den tiden som tidligere er brukt trekkes fra?

 

 

Anonymous poster hash: 9043d...9c5

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til regelverket men jeg fikk en sykdom som hindret meg å fortsette i mitt daværende yrke. Jeg søkte omskolering og rådgiver for voksenopplæring anbefalte meg å søke om å få fullført min utdanning da jeg ikke bestod eksamen på siste året. Nav informerte meg om at jeg ikke kunne få noen form for støtte ettersom jeg hadde gått og brukt opp skoletiden og det var min egen feil at jeg ikke besto siste året og derfor ikke noe nav kunne tilby om igjen da jeg allerede hadde gått året.

 

Mulig du havner i samme kategori

Lenke til kommentar

Generelt sett praktiserer NAV å tildele tiltak i form av ordinær utdanning for ett år av gangen. Når det er gitt tre slike tiltak - tre skoleår - vil man være forhindret av tiltaksforskriften i å tildele flere skoleår. Dette gjelder uavhengig av hvorfor man søker et fjerde skoleår, og om det er innenfor en annen utdanning.

 

Det gjelder ett unntak, og det er hvis studenten ikke kan gjennomføre utdanningen i løpet av tre år, dette skyldes sterke sosiale eller helsemessige problemer, og utdanningssituasjonen avviker vesentlig fra den som gjelder for andre studenter.

 

Rent hypotetisk sett kan man tenke seg ytterligere ett unntak, og det er hvis det senere viser seg at utdanningstiltaket var uhensiktsmessig. Da skulle tiltaket aldri vært gitt, og tiltak som ikke tilfredsstiller hensiktsmessighetskravet bør heller ikke telle mot treårsgrensen. Men dette er ikke en praksis NAV følger.

Lenke til kommentar

Generelt sett praktiserer NAV å tildele tiltak i form av ordinær utdanning for ett år av gangen. Når det er gitt tre slike tiltak - tre skoleår - vil man være forhindret av tiltaksforskriften i å tildele flere skoleår. Dette gjelder uavhengig av hvorfor man søker et fjerde skoleår, og om det er innenfor en annen utdanning.

 

Det gjelder ett unntak, og det er hvis studenten ikke kan gjennomføre utdanningen i løpet av tre år, dette skyldes sterke sosiale eller helsemessige problemer, og utdanningssituasjonen avviker vesentlig fra den som gjelder for andre studenter.

 

Rent hypotetisk sett kan man tenke seg ytterligere ett unntak, og det er hvis det senere viser seg at utdanningstiltaket var uhensiktsmessig. Da skulle tiltaket aldri vært gitt, og tiltak som ikke tilfredsstiller hensiktsmessighetskravet bør heller ikke telle mot treårsgrensen. Men dette er ikke en praksis NAV følger.

I så fall....

 

Søke om anledning til å ta opp det faget som ble feilet i tre ganger og ferdigstille den første utdannelsen? 

Så finansisere siste bit selv?

 

Da har jeg potensielt to år hos NAV, ikke sant?

 

Anonymous poster hash: 9043d...9c5

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan du ikke nyttegjøre deg av utdannelsen? har du begynt på ingeniør og tror markedet er dødt? isåfall begår du en enorm feil. 

Har to fag som eksamen er feilet i tre ganger.

Vil dermed ikke kunne fortsette med den bacheloren.

 

Anonymous poster hash: 9043d...9c5

 

Hvilke fag var det? høres ikke ut som du er motivert til å ta noen utdannelse spør du meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kan du ikke nyttegjøre deg av utdannelsen? har du begynt på ingeniør og tror markedet er dødt? isåfall begår du en enorm feil. 

Har to fag som eksamen er feilet i tre ganger.

Vil dermed ikke kunne fortsette med den bacheloren.

 

Anonymous poster hash: 9043d...9c5

 

Hvilke fag var det? høres ikke ut som du er motivert til å ta noen utdannelse spør du meg. 

 

ØK/ADM, de to jeg studerte med flyttet og da sank motivasjonen til bunns og jeg prøvde bare halvhjertet slik at det ble resultatet.

 

Anonymous poster hash: 9043d...9c5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...