Gå til innhold

SNIKTITT: Med dette filteret skal Panasonic ta over LCD-tronen


Anbefalte innlegg

 Egentlig dritflaks at LG fikk kjøpe rettighettene til å bruke WOLED panelet fra Kodak.

Hadde Kodak i tidsrommet 2004 -2009 da deres paneler var ferdigutviklet - lansert en TV , kunne de like godt ha tatt rotta på konkurrentene ...

Tipper på at det panelet  er bortimot 10 år foran konkurrentene med tanke på Yield på store skjermer.

 

Samsung sin tradisjonelle panel funker jo  stort sett bare på små skjermer.

Sony og Panasonic prøvde jo i felleskap å utvikle OLED TV , men måtte gi opp pga elendig yield.

Endret av johome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Egentlig dritflaks at LG fikk kjøpe rettighettene til å bruke WOLED panelet fra Kodak.

Hadde Kodak i tidsrommet 2004 -2009 da deres paneler var ferdigutviklet - lansert en TV , kunne de like godt ha tatt rotta på konkurrentene ...

Tipper på at det panelet  er bortimot 10 år foran konkurrentene med tanke på Yield på store skjermer.

 

Samsung sin tradisjonelle panel funker jo  stort sett bare på små skjermer.

Sony og Panasonic prøvde jo i felleskap å utvikle OLED TV , men måtte gi opp pga elendig yield.

 

Det er riktig det. LG bruker hvite OLED paneler, og fargene legger på utenom selve panelet, noe som gjør det billigere da det er enklere å produsere. De andre som har måtte legge ned produksjonen, prøvde seg på å produsere paneler med ferdige farger, noe som blir for dyrt, da de er vanskelige å produsere.

 

Men det ser ikke ut til å hjelpe så mye at LG er villige til å selge sine OLED paneler til andre, da Panasonic sin koster 30.000,- mer på samme størrelse (for 65" utgaven). Ikke mange er villige til å bruke 65.000,- på en TV (LG), og enda ferre 30.000,- mer enn det også.

Lenke til kommentar

1:

Japanske selskaper er da ikke nødvendigvis "100 % made in Japan".

Det er ingenting som tilsier at man må lage sine egne paneler for å lykkes. Mange produsenter kjøper paneler fra andre aktører.

 

 

2:

Nå er jeg ingen spåmann, men likevel vil jeg påstå at det ikke er så enkelt som at resten av gjengen er presset til et hjørne. Samsung og LG er ikke alene om å produsere OLED. Plutselig har man oppkjøp og sammenslåing, og vips har man en utfordrer til LG og Samsung. Det er også fullt mulig å selge paneler til de andre produsentene, slik at også Panasonic får være med. Vi vet at de har uttrykket interesse for OLED - tror du de er så dumme at de bare venter på at LCD-fabrikken deres skal få vinger? Om de ikke produserer selv skal de nok klare å få kjøpt. Men det vil jo ta tid før "yields" og produksjonskvantum går opp.

 

 

3:

Joda. Produsenter kjøper komponenter av hverandre i hytt og pine, jeg ser ikke på dette som et problem. De lever godt selv om de ikke får æren av å produsere panelene selv.

 

 

 

4:

Igjen, hva så? Da vil jo bare kineserene selge videre komponentene sine.

 

 

 

5:

Samsung bruker mye penger på reklame, og de har klart å gjort merket sitt til mote. Skal ikke kidza idag ha eple ditt og eple datt, så skal de ha Samsung. Som du sier, produkter som er bedre har de ikke hørt om en gang.

Det er altså ikke bare-bare å skulle konkurrere mot situasjonen til Samsung. Mye av æren til TV-salget skyldes galaksen av telefoner de selger. De sitter godt i det. Bare prøv å overbevise noen om å ikke kjøpe en underlegen Samsung-TV, når de sverger på å kjøpe Samsung med begrunnelsen "derfor". Bildekvalitet er ikke noe man bare kan vise folk, det må måles og oppleves. Man kan gjerne påpeke svartnivået, skjermbleeding, hakkete bilde, og de vil bekrefte at de ser det. Men når de ikke har peiling og ikke har erfart noe bedre så gir de faen og kjøper det som ser fint ut og med logoen til merket de liker.

 

Derfor skulle jeg ønske vi hadde bedre TV-tester. Nå vil jeg ikke banne i kirken, men jeg kan ikke si jeg er veldig imponert over TV-tester fra disse kanter. Britene og danskene har derimot skjønt det - men de har ikke så mange sidebesøk. Hadde bare butikkjedene engasjert seg litt istedenfor å være dukketeateret styrt av markedsføringsteamet til industrien - så kunne vi hatt rettferd. Men her skriker de ut "fantastisk bilde", "LED ditt og LED datt" og lever gjerne på tulleordene som industrien lager for å lure kundene. Komplett eller Elkjøp klarer ikke en gang å få til særskriving. På grunn av dette så kunne jeg veldig gjerne tenke meg å jobbe i TV-avdelingen. Skulle ha kalibrert samtlige TV-er, satt på godt sammenligningsbilde, full spesifikasjonsliste og liste/utdrag av skikkelige tester - om jeg fikk lov. Men er vel dumt å kaste bort karriære for å gjøre opp for bitterhet. Poenget var ihvertfall at butikkjedene har mye av skylden for at forbrukerene er idioter. No offense.

 

1:

For al del ikke, man kan leve godt av å selge andres paneler. Når det gjelder videresalg av paneler så tror jeg det er vanskelig å si noe om hvordan det går. Det jeg tenkte på var som produsenter av paneler.

 

Jeg skrev ikke mer utdypende angående Japan, fordi det er komplisert og tar tid. Japansk kultur er ekskluderende av natur. Nasjonalisme er høy, og verdsettelse av andre kulturer er lav. I motsetning til hva alle tror så er ikke japanere rasister (folk vet virkelig ikke hva det ordet betyr). I realiteten er det sosial-darwinisme. Det samme som var grunnlaget og rettferdiggjørelsen for Europeisk kolonialisering, massemord og slaveri (Japanerene var like ille som nazitene under 2. verdenskrig). Hvis en ser på handel mellom Japan og USA så har USA et stort handelsunderskudd. Amerikanere kjøper japanske produkter, mens japanere er svært avholdende til å kjøpe noe som ikke er japansk. Hvor tror du Samsung sine custom kjerner i den nye Exynos 8890 ble designet? I USA. HVem samarbeider Samsung med om foundry? IBM, Global Foundries, unviersiteter i USA osv. Japanere derimot har mye større motvilje mot å samarbeide med andre utenfor egne landegrenser, og spesielt ansette folk i andre land for å drive med utvikling. Det å fikse krisen de er i blir og vanskeliggjort på grunn av dette (spesielt med tanke på befolkning, her diskuterer vi hvor mange, i Japan sier dem nei uansett).

 

Det er og en veldig stor relasjon mellom hvordan teknologiselskapene i Japan har utviklet seg, og hvordan økonomien forøvrig har utviklet seg. Stagnasjon er et stikkord her. Selv om du har en vekst på si 1% i BNP, så faller du bak verden som gjerne vokser 3-4%. Vi har vekst i Norge i 2015, men bare såvidt. Samtidig vokser verden med 3.3%. Norges andel av verdens BNP i prosent har altså hatt en nedgang. Se her:

http://www.statista.com/statistics/267095/global-market-share-of-lcd-tv-manufacturers/

Japan 2008: 33.3%, Kina 2008: 3.9%, Sør-Korea 2008: 29.7%

Japan 2014: 13.6%  Kina 2014: 18.1% Sør-Korea 2014: 35%

6 år senere, og en tredjedel av hva de var... Sharp er ikke med i 2014 engang.

Grunnen til at jeg skriver japanske er fordi gruppering etter nasjonalitet gir mening her. Alle japanske selskaper deler mange fellestrekk. Trekk som hverken Samsung eller LG har, men de to deler mange fellestrekk. Samtidig er de igjen forskjellig fra de kinesiske, som igjen er like. Du ser gjerne hva jeg mener med historie, markedsandeler, at situasjonen med Japan er komplisert, og hvorfor jeg mener fremtidsutsiktene er dårlige? Det at de faller mye i markedsandeler er ikke hva som bekymrer. Årsaken til hvorfor de faller, og en rekke andre faktorer er hva som bekymrer.

 

2:

Helt ærlig, hvem skal konkurrere med Samsung og LG? Hvem lager OLED nå som er i nærheten av å være kommersielt og konkurransedyktig? Elektronikk har kommet til det stadiet at mange kategorier regnes for umulige å komme inn i. Ta f.eks NAND og RAM. Det er 4 produsenter, og det å komme inn i bransjen er regnet for å være tilnærmet umulig. Ikke bare teknologisk, men de er i stor grad bygget på Economies of Scale prinsippet også. Nyeste teknologi betyr og at i tillegg til at det ikke er like bra, så er det og langt dyrere å lage. Du kan ikke selge det billig, det er konkurrenten med mye produkt som har muligheten til det. Selv alle selskapene i Japan er jo nå mindre enn LG alene. Det er ikke det at jeg tror folk sitter med LCD fabrikkene sine og bare håper på det beste, jeg tror rett og slett ikke de har muligheten. OLED var en beslutning de skulle tatt for 10 år siden. Det er ikke urealistisk at Samsung og LG kommer til å beholde 99.99% av OLED markedet. Dessverre.

 

3:

Du har mindre fortjeneste om du kjøper panel fra andre. De lever åpenbart ikke godt med å kjøpe panel fra hverandre. Samsung bruker PLS i alle sine PC skjermer, til tross for at LG IPS er bedre. De har åpenbart ikke lyst til å kjøpe panel fra LG. Tror penger er viktigere enn ære her. De tjener mer, og slipper å betale konkurrenten penger. LG har heller ikke AMOLED på mobil. Er faktisk veldig sjeldent de kjøper fra hverandre i panelbransjen. Folk som Dell gjør det hele tiden, men så lager de ingen selv.

 

4: 

Har jo mye å si om kineserne kan lage egne OLED eller ikke. Spesielt hvis det er det eneste som kan stoppe en to selskap, et land, alle paneler scenario fra Samsung/LG + SK.

 

5:

Samsung Electronics selger langt mer enn mobiler. De bygger merkevaren og tilliten til merket gjennom utrolig mange produkter, som gir dem ekstra salg på tvers av kategorier. Folk kjøper Samsung mobil pga TV og omvendt. Det er en effekt der alle kategorier styrker alle. Den eksisterte langt før suksessen til de nyeste Galaxy modellene. Panasonic har hatt større muligheter enn Samsung her. Samsung ble opprettet i japansk okkupert Korea.

 

Elkjøp er opptatt av å selge produkter. Det har seg slik at produsentene og er det. Ved å skrive all slags greier produsentene gjør, så øker og Elkjøp salg. Husk at Elkjøp/Lefdal nesten har monopol på fysiske butikker. Selv om kunden er misfornøyd med kjøp, så er nok neste kjøp også hos elkjøp. Altså bare enda mer penger. Det er jo og sant som du sier. Kunder som vet mindre ("idioter") er mye mer mottakelige for å gjøre kjøp som produsent og butikk tjener ekstra mye på. Med måten Samsung driver salg på så tror jeg nok og at lavere kunnskap er større sjanse for å kjøpe Samsung.

 

Det å skrive skikkelige tester hjelper ikke. Folk leser dem ikke. Går du litt mer avansert enn tek gjør detter mange av. Det er mulig å begrense måten produsentene kan markedsføre seg. Vi har jo allerede mye mer begrensninger her i Norge enn USA. Det finnes og mange andre tiltak, men fellestrekket er: Statlig inngripen. Mer enn flertallet i Norge ønsker jeg kan jeg tenke meg.

 

Du hadde nok ikke fått lov til å kalibrere TVer og valgt testbilder. F.eks Samsung sine TVer er kalibrert til testbildene som er valgt. De skal fremstå utrolig bra i butikken. Kalibrer du og setter egne testbilder, og synkroniserer dem så blir det mye lettere å sammenligne. Jeg tror ikke alle produsenter ville blitt så glad for en rettferdig sammenligning. Selskaper som Samsung har tilpasset strategien sin på den virkelige verden. Den virkelige verden kommer ikke sannheten alltid frem, og den er ikke rettferdig. Dermed hadde det nok ødelagt for deres salgsstrategi. Panasonic kan jo håpe så mye de vil, men en ideell verden vil ikke komme. De bør tilpasse seg virkeligheten bedre. Det er slik du overlever og blir stor. Uansett hva folk vil mene om det.

Lenke til kommentar

 Egentlig dritflaks at LG fikk kjøpe rettighettene til å bruke WOLED panelet fra Kodak.

Hadde Kodak i tidsrommet 2004 -2009 da deres paneler var ferdigutviklet - lansert en TV , kunne de like godt ha tatt rotta på konkurrentene ...

Tipper på at det panelet  er bortimot 10 år foran konkurrentene med tanke på Yield på store skjermer.

 

Samsung sin tradisjonelle panel funker jo  stort sett bare på små skjermer.

Sony og Panasonic prøvde jo i felleskap å utvikle OLED TV , men måtte gi opp pga elendig yield.

LG har og lisensiert IGZO som de bruker. Det er jo billigere (om enn litt dårligere) enn Samsung sin LTPS. Vanligvis brukes a-Si, men det fungerer nok dårlig for high end OLED.

 

Forklaring på ord og begreper:

IGZO, TLPS og a-Si er TFT: https://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film_transistor

TFT er essensielt laget med signaler som styrer pikslene.

IGZO har fordeler over a-Si som tynnere skjermer, mindre skjermer (som i XPS serien fra Dell), lavere strømforbruk (igjen Dell sin XPS serie har god batteritid takket være effektivitet, og da spesielt Sharp skjermene med IGZO), det er raskere (raskere som i mindre ghosting f.eks) osv.

IGZO = Indium Gallium Zink Oxide (økonomisk men og veldig bra)

a-Si = Amforøs silisium (mest økonomisk)

LTPS = Low-Temperature-Poly-Silicon (Best og dyrest, nesten bare i Samsungs AMOLED)

Lenke til kommentar

 

 

 

Håper på litt mere realistiske tv priser i år :)

 

Hadde ikke vært så dumt med overkommelige priser på Panasonic fremover nei.

 

 

Kanskje ikke helt rimel,ig, men spørs hvordan mellom modellene yter.

 

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1456917304

 

Tenkte meg minimum 65" neste gang. Der var det freske priser ja.

 

 

 

Det er kommet 1 norsk pris på 58" og 65": http://www.prisjakt.no/product.php?p=3486361

Ikke veldig hyggelige priser, men det selskapet er etter hva jeg sjekket ut normalt litt høyere i pris en resten.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er noen modeller som tar fremtidens 4k-bluray og dekoder. Tenker da ikke på strømmealternativer som Netflix.

 

Kommer an på hva du sikter til, men så lenge TVen har 1 HDMI inngang som støtter HDCP 2.2, så funker de med UHD BD. Alle TVer som slippes i år bør takle det, og de fleste fra i fjor, men der var det ofte at enkelte kun hadde 1 som støttet det.

 

De fleste i litt høyere prisklasse støtter også fargerommet 4:4:4, men UHD BD støtter kun 4:2:0 så vidt jeg har fått med meg.

DX900 serien til Panasonic støtter alt, og den bør da holde frem til 8K kommer på markedet, noe som i innhold nok blir veldig mange år til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med responstid over 10 ms går de rett i søpla. Tcl er tingen! Tv uten noe vas.

 

Ikke alle som bruker TVen til spilling, eller bryr seg om minst mulig responstid.

Derfor er det bra at det ikke kun lages 1 type TV. Da får de som har lyst på lav responstid kjøpe TVene som har det, og de som har lyst på bedre bildekvalitet kjøpe de TVene som har det.

 

 

 

 

Veiledende priser på hele DX serien til Panasonic ble sluppet i dag.

Heldigvis så pleier som regel veiledende priser å være maks priser om dagen:

 

http://www.lydogbilde.no/nyheter/tv/hete-tv-nyheter-fra-panasonic

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...