Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] SIO dyrehold- lov med smådyr eller fisk?


Elisekv

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er veldig klar over at SIO har regler mot dyrehold. Man får kun ha dyr i tilfeller der man trenger førerhund, epilepsihund osv. Jeg skjønner dette godt for hunder og katter siden de både trenger mye plass, kan bråke mye, mange er allergiske mot de og de kan ødelegge leiligheten med klør, markering osv. 

Spørsmålet mitt er om dette også er tilfellet for smådyr som hamster, rotte o.l. og fisk. Disse er dyr med lite allergisk risk siden de vanligvis holder seg i et bur/akvarium eller bare på rommet til eieren, de lager lite til ikkeno lyd, de krever lite plass og om smådyr slippes ut på gulvet er det verste de kan ødelegge ledningene og eiendelene til eieren. 

Jeg sliter veldig med ensomhet og noen ganger depresjon, og før jeg flyttet inn med SIO var det ørkenrotta mi som fikk meg ut av senga hver dag. Nå er han dessverre død, men jeg ønsker å skaffe en ny rotte eller en fisk. Jeg vurderer nesten å bare skaffe meg det uansett, men vil virkelig ikke havne i problemer...

Noen som kan hjelpe?

Eventuelle tips på hvordan å slippe unna med dyrehold selv om det ikke er lov?

Endret av Elisekv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg bodde på hygel via SiO var det aldri noen form for kontroll. Jeg hadde rom med eget bad og toalett. Enn så lenge dyret ikke røyter og plager andre hadde jeg tatt sjansen. Du skal være svært uheldig for å bli tatt... 

Takk for svaret! Ja, jeg vurderer sterkt å bare gjøre det uansett.. Har sett forumer med folk som sier at de har hund og slikt og ikke blir tatt for det, men jeg er bare veldig pysete. Skal sende en melding til SIO og spørre, men uansett hva slags svar jeg får så kommer jeg nok til å skaffe med en rotte eller no.. :p SIO skal jo alltid gi forvarsel når de kommer på kontroll, så kan bare skjule dyret hos foreldrene mine eller noe lignende i mellomtia. Tror jeg driver og overtaler meg selv x) 

Endret av Elisekv
Lenke til kommentar

Dyrehold reguleres av husleieloven § 5-2 og leieavtalen § 13. Fra leieavtalen: 

 

"Dyrehold er ikke tillatt. Dersom leietaker har gode grunner for å holde dyr, skal begrunnet søknad om dette sendes utleier slik at utleier kan vurdere om betingelsene for dyrehold er oppfylt, herunder undersøke følgene av dyrehold på eiendommen. Dyrehold tillates under enhver omstendighet ikke dersom dette medfører ulempe for utleier eller øvrige brukere/leietakere på eiendommen. Leietaker kan ikke holde dyr før utleiers skriftlige tillatelse foreligger. Tillatelsen kan trekkes tilbake dersom ulemper som nevnt skulle oppstå."

 

Generelt sett praktiserer SiO en strengere praksis enn de egentlig har lov til (for eksempel formulerer de ulempekriteriet absolutt når det iht loven er relativt), men det er ikke et absolutt forbud mot dyrehold. 

 

Så, med andre ord, send søknad. 

Lenke til kommentar

Dyrehold reguleres av husleieloven § 5-2 og leieavtalen § 13. Fra leieavtalen: 

 

"Dyrehold er ikke tillatt. Dersom leietaker har gode grunner for å holde dyr, skal begrunnet søknad om dette sendes utleier slik at utleier kan vurdere om betingelsene for dyrehold er oppfylt, herunder undersøke følgene av dyrehold på eiendommen. Dyrehold tillates under enhver omstendighet ikke dersom dette medfører ulempe for utleier eller øvrige brukere/leietakere på eiendommen. Leietaker kan ikke holde dyr før utleiers skriftlige tillatelse foreligger. Tillatelsen kan trekkes tilbake dersom ulemper som nevnt skulle oppstå."

 

Generelt sett praktiserer SiO en strengere praksis enn de egentlig har lov til (for eksempel formulerer de ulempekriteriet absolutt når det iht loven er relativt), men det er ikke et absolutt forbud mot dyrehold. 

 

Så, med andre ord, send søknad. 

Dessverre er jeg rimelig sikker på at ensomhet og depresjon ikke teller i SIOs bok som gyldig grunn. Det er for det meste bare førerhund og lignende som er lov når det kommer til mer medisinske grunner. 

Lenke til kommentar
Dessverre er jeg rimelig sikker på at ensomhet og depresjon ikke teller i SIOs bok som gyldig grunn. Det er for det meste bare førerhund og lignende som er lov når det kommer til mer medisinske grunner.

 

 

Ensomhet og depresjon er imidlertid gyldig grunn etter husleieloven, uavhengig av SiOs standpunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, jeg tror ikke en rotte vil hjelpe mot noen av de tingene. Det er en hund du trenger da, og det funker dårlig med SiO.

Jeg har hatt ørkenrotte før og de er veldig kjærlige og sosiale. De hjalp meg veldig når jeg var deprimert og ensom etter å ha flyttet langt vekk fra foreldrene mine for noen år siden :)

Lenke til kommentar

 

Dessverre er jeg rimelig sikker på at ensomhet og depresjon ikke teller i SIOs bok som gyldig grunn. Det er for det meste bare førerhund og lignende som er lov når det kommer til mer medisinske grunner.

 

 

Ensomhet og depresjon er imidlertid gyldig grunn etter husleieloven, uavhengig av SiOs standpunkt.

 

Jeg sendte e-post til SIO og det virket som at de eneste unntakene de ville godta var førerhund og slikt. Det er nok siden depresjon og ensomhet er vanskelig å medisinsk dokumentere og bevise :/ 

Lenke til kommentar

SIO vil ikkje ha dyr i sine boliger, men utgangspunktet etter lova er at ulempane med dyreholdet skal vegast opp mot fordelane som dyreholdet gir, og deretter avvege dei to behova.

 

Du kan for eksempel sjå til Emalinedommen der retten tok opp spørsmålet om eit burettslag kunne nekte ein andelseigar å holde innekatt: http://norskhuskattforening.net/emmelinedommen.htm

 

Det å tolke reglane slik at det er kun førerhund og liknande som kan godkjennast er ei svært streng tolkning.

 

Så dersom du skriver søknad, og deretter forfølger saka gjennom rettssystemet så vil eg tru at du vil vinne fram med at det å ha ørkenrotte på rommet ikkje vil gi utleigaren eller dei andre leigetakarane større ulemper enn du får fordelar i form av depresjonsproblematikken.

Hadde det vært snakk om ein stor skummel hund, høgrøsta pappegøyer, ein katt som pisser overalt eller ein giftig slange så kan eg nok være med på at hensynet til dei andre bebuerane og utleigaren må vege tyngre enn ditt behov for selskap. Men eg tvilar på at SIO kan vinne fram med at ei ørkenrotte i bur vil medføre så store ulempar at dei ikkje kan tillate deg å ha eit selskapsdyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...