Gå til innhold

AMD A10-7850K - Overklokking og avspilling av 4K video


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Tenkte å dele resultatene mine her med dere, kanskje noen har noen tips.

 

Jeg ønsket å teste ut noe 4K materiale i kinoen min, som drives av en HTPC med AMD A10-7850K APU. Til min forbauselse lagget avspillingen svært mye, selv i PowerDVD 15 som bruker både CPU og GPU til rendring. I VLC var det enda værre da VLC kun bruker CPU.

 

Tenkte at jeg måtte til med litt overklokking, og resultatene var helt utrolige.

 

Jeg klarte å klokke den fra 3.7GHz til 4.3GHz, med en 1.275 koselige volt.

Dønn stabilt i Prime95, blir maks 78 grader med originalkjøler.

 

I tillegg overklokket jeg GPU fra 720MHz til 950MHz med en NB volt på 1.200.

Også dette gikk fint med originalkjøler, testet ut et par spill som trekker mye CPU og GPU.

Så, denne lille APU-en har tydeligvis godt potensial, og kunne sikkert klart 4.5GHz med en bedre kjøler.

 

På 4K playback hjalp det hvertfall mye, men lagger en del enda. Noen scener kan være helt fine, mens andre er choppy som bare det.

 

Kjører systemet på 8GB 1600MHz RAM, som er overklokket til 1866MHz.

Bestilte 2400MHz RAM i går, og håper dette vil hjelpe til på 4K avspilling i programmer som bruker GPU til rendring.

 

Siden dette er en APU så skalerer minnehastigheten veldig bra.

 

Hva tror dere?

Andre tips til garantert smooth playback, eller må jeg bytte CPU?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte CPU så må du vel bytte HK også? Hva med å prøve Crossfire X? Eventuelt bare dedikert skjermkort? 7850K skal kunne kjøres sammen med R7 240 og 250. Her er en passivt kjølt, det passer jo bra til en HTPC. Men jeg vet jo ikke om Power DVD 15 kan bruke begge GPU på likt til dekoding, eller om R7 240 alene klarer 4K..

Lenke til kommentar

Du kan ikke kjøre 4k video med APU (integrert grafikk), det er ingen overraskelse at det lagger. For å kunne kjøre 4k materiale uten lag så vil du trenge ett dedikert skjermkort.

Her er en liste over de skjermkortene som støtter 4k hos nVidia:

http://www.geforce.com/hardware/technology/4k/supported-gpus

 

Som du ser er laveste inngangsterskel et GTX 650, men ville nok ikke gått lavere enn GTX 750/760, da 600-serien begynner å dra på årene. Om ett nytt dedikert skjermkort er nok vet jeg ikke, da A10-7850k ikke er all verdens, mulig du må over til intel i5 nivå for best opplevelse, men det er som sagt vanskelig å si uten å ha sett hva prosessorforbrukett står på i dag.

 

Mitt tips er derfor, start med å kjøpe et skjermkort, på bruktmarkedet kan du nok finne noe alla GTX 750/760 til en billig penge. Hvis dette ikke løser problemet så må du nok skaffe en sterkere prosessor, men personlig tror jeg nytt skjermkort vil gjøre susen ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Bytte CPU så må du vel bytte HK også? Hva med å prøve Crossfire X? Eventuelt bare dedikert skjermkort? 7850K skal kunne kjøres sammen med R7 240 og 250. Her er en passivt kjølt, det passer jo bra til en HTPC. Men jeg vet jo ikke om Power DVD 15 kan bruke begge GPU på likt til dekoding, eller om R7 240 alene klarer 4K..

Videoavspilling har verken SLI eller Crossfire X støtte. For å spille av 4k trenger man et skjermkort som støtter dette, og verken R7 240 og R7 250 støtter 4k. Høyeste oppløsning R7 250 støtter er 1920x1200 pixler, så dette skjermkortet vil ikke holde til 4k film.

 

Man må minimum opp på R7 260x eller GTX 650 for å kunne kjøre 4k oppløsning.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Hvis jeg først kjøper et skjermkort vil jeg gjerne ha med DX12 og HDMI 2.0.

 

Ser at 950M skal klare 4K, men 950 står ikke på listen.

Betyr det at dette kortet ikke kan kjøre 4k?

 

https://www.proshop.no/Grafikkort/GeForce-GTX-950-EX-OC-W-2GB-GDDR5/2511633?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

 

950 er vel en hel del kraftigere enn 950M?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ja: HDMI 2.0, 3x DisplayPort 1.2

 

Maximum Digital Resolution*5120x3200

* 5120x3200 at 60Hz with dual DisplayPort connectors.

 

Var jeg deg ville jeg vurdert skjermkort med 1-2 Displayport da DVI er utdatert eller ikke lengere brukt så ofte.

Du får med lyd også i så fall på samme kabel.

 

Å finne et kort uten DVI er vel ganske håpløst. Greit at DVI er utdatert, men selv GTX 980 ti har ett DVI uttak bak, så om du skal stryke skjermkort med DVI uttak fra lista så blir jo selv 980 ti utdatert og "gammeldags".

60Hz får man forsåvidt både via Display Port 1.2 og HDMI 2.0, så fremt skjermen har støtte for deg.

 

Ja, GTX 950 har støtte for 4k, Display Port 1.2 og HDMI 2.0, rart i grunn at den ikke var oppført på listen til nVidia over skjermkort med 4k-støtte, må nok ha vært en feil på deres nettside. Men om IceBlitz går for GTX 950, så vil nok den holde til hans bruk, dersom bruken er avspilling i 4k (og ikke redigering/rendering, da må man fort opp noen 1000 lapper for en brukbar maskin). 

Lenke til kommentar

Har ikke nevnt noe om DVI.

 

Ønsker HDMI 2.0, og spørsmålet var om GTX 950 er kraftig nok til å spille av 4k, ikke om den klarer å outputte 4k signal :)

 

Ja, GTX 950 er kraftig nok til kun avspilling i 4k, om prosessoren din holder til 60fps er jeg ikke sikker på. Men start med GPU, så tar man det derifra. 

Så og si alle moderne skjermkort har HDMI 2.0, Display Port og DVI utgang.

Lenke til kommentar

 

Har ikke nevnt noe om DVI.

 

Ønsker HDMI 2.0, og spørsmålet var om GTX 950 er kraftig nok til å spille av 4k, ikke om den klarer å outputte 4k signal :)

 

Ja, GTX 950 er kraftig nok til kun avspilling i 4k, om prosessoren din holder til 60fps er jeg ikke sikker på. Men start med GPU, så tar man det derifra. 

Så og si alle moderne skjermkort har HDMI 2.0, Display Port og DVI utgang.

 

 

 

30fps holder nok i massevis til mitt bruk.

Sant at moderne skjermkort har HDMI 2, men vil også ha DX12 som GTX 950 har (som ikke AMD har), så da blir det nok innkjøp av det :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Takk takk :)

 

Kan kanskje klokke APUen enda mer på CPU-siden når jeg kan deaktivere GPU.

Blir mindre varme og strømtrekk med kun CPU, hadde vært gøy å klare 4.5GHz med originalkjøler.

Har ikke plass til en større kjøler i HTPC kabinettet, men et fullsize skjermkort er det lagt ekstra plass til.

Lenke til kommentar

Bah, fikk 2400MHz minnemodulen jeg bestilte onsdag forrige uke, i dag, og forventet et ytelseshopp fra APU-en pga de gode scalemulighetene.

 

Men selvfølgelig hadde jeg bestilt 1x8GB istedenfor 2x4GB, og derav ingen dualchannel.

Det ble derfor tregere enn med 2x4 GB 1600MHz...

 

Bestilte en modul til nå. Kjipe penger da jeg ikke vet hva jeg skal med 16GB RAM på en kino PC :p men men :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...