Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Light er nok svært mye likere Super enn g2. Men du har returrett og det er siste på lager så hvorfor ikke bare prøve?

14 minutes ago, ExcaliBuR said:

@GunfreakSkjønner, jeg har en IPD på 67 så har kanskje ikke det samme problemet.

Jeg lurer på om jeg skal teste Super OLED, det er tross alt tilnærmet 6k opp til Dream Air... Og det kan se ut som på specs at Super OLED er tilnærmet lik G2 i både volum og vekt, og den var ikke plagsom for meg i hvert fall. I tillegg har jeg DMAS og 15mm ansiktsmasken 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjører min light på 90%,resolution. Det er jo fremdeles langt over 4k. Og DCS ser drit bra ut. De fleste vr spill kjører bra. Noen UEVR spill må jeg da senke til 80% av 90% som fremdeles er over 4k. 

Føler ikke jeg trenger mer enn det. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

@ps5av hva jeg finner ut av veier G2 rett under 500g, PCL ligger ca 810g og SMO skal være rundt 600g.

@GunfreakHar brukt PCL med "standard" innstillinger i PP. Må si at jeg hadde håpet på større "oppgradering" fra G2 enn det jeg opplevde. Nå er jeg en VR amatør... Ting som miura og "binocular overlap"-profiler osv har jeg ikke satt meg noe inn i. 

Bestilte SMO for snart en time siden, men tror kanskje noen snappet opp rett før meg. Stod at det var en på lager da jeg la den i handlekurven, men nå står det forventet forsendelse mellom 28.5 og 1.6. 🤷

Endret av ExcaliBuR
Rette på elendig grammatikk
Skrevet
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Jeg har balanse vekt. Så jeg merker ikke noe til fremtunghet. Nå hadde jeg bare super noen få dager, men merka null forskjell i vekt, størrelse eller passform i forhold til light.

Lurt med vekt bak ja. Jeg merka forskjellen greit, særlig i dogfights når jeg beveger hodet fort. Da sitter Super bedre, pluss tyngden foran i lange sessions var plagsom på Light og er det ikke på Super. Men tror vi har litt forskjellig hodeform og sånn. Jeg har IPD på 67 og har ikke noe dykkermaske følelse av Super. FOV på Super er større, men kan fint leve med Light også. Nå fikk vel du et skikkelig mandagseksemplar av en Super dessverre i tillegg med mye mura og misfarging. 
Kabelen til min Light er nå fysisk vraka så den er ute av drift. Må prøve få tak i ny så jeg kan enten selge den eller ha som backupløsning. Blir vel salg kanskje. Har litt mange headsets 🤣

Skrevet
ExcaliBuR skrev (1 minutt siden):

@Dr.PeedeeVi har lik IPD. Kjekt å høre din erfaring med Super 😊

Har Super Qled 50 ppd versjonen og hatt den en del måneder. Håper få Oled versjonen også i morgen :)  Skal poste inntrykk og sånn og litt sammenligning mellom de to versjonene etter hvert :) 

• Liker 1
Skrevet

Ready or Not fikk en stor patch og DLC et par måneder siden. Det breaka VRO moden delvis. Da patchen nå gjør at man kan bruke laser og lys samtidig. Så om man starter vr med lykt eller laser på krasjer spillet. Er bare å ikke ha dette på våpenet så går det bra. Men jeg har prøvd å vente på en VRO patch. Den lar vente på seg. Og nå orket jeg ikke vente lenger. Da jeg trengte en pallette cleanser fra det ganske arcady Contractors Exfilzone. Den nye DLCen går til 11.

Oppdrag 2 er at bank ran i en by som går i oppløsning. Utenfor banken er det opptøyer. Inni banken er det 2 fraksjoner med bank ranere. Gate thugs og paramilitære folk, samt sivile som har blitt tvunget til å bruke finlandshette.

Her er det kaos og noe av det mest intense man kan få i vr.

Skrevet (endret)
On 5/26/2026 at 9:20 PM, Dr.Peedee said:

Har Super Qled 50 ppd versjonen og hatt den en del måneder. Håper få Oled versjonen også i morgen :)  Skal poste inntrykk og sånn og litt sammenligning mellom de to versjonene etter hvert :) 

Fristelsen ble for stor så fikk akkurat bestilt en 50ppd før kampanjen gikk ut. OLED er visst fremdeles på kampanje. Da får vi se om oppgraderingen fra Light er verdt det (for 5090).

Endret av ps5
Skrevet (endret)
ps5 skrev (3 timer siden):

Fristelsen ble for stor så fikk akkurat bestilt en 50ppd før kampanjen gikk ut. OLED er visst fremdeles på kampanje. Da får vi se om oppgraderingen fra Light er verdt det (for 5090).

Jeg har testet Oled versjonen litt nå... for å si det sånn... i DCS foretrekker jeg i hvert fall min gamle 50ppd QLED modell i stedet. skal skrive litt mer om det i en egen post...

Men, gratulerer - håper du blir fornøyd... Hvis du er vant til Crystal Light så er du sikkert vant til Pimax sine små og store krumspring og sånn... Ta deg tid - finn dine innstillinger du liker før du bestemmer deg. Jeg er nå egentlig ganske så imponert over hva min Qled 50ppd får til med tanke på "alle" nå skal "hype" Oled modellen. 

Husk du nå få eye tracking. På spill som bruker dynamic foveated / quad views rendering er det verdt å kalibrerer den. Spillene må aktivt støtte det, de færreste gjør det, dessverre, så hvis du du ikke merker forskjell er det sikkert derfor.

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, Dr.Peedee said:

Jeg har testet Oled versjonen litt nå... for å si det sånn... i DCS foretrekker jeg i hvert fall min gamle 50ppd QLED modell i stedet. skal skrive litt mer om det i en egen post...

Men, gratulerer - håper du blir fornøyd... Hvis du er vant til Crystal Light så er du sikkert vant til Pimax sine små og store krumspring og sånn... Ta deg tid - finn dine innstillinger du liker før du bestemmer deg. Jeg er nå egentlig ganske så imponert over hva min Qled 50ppd får til med tanke på "alle" nå skal "hype" Oled modellen. 

Husk du nå få eye tracking. På spill som bruker dynamic foveated / quad views rendering er det verdt å kalibrerer den. Spillene må aktivt støtte det, de færreste gjør det, dessverre, så hvis du du ikke merker forskjell er det sikkert derfor.

Hadde egentlig lyst på den når den kom men lot meg skremme av prisen. Har irritert meg grønn over manglende fov på Light og den har vel samme problem på OLED så derfor tenker jeg det kan vente en liten generasjon. Flott å gi 5090 litt mer å tygge på også - foveated rendering på Light uten eyetracking var fullstendig ubrukelig i FS så spent på denne her.

Skrevet

PIMAX CRYSTAL SUPER OLED versjonen - førsteinntrykk og sammenligning mot Crystal Super 50ppd QLED versjonen.

Dette kan jeg gjøre fort. Er du fornøyd med Qled versjonen din, ikke bestill Oled versjonen som en slags oppgradering. Sånn. Ferdig.

Ok, litt mer da - Jeg har hatt min Pimax Crystal Super 50ppd Qled modell (heretter kalt "Super Qled")siden slutten av Juli i fjor. Og vært veldig fornøyd. Super Qled hadde da den kom til de første kundene en litt røff start. Det var mye klager over "mura" som oppfattes som et slags "slør" over bildeflaten. Pimax måtte holde igjen produksjonen en periode til de fikk nok paneler av god kvalitet. De kom med videoer som forklarte problemet osv... Enden på visa er at alle Qled paneler med så høy oppløsning vil ha noe grad av "mura". Det er ikke til å unngå. Dessverre har noen mer enn andre osv... Det synes best på blanke flater, klar himmel f.eks...

Min var vel en av de som kom etter at de ble litt mer nøye på utvelgelsen av paneler. Jeg må si jeg merket lite til det i starten. Ja, jeg kunne/kan se det, men jeg må fokusere blikket litt bakenfor der bildeflaten er for å se det. Vanskelig å forklare. Uansett, hvorfor defokusere blikket for å se en defekt som vil være der? Jeg lar være, og da er det knapt synlig overhodt - og når jeg spiller - merker ikke en skit. Hvorfor denne praten om mura? Fordi den nye Oled modellen IKKE har mura. Overhodet. Og det er da altså et argument for å velge den. Et av argumentene.

Crystal Super Oled min kom i går kveld. Rakk såvidt å fyre opp DCS og tenke at .. æsj. defekte paneler. 

Prøvde på nytt i dag - og nei - det er ikke defekte paneler. Det er DCS med Mbucchias Quad views versjon som tuller til. Hvis du ikke aner hva jeg snakker om så ikke tenk mere på det. Min Super Oled virker som den skal. Jeg testet i Automobilista 2 - null problem, deretter DCS uten Quadviews - null problem. ("problemet" var flimring i bildet). Jeg vil ikke spille spille noe så krevende som DCS uten Quadviews, buuhuuu - men Pimax Play sin egen innebygde Quadviews versjon, dog ikke så effektiv som Mbhuccias eksterne program, funker da. Så. Reddet.

Først det positive med Super Oled. Fronten av headsettet, mursteinen i trynet om du vil, er vesentlig lettere enn på min Super Qled. Yay. Det føles bra! Super Oled har pittelitt lavere paneloppløsning vertikalt enn Super Qled, så mindre må rendres. Viktigst her er at de nye linsene ikke trenger så høye rendering for å korrigere for barrel distortion og annet fjusk, derved er rendering resolution på Super Oled en del lavere - mindre jobb for GPU/CPU - yay! Likevel, Crystal Super har 54ppd mot Super Qled sine 50PPD. Yay! Er fargene bra som på en Oled - JA! Er sortnivå betydelig bedre - JA! Har 54ppd mot 50ppd mye å si ? VET IKKE. Men - Super Oled er en del skarpere enn Super Qled. Det sees lett i DCS detaljer på bakken er skarpere og mer 3D. Dette kan også skyldes bedre stereo overlap, at ting blir enda mere 3D liksom. Og klart, bedre kontrast og klarere farger får bildet til å fremstå skarpere, mer pop, mer 3D. Alt dette er ganske så Yay! for Super Oled. Og jeg skjønner fascinasjonen. MEEEEEN...

Alt er ikke gull og grønne skoger, desverre. Og det som er så dumt er at det bare er TO jævla ting. 

1. FOV. Den er annonsert med 115 grader horisontal. Jeg får ikke målt - men jeg har ikke hatt så "se gjennom dykkermaske" følelse siden HP Reverb G2. Den hadde vel noen og nitti grader...

2. Glare - gjennskinn - alle snakker om hvor lite gjennskinn det er... Problemet er at jeg er vant til Crystal Super sine apsherical lenses - null glare. Da blir "litt glare" langt mere plutselig. 

Og dette tilsammen er et problem. Det er mest glare i bunnen av bildet. Så når jeg sitter og ser framover i DCS F-16 cockpiten i min dykkermaske, unnskyld, Super Oled, og bare skal bevege øyenene litt ned for se på - ting og og tang - så ser en glare i de siste 10% mot bildekanten og den svarte rammen rundt bildet. Det er veldig distraherende - og det er mulig at jeg kunne vent meg til å måtte bevege hodet mye mer for å se på ting. Men... det er der liksom. Som en slags skygge jeg ser hele tiden. 

Noen klager på chromatic abberation på Super Oled, og at bildet de siste 10-25% mot kantene har en slags brun misfarging. Nope. Har ikke det på min. Så det er positivt. Faktisk er det mindre chromatic abberation på min Super Oled enn det er på min Super Qled. Jeg opplever det ikke som problematisk på min Super Qled heller, bare så det er sagt. 

Med tanke på hvor klart bildet på Super Oled er, at det ikke er chromatic aberration å regne, ikke er misfarging mot ytterkantene som noen har klaget på, at den head trackingen funker godt, at eye trackingen funker godt - så tror jeg ikke at mitt eksemplar er et mandags eksemplar. Jeg tror dette er "by design". FOV er ikke større. Og noe glare på pan cake linser er det vel. Jeg bare liker det ikke. Resten av bildet har lite av det, det er sant, det har liksom samlet seg i bunn. Og det er dumt når man sitter i en cockpit og titter rundt og ofte ned. 

Kan jeg bedre FOV ved å få headsettet tettere mot hodet - ja - det funker - Og hvis Pimax har målt såpass høy FOV så må de ha trykket det gjennom pannebrasken - omtrent. Jeg kan presse det veldig hart mot ansiktet og FOV blir bedre - men det gjør vondt etter en stund, i tillegg så er jeg redd at den som strammer headsettet, som man skrur på på bakhodet, ryker når jeg må stramme til så hardt. 

Hvem er dette for? Folk som ikke er bortskjemt med FOV fra før. Bildetkvaliteten ellers er sykt bra. Men det å ikke kunne se rett framover uten å ane skyggene/konturene av rammen hele tiden - det er uvant for meg i hvert fall. 

Jeg er usikker hva jeg skal gjøre nå. Litt for råflott å ha to dyre headsett her. I Automobilista opplevde jeg den trange FOV som mindre problematisk faktisk. I tillegg er jo Super Oleden mer behagelig med sin lavere vekt også. Jeg får tenke litt. Men jeg kan ikke selge unna min Qled versjon, jeg fikk en skikkelig bra modell med lite mura og lite problemer ellers.. Så den beholder jeg, tror den fortsatt blir min Go To headsett for DCS. Så får jeg teste Oled modellen litt mer, se om den er verdt å beholde for bilspill f.eks.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
32 minutes ago, Dr.Peedee said:

PIMAX CRYSTAL SUPER OLED versjonen - førsteinntrykk og sammenligning mot Crystal Super 50ppd QLED versjonen.

Dette kan jeg gjøre fort. Er du fornøyd med Qled versjonen din, ikke bestill Oled versjonen som en slags oppgradering. Sånn. Ferdig.

Takker for flott review, du har bekreftet min redsel for manglende fov.  Ta gjerne en måling på begge med dette flotte og gratis verktøyet:

https://boll.itch.io/wimfov

Jeg skal ta en sammenligning med Light så snart min 50ppd dukker opp.

Crystal Light:
image.thumb.png.a4eada33861f915140608f026faa0518.png

Endret av ps5
Skrevet
ExcaliBuR skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for god gjennomgang @Dr.Peedee! 👏🏻

Siden jeg er en av de som ikke er bortskjemt med høy FOV fra før av så tror jeg at jeg kan mer glede meg enn grue meg til å få min 😊

Det tror jeg helt sikkert! Bildekvaliteten er veldig, veldig bra! Men jeg greier altså ikke å se denne mørke skyggen rundt alt jeg ser :) Noen kan ha "bedre" hode for dette headsettet også, og får det nærmere øya. Men jeg sammenligner jo mot det jeg allerede har, Super Qled, og der blir forskjellen rett og slett for stor :) 

Bare å glede seg! Skriv litt når du får det!

Skrevet
ps5 skrev (14 minutter siden):

Takker for flott review, du har bekreftet min redsel for manglende fov.  Ta gjerne en måling på begge med dette flotte og gratis verktøyet:

https://boll.itch.io/wimfov

Jeg skal ta en sammenligning med Light så snart min 50ppd dukker opp.

Tror har jeg testet den før med min Super Qled, målte vel 88 grader eller noe sånt 🤣 Så åpenbart at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal bruke det. :)  Men kanskje jeg tester igjen en dag. 

Skrevet
5 minutes ago, Dr.Peedee said:

Tror har jeg testet den før med min Super Qled, målte vel 88 grader eller noe sånt 🤣 Så åpenbart at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal bruke det. :)  Men kanskje jeg tester igjen en dag. 

Den skal være rimelig enkel å bruke, lurt å lukke det øyet du ikke måler. Eksempelet mitt over er 94 vfov og 102 hfov og jeg har ingen tro på at du har klart å få lavere enn dette :D 

Skrevet (endret)

VIKTIG for Pimax Crystal Super kjøpere:

Pimax er Pimax... Ut fra reklamen så skulle jeg kunne ta min OLED optical engine fra mitt Oled headset og putte det inn i mitt Qled headset. Hvorfor det? Hvorfor ikke bare plugge ut det ene fra PCn og det andre inn? Vel - det er fordi på Qled headsettet mitt har jeg DMAS høytalerne, jeg har compfort padding bak, jeg har comfort face gasket padding dings, jeg har topp strap. Ingenting av dette er på mitt OLED headset.

Så la oss si jeg flyr DCS på dagtid med mitt QLED (best FOV, som jeg synes teller og fantastisk bildekvalitet), og så vil jeg spille et kvelds/natteoppdrag og lad OLED (dårligere FOV, enda bedre bildekvalitet, særlig i mørke scener) gjøre den jobben.. I stedet for å bruke skrutrekker, fjerne DMAS høytalerne, skru de fast på Oled headsettet, fjerne padding bak, foran, top strap osv og flytter over... så ... bare tar jeg OLED optical enginen og putter det inn i Qled headsettet hvor jeg har alt stæsjet.

MEN DET ER BARE DET AT DET GÅR IKKE!! PIMAX BEING PIMAX. "The connectors are not compitable".... Så man må ta kontakt med Pimax (som ikke leverer til Norge), oppgi ditt serienummer på Qled headsettet, så kan de da selge deg en Oled optical engine. Men, det gjør de ikke fordi de leverer ikke til Norge. Og Proshop som har rettene her selger ikke optical engines. Og uansett - hva faen skal jeg med enda en optical engine til haugevis av tusenkroner når jeg har to fullt fungerende headsett med gode optical engines?? I all reklame bare--- switch out the optical engine... Sier ingenting om at du ikke kan gjøre mellom to fungerende komplette headset. Galskapen leve.

Jeg holdt på å bytte over i går. Da hadde jeg altså ødelagt connector både på headsettet og på optical modulen som jeg hadde prøvd putte nedi. TILFELDIGVIS så googlet jeg hvilke to knotter som måtte trykkes inn for å løsne optical module fra headsettet. Jeg klikket da på en Pimax link - og den ledet meg til slutt til en blogpost et sted gjemt på siden deres om at Connectors på Qled og Oled engines ikke er kompatible, ta kontakt med Pimax når du vil kjøpe en optical engine og oppgi de serienummer. Så skal de finne en optical engine med lik connector/kontakt. FAEN! Det var minuttet før jeg skulle gjøre dette jeg fant den infoen helt tilfeldig. I en blogpost. Ikke på forsiden, ikke på en be aware before ordering, ikke i en Pimax youtube video med han dere skalla svenskefaen... bortgjemt i en liten blogpost. Som ingen ser hvis man ikke google om det skulle gå å bytte modul - slik reklamen sier, så derfor googler man ikke, med mindre man er paranoid og takke faen for at jeg er det. Men altså, dette er stikk motsatt av hva de reklamerer med!!

Fortsatt fantastiske headset. Men for helvete da mann!

Endret av Dr.Peedee
Skrevet
ExcaliBuR skrev (2 timer siden):

Produsenten av "den gamle" kontakten har rett og slett tatt den ut av produksjon, lite Pimax kan gjøre med det visstnok.

Riktig. Men de må jo få den informasjonen ut til folk at det ikke så enkelt lenger å bytte moduler. Kunne jo vræka både headset og optical engine i går. Og dette med å bytte moduler har jo vært noe av den veldig viktige i markedsføringen deres med Super, hele greia går jo på just swap out the optical engine, put in a new one, enjoy! Det er det som er irriterende. I-lands problem? Javisst. Men man betaler dyrt for de greiene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...