Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
ExcaliBuR skrev (35 minutter siden):

Skjønner. Ja, denne har kvittering fra Proshop og er komplett. Fullt betalt, aldri vært innom nedbetalingsordningen til Pimax.

Det er jo bra! Tenker at de som er mindre paranoid enn meg kanskje kjøper ! Min bestilling blir nok ikke levert med det første, utsatt.

Hvis noen hadde dukket opp i Trondheim kunne jeg vurdert det. Men sånn er jeg

Endret av BakaBerg
Skrevet

Oh man! Kom på at jeg har stick drift på Quest stikka mi, hadde helt glemt det. Hadde jo litt lyst å spille skikkelig roomscale nå. Kan jo bruke PSVR2.. men da må jeg deale med den hersens kablen OG dårligere ytelse! 

Skrevet (endret)
Enceladus skrev (22 minutter siden):

Oh man! Kom på at jeg har stick drift på Quest stikka mi, hadde helt glemt det. Hadde jo litt lyst å spille skikkelig roomscale nå. Kan jo bruke PSVR2.. men da må jeg deale med den hersens kablen OG dårligere ytelse! 

Irriterende at hall effect ikke var standarden siden 2020. Har du målbart dårllgere ytelse enn q3?

Endret av BakaBerg
Skrevet (endret)
46 minutes ago, BakaBerg said:

Irriterende at hall effect ikke var standarden siden 2020. Har du målbart dårllgere ytelse enn q3?

Ja har testet headsettene side om side med hverandre, bla i Cyberpunk. Der måtte jeg ha en del lavere oppløsning for å nå stabil 90fps med PSVR2. På Quest 3 kjører det som bare det! Kan basically ha så høy oppløsning som jeg vil.

Star Citizen var helt håpløst. Der greide jeg ikke stabilisere ytelsen i det hele tatt, massevis av gule spikes i performance monitoren.

Men du kjørte Star Citizen greit med PSVR2? Hva var trikset?

Endret av Enceladus
Skrevet
Enceladus skrev (21 minutter siden):

Ja har testet headsettene side om side med hverandre, bla i Cyberpunk. Der måtte jeg ha en del lavere oppløsning for å nå stabil 90fps med PSVR2. På Quest 3 kjører det som bare det! Kan basically ha så høy oppløsning som jeg vil.

Star Citizen var helt håpløst. Der greide jeg ikke stabilisere ytelsen i det hele tatt, massevis av gule spikes i performance monitoren.

Men du kjørte Star Citizen greit med PSVR2? Hva var trikset?

nei bare lavere krav enn deg. Det kjører ikke stabilt. lav fps i byene. 

Skrevet (endret)

VR video har endelig blitt bra! Dette er 6dof og med god nok oppløsning uten stygge artifacts som jeg kunne se. Godt nok i standalone som jeg testet. Vistnok enda bedre kvalitet med en skikkelig PC tilkoblet. Standalone blir jo også stadig kraftigere så det lover bra for fremtidige headsets!

https://www.reddit.com/r/virtualreality/s/FDRKA1X70u

Dette burde være med på å drive VR fremover 😉

Endret av Enceladus
Skrevet (endret)

Bestillingen fra proshop ble utsatt uten noe oppdatering. Dytta på sendedato.

Sendte to beskjeder, første 05.03. uten noe svar enda. Bestemte meg for å kansellere crystal light bestillinga mi. Det er for mye stress for meg så jeg tror egentlig bare jeg holder meg til PSVR2 inntil videre. JO mer jeg sjekker, jo mer ser det ut som form faktoren vil bli mye bedre fremover også i nær framtid. Jo mer jeg splller psvr2, jo mer setter jeg pris på komfort også. 

Og proshop tapte på dårlig kundeservice her, i tillegg til tilsynelatende rulett på headset. 

Jeg får fortsette med star citizen på psvr2 

Oppdatering:

Kjøpte quest 3 i dag basert på hva flere her sa om min rigg osv. Takk for tips alle

Endret av BakaBerg
Skrevet
Gunfreak skrev (På 9.3.2026 den 11.09):

Ja det er en greie. Husker jeg slet med ytelse når jeg hadde min gamle i9 9700k eller hva den nå het. Den begynte og bli gammal. Samtidig som jeg hadde et relativt kraftig kort 2080ti eller hva det nå var når disse var nye og best. Da ble jeg anbefalt å øke grafikk innstillingene. Så kortet tok mer av støyten vekk fra CPU.

Ellers i pimax crystal slår jeg av basic AA. Med 4k+ opplysning er AA unødvendig syns jeg. Og da kan jeg økte andre grafikk innstillinger i stedet.

Ellers er jeg skeptisk til star citizen, det virker som at det har samme basic gameplay som Elite. Og Elite syns jeg fort blir kjedelig. Tøffe rundt i space lastebil. Er ikke det jeg synes er kulest.

Ellers om du ikke har prøvd er subnautica drit kult i VR. Spillet krever en mini mod for at ting funker i vr.(er noe offset greier) og du må bruke en xbox kontroller eller lignende. Men det har også kommet en større vr mod med vr kontroller støtte. Den har jeg ikke prøvd enda.

Er tydeligvis også et stort optimaliseringsproblem generelt for star citizen at det hsr dritt ytelse uansett rigg. KI:

Star Citizen is notoriously CPU-intensive,
primarily relying on a single "main thread" to handle game logic, resulting in high latency in cities (e.g., 40ms+) and lower fps. To minimize bottlenecks, a high-frequency CPU with strong single-core performance (like Ryzen 5800X3D/9800X3D) and fast RAM is essential, as the game often ignores extra cores. 

Så da blir det tydeligvis om å gjøre å prøve å avlaste cpu så mye man kan uansett. 

Er vel ikke sikkert at eye tracked foveated rendering vil være mye bedre her selv om quad views hadde vært compatibelt, fordi spillet bruker cpu på så dårlig måte uansett. 

VR i star citizen ble adda som et passion project på si av en lidenskapelig dev ser det ut som (silvan).

Selv med hvor dårlig det kjører,  kan jeg ikke påstå at noe annet VR spill gjør det som SC gjør i VR for meg.  fps combat, utrolige utsikter, gameplay og space exploration. Jeg er blåst av banen personlig og gleder meg til å teste quest 3 i dag.

Skrevet
28 minutes ago, BakaBerg said:

Er tydeligvis også et stort optimaliseringsproblem generelt for star citizen at det hsr dritt ytelse uansett rigg. KI:

Star Citizen is notoriously CPU-intensive,
primarily relying on a single "main thread" to handle game logic, resulting in high latency in cities (e.g., 40ms+) and lower fps. To minimize bottlenecks, a high-frequency CPU with strong single-core performance (like Ryzen 5800X3D/9800X3D) and fast RAM is essential, as the game often ignores extra cores. 

Så da blir det tydeligvis om å gjøre å prøve å avlaste cpu så mye man kan uansett. 

Er vel ikke sikkert at eye tracked foveated rendering vil være mye bedre her selv om quad views hadde vært compatibelt, fordi spillet bruker cpu på så dårlig måte uansett. 

VR i star citizen ble adda som et passion project på si av en lidenskapelig dev ser det ut som (silvan).

Selv med hvor dårlig det kjører,  kan jeg ikke påstå at noe annet VR spill gjør det som SC gjør i VR for meg.  fps combat, utrolige utsikter, gameplay og space exploration. Jeg er blåst av banen personlig og gleder meg til å teste quest 3 i dag.

Er smålig intesert i star citizen. Men jeg vet jeg veldig fort ble lei Elite Dangerous.

Skrevet
Gunfreak skrev (Akkurat nå):

Er smålig intesert i star citizen. Men jeg vet jeg veldig fort ble lei Elite Dangerous.

Jeg har spilt elite dangerous i 500 timer siste 10 årene. Jeg digget det, men enig i at det var truck simulator i space.

Iallefall er det mye mer variert gameplaytype i SC syns jeg. Det er jo alpha. Det er ikke i nærheten ferdig. Det er janky. Ting funker ikke optimalt. Inventory får enda en rework sim visstnok slippes denne måneden og det er sykt dårlig.

Det er ikke motion controls, må nesten bruke mouse og keyboard (og hotas mens jeg flyr personlig. Tar mange timer å sette opp)

Men satan asså for en immersion det er i VR. 

Skrevet
2 hours ago, BakaBerg said:

Jeg har spilt elite dangerous i 500 timer siste 10 årene. Jeg digget det, men enig i at det var truck simulator i space.

Iallefall er det mye mer variert gameplaytype i SC syns jeg. Det er jo alpha. Det er ikke i nærheten ferdig. Det er janky. Ting funker ikke optimalt. Inventory får enda en rework sim visstnok slippes denne måneden og det er sykt dårlig.

Det er ikke motion controls, må nesten bruke mouse og keyboard (og hotas mens jeg flyr personlig. Tar mange timer å sette opp)

Men satan asså for en immersion det er i VR. 

Ja inventory var forferdelig! Men bra at det får en oppdatering da! Da tar jeg ny tur inn igjen! 

Det jeg har testet ut så langt var veldig lovende!

Jeg har et par videoopptak som viser performance og settings med Quest 3 og virtual Desktop hvis du er interessert?

Mulig du kan bruke noe tilsvarende settings. Jeg var iallefall veldig fornøyd med ytelsen! Syntes også spillet opplevdes mye bedre på max settings enn lavere innstillinger som virker litt paradoksalt. Men må tåle litt høy latency da er vel minuset, men det tåler jeg heldigvis 😅

Skrevet (endret)

Opptakene. Spol litt ut i filmen så viser jeg game settings.

Max settings:

Low settings:

Jeg har for det meste bare flydd rundt slik i zero-g haha! Syntes det var så sykt gøy! 😆

Har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal fly skipet mitt lol! Hva skjer hvis jeg krasjer skipet og mister det? Får jeg nytt skip gratis eller er det borte for alltid? Er litt derfor jeg ikke har prøvd skikkelig 😅 Pluss at throttle stikka mi (x52 Pro) ikke registreres av en eller an grunn så jeg har bare brukt gamepad.

Endret av Enceladus
Skrevet

Driver å ser gjennom en beginner tutorial. Ser jeg litt kult ut. Tror jeg kan sette opp mye med F16 kitet mitt.  Problemer blir FPS delen.  Mus og tastatur er ikke lett tilgjengelig når jeg har HOTAS  satt frem.

Skrevet
42 minutes ago, Gunfreak said:

Driver å ser gjennom en beginner tutorial. Ser jeg litt kult ut. Tror jeg kan sette opp mye med F16 kitet mitt.  Problemer blir FPS delen.  Mus og tastatur er ikke lett tilgjengelig når jeg har HOTAS  satt frem.

Kan vel bruke gamepad til fps delen?

Skrevet
14 minutes ago, Enceladus said:

Kan vel bruke gamepad til fps delen?

Det er kanskje en mulighet. Men har opplevd at xbox controller kan påvirke hvordan spill reagerer på andre enheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...