Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ps5 skrev (46 minutter siden):

Man skal også være litt skeptisk til oppgitte fov tall - min crystal light skal være 115 horisontalt men jeg måler 100. Får faktisk bedre på q3.

Jeg har ikke målt. Men hos meg er det faktisk motsatt. Får skikkelig dykkermaske følelse i Quest 3, mens god FOV med Pimax Crystal. Men nei, ikke 115 på Crystal. Det tviler jeg på. Vurderer å få tak i en annen ansikts gasket til Quest 3 fordi den gjør at øyene mine ikke kommer nær nok linsene for å få grei FOV. Så, ansiktsform har nok mye å si. Jeg er sikkert for tjukk i hue for Quest 3 🤪

Enceladus skrev (40 minutter siden):

Merker jeg stadig blir oppgitt av at FOV enda ikke er noe det satses på. Tror nok det står høyest på ønskelista mi over features jeg vil ha forbedret. Stadig bedre oppløsning er så kjedelig. Synes Q3 oppløsning er mer enn godt nok. Gi meg heller mer FOV!

Kan være enig. Samtidig krever det ganske dyr optikk. Og en Quest «4» med like god edge to edge clarity som Quest 3, og samtidig mye større FOV vil kreve mye mer av linsene. Det blir dyrt, og vil ikke nå ut til Quest fansen. Billig og bra nok for massene er løsningen. 

Personlig synes jeg oppløsningen på Quest 3 er for lav for de tingene jeg liker best, bilspill og flysimulatorer. Allergisk mot screendoor effect er jeg også… 2560x2560 ish, ala Big Screen Beyond 2 tror jeg ville være bra. Og BSB2 har visst fått «god» FOV også. Formfaktor er fantastisk. Men bruker lighthouse tracking - og har ikke eye tracking. 

43 minutes ago, Dr.Peedee said:

Jeg har ikke målt. Men hos meg er det faktisk motsatt. Får skikkelig dykkermaske følelse i Quest 3, mens god FOV med Pimax Crystal. Men nei, ikke 115 på Crystal. Det tviler jeg på.

Sjekk selv med litt tungvindt men gratis app:  https://boll.itch.io/wimfov

Min vertikale FOV er 95 og horisontal 103 med CL. Du får også stereo-overlapp målt. 

image.thumb.png.dd3ab410ff3f413eac0fdea9d26a204e.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
ps5 skrev (22 timer siden):

Sjekk selv med litt tungvindt men gratis app:  https://boll.itch.io/wimfov

Min vertikale FOV er 95 og horisontal 103 med CL. Du får også stereo-overlapp målt. 

image.thumb.png.dd3ab410ff3f413eac0fdea9d26a204e.png

Denne var kul!
Hva betyr "Stereo overlap"?
Dette er mine resultater for min PICO 4 (Altså ikke Quest 2 som verktøyet sier):

WIMFOV-Pico4-20250514.png

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
On 5/14/2025 at 1:56 PM, KalleKanin said:

Denne var kul!
Hva betyr "Stereo overlap"?
Dette er mine resultater for min PICO 4 (Altså ikke Quest 2 som verktøyet sier):

WIMFOV-Pico4-20250514.png

Interessant at du nesten 100% matcher markedsføringstallene.

fov og overlapp godt forklart her, mer er alltid bedre.

https://pimax.com/blogs/blogs/understanding-stereo-overlap#:~:text=Stereo overlap refers to the,interpupillary distance%2C or IPD).

• Innsiktsfullt 1

Tror årsaken til at Blade and Sorcery kjørte dårlig var at den 72fps var universal.

Hadde jo også på i pimax play at jeg skulle kjøre halv frame rate. Noe som betyr at jeg egentlig kjørte 36 FPS i alle VR spill. 36 FPS  er jo ok i DCS, men når man spiller et spill som Blade and Sorcery blir det for lite. 

Jeg skal teste det på nytt nå som jeg har slått av 72fps. Tror også jeg skal slå av half frame rate. Bortsett fra når jeg spiller DCS. 

Jeg merket at DCS som kjørte ganske bra. Virker enda mer smooth nå uten 72fps cap. Det kan også forklare hvorfor  MSFS 2024 kjørte så dårlig. Og hvorfor IL2 kjørte mye dårligere enn dcs.

Gunfreak skrev (16 timer siden):

Tror årsaken til at Blade and Sorcery kjørte dårlig var at den 72fps var universal.

Hadde jo også på i pimax play at jeg skulle kjøre halv frame rate. Noe som betyr at jeg egentlig kjørte 36 FPS i alle VR spill. 36 FPS  er jo ok i DCS, men når man spiller et spill som Blade and Sorcery blir det for lite. 

Jeg skal teste det på nytt nå som jeg har slått av 72fps. Tror også jeg skal slå av half frame rate. Bortsett fra når jeg spiller DCS. 

Jeg merket at DCS som kjørte ganske bra. Virker enda mer smooth nå uten 72fps cap. Det kan også forklare hvorfor  MSFS 2024 kjørte så dårlig. Og hvorfor IL2 kjørte mye dårligere enn dcs.

Hvorfor fortsette med half frame rate i DCS? Kjørte i 72 fps på en 4090, ingen half framerate. Gikk fint med quadviews, greide holde 72 og da. 

42 minutes ago, Dr.Peedee said:

Hvorfor fortsette med half frame rate i DCS? Kjørte i 72 fps på en 4090, ingen half framerate. Gikk fint med quadviews, greide holde 72 og da. 

Da ble min Super som forventa ikke levert når den skulle. Foreløpig levering nå er 02.06 - 04.06 😣

Hva er status på din?

Ser også ut at de har oppdatert litt info på varesida med følgende tillegg;

(early bird rewards included)

Early Supporter rewards included:
This SKU includes DMAS speakers, different face paddings and an optional comfort strap. Only included in this SKU - limited supply available.

Stod ikke dette når jeg bestilte men regner med at det gjelder min også, hva tror du? Stod vel ikke det på din heller når du bestilte? Greit å få med DMAS og comfort strap 😊

43 minutes ago, ATi9800Pro said:

Da ble min Super som forventa ikke levert når den skulle. Foreløpig levering nå er 02.06 - 04.06 😣

Hva er status på din?

This SKU includes DMAS speakers, different face paddings and an optional comfort strap. Only included in this SKU - limited supply available.

Stod ikke dette når jeg bestilte men regner med at det gjelder min også, hva tror du? Stod vel ikke det på din heller når du bestilte? Greit å få med DMAS og comfort strap 😊

Earlybird var tidligere listet med tidsbegrensning 1. mai så når de har tatt bort den datoen må det jo gjelde. Ville sendt en mail til support og spurt selv.

3 hours ago, Dr.Peedee said:

Fordi sånne lag spikes er kjipe. Men skal teste uten.

Jeg testa IL2 et spill alle sier kjører kjempe bra i VR. Men jeg ikke har fått til å kjøre bra på lenge.

Etter jeg fjerna 72fps capen drev il2 å kræsja på mission start. Så jeg gjorde som jeg nå har lært jeg må gjøre i Skyrim VR. Slå av foveated rendering in pimax play og slå av foveated rendering plugin i steam vr. Da kjørte IL2 som en drømmer 75-90FPS under career mode oppdrag med alle settings på max

Gunfreak skrev (46 minutter siden):

Fordi sånne lag spikes er kjipe. Men skal teste uten.

Jeg testa IL2 et spill alle sier kjører kjempe bra i VR. Men jeg ikke har fått til å kjøre bra på lenge.

Etter jeg fjerna 72fps capen drev il2 å kræsja på mission start. Så jeg gjorde som jeg nå har lært jeg må gjøre i Skyrim VR. Slå av foveated rendering in pimax play og slå av foveated rendering plugin i steam vr. Da kjørte IL2 som en drømmer 75-90FPS under career mode oppdrag med alle settings på max

OK, skjønner. Jeg har ikke vært plaget av lag spikes i DCS egentlig, og da snakker vi mitt I9 13900K +RTX 4090 + 32Gb RAM - system med Crystal. Husker jeg slet med mye stuttering frame rates da jeg hadde Reverb G2. Fant aldri ut av det den gangen. Prøvde et meste.... så mange faktorer som spiller inn. Jeg har ennå til gode å teste VR med mitt nye AMD 9950X3D+RTX 5090 system+64Gb RAM system. Faktisk ikke spilt VR på den nye maskinen i hele tatt ennå 🤣  Blitt mye Kingdom Come Deliverance 2 og Expidition 33 i det siste.... Begge to er nødt til å være Årets spill kandidater i år altså. Nok om det. Så det er jo mulig at noen ny versjon av DCS og nye nvidia drivere ville gitt meg lag spikes problem også. Who knows. Ofte synes jeg nye patcher løser noen problemer og introduserer andre osv...  

Driver og bygger om min flight sim cockpit også... nærmer seg noe.... skal poste bilder når jeg har det up and running. 

Jeg har litt lyst til å vente med VR til jeg får min Crystal Super... og virkelig få kjenne på oppgradert cockpit (altså real life der jeg sitter), ny PC og ny headset ... nye cockpiten er rå... :) 

Når du snakker om slå av foveated rendering i Pimax Play og DCS... Den eneste av de to valgene der man skal krysse av for er ve Quad Views ? Den er jo sin egen foveated rendering. Jeg vet ikke om det blir kluss å krysse av på "vanlig" foveated rendering i tillegg.. Jeg har bare den ene på i hvert fall. Pluss eye tracking on. Og 72 fps. Jeg har kutta ut OpenXR toolkit. Det eneste jeg brukte der var til slutt fps counter. Så, fjernet det for DCS.

SteamVR? har det noe med at du gjør opptak og sånn i DCS? Du er jo så bevandret i DCS at regner med du har en god grunn :)  Jeg bruker Pimax Play som OpenXR. :)   

ATi9800Pro skrev (4 timer siden):

Hva er status på din?

Jeg bestilte før 1. mai. Ser Proshop nå skriver de forventer inn Crystal Super 15. juni. Min bestilling sto lenge som levering mellom 02.06 og 04.06 også, men ser i dag at den er pushet til 17.06-19.06. :( 

Om jeg får noen early supporter reward aner jeg ikke. Finner ikke det noen sted. Men burde jo få. De skriver fortsatt på Crystal Super bestillings siden sin at det er tilgjengelig. Burde få. Hvis ikke kan jeg jo slette ordren og bestille på nytt hvis det er noe de har begynt med nå. Er jo samme leveringstid. Mulig jeg sender de en mail over helgen og spør.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...