Gå til innhold

Hvordan få tiden til å gå fortere?!


Gjest Slettet-nPXKDE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nPXKDE

Hei, jeg er ei jente på 16 år og går første året på vgs, helse og oppvekst (for dere som lurte). Denne uken er jeg i praksis i en barnehage. Det er veldig kjipt å ha dette i en vinterferie men jeg var syk da vi egentlig skulle være i praksis. Jeg skal bare fram til torsdag da, og har jo vært idag. Jeg var også én dag i den andre barnehagen men det var jo da jeg ble syk. Så tilsammen har jeg gått to dager. Men jeg synes de dagene gikk veeldig seint. Jeg tenkte å lyve den siste dagen (torsdagen) å si at jeg skal til tannlegen så jeg kan gå tidligere. Men har jo fortsatt imorgen, overnorgen og halve torsdagen å være i praksis. Så da lurer jeg på, hvordan kan jeg få det til å føles som om tiden bare flyr forbi? Kan jo ikke bare sette meg ned å se på serie heller, for jeg er jo i en barnehage og ikke et kontor.. Hva gjør dere for å få tiden til å gå fortere på jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiden går gjerne fortere om man jobber på jobb. I en barnehage har man jo alle muligheter til å finne på ting.

Hadd det vært nattevakt på bensinstasjon eller noe kunne jeg skjønt det, men du burde ikke slite med å få tiden til å gå i en barnehage...

 

Forresten, velkommen til virkeligheten.

Lenke til kommentar

Tror ikke tiden går raskere når man går hjemme og ikke har råd til å gjøre noe...

 

Men, hva gjør du i barnehagen egentlig? Sitter i ett hjørne å kjeder deg? Leker med barna? Prøver å lære av de ansatt? Sitter å gjør minst mulig?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Først og fremst så bør du gjøre et forsøk på å delta mer aktivt i de arbeidsoppgaver som må gjøres. Om du ikke vet hva du kan gjøre, så spør du de som jobber der. De har forståelse for om du er usikker i en jobb du ikke er vant med, og de vil nok også sette pris på at du dermed viser litt interesse for det som må gjøres. I din situasjon så trenger du heller ikke å være nervøs for å gjøre eller si noe feil, du er tross alt helt fersk på området.

 

Selv om det kanskje ikke er drømmejobben, så bør du nemlig prøve å vise litt interesse, positivitet, nysgjerrighet og initiativ overfor arbeidsoppgavene som må gjøres, så vil arbeidsdagen flyte bedre og du vil få mer å gjøre, som igjen vil føre til at tida går fortere og at du sjeldnere kikker på klokka. Forhåpentligvis vil du da også føle i etterkant av praksisoppholdet at du har vokst litt som person.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er ei jente på 16 år og går første året på vgs, helse og oppvekst (for dere som lurte). Denne uken er jeg i praksis i en barnehage. Det er veldig kjipt å ha dette i en vinterferie men jeg var syk da vi egentlig skulle være i praksis. Jeg skal bare fram til torsdag da, og har jo vært idag. Jeg var også én dag i den andre barnehagen men det var jo da jeg ble syk. Så tilsammen har jeg gått to dager. Men jeg synes de dagene gikk veeldig seint. Jeg tenkte å lyve den siste dagen (torsdagen) å si at jeg skal til tannlegen så jeg kan gå tidligere. Men har jo fortsatt imorgen, overnorgen og halve torsdagen å være i praksis. Så da lurer jeg på, hvordan kan jeg få det til å føles som om tiden bare flyr forbi? Kan jo ikke bare sette meg ned å se på serie heller, for jeg er jo i en barnehage og ikke et kontor.. Hva gjør dere for å få tiden til å gå fortere på jobb?

Kanskje du bør revurdere yrkesvalg/utdanning eller skjerpe deg og bli litt mer voksen for å se hvordan arbeidslivet fungerer. Kom til å huske din forrige praksis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg er ei jente på 16 år og går første året på vgs, helse og oppvekst (for dere som lurte). Denne uken er jeg i praksis i en barnehage. Det er veldig kjipt å ha dette i en vinterferie men jeg var syk da vi egentlig skulle være i praksis. Jeg skal bare fram til torsdag da, og har jo vært idag. Jeg var også én dag i den andre barnehagen men det var jo da jeg ble syk. Så tilsammen har jeg gått to dager. Men jeg synes de dagene gikk veeldig seint. Jeg tenkte å lyve den siste dagen (torsdagen) å si at jeg skal til tannlegen så jeg kan gå tidligere. Men har jo fortsatt imorgen, overnorgen og halve torsdagen å være i praksis. Så da lurer jeg på, hvordan kan jeg få det til å føles som om tiden bare flyr forbi? Kan jo ikke bare sette meg ned å se på serie heller, for jeg er jo i en barnehage og ikke et kontor.. Hva gjør dere for å få tiden til å gå fortere på jobb?

 

Prøv å sette deg ned og tenk over hvorfor du ikke liker å være der. Hvis du finner ut grunnen kan du prøve å ta det opp med de som jobber i barnehagen, være ærlig om at du ikke liker deg der, og spørre om de kan gi deg tips.

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst, slå frå deg planen om å skulke praksisen ved å lyge på deg ein tannlegetime.

Og dersom du likevell kjem til å gjere dette så sjekk opp på forhånd kva konsekvenser dette får. Sjølv om du har såkalla "gyldig grunn" til fråværet så vil du fortsatt frå fråvær.

Det er ein grunn til at du må ta igjen praksisen no. Det at du kun jobba 1 dag fyrste gongen og no har fått beskjed om å jobbe 4 dager indikerer veldig sterkt at det er eit krav om 5 dagar med praksis for å få karaktervurdering i faget. Sjukdom var tydeligvis ikkje god nok grunn til å sleppe all praksisen den fyrste gongen, så kva får deg til å tru at fråværet for å gå til tannlege ikkje blir rekna som fråvær?

 

 

Ellers, kva arbeidsoppgåver har du fått? Det er i utgangspunktet meininga at du i praksisen skal lære noke om arbeidet. Så er grunnen til at du ikkje har noke å gjere på at du ignorerer dei pålagte arbeidsoppgåvene, eller har du rett og slett ikkje fått arbeidsoppgåver?

Om du har fått arbeidsoppgåver så vil du nok oppleve at tida går langt fortare dersom du gjer jobben din.

Dersom du ikkje har fått noke fornuftig å gjere så bør du mase på den som har ansvaret for deg. Ikkje berre vil du då få arbeidsoppgåver som gjer at tida går fortare, men du vil også få positive tilbakemeldingar fordi du viser engasjement og arbeidslyst.

 

 

Sidan du jobber i ein barnehage så er vell det mest åpenbare alternativet for å få dagane til å gå fortare å leike med barna?

Om ikkje du direkte leikar med dukker eller byggeklossar så kan du vell arrangere ein anna aktivitet? For mange av barna kan det være nesten like spennande å sjå på deg gjere noke som er litt "vanskelig" som det er at dei sjølv sitter med ein aktivitet som dei ikkje får til. Kva med å lære ungane å brette f.eks. "spåkopper"? Då vil du slå ihel ein del tid ved at du fyrst må vise korleis du bretter arket, deretter skal spåkoppen fargast på utsida og med tall eller figurar på innsida, og til slutt kan du lære ungane korleis spåkoppen skal brukast. Burde gå med i alle fall ein halv dag berre med ein slik aktivitet.

 

Eller kanskje du kan andre ting som du kan gjere saman med ungane?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du ikkje ein drøss barn du kan leke og stelle med? Er det eventult andre oppgaver i barnehagen du kan hjelpa med? Har du spørt sjefen om meir å gjer på?
Ikkje skult. Det kommer garantert å smelle tilbake. Og siden det er praksisperiode er det ikkje utenkelig at du må fremlegge bevis på tannlegetimen din i form av timekort e.l.

 

Eg er frivillig i eit lokalt Røde Kors Hjelpekorps, og kvar gong studentar deltar på f.eks. leiteaksjonar som gjer at dei må avbryta praksistid, må dei få eit skriv ifra ledelsen som beviser at dei har deltatt på frivillig redningsarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...