Gå til innhold

Jobbintervju: Kleskode "ikke dress"


Anbefalte innlegg

Jeg skal på et jobbintervju snart angående en kundesenter-stilling i en stor bank og jeg er litt i tvil når det gjelder kleskoden. Et bemanningsbyrå har nemlig anbefalt meg å ikke bruke dress til dette intervjuet.

 

Jeg har kun brukt dress i tidligere intervjuer jeg har vært på, så da lurer jeg på hva slags klær jeg bør bruke denne gangen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er at du på jobbintervju skal gå litt penare kledd enn det du vil brukt på ein vanlig arbeidsdag i virksomheita.

 

Søker du jobb på sementfabrikken så held det at du har på deg rein joggedress, på ein uformell kontorarbeidsplass så stiller du med skjorte og dongeri, til ein bank jobb bruker du skjorte og dongeri, men då med dressjakke, meir formelle arbeidsplassar stiller du til intervju med full dress.

Dette er ikkje absolutte reglar, men det er ein god peikepinn. På jobbintervju bør du være pent kledd, men ikkje langt forbi det som er normalt på ein slik arbeidsplass. Det er ingen som ansetter ein tulling i full smoking og lakk-sko til ei bilmekanikarstilling då det ser ut som at vedkommande aldri har holdt i eit verktøy før.

 

 

Mitt beste råd er derfor at du ser om du kan stikke innom dette kundesenteret for å sjå kva dei brukar som arbeidsantrekk, og så kler du deg litt penare enn det.

Dersom dei fleste jobber i t-skjorte så kjem du nok langt med ei skjorte som har krage. Då er du ikkje overpynta, men heller ikkje underpynta.

 

 

Ellers så stussar eg litt på at bemanningsbyrået har gitt råd om å ikkje bruke dress på intervjuet, men utan å seie noke meir om kva du bør bruke i staden. Eg reknar med at dei ikkje meinar at du skal stille naken eller i one-piece, så då burde dei gi litt meir detaljerte råd.

Lenke til kommentar

Dress er for veldig formelle anledninger og stillinger - dersom du ikke skal bli direktør eller lignende (eller aksjemegler) eller skal i konfirmasjon eller 17.mai så la dressen ligge i skapet.

Da holder det med casual nice: Ren og pen bukse, skjorte uten slips og evt en tynn genser over. La joggeskoa ligge hjemme og bruk pene sko og matchende belte til.

 

Pass på å være deg selv!! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ellers så stussar eg litt på at bemanningsbyrået har gitt råd om å ikkje bruke dress på intervjuet, men utan å seie noke meir om kva du bør bruke i staden. Eg reknar med at dei ikkje meinar at du skal stille naken eller i one-piece, så då burde dei gi litt meir detaljerte råd.

Hun sa vel egentlig skjorte og "pen" bukse, men hva er egentlig en pen bukse, og hva skiller en pen bukse fra en dressbukse? Jeg har bare en vanlig dressbukse, de nest peneste buksene mine er jeans, og de kan jeg nok ikke bruke på intervjuet.

 

Dress er for veldig formelle anledninger og stillinger - dersom du ikke skal bli direktør eller lignende (eller aksjemegler) eller skal i konfirmasjon eller 17.mai så la dressen ligge i skapet.

Jeg har vært på intervju med et par selskap som er regnet blant de fire store innen revisjon, og der er dress høyaktuelt, selv på Sørlandet, så jeg ville ikke avfeid dressen helt. Jeg pleier riktig nok å droppe slipset.

 

Jobber innen finans, når det står ikke dress, menes dressbukse og skjorte. Uten jakke og slips. Pensko anbefales.

Føler du for det, så en pen strikkegenser over.

 

Med dressbukse, er det helt innafor med vanlig penbukse i bomull. Trenger ikke være buksa tilhørende konfdressen.

Takk, det var egentlig dette jeg trengte å vite. :-) Jeg var litt usikker på om betydningen "ikke dress" betydde at jeg måtte bruke noe annet enn dressbukse, som f.eks. penbukse i bomull, noe jeg ikke har.

 

Hva slags genser tenker dere er mest aktuell? V-genser, kanskje?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

 

Ellers så stussar eg litt på at bemanningsbyrået har gitt råd om å ikkje bruke dress på intervjuet, men utan å seie noke meir om kva du bør bruke i staden. Eg reknar med at dei ikkje meinar at du skal stille naken eller i one-piece, så då burde dei gi litt meir detaljerte råd.

Hun sa vel egentlig skjorte og "pen" bukse, men hva er egentlig en pen bukse, og hva skiller en pen bukse fra en dressbukse? Jeg har bare en vanlig dressbukse, de nest peneste buksene mine er jeans, og de kan jeg nok ikke bruke på intervjuet.

 

Dress er for veldig formelle anledninger og stillinger - dersom du ikke skal bli direktør eller lignende (eller aksjemegler) eller skal i konfirmasjon eller 17.mai så la dressen ligge i skapet.

Jeg har vært på intervju med et par selskap som er regnet blant de fire store innen revisjon, og der er dress høyaktuelt, selv på Sørlandet, så jeg ville ikke avfeid dressen helt. Jeg pleier riktig nok å droppe slipset.

 

Jobber innen finans, når det står ikke dress, menes dressbukse og skjorte. Uten jakke og slips. Pensko anbefales.

Føler du for det, så en pen strikkegenser over.

 

Med dressbukse, er det helt innafor med vanlig penbukse i bomull. Trenger ikke være buksa tilhørende konfdressen.

Takk, det var egentlig dette jeg trengte å vite. :-) Jeg var litt usikker på om betydningen "ikke dress" betydde at jeg måtte bruke noe annet enn dressbukse, som f.eks. penbukse i bomull, noe jeg ikke har.

 

Hva slags genser tenker dere er mest aktuell? V-genser, kanskje?

 

Dresskode er vanskelig å tolke fordi det er ganske subjektivt. For en som går pent kledd til vanlig vil nok hverdagsklær fungere fint på et intervju, men for en der hverdagsklær er fillete, baggy jeans med mye "smykkerier" og en tanktop må man naturligvis justere seg opp noen hakk om man skal på jobbintervju i et kontormiljø. 

 

Det kan også variere med tolkning av ord. F. eks for meg så er penbukse og pen bukse to forskjellige ting. Med penbukse tenker jeg hovedsaklig dressbukse mens pen bukse kan være mørke jeans eller chinos med ordentlig passform (da mener jeg ikke malt på, men slik at de sitter over hofta og ikke flagrer i vinden). 

 

Angående genser så trenger du ikke å overtenke det. V eller rund hals er ikke så nøye, men jeg hadde droppa glorete farger og en med altfor mye juggel på. Plain, ullgenser (altså ikke "collegegenser stoff") i nøytral farge er mitt tips. 

Lenke til kommentar

Dress på jobbintervju høres jævlig tacky ut og at du prøver for hardt, tenker jeg. Kommer selvfølgelig an på stillingen og hvor langt opp i systemet det er. 

 

Jeg har bestandig hatt på meg rene og pene, men ganske hverdagslige klær på jobbintervju, og det har funket bra :)

Lenke til kommentar

Det som popper opp i hodet mitt er som følger: Chinos (blå eller beige, svart til nøds, hvis du ikke har blå eller beige), en skjorte som matcher (hvit er alltid sikkert, hvis du er usikker på hvordan du kombinerer riktig.). Jeg ville så godt for et brunt belte, med brune derby sko. Samt en matchende klokke (kan godt gå for klokke med brun skinnreim her)

 

That should do it ;)

Lenke til kommentar

Det som popper opp i hodet mitt er som følger: Chinos (blå eller beige, svart til nøds, hvis du ikke har blå eller beige), en skjorte som matcher (hvit er alltid sikkert, hvis du er usikker på hvordan du kombinerer riktig.). Jeg ville så godt for et brunt belte, med brune derby sko. Samt en matchende klokke (kan godt gå for klokke med brun skinnreim her)

 

That should do it ;)

Og selvfølgelig, hvis det er litt små kjølig ute så ta på deg en tynn jakke over. Blått er veldig fint her. 

Lenke til kommentar

Grei hint er at arbeidsgiver skal "se greie å se for seg deg i jobben". 
Om du tar turen innom intervjuet til Norwegian, så merker du at 99% vil vare i mørk-blå dress, hvit skjorte og rød slips. Ryanair - blå slips. 

Ta turen innom den aktuelle banken. Se hvordan de fleste kler seg der. Gå for same still. Då er du "en av gutta" med en gang du går inn døren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jobbet i bank i mange år, og innen finans generelt. Kleskoden er dressbukse, og skjorte. Dresssko.

Høst/vinter har flere cardigan/strikket genser. Merinoull e.l.

Ingen bruker slips, nesten ingen bruker (dress) jakke inne.

 

Mulig dette er typisk trøndelag, men inntrykket er at det gjelder stort sett hele landet.

chinos/jeans er mer megler i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...