Gå til innhold

Slik fungerer egentlig hurtigladeren for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ikke alle som kan velge Tesla, og da er det litt kjipere batteripakker i bilen. Å bruke en halvtime på lading for hver 8.-10. mil på en 80 mils tur ,innebærer en ganske lang tur i tid.

Bare for å liste opp noen biler utover Tesla S/X/3 med mer enn 350 km rekkevidde:

 

- Hyundai Kona

- Opel Ampera-e

- Kia e-Niro

- Nissan Leaf

- Renault Zoe

- Jaguar i-Pace

- Audi e-tron

 

Det begynner altså å bli vanskelig å finne en elbil som har under 200 km rekkevidde på verste vinteren og betydelig mer på sommeren.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tja, ikke alle som kan velge Tesla, og da er det litt kjipere batteripakker i bilen. Å bruke en halvtime på lading for hver 8.-10. mil på en 80 mils tur ,innebærer en ganske lang tur i tid.

Bare for å liste opp noen biler utover Tesla S/X/3 med mer enn 350 km rekkevidde:

 

- Hyundai Kona

- Opel Ampera-e

- Kia e-Niro

- Nissan Leaf

- Renault Zoe

- Jaguar i-Pace

- Audi e-tron

 

Det begynner altså å bli vanskelig å finne en elbil som har under 200 km rekkevidde på verste vinteren og betydelig mer på sommeren.

Innlegget du svarer på er fra 2016, for 3 år siden var ingen av bilene Du lister opp her på markedet.

Skjer mye på 3 år, hvertfall innen elbil.

Lenke til kommentar

Bare for å liste opp noen biler utover Tesla S/X/3 med mer enn 350 km rekkevidde:

 

- Hyundai Kona

- Opel Ampera-e

- Kia e-Niro

- Nissan Leaf

- Renault Zoe

- Jaguar i-Pace

- Audi e-tron

 

Det begynner altså å bli vanskelig å finne en elbil som har under 200 km rekkevidde på verste vinteren og betydelig mer på sommeren.

 

Renault Zoe har for øvrig godt under 20 mil rekkevidde vinterstid. Vi snakker da 400km NEDC modellen. Rundt ~13mil estimerer modellen min.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Innlegget du svarer på er fra 2016, for 3 år siden var ingen av bilene Du lister opp her på markedet.

Skjer mye på 3 år, hvertfall innen elbil.

Aha, la ikke merke til det.

 

Renault Zoe har for øvrig godt under 20 mil rekkevidde vinterstid. Vi snakker da 400km NEDC modellen. Rundt ~13mil estimerer modellen min.

Leveransene av 50 kWh Zoe begynner i september og har 390 km WLTP. Valgte å inkludere den.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem betaler som omkostningerne på det bagvedliggende net med nye trafoer og stikledninger ? Via netleie og andre avgifter, selvom vi kun har sykkel.

 

Beskjeden jeg fikk hjemme fra nettselskapet, da vi skulle installere ladestasjon, var som følger: hvis installasjon av hjemmelader oversteg kapasiteten til trafostasjonen vi var tilkoblet ville vi ALENE måtte koste på oppgradering av denne, selv om det ville gagne hele nabolaget.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, la ikke merke til det.

 

Leveransene av 50 kWh Zoe begynner i september og har 390 km WLTP. Valgte å inkludere den.

Innbiller meg at 400km NEDC versjonen har ~300km WLTP, så det er strengt tatt litt whatever. ~25% større batteri skulle vel tilsi ~160km. WLTP lengden er ikke verdt papiret den skrevet på for en del biler på norsk vinterføre.
Lenke til kommentar

Innbiller meg at 400km NEDC versjonen har ~300km WLTP, så det er strengt tatt litt whatever. ~25% større batteri skulle vel tilsi ~160km. WLTP lengden er ikke verdt papiret den skrevet på for en del biler på norsk vinterføre.

Jeg syns 160 km høres veldig pessimistisk ut. Det er altså omkring 312 Wh/km, eller faktisk en del mer enn min Model X 100D på vinteren. Jeg er nærmere 280 Wh/km på vinteren.

Lenke til kommentar

Jeg syns 160 km høres veldig pessimistisk ut. Det er altså omkring 312 Wh/km, eller faktisk en del mer enn min Model X 100D på vinteren. Jeg er nærmere 280 Wh/km på vinteren.

Jeg bare ekstrapolerte fra jeg ser i den modellen jeg har i dag, den viser 13 mil estimert kjørelengde vinterstid.

 

I denne testen kommer de frem til en vinterforbruk på 180Wh/km. Hva gjør du for å oppnå nesten det dobbelte?

https://elbil.no/test-av-renault-zoe-z-e-40-trygt-pa-riktig-side-av-20-vintermil/

 

Ikke godt og si, det er kjerringa som kjører, kanskje hun kjører som en gris :D Det er 2x15min kjøring hver dag og hun er ikke flink til å forvarme bilen. Forvarmingen er for øvrig helt ubrukelig, stopper før bilen er varm. Kjører nok med varmeapparat på full guffe en del av turen også.

Når det gjelder testturen, så er det sikkert mulig å komme ned i det forbruket om du kjører i 60 hele tiden og i ECO modus. I ECO modus klarer ikke varmeapparatet å varme opp bilen skikkelig. 

Har ellers kjørt Bærum/Oslo -> Halden som vel er rundt 14mil rundt April tider i 2017. Da stoppet jeg i Sarpsborg for å lade for å være sikker på å komme fram. Jeg gjorde det 1 gang, neste gang kjørte bensinbilen. Denne strekningen er jo stort sett 90-110, som man jo kan forvente på langtur.

Så da er jo spørsmålet, ja, du kan sikkert bikke 20mil i bilen om du vil sitte i kald bil og kjøre i maks 70-80 i 110 sonen. Reelt sett er det vesentlig lavere og uansett alt for dårlig om det er slik at du ikke kan følge fartsgrensen og ha et minimum av komfort.

Når det er sagt, det funker naturligvis helt greit i hverdagen på de 2x15minuttene som den stort sett kjøres. Det er likevel en rævva bil og kommer helt sikkert til å skaffe meg en annen type når leasing perioden går ut.

Lenke til kommentar

Jeg bare ekstrapolerte fra jeg ser i den modellen jeg har i dag, den viser 13 mil estimert kjørelengde vinterstid.

 

 

Ikke godt og si, det er kjerringa som kjører, kanskje hun kjører som en gris :D Det er 2x15min kjøring hver dag og hun er ikke flink til å forvarme bilen. Forvarmingen er for øvrig helt ubrukelig, stopper før bilen er varm. Kjører nok med varmeapparat på full guffe en del av turen også.

Når det gjelder testturen, så er det sikkert mulig å komme ned i det forbruket om du kjører i 60 hele tiden og i ECO modus. I ECO modus klarer ikke varmeapparatet å varme opp bilen skikkelig. 

Har ellers kjørt Bærum/Oslo -> Halden som vel er rundt 14mil rundt April tider i 2017. Da stoppet jeg i Sarpsborg for å lade for å være sikker på å komme fram. Jeg gjorde det 1 gang, neste gang kjørte bensinbilen. Denne strekningen er jo stort sett 90-110, som man jo kan forvente på langtur.

Så da er jo spørsmålet, ja, du kan sikkert bikke 20mil i bilen om du vil sitte i kald bil og kjøre i maks 70-80 i 110 sonen. Reelt sett er det vesentlig lavere og uansett alt for dårlig om det er slik at du ikke kan følge fartsgrensen og ha et minimum av komfort.

Når det er sagt, det funker naturligvis helt greit i hverdagen på de 2x15minuttene som den stort sett kjøres. Det er likevel en rævva bil og kommer helt sikkert til å skaffe meg en annen type når leasing perioden går ut.

Rekkeviddeestimatoren på Zoe lærer seg brukermønsteret ditt og det kan få noen rare utslag når du stort sett kjører korte turer. Alle elbiler bruker veldig mye strøm første minuttene når de startes i kulda, 2-3 ganger normalforbruk er som forventet. Når Zoe ekstrapolerer disse minuttene til å omfatte *all* kjøring så blir resultatet deretter. Selv når du starter med kald bil burde ikke 20-25 mil være noe problem med Zoe ZE40. Med et lite forbehold for motorvei, Zoe liker seg dårlig når du bikker 100km/t.

 

Det med dårlig forvarming høres mer ut som en service-sak.

Lenke til kommentar

Rekkeviddeestimatoren på Zoe lærer seg brukermønsteret ditt og det kan få noen rare utslag når du stort sett kjører korte turer. Alle elbiler bruker veldig mye strøm første minuttene når de startes i kulda, 2-3 ganger normalforbruk er som forventet. Når Zoe ekstrapolerer disse minuttene til å omfatte *all* kjøring så blir resultatet deretter. Selv når du starter med kald bil burde ikke 20-25 mil være noe problem med Zoe ZE40. Med et lite forbehold for motorvei, Zoe liker seg dårlig når du bikker 100km/t.

 

Det med dårlig forvarming høres mer ut som en service-sak.

Rekkevidden justerer seg til normalt 25-30mil når det blir varmere i været., men også derfor jeg nevnte min pendling til Halden når det var relativt varmt ute. Om det er slik at man må ha alle mulige forbehold om hvor varmt det må være, hvor fort man kan kjøre and whatnot for å få grei kjørelengde, så er det bare rett og slett ikke godt nok. Det hjelper liksom ikke at noen sier at den burde klare, når det reelt viser seg at den ikke takler helt normal kjøring. Det er for så vidt bekreftet av forhandler, og svaret var at vi rett og slett måtte ta med bilen på langtur, hvor vi da ikke måtte kjøre for fort...da ville vi se at estimert kjørelengde ville øke.

Forvarmingen er tidsjustert så vidt jeg vet, dvs...den går 5min eller noe slikt og stopper. Det holder naturligvis ikke når det er bikkjekaldt ute.

Lenke til kommentar

Rekkevidden justerer seg til normalt 25-30mil når det blir varmere i været., men også derfor jeg nevnte min pendling til Halden når det var relativt varmt ute. Om det er slik at man må ha alle mulige forbehold om hvor varmt det må være, hvor fort man kan kjøre and whatnot for å få grei kjørelengde, så er det bare rett og slett ikke godt nok. Det hjelper liksom ikke at noen sier at den burde klare, når det reelt viser seg at den ikke takler helt normal kjøring. Det er for så vidt bekreftet av forhandler, og svaret var at vi rett og slett måtte ta med bilen på langtur, hvor vi da ikke måtte kjøre for fort...da ville vi se at estimert kjørelengde ville øke.

Forvarmingen er tidsjustert så vidt jeg vet, dvs...den går 5min eller noe slikt og stopper. Det holder naturligvis ikke når det er bikkjekaldt ute.

Ikke tenk på at 'rekkevidden justerer seg', det er bilens *estimat* over rekkevidde som justerer seg. Hvilken rekkevidde du faktisk får avhenger som du sier av temperatur, hastighet, kjørestil osv. Du kan la bilen estimere det, den er skikkelig pessimist så du vil være rimelig trygg på å slippe å gå tom for strøm, eller så kan du gjøre jobben selv og bruke egen erfaring til å estimere rekkevidde. Bærum-Halden er 13 mil, jeg skulle kjørt *veldig* hardt om jeg ikke klarte det(140+). På den annen side så skulle jeg kjørt veldig pent om jeg skulle kommet tur-retur uten å lade(max 90).

 

Den 5-minutters forvarminga er vel mest til å fjerne dugg på innsiden av ruta. Om du vil ha *varme* må du bruke komforttimeren(bilen må muligens være koblet til strøm?)

Lenke til kommentar

Ikke tenk på at 'rekkevidden justerer seg', det er bilens *estimat* over rekkevidde som justerer seg. Hvilken rekkevidde du faktisk får avhenger som du sier av temperatur, hastighet, kjørestil osv. Du kan la bilen estimere det, den er skikkelig pessimist så du vil være rimelig trygg på å slippe å gå tom for strøm, eller så kan du gjøre jobben selv og bruke egen erfaring til å estimere rekkevidde. Bærum-Halden er 13 mil, jeg skulle kjørt *veldig* hardt om jeg ikke klarte det(140+). På den annen side så skulle jeg kjørt veldig pent om jeg skulle kommet tur-retur uten å lade(max 90).

 

Den 5-minutters forvarminga er vel mest til å fjerne dugg på innsiden av ruta. Om du vil ha *varme* må du bruke komforttimeren(bilen må muligens være koblet til strøm?)

Erfaringsmessig er den vel heller optimist spør du meg. Som du sier så må du være tilkoblet lading for å bruke komforttimeren, og gjør hele greia ubrukelig. Noe av poenget med lang kjørelengde er jo nettopp å slippe å lade hver dag.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig er den vel heller optimist spør du meg. Som du sier så må du være tilkoblet lading for å bruke komforttimeren, og gjør hele greia ubrukelig. Noe av poenget med lang kjørelengde er jo nettopp å slippe å lade hver dag.

Jeg vil ikke si Ze40 har 'lang' rekkevidde, ville heller gitt den 'godkjent minus'. Eller lavest mulig ståkarakter. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...