Gå til innhold

Vanlig å utbetale forsikringspenger


muummi

Anbefalte innlegg

Hadde skade på vannledning til huset. Ringte forsikringsselskapet, og de sendte en entreprenør som så på jobben, og satt en pris, men jeg står fritt til å velge hvem som skal gjøre jobben . Jeg skulle få dekket 20% på forsikringen.

 

Entreprenøren estimerer utbedringer til 100 000kr, og sender rapport til forsikringsselskapet, som så overfører 20%av summen. I mellomtiden har jeg fått fikset skaden for 30 000kr.

 

Er det vanlig at de betaler ut forsikringspenger før de har fått en bekreftelse på den faktiske kostnaden?

 

Jeg har jo nå fått utbetalt en god del mer enn 20 % av reperasjonskostnaden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært ute for det samme. Fikk utbetalt summen i følge takst umiddelbart, med beskjed om å sende inn full dokumentasjon dersom det ble dyrere. Ikke noe spørsmål eller informasjon hvis jeg skulle få penger til overs.

Hva skjedde? :-) Trengte du ikke å betale tilbake, eller sa du ikke ifra?

Lenke til kommentar

 

Har vært ute for det samme. Fikk utbetalt summen i følge takst umiddelbart, med beskjed om å sende inn full dokumentasjon dersom det ble dyrere. Ikke noe spørsmål eller informasjon hvis jeg skulle få penger til overs.

Hva skjedde? :-) Trengte du ikke å betale tilbake, eller sa du ikke ifra?

 

Jeg oppfattet det som om evt. overskytende kunne beholdes. Kunne gjort jobben selv og "spart" ennå mer.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at forsikringsselskapet er ferdig med saken.

 

Du fikk utbetalt 20% av summen ett firma/person de hadde valgt mente at det ville koste.

 

Da sier forsikringsselskapet seg fornøyd, og de bryr seg ikke hva du gjør i etterkant, med mindre du kommer en mnd senere med samme lekkasje pga. dårlig arbeid.

Lenke til kommentar

Er velg ganske standard at entrepenøren som ser på det regner ut at det skal bli gjort skikkelig, f.eks bytte ut røret helt om det er det egentlige behovet.

Om du finner en annen måte å fikse det på er jo greit, eller faktisk velger å ikke fikse det. På bil kan man gjerne velge å få pengene eller få bilen reparert, hva man gjør med pengene bryr ikke forsikringsselskapet seg om.

 

Men, hvordan fikk du det reparert? Er det holdbart over tid?

Om du får problemer igjen om noen år kan du ikke regne med å få noe fra forsikringen ettersom du alt har fått penger til å reparere bytte det ut(antagelig)

Lenke til kommentar

Er velg ganske standard at entrepenøren som ser på det regner ut at det skal bli gjort skikkelig, f.eks bytte ut røret helt om det er det egentlige behovet.

Om du finner en annen måte å fikse det på er jo greit, eller faktisk velger å ikke fikse det. På bil kan man gjerne velge å få pengene eller få bilen reparert, hva man gjør med pengene bryr ikke forsikringsselskapet seg om.

 

Men, hvordan fikk du det reparert? Er det holdbart over tid?

Om du får problemer igjen om noen år kan du ikke regne med å få noe fra forsikringen ettersom du alt har fått penger til å reparere bytte det ut(antagelig)

Jeg fikk en annen entreprenør til å gjøre samme jobben. Men takstmannen ( som var en entreprenør) hadde regnet med 4 dagers jobb istedenfor 1 dag som de jeg brukte gjorde. Siden lekkasjen lå nærme kommunal vei, så ville han være på den sikre siden, hvis de måtte grave i veien. Forsikringsselskapet dekket kun reperasjon av selve lekkasjen, ikke bytting av hele ledningen.

Lenke til kommentar

Ok, sånn ja, det hørtes litt bedre ut enn det jeg hintet til. Aner ikke hva som er rett å gjøre, på den ene siden er det jo de som regner ut og bestemmer hva de skal dekke, på den andre siden så har de jo åpenbart dekket mer enn de skal.

Selv hadde jeg glatt holdt kjeft om det, men er usikker på hvordan det stiller seg juridisk sett. 

Lenke til kommentar

Etter som eg forstår er dette ein heilt vanlig måte å gjere det på for slike småsaker. Det kostar forsikringsselskapet mykje meir å bruke tid på å utrede og kontrollere om detaljane er rette enn det er å berre smøre tjukt på å betale ut til kunden.

 

Så i tillegg til at det er billegare å gi kunden pengane direkte enn det er å bruke store summer på manuell behandling av saka, så oppnår også forsikringsselskapet glade og fornøgde kundar.

 

 

Slik som saka er lagt fram så er forsikringsselskapet ferdig med saka, dei har tilbudt deg 20 000 kr mot at du sjølv ordner opp. Om du brukar ein dyr eller billeg håndtverkar, eller om du gjer jobben sjølv eller berre lar vannskaden stå urørt, bryr ikkje forsikringsselskapet seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...