Gå til innhold

0-10V, Z-Wave dimmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det er mange dimmer-systemer som er laget med 0-10V input fra et dimmehjul. Å bytte ut hele sulamitten kan bli en dyr affære hvis du vil automatisere det, men hvis du istedenfor kan legge til en 0-10V dimmer, så vips! er det ferdig automatisert. :)

Takk for svar, men kan du komme med ett eksempel på ett slikt system som folk har i hjemmet sitt?

Lenke til kommentar

 

Fordi det er mange dimmer-systemer som er laget med 0-10V input fra et dimmehjul. Å bytte ut hele sulamitten kan bli en dyr affære hvis du vil automatisere det, men hvis du istedenfor kan legge til en 0-10V dimmer, så vips! er det ferdig automatisert. :)

Takk for svar, men kan du komme med ett eksempel på ett slikt system som folk har i hjemmet sitt?

 

enkelte LED-drivere eller kompaktlysrørslamper er utstyrt med 0-10V dimming. dette på grunn av at en vanlig elko 315GLE / 400GLi ikke dimmer på "rett måte" i forhold til hva driveren krever

 

01-10V-Driver.jpg

Endret av HåvardGj
Lenke til kommentar

 

 

Fordi det er mange dimmer-systemer som er laget med 0-10V input fra et dimmehjul. Å bytte ut hele sulamitten kan bli en dyr affære hvis du vil automatisere det, men hvis du istedenfor kan legge til en 0-10V dimmer, så vips! er det ferdig automatisert. :)

 

Takk for svar, men kan du komme med ett eksempel på ett slikt system som folk har i hjemmet sitt?

enkelte LED-drivere eller kompaktlysrørslamper er utstyrt med 0-10V dimming. dette på grunn av at en vanlig elko 315GLE / 400GLi ikke dimmer på "rett måte" i forhold til hva driveren krever

 

01-10V-Driver.jpg

Den er god. Eg googlet litt så skjønte litt mer.

 

Men de fleste driverene som er montert i hjemmene til folk kan ikkje dette brukes på sant?

 

Har dette noe med mosfef feks å gjøre?

Lenke til kommentar

nå er det en stund siden jeg drev med boliginnstallasjon, men det stemmer at de fleste driverene hos private ikke er bygd for dette.

dette har vel noe med at det blir litt ekstra arbeid med en 0-10v dimming kontra en "standard" fasesnitt/faseavsnitt-dimmer

 

0-10v dimming var laget hovedsaklig for dimming av lysrør, men det har kommet mer og mer som kan benytte 0-10v, f.eks. tridonics all-in-one trafo som tar 0-10v, dali og dsi.

 

en annen fordel med 0-10v er at du kan koble sammen drivere/trafoer på forskjellige kurser, og dimme de likt.

Lenke til kommentar

Du er sikker på at det er 0-10V dimmer og ikke 1-10V dimming.

Det er nemlig en vesensforskjell her og alle dimmersystemer jeg har vært borti av denne typen for lys benytter 1-10V.

I 0-10V verdenen har lysutstyret spenning hele tiden der 0V er av mens 10V er max.

I et 1-10V system har 1-10V regulatoren en bryter i seg som bryter spenningen til driveren når lyset skal låes av der 1V er minimum og 10V max lysstyrke.

Viktig forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, det var et spørsmål.

Hvilken lysstyring benytter 0-10V?

Har kun sett 1-10V på lys så langt men jeg har selvsagt ikke vært borti alt som er av slikt men flere lysprodusenter sier på spørsmål om dette at de kun benytter 1-10V der potmetre styrer belysningen.

Da er det godt mulig jeg tar feil.

Men i de fleste situasjoner hvor jeg ser "-10V" så pleier det stå en 0 foran.

 

Siden denne dimmeren sikkert kan programmeres, så kan det være at den vil støtte begge deler.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Sorry, det var et spørsmål.

Hvilken lysstyring benytter 0-10V?

Har kun sett 1-10V på lys så langt men jeg har selvsagt ikke vært borti alt som er av slikt men flere lysprodusenter sier på spørsmål om dette at de kun benytter 1-10V der potmetre styrer belysningen.

Da er det godt mulig jeg tar feil.

Men i de fleste situasjoner hvor jeg ser "-10V" så pleier det stå en 0 foran.

 

Siden denne dimmeren sikkert kan programmeres, så kan det være at den vil støtte begge deler.

 

Da er manualen ute på http://qubino.com/products/flush-dimmer0-10v/

 

Min plan var å plassere den bak en RS16/1-10V dimmer PH  ved å sette:

 

Parameter no. 1 – Input 1 type til 2 - Potentiometer (Flush Dimmer 0-10V is using set value the last received from potentiometer or from zwave controller) 

 

og så se på om jeg må justere: Parameter no. 143 – Minimum sensor range value.

 

Synspunkter?

 

Noen som vet hvor lang tid Qubino bruker fra lansering til det faktisk når Norge? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bumper denne.

 

Jeg er i oppstartsfasen på å gjøre huset smart. Problemet er at alle rom i huset har LED-spotter, som drives av 1-10V drivere. Vil det være mulig å benytte denne dimmeren ved å programmere den? Og evt, hvordan?

 

Edit: Legger ved brukermanualen -> http://qubino.com/download/1919/

 

du har ikke tilfeldigvis navnet på spottene? enda bedre om du har navnet på driveren. hva bruker du til å dimme med i dag

er det 1-10v eller er det 0-10V?

 

=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg bumper denne.

 

Jeg er i oppstartsfasen på å gjøre huset smart. Problemet er at alle rom i huset har LED-spotter, som drives av 1-10V drivere. Vil det være mulig å benytte denne dimmeren ved å programmere den? Og evt, hvordan?

 

Edit: Legger ved brukermanualen -> http://qubino.com/download/1919/

du har ikke tilfeldigvis navnet på spottene? enda bedre om du har navnet på driveren. hva bruker du til å dimme med i dag

er det 1-10v eller er det 0-10V?

 

=)

I papirene fra elektriker står det at jeg har Cone Led 4x1W med IPAS Cobra LED driver. Hvilken variant av Cobra er jeg fortsatt noe usikker på..

Legger ved det jeg har av info :)

post-407247-1613135_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...