Gå til innhold

0-10V, Z-Wave dimmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en smarthus-entusiast uten forkunnskaper i elektroverdenen kan det virke noe tungvint å bytte drivere, eller gå over til switch dim. Hvilke fordeler og ulemper har de to ulike valgene? Er 1-10V "fremtiden", slik at det kan være fornuftig å vente? :dontgetit:

 

Edit: Jeg var såpass freidig at jeg sendte en mail til Qubino for å etterlyse en 1-10V dimmer. Det tok ikke lang tid før det kom et svar.

 

Dear Jonas,

 

Thank you very much for buying Qubino products.

 

You can use our 0-10V modules also in your case. Just set parameter 60 – minimum dimming value to 10% and it will work.

 

Please, let me know if you need more help.

 

Best regards/Lep pozdrav,

 

Marko Danevcic

 

Dette må da være gledelige nyheter? :) 

Endret av Jonas1
Lenke til kommentar

For en smarthus-entusiast uten forkunnskaper i elektroverdenen kan det virke noe tungvint å bytte drivere, eller gå over til switch dim. Hvilke fordeler og ulemper har de to ulike valgene? Er 1-10V "fremtiden", slik at det kan være fornuftig å vente? :dontgetit:

 

Edit: Jeg var såpass freidig at jeg sendte en mail til Qubino for å etterlyse en 1-10V dimmer. Det tok ikke lang tid før det kom et svar.

 

Dear Jonas,

 

Thank you very much for buying Qubino products.

 

You can use our 0-10V modules also in your case. Just set parameter 60 – minimum dimming value to 10% and it will work.

 

Please, let me know if you need more help.

 

Best regards/Lep pozdrav,

 

Marko Danevcic

 

Dette må da være gledelige nyheter? :) 

 

 

det hørtes jo bra ut, men spørsmålet da er om hvordan du skal skru lyset "helt" av, siden 1-10v ikke skrur seg av ved 1v, men heller dimmer ned til 10%. (eller var det 5%?)

 

da kan det hende at du må ha en modul til som kan ta seg av av/på-styringen

 

 

Nå takler Cobra driveren switch dim så alt håp er ikke ute.

 

Switchdim er litt mindre "automasjonsvennlig" enn 0/1-10V, da dette baserer seg på pulser fra f.eks en lysbryter.

det vil si at du trykker kort på lysbryteren for å skru lyset av/på og holder lenge inne for å dimme opp/ned.

 

 

 

Lenke til kommentar

 

For en smarthus-entusiast uten forkunnskaper i elektroverdenen kan det virke noe tungvint å bytte drivere, eller gå over til switch dim. Hvilke fordeler og ulemper har de to ulike valgene? Er 1-10V "fremtiden", slik at det kan være fornuftig å vente? :dontgetit:

 

Edit: Jeg var såpass freidig at jeg sendte en mail til Qubino for å etterlyse en 1-10V dimmer. Det tok ikke lang tid før det kom et svar.

 

Dear Jonas,

 

Thank you very much for buying Qubino products.

 

You can use our 0-10V modules also in your case. Just set parameter 60 – minimum dimming value to 10% and it will work.

 

Please, let me know if you need more help.

 

Best regards/Lep pozdrav,

 

Marko Danevcic

 

Dette må da være gledelige nyheter? :) 

 

 

det hørtes jo bra ut, men spørsmålet da er om hvordan du skal skru lyset "helt" av, siden 1-10v ikke skrur seg av ved 1v, men heller dimmer ned til 10%. (eller var det 5%?)

 

da kan det hende at du må ha en modul til som kan ta seg av av/på-styringen

 

 

Nå takler Cobra driveren switch dim så alt håp er ikke ute.

 

Switchdim er litt mindre "automasjonsvennlig" enn 0/1-10V, da dette baserer seg på pulser fra f.eks en lysbryter.

det vil si at du trykker kort på lysbryteren for å skru lyset av/på og holder lenge inne for å dimme opp/ned.

 

 

 

 

 

Så i praksis vil det med den løsningen som Qubino skisserer bety at driverne til enhver tid vil trekke strøm siden man ikke vil ha mulighet til å "kutte strømmen"? Jeg har jo per i dag et klikkhjul for å dimme opp/ned.

Lenke til kommentar

 

Så i praksis vil det med den løsningen som Qubino skisserer bety at driverne til enhver tid vil trekke strøm siden man ikke vil ha mulighet til å "kutte strømmen"? Jeg har jo per i dag et klikkhjul for å dimme opp/ned.

 

 

Det gjør det vel i dag også? Klikkhjul av blir vel det samme som å slå av qubino-dingsen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det du sikkert har er et elko potensiometer med bryter,

 

Kobl3970.gif

 

denne har en bryter i tillegg for å skru av/på lasten, så det jeg ser for meg er at du må ha qubino 0-10v dimmeren til å styre dimmingen, og ha en annen modul for å slå av/på spottene (rele-modul)

Det stemmer at jeg har Elko Potensiometer med bryter. Vil en Fibaro Relay Switch løse det? Og er det plass til to moduler bak Elko'en?

Lenke til kommentar

 

det du sikkert har er et elko potensiometer med bryter,

 

 

 

denne har en bryter i tillegg for å skru av/på lasten, så det jeg ser for meg er at du må ha qubino 0-10v dimmeren til å styre dimmingen, og ha en annen modul for å slå av/på spottene (rele-modul)

Det stemmer at jeg har Elko Potensiometer med bryter. Vil en Fibaro Relay Switch løse det? Og er det plass til to moduler bak Elko'en?

 

 

ja, en Fibaro Relay Switch vil fikse det.

 

men det er nok bare å glemme å skvise 2 moduler inn bak der, med annet du har en veeeldig dyp boks... som regel er det trangt nok med bare kablene bak en slik dimmer... det jeg ville vurdert, er å flytte modulene opp i taket sammen med spottene da det mye bedre plass der.

Endret av HåvardGj
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vurderer å bruke denne til å styre VillaVent systemet jeg har hjemme. Tanken er å bytte ut eksisterende løsning med step regulering via trafo, men en 0-10V motorkontroller og Qubinoen. Vifta (motoren) er oppgitt til 150W. Det er ikke noen som har vært borti eller vet hvor jeg kan få tak i en slik motorkontroller? Har googlet litt, men finner bare dyre industri løsninger. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering: Det viser seg jo at mine LED-drivere (IPAS Cobra) er med konstantstrøm, og Qubino sin modul er beregnet for likestrøm. Det betyr at dersom man ønsker å benytte seg av dimmeren, er man nødt til å legge inn egen strømforsyning på hver av driverne.

 

Man skal visst ikke få dimmet 1-10V i 2016 :wallbash:

Lenke til kommentar

Oppdatering: Det viser seg jo at mine LED-drivere (IPAS Cobra) er med konstantstrøm, og Qubino sin modul er beregnet for likestrøm. Det betyr at dersom man ønsker å benytte seg av dimmeren, er man nødt til å legge inn egen strømforsyning på hver av driverne.

 

Man skal visst ikke få dimmet 1-10V i 2016 :wallbash:

 

kunne du ha tatt av dekselet til dimmeren og tatt bilde av fronten der? (dra av "hjulet" og skru av mutteren, så kommer dekselet av) jeg ser i katalogen til ipas at de leverer Cobra både i 1-10v og GLE dim, så det er ikke helt umulig at du har en vanlig 315-gle dimmer der.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Det viser seg jo at mine LED-drivere (IPAS Cobra) er med konstantstrøm, og Qubino sin modul er beregnet for likestrøm. Det betyr at dersom man ønsker å benytte seg av dimmeren, er man nødt til å legge inn egen strømforsyning på hver av driverne.

 

Man skal visst ikke få dimmet 1-10V i 2016 :wallbash:

Det er ikke noe problem å dimme 1-10V i 2016, du må bare velge en 1-10V dimmer, værre er det ikke.

Elko har det, Ipas har det og xcomfort har det for å nevne noen.

At ikke Z-Wave har forstått har lite med saken og gjøre.

Lenke til kommentar

 

Oppdatering: Det viser seg jo at mine LED-drivere (IPAS Cobra) er med konstantstrøm, og Qubino sin modul er beregnet for likestrøm. Det betyr at dersom man ønsker å benytte seg av dimmeren, er man nødt til å legge inn egen strømforsyning på hver av driverne.

 

Man skal visst ikke få dimmet 1-10V i 2016 :wallbash:

 

Det er ikke noe problem å dimme 1-10V i 2016, du må bare velge en 1-10V dimmer, værre er det ikke.

Elko har det, Ipas har det og xcomfort har det for å nevne noen.

At ikke Z-Wave har forstått har lite med saken og gjøre.

I mine øyne er det ganske relevant da jeg har valgt Z-wave som løsning for vårt hus. At andre tilbydere har en mer kostbar løsning for det, har i mine øyne lite med saken å gjøre.

 

 

Oppdatering: Det viser seg jo at mine LED-drivere (IPAS Cobra) er med konstantstrøm, og Qubino sin modul er beregnet for likestrøm. Det betyr at dersom man ønsker å benytte seg av dimmeren, er man nødt til å legge inn egen strømforsyning på hver av driverne.

 

Man skal visst ikke få dimmet 1-10V i 2016 :wallbash:

 

kunne du ha tatt av dekselet til dimmeren og tatt bilde av fronten der? (dra av "hjulet" og skru av mutteren, så kommer dekselet av) jeg ser i katalogen til ipas at de leverer Cobra både i 1-10v og GLE dim, så det er ikke helt umulig at du har en vanlig 315-gle dimmer der.

Legger ved bilde av hva som åpenbarte seg bak der. Håper du får mer ut av bildene enn meg ;)

 

Edit: Jeg innser at jeg åpenbart ikke har elko i veggen lenger. Googlet serienummeret på dimmeren, og dette er hva jeg fant: http://www.el-produkter.no/product/11866118/potmeter-1-10v-40ma

post-407247-0-72022300-1465844841_thumb.jpeg

post-407247-0-95317400-1465844854_thumb.jpeg

Endret av Jonas1
Lenke til kommentar

 

 

 

Oppdatering: Det viser seg jo at mine LED-drivere (IPAS Cobra) er med konstantstrøm, og Qubino sin modul er beregnet for likestrøm. Det betyr at dersom man ønsker å benytte seg av dimmeren, er man nødt til å legge inn egen strømforsyning på hver av driverne.

 

Man skal visst ikke få dimmet 1-10V i 2016 :wallbash:

Det er ikke noe problem å dimme 1-10V i 2016, du må bare velge en 1-10V dimmer, værre er det ikke.

Elko har det, Ipas har det og xcomfort har det for å nevne noen.

At ikke Z-Wave har forstått har lite med saken og gjøre.

 

I mine øyne er det ganske relevant da jeg har valgt Z-wave som løsning for vårt hus. At andre tilbydere har en mer kostbar løsning for det, har i mine øyne lite med saken å gjøre.

 

 

Oppdatering: Det viser seg jo at mine LED-drivere (IPAS Cobra) er med konstantstrøm, og Qubino sin modul er beregnet for likestrøm. Det betyr at dersom man ønsker å benytte seg av dimmeren, er man nødt til å legge inn egen strømforsyning på hver av driverne.

 

Man skal visst ikke få dimmet 1-10V i 2016 :wallbash:

kunne du ha tatt av dekselet til dimmeren og tatt bilde av fronten der? (dra av "hjulet" og skru av mutteren, så kommer dekselet av) jeg ser i katalogen til ipas at de leverer Cobra både i 1-10v og GLE dim, så det er ikke helt umulig at du har en vanlig 315-gle dimmer der.

 

Legger ved bilde av hva som åpenbarte seg bak der. Håper du får mer ut av bildene enn meg ;)

 

Edit: Jeg innser at jeg åpenbart ikke har elko i veggen lenger. Googlet serienummeret på dimmeren, og dette er hva jeg fant: http://www.el-produkter.no/product/11866118/potmeter-1-10v-40ma

 

 

 

om det er elko eller el-produkter sin 1-10v dimmer har ikke noe å si, funksjonen er den samme.

 jeg regner med at du kan gjøre det så enkelt som å koble qbinoen imellom eksisterende dimmer og driverene du har. men du må nok ha en modul til for å kunne slå av/på lyset. hvis du f.eks benytter deg av denne (aeotech dsc18) vil du også kunne bruke bryterfunksjonen på det eksisterende dimmerhjulet.

 

det eneste problemet jeg ser du vil få er at det ikke er plass i veggboksen til alle disse modulene. men elektrikeren din vil nok kunne få lurt de opp i en av spotkassene kanskje. alternativet er om han setter inn noen "tabbebokser" (bokser man setter inn etter at veggen er ferdig) under de eksisterende bryterene du har og monterer mikromodulene der.

 

EDIT: du må også ha 12/24v styrespenning til qubinoen, elektrikeren bør kunne skaffe en trafo til dette =)

post-120077-0-00375400-1465891719_thumb.png

Endret av HåvardGj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...