Gå til innhold

Frontend utvikler: Utdanning eller erfaring?


Anbefalte innlegg

Jeg er ei som har lyst til å bli front end utvikler eller interaksjonsdesigner. Jeg vurderer å studere interaksjonsdesign design, eller fortsette med selvlæring og satse på frilans i et år. Det endelige målet er å jobbe hos et designbyrå.

 

Jeg lurer på hva arbeidsgiveren setter høyest av utdanning, erfaring og arbeide man kan vise til?

 

Er det slik at en med høyere utdanning nødvendigvis vil få høyere lønn enn en uten, eller med like mange års erfaring?

 

Takk for svar!

Endret av Ryukku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du klarer å lage, har mye mer å si innen frontend-utvikling, enn hva du har på papiret. Lønn kan forhandles, og spesielt som utvikler er det mulig å forhandle mye, og oppnå god lønn uten høy utdanning.

 

Bli veldig god i HTML, CSS, Javascript (gjerne ett par forskjellige rammeverk) og design, så får du deg morsom jobb med muligheter for god lønn.

Lenke til kommentar

Det J-- sier er helt riktig. Hva du klarer har mye mer å si enn erfaring og utdanning. Programmeringsbransjen er helt annerledes enn andre bransjer. F.eks vil majoriteten av arbeidsgivere kaste CV'er med 20 års C/C++ erfaring rett i søpla, men vil ringe deg med en gang om du har 3 måneders erfaring med AngularJS eller ReactJS. Det er utrolig synd, men sånt er det bare.

 

Min anbefaling er å lære seg HTML og CSS først, og gradvis sette deg inn i Javascript. Det alt du trenger for å bli flink frondend-utvikler. Populære rammeverk som AngularJS og ReactJS forandrer seg så mye at det ikke er vits å lære seg, og det er godt mulig om 3-5 år så brukes noe helt annet. Om du har en arbeidsgiver som krever dette, så tar du det uansett på strak arm når du kan Javascript

 

Men HTML, CSS og Javascript er så grunnleggende at du vil bruke det i flere tiår fremover.

Lenke til kommentar

Programmeringsbransjen er helt annerledes enn andre bransjer. F.eks vil majoriteten av arbeidsgivere kaste CV'er med 20 års C/C++ erfaring rett i søpla, men vil ringe deg med en gang om du har 3 måneders erfaring med AngularJS eller ReactJS. Det er utrolig synd, men sånt er det bare.

 

Du tuller nå? Ikke si programmeringsbransjen, fordi det stemmer ikke. Jeg kan gi deg et hint om at du ikke kommer langt innenfor maskinlæring, robotikk, grafikk, bilde-prosessering eller real-time utvikling, uten å kunne C/C++. Programmingsbransjen består av mer enn front-end utvikling og .NET/Java-møller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hos utviklere som driver på med web eller custom software så er det lite interessant, fordi web stort sett har andre teknologier, og custom software industrien har et større fokus på developer throughput, fremfor ytelse og low-level kontroll. Jeg har tro på at C++ ikke er relevant for alle typer programvareutvikling, men når du sier "programmeringsbransjen" så dekker du et veldig stort felt, der C/C++ er alt annet en nisje.

 

Det viktigste er å være allsidig. Man er en mammut om man eksklusivt skriver ting i C, og man er ubrukelig om man ikke følger med på de siste teknologi-døgnfluene i web-industrien. Jeg kommer ikke langt i mitt fagfelt uten C/C++, men mange jobber trenger også de med erfaring innenfor Python, Java og Matlab.

Lenke til kommentar

Det J-- sier er helt riktig. Hva du klarer har mye mer å si enn erfaring og utdanning. Programmeringsbransjen er helt annerledes enn andre bransjer. F.eks vil majoriteten av arbeidsgivere kaste CV'er med 20 års C/C++ erfaring rett i søpla, men vil ringe deg med en gang om du har 3 måneders erfaring med AngularJS eller ReactJS. Det er utrolig synd, men sånt er det bare.

3 måneders erfaring med Angular eller React holder ikke. F.eks. hvis du bor i Bergen så finnes det ingen jobber som spør etter React og 1 job som spør etter Angular. Den jobben krever også C#, så han med 20 års erfaring har bedre muligheter.

 

Selvfølgelig går det ikke bra med 20 års erfaring med C/C++ heller, enhver arbeidsgiver vil spørre hvorfor de har bare brukt C/C++. De forventer naturligvis og se C#, .NET, ASP.NET, Azure, SQL og APIs. I tilegg bør du også ha erfaring med SCRUM metodikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...