Gå til innhold

Beste måte på å digitalisere gamle VHS-kassetter


Anbefalte innlegg

Veit ikke helt om dette er riktig forum, men jeg ønsker altså å få alt av VHS kassetter over i digital form. Hvilken løsning er optimalt her? 

Jeg har faktisk et capture card i min maskin med HDMI inngang på, men da trenger jeg vel SCART til HDMI kabel, om det finnes? Eller må jeg kanskje gå for en av disse? 

IMG_2028-Medium-1024x574.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok den billigste løsningen ellers prøv å få tak i DVD brenner for stuebruk, panasonic\sony. (Panasonic DMR-ES10S) eller tilsvarende brukt.

Koster vel en del mere, men da slipper du å lage menyer, men da får du ikke gjort mye menyer konfigurering.

 

Verste problemet å gjøre dette er kvaliteten fremdeles blir elendig, så sjekk netflix usa om de har filmene fra før av, eller sjekk om de finnes på DVD fra før av. Da det skal lite til VHS tape blir slitt og gir dårligere og dårligere kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes også en drøss av firma som overfører VHS (og andre formater) til DVD, eventuelt USB/Harddisk.

 

Prisene varierer vel noe, men regn med 2-300 pr kassett. Så har du veldig mange kassetter, kan du spare en del kroner på å gjøre det selv. Men en slik analog til USB løsning som du har der, har jeg dårlig erfaring med.

 

Forslaget til LMH1 er bra, men pass på at brenneren har analoge innganger. Ellers kommer du ingen vei. DMR-ES10S som foreslås ser ut til å ha analoge innganger og jeg har selv gode erfaringer med Panasonic sine DVD brennere.

 

Her er en til 310 kroner, men ganske dyr frakt og mva fører til at det blir rundt 7-800 kroner totalt. Du trenger også en norsk strømkabel, men de koster neppe mer enn 50 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

capture card med HDMI inngang ? Det tror jeg ikke stemmer. Sikker på at det ikke er en UTGANG ?

Siden HDMI er digitalt blir alt du overfører ren kopi. Det aksepterer ikke filmstudioene :nei:

 

Hvis du har en capture card (eller mest sannsynlig et tunerkort) har det som regel innganger for kompositt (gul), s-video, eller i noen sjeldne tilfeller RGB/komponen, IKKE HDMI

 

Capture/fange kort, eller tunerkort med samme muligheter, finnes det et utall av på markedet. Koster ikke mange hundrelappene. Bare søk med med feks VHS til DVD.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Veit ikke helt om dette er riktig forum, men jeg ønsker altså å få alt av VHS kassetter over i digital form. Hvilken løsning er optimalt her? 

 

Jeg har faktisk et capture card i min maskin med HDMI inngang på, men da trenger jeg vel SCART til HDMI kabel, om det finnes? Eller må jeg kanskje gå for en av disse? 

 

IMG_2028-Medium-1024x574.jpg

 

Jeg vil anbefale løsningen du viser på bildet. Funket veldig bra for mer. Brukte en annen type, så kan ikke si hvordan softwaren der funker, men har testet ett par forskjellig og begge var enkel og greie å bruke.

 

Mye billigere og bedre løsning enn DVD brenner. Drit i menyer, lag heller filer som mye enklere kan deles hvis det skulle bli aktuelt.

Det å lage menyer osv er bare bortkastet tid.

 

Men test litt med hva som gir best kvalitet ut. Er det gamle familie filmer, så velg så bra kvalitet som mulig, selv om det kun er VHS som er kilden. Det er enklere å nedskalere digitalt enn å måtte gjøre kopi jobben en gang til.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...