Gå til innhold

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" - er det så stille?


maanemann

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest all den positive omtalen (max score av alle), og testene av MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" , bestilte jeg dette kortet:

 

https://www.komplett.no/product/824861/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb

 

Mulig jeg har blitt veldig bortskjemt med ASUS GeForce GTX 660Ti CUDA med Direct CU II, men MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" suser betydelig mer. Særlig på idle hvor folk sier det er helt stille. Jeg vurderer derfor å returnere dette kortet.

 

Jeg har lest tester hvor MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" til og med har lavere db enn 660Ti, men som opplevd lyd stemmer ikke dette i mitt tilfelle.

 

Spørsmålet er da er det flere som har merket at  GTX 970 suser en god del mer enn GTX 660Ti?

Og finnes det noen GTX ifra Nvidia som gir en performance boost til GTX 660Ti, men som beholder samme lave støy? Hvis ja, hvilke?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har selv dette kortet og jeg må si meg veldig godt fornøyd med det. Hadde tidligere en 780 poseidon men denne hørtes ut som gamiligenes husquarna støvsuger når den ble varm.viftene står stille til kortet passerer 60 grader og starter så smått få 61 grader. Det er viktig at du har driveren til msi installert for denne er litt annerledes enn nvidia sin driver og styrer viftene på en litt annen måte. Jeg har 130fps i black ops 3 på min  27 tommer med alt på high og er ut fra det jeg forstår det kortet som gir mest igjen for pengene. hva temp ligger du på under gaming?

Lenke til kommentar

Hei

 

Har selv dette kortet og jeg må si meg veldig godt fornøyd med det. Hadde tidligere en 780 poseidon men denne hørtes ut som gamiligenes husquarna støvsuger når den ble varm.viftene står stille til kortet passerer 60 grader og starter så smått få 61 grader. Det er viktig at du har driveren til msi installert for denne er litt annerledes enn nvidia sin driver og styrer viftene på en litt annen måte. Jeg har 130fps i black ops 3 på min  27 tommer med alt på high og er ut fra det jeg forstår det kortet som gir mest igjen for pengene. hva temp ligger du på under gaming?

 

Litt morsomt det du skriver om driver med denne tråden friskt i minne:  https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706430.

Men det er absolutt noe jeg skal prøve.

 

har du et tips til hvordan jeg lett kan se temp. under spilling?

 

Men uansett litt sus under spilling er ikke optimalt, men ikke så farlig som alt suset under vanlig idle (pc påslått, men ikke i bruk) eller epostlesing/webbrowsing etc.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest all den positive omtalen (max score av alle), og testene av MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" , bestilte jeg dette kortet:

 

https://www.komplett.no/product/824861/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-970-gaming-4gb

 

Mulig jeg har blitt veldig bortskjemt med ASUS GeForce GTX 660Ti CUDA med Direct CU II, men MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" suser betydelig mer. Særlig på idle hvor folk sier det er helt stille. Jeg vurderer derfor å returnere dette kortet.

 

Jeg har lest tester hvor MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB "Twin Frozr V" til og med lavere db enn 660Ti, men som opplevd lyd stemmer ikke dette i mitt tilfelle.

 

Spørsmålet er da er det flere som har merket at  GTX 970 suser en god del mer enn GTX 660Ti?

Og finnes det noen GTX ifra Nvidia som gir en performance boost til GTX 660Ti, men som beholder samme lave støy? Hvis ja, hvilke?

 

Har du gjort noen andre endringer samtidig med at du byttet skjermkortet? Hvis du ikke får den varme luften effektivt ut av kabinettet så blir denne typen kjølere stående å piske den samme lufta som blir varmere og varmere om den ikke kommer ut av kabinettet. I teorien kan kanskje det gamle kortet ha en litt annen profil på kjølefinnen som bidrar til bedre luftflyt ut over skjerm portene. Men det er nok lite sannsynlig at det alene skulle bidra til store forskjeller. Kanskje du har endret på viftekonfigurasjon til kabinettet?

Lenke til kommentar

660 Ti og 970 skal i teorien utifra Nvidia sine tall bruke like mye strøm. Oftes er slike 3. part kort laget slik at powerlimit er satt en del høyere. I praksis betyr det at 970 kan booste opp og ha en peak power draw som langt overstiger 660 Ti.

 

Jeg ville definitivt sett på viftehastighet i RPM og i % ved forskjellige temperaturer for GPU og CPU. God mulig noe slikt Gabri3L sier. Eller noe annet som får distribusjonen til å bli annerledes som får CPU vifte til å gå opp et hakk kontra før. Så kommer egentlig suset fra CPU vifte, ikke GPU.

 

Jeg har PC med både MSI twin Frozr kort og Asus Direct CU II. Det er egentlig ikke noe forskjell på dem, begge er gode kort. Hvis du opplever økt støy, er det ikke pga at MSI kortet er dårlig. Enste jeg kan komme på i så fall er ødelagt termometer, men da burde støyen være ganske høy, og det vil være lett å oppdage om det er tilfellet (temp endres ikke, eller endres linjert med klokkefrekvens f.eks).

Lenke til kommentar

Hei

 

Har selv dette kortet og jeg må si meg veldig godt fornøyd med det. Hadde tidligere en 780 poseidon men denne hørtes ut som gamiligenes husquarna støvsuger når den ble varm.viftene står stille til kortet passerer 60 grader og starter så smått få 61 grader. Det er viktig at du har driveren til msi installert for denne er litt annerledes enn nvidia sin driver og styrer viftene på en litt annen måte. Jeg har 130fps i black ops 3 på min  27 tommer med alt på high og er ut fra det jeg forstår det kortet som gir mest igjen for pengene. hva temp ligger du på under gaming?

Velkommen til forumet :)

Nei det er driver fra nvidia, men gammel.

Hent alltid gpu driver fra nvidia.com, Siste er 361.75.

Lenke til kommentar

Det er så tøft at det finnes en mulighet som dette forumet og at dere har hatt interesse av å svare. Tusen takk til alle som har svart!

 

Jeg sitter nå med mer info enn når jeg begynte "feilsøkingen". Og med infoen jeg har fått i tråden får jeg bekreftet dette. (Mer om det nedover)

 

 

HwMonitor.

 

Viftene på skjermkortet skal ikke gå når det er idle, gjør de det? Hva er evt temperaturen da?

 

Ved hjelp av eminente HWMonitor (som må ha blitt bedre siden jeg prøvde det det sist (Takk for tips!) (akkurat den infoen man trenger der)), ser jeg at på idle at viftene ikke går og at temp. er 32-38 grader.

 

http://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-download.html

Med denne kan du lage din egen vifteprofil.. Verdt en titt

 

Takk! Jeg tror MSI Gaming app styrer viftene også (bare at Gaming app gjør det med presets). Har valgt Silent der.

 

Har du gjort noen andre endringer samtidig med at du byttet skjermkortet? Hvis du ikke får den varme luften effektivt ut av kabinettet så blir denne typen kjølere stående å piske den samme lufta som blir varmere og varmere om den ikke kommer ut av kabinettet. I teorien kan kanskje det gamle kortet ha en litt annen profil på kjølefinnen som bidrar til bedre luftflyt ut over skjerm portene. Men det er nok lite sannsynlig at det alene skulle bidra til store forskjeller. Kanskje du har endret på viftekonfigurasjon til kabinettet?

 

Hey, "the plot thickens!". Akkurat det jeg fant ut selv ved å "feilsøke litt". Jeg tok noen lydtester i pc'en med mobilapp. og med åpne vegger og følgende tester; med ti660, med bare onboard grafikk, med 970 kortet. Ja, med 970 kortet bråker noen db mer, men ikke i fra selve kortet. Altså er det evt. psu-vifte, kabinett-vifte eller cpu-vifte som bråker mer.

 

Ja jeg har satt inn en ekstra SSD som i seg selv ikke skulle føre til økt vifte støy. Min teori nå heller mot at 970-kortet tar ut mer strøm av psu. SSD tar bittelitt ekstra den også. Og derfor må ihvertfall PSU-vifte gå fortere. Noen grader ekstra ifra på 970-kortet varmer også opp kabinettet som du er inne på og derav ekstra vifte-støy på cpu og kabinettvifte som må kjøle disse ekstra gradene. 

jeg har frem til nå ihvertfall vært veldig fornøyd med luft gjennomstrømningen i Corsair Carbide 300R kabinettet.

 

660 Ti og 970 skal i teorien utifra Nvidia sine tall bruke like mye strøm. Oftes er slike 3. part kort laget slik at powerlimit er satt en del høyere. I praksis betyr det at 970 kan booste opp og ha en peak power draw som langt overstiger 660 Ti.

 

Jeg ville definitivt sett på viftehastighet i RPM og i % ved forskjellige temperaturer for GPU og CPU. God mulig noe slikt Gabri3L sier. Eller noe annet som får distribusjonen til å bli annerledes som får CPU vifte til å gå opp et hakk kontra før. Så kommer egentlig suset fra CPU vifte, ikke GPU.

 

Jeg har PC med både MSI twin Frozr kort og Asus Direct CU II. Det er egentlig ikke noe forskjell på dem, begge er gode kort. Hvis du opplever økt støy, er det ikke pga at MSI kortet er dårlig. Enste jeg kan komme på i så fall er ødelagt termometer, men da burde støyen være ganske høy, og det vil være lett å oppdage om det er tilfellet (temp endres ikke, eller endres linjert med klokkefrekvens f.eks).

 

Da sitter du på gode data der! Jeg skal undersøke om det er en ekstra kabinett-vifte som ikke er aktiv.

980 ti skal vel egentlig bråke mer enn disse kortene også (selvom det utgår pga pris nå).

 

Så til debatten med Nvidia eller OEM (MSI) drivere. MSI gjør det slik at de annerkjenner Nvidia sine allerede installerte driver under installasjon og kaller dem MSI drivere. Videre legges disse ekstra toolsene/app'ene til.

I og for seg en grei måte å gjøre det på i og med at man da får oppdaterte drivere ifra Nvidia og at MSI app'ene snakker med Nvidia driveren igjen. 

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Litt frem og tilbake testing nå. med mobilapp'en oppe på gitteret til Corsair Carbide 300R (som burde gi god indikasjon på opplevd lyd), er det ca 40db. Det er faktisk ganske likt om det er 660ti eller 970 kortet i kabinettet.

 

Jeg heller nok derfor nå mot å ikke returnere kortet 60%, 40% for å returnere kortet.

 

Ønsker nok å unngå vannkjøling. Noen tips til små grep for å få ned temp i kabinettet?

Vært veldig fornøyd med å ha OEM vifter på CPU og GPU også. Så da står jeg igjen med bytte kabinettvifte evt. (hvis det finnes kompatible mer stillegående vifter), evt. mer stillegående PSU, evt. nytt kabinett med bedre luftgjennomstrømming som ligner på 300R i størrelse, design og pris.

 

Corsair Carbide 300R (fabrikkoppsatt, ikke ekstra vifter etc.)

Corsair TX 750W PSU

Intel i5 3580K 3.4 Ghz (original vifte) (ikke overklokket)

16GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Har samme kort selv og syns den suser litt jeg og. 
En ting som jeg mener er "dårlig" med dette kortet er at det blåser luft rett på kortet og i stedet for at lufta går rett ut som på noen tidligere kort blir lufta bare spredd rundt i kabinettet. 
Har sett folk som har installert 60-80mm vifte rett under kortet som skal hjelpe med å få lufta ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et kabinett som er litt større enn det du har nå, men ellers to vifter osv, så ikke så forskjellig sånn sett. Det var og litt sus i min PC, til tross for at GPU vifte aldri gikk over 20%. Så byttet jeg en ting, og nå er maskinen så godt som stille. Selv om jeg satt to GPUer i SLI der den ene blåser varm luft på den andre, er den fortsatt like stille, til tross for null støydemping. Hva var grunnen til dette?

 

Kabinettviftene går som regel på lav RPM og er svært tvilsomt problemet. Det finnes stillegående vifter, men du trenger nok ikke det. PSUen din er det absolutt ikke noe galt med når det kommer til støy. 300R er et kabinett med veldig god tilgang til luft. De eneste design problemene med dette er støy og støv. 300R er et veldig luftig kabinett, så med tanke på temperaturer er det veldig bra. Selv om et kabinett som Fractal Design R5 hadde vært stillere til tross for mindre luftgjennomstrømning (og dyrere).

 

Det jeg ikke forstår her er at du sier du er fornøyd med OEM vifte fra Intel. Den vil jo faktisk bare slenge luft rett ut, og den kommer lett opp i høy RPM om det blir litt varme. Du kan stille vifteprofil i BIOS og få stillere vifter, da de ofte er stilt inn dårlig. Likevel, om du skal ha noe som hele tiden vil være ganske stille, så er det noe slikt som er det eneste rette valget:

https://prisguiden.no/produkt/cooler-master-hyper-212-evo-152853

Den vil og hjelpe airflowen i kabinettet og vil fungere som kombinert kabinettvifte og CPU kjøler. Pga størrelsen vil CPU til vanlig være passiv kjølt.

 

 

 

Men for å finne problemet ditt. Ta og kjør det som gjør at viftene bråker mest. Så samler du inn følgene tall og poster dem her:

GPU: RPM/ Vifte i prosent/ temp

CPU: RPM/ Vifte i prosent/ temp

Kabinett: RPM

Lenke til kommentar

Har samme kort selv og syns den suser litt jeg og. 

En ting som jeg mener er "dårlig" med dette kortet er at det blåser luft rett på kortet og i stedet for at lufta går rett ut som på noen tidligere kort blir lufta bare spredd rundt i kabinettet. 

Har sett folk som har installert 60-80mm vifte rett under kortet som skal hjelpe med å få lufta ut av kabinettet.

 

"Bra" at det ikke bare er meg. Alle ga topp score på komplett.no liksom.

Den vifta sitter vel da i veggen i kabinettet, eller står den fysisk rett under og har et utdrag der den er festet?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et kabinett som er litt større enn det du har nå, men ellers to vifter osv, så ikke så forskjellig sånn sett. Det var og litt sus i min PC, til tross for at GPU vifte aldri gikk over 20%. Så byttet jeg en ting, og nå er maskinen så godt som stille. Selv om jeg satt to GPUer i SLI der den ene blåser varm luft på den andre, er den fortsatt like stille, til tross for null støydemping. Hva var grunnen til dette?

 

Kabinettviftene går som regel på lav RPM og er svært tvilsomt problemet. Det finnes stillegående vifter, men du trenger nok ikke det. PSUen din er det absolutt ikke noe galt med når det kommer til støy. 300R er et kabinett med veldig god tilgang til luft. De eneste design problemene med dette er støy og støv. 300R er et veldig luftig kabinett, så med tanke på temperaturer er det veldig bra. Selv om et kabinett som Fractal Design R5 hadde vært stillere til tross for mindre luftgjennomstrømning (og dyrere).

 

Det jeg ikke forstår her er at du sier du er fornøyd med OEM vifte fra Intel. Den vil jo faktisk bare slenge luft rett ut, og den kommer lett opp i høy RPM om det blir litt varme. Du kan stille vifteprofil i BIOS og få stillere vifter, da de ofte er stilt inn dårlig. Likevel, om du skal ha noe som hele tiden vil være ganske stille, så er det noe slikt som er det eneste rette valget:

https://prisguiden.no/produkt/cooler-master-hyper-212-evo-152853

Den vil og hjelpe airflowen i kabinettet og vil fungere som kombinert kabinettvifte og CPU kjøler. Pga størrelsen vil CPU til vanlig være passiv kjølt.

 

 

 

Men for å finne problemet ditt. Ta og kjør det som gjør at viftene bråker mest. Så samler du inn følgene tall og poster dem her:

GPU: RPM/ Vifte i prosent/ temp

CPU: RPM/ Vifte i prosent/ temp

Kabinett: RPM

 

Kan jeg spørre om hvilken del var det du byttet? (eller var det den du linket til?)

 

Etter all testinga virker det roligere nå. Dette med støv er nok en lite poeng også. Vifter ble noe rengjort iløpet av prosessen, selvom det ikke var store mengder støv, så hjelper nok slike ting. En ekstra runde ved støvsuger der det er vanskelig å komme til er nok noe jeg også skal gjøre.

 

Ja Fractal Design vurderte jeg og droppet når jeg kjøpte det jeg har nå, siden jeg har hatt støydempede kabinett før med godt og dårlig resultat. Som du sier blir luftgjennomstrømmingen et problem derav høere temp og mer viftestøy, samt ikke veldig bra for komponentene.

 

Når jeg sier at jeg liker OEM, så betyr det at jeg liker at OEM vifta tidligere har gjort jobben uten å bråke, samt at den sitter godt. Jeg har på tidligere pc'er brukt ulike 3. parts stillegående vifter. Og ofte er de mer voluminøse (ikke så bra for airflow i kabinettet, trenger på andre komponenter etc.) og det ligger en liten bekymring der for at den løsner, eller ikke sitter ordentlig nedpå etc. fordi de er tunge og/eller har dårlige festemekanismer.

 

Jeg takker for tips til CPUkjølevifte (en skikkelig traver som har vært en stund i gamet), og for tips til å poste data. Jeg tror vi bare ville sett vifter på medium til lav hastighet slik at jeg vil spare dere og meg, siden vi ikke får så mye ut av det. Ihvertfall foreløpig. Viftene i kabinettet er forreste veldig stille også.

 

I løpet av prosessen har ting blitt noe mer rolig, uten at jeg her helt sikker på hvorfor. Igjen takk til alle som har svart! Føler meg bedre nå. ;)

Lenke til kommentar

 

Har samme kort selv og syns den suser litt jeg og. 

En ting som jeg mener er "dårlig" med dette kortet er at det blåser luft rett på kortet og i stedet for at lufta går rett ut som på noen tidligere kort blir lufta bare spredd rundt i kabinettet. 

Har sett folk som har installert 60-80mm vifte rett under kortet som skal hjelpe med å få lufta ut av kabinettet.

 

"Bra" at det ikke bare er meg. Alle ga topp score på komplett.no liksom.

Den vifta sitter vel da i veggen i kabinettet, eller står den fysisk rett under og har et utdrag der den er festet?

 

Tror folk har forskjellige meninger rundt det med støy. Men støyfri er den ikke. Men som de andre nevnte kan du sikkert lage egen profil på når viften skal slå inn, f.eks kan du fikse at viften ikke slår inn før kortet er 55-60grader.

Jeg har sett noen løsninger med dette kortet og corsair 600q siden jeg har tenkt å handle inn det kabinettet. 

Da har de fått montert vifta i de ledige slottene under skjermkortet sånn at vifta blåser luften rett ut av kabinettet. På denne måten får man den varme luften rett ut og man hindrer at andre komponenter blir varmere.

 

Lenke til kommentar

Jeg holder også/fortsatt en knapp på å teste ut egendefinert vifteprofil. 

 

Heter vel "Custom Fan Curve" i MSI afterburner. Ville testet meg litt frem der og sjekket temps og viftehastighet under load og justert etter beste evne. 

 

Her har du et eks på en vifteprofil: 

 

http://i.imgur.com/3cl661s.jpg 

 

Jeg ville kanskje tenke at noe sånt som dette virker som et utgangspunkt: 

 

0-50 grader = 0%

50-60 grader = 25% 

60-70 grader = 50%

70-75 grader = 65%

75-83 grader =75%

alt over 85 grader  = 100%

 

Må nesten bare prøve deg frem

Lenke til kommentar

 

 

Har samme kort selv og syns den suser litt jeg og. 

En ting som jeg mener er "dårlig" med dette kortet er at det blåser luft rett på kortet og i stedet for at lufta går rett ut som på noen tidligere kort blir lufta bare spredd rundt i kabinettet. 

Har sett folk som har installert 60-80mm vifte rett under kortet som skal hjelpe med å få lufta ut av kabinettet.

 

"Bra" at det ikke bare er meg. Alle ga topp score på komplett.no liksom.

Den vifta sitter vel da i veggen i kabinettet, eller står den fysisk rett under og har et utdrag der den er festet?

 

Tror folk har forskjellige meninger rundt det med støy. Men støyfri er den ikke. Men som de andre nevnte kan du sikkert lage egen profil på når viften skal slå inn, f.eks kan du fikse at viften ikke slår inn før kortet er 55-60grader.

Jeg har sett noen løsninger med dette kortet og corsair 600q siden jeg har tenkt å handle inn det kabinettet. 

Da har de fått montert vifta i de ledige slottene under skjermkortet sånn at vifta blåser luften rett ut av kabinettet. På denne måten får man den varme luften rett ut og man hindrer at andre komponenter blir varmere.

 

 

 

Jepp høres genialt ut egentlig. Noen link til et slikt produkt? ;)

Lenke til kommentar

Jeg holder også/fortsatt en knapp på å teste ut egendefinert vifteprofil. 

 

Heter vel "Custom Fan Curve" i MSI afterburner. Ville testet meg litt frem der og sjekket temps og viftehastighet under load og justert etter beste evne. 

 

Her har du et eks på en vifteprofil: 

 

http://i.imgur.com/3cl661s.jpg 

 

Jeg ville kanskje tenke at noe sånt som dette virker som et utgangspunkt: 

 

0-50 grader = 0%

50-60 grader = 25% 

60-70 grader = 50%

70-75 grader = 65%

75-83 grader =75%

alt over 85 grader  = 100%

 

Må nesten bare prøve deg frem

 

Nå prøver jeg det også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...