Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Småkjøring skadelig også for bensinbil?


Momus

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 5008 kjøpt ny 2012, men kun kjørt 20 000 km så langt. Med andre ord, kjører ekstremt lite og nesten kun småkjøring.

 

To ganger i vinterhalvåret har bil vært på verksted med totalhavari og forholdsvis alvorlige feil med motor. Bytte av registerkjede og innsugsmanifold.

 

Spørsmål er: kan kjøremønster være til skade også for bensinbil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å si noe om. Småkjøring i seg selv er ikke skadelig, her ligger det noe mer bak.

Antar at dette har gått på garantien på en såpass ny bil?

Hvis dere ikke har kjørt med overdrevent høyt turtall over lang tid eller har benyttet feil motorolje, så er det noe annet som ligger bak.

Dette blir bare synsing men jeg tipper en produksjonsfeil, som verkstedet ikke har fikset skikkelig på første forsøk og som har gjennoppstått.

Registerhavari er en ting, men et innsug havarerer ikke, det er svært lite som kan ryke i et innsug som gjør at det må skiftes. Er du sikker på at innsugsmanifoul er skiftet og fikk du se den gamle isåfall?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er småkjøring ugunstig for motoren, både diesel og bensin. Mye av motorslitasjen skjer ved kaldstart og det blir fort veldig mange kaldstarter med seig olje når man småkjører.

 

Registerkjede eller ting forbundet med det ryker nå en gang i blant, innsug gjør det ikke like ofte. Innsug idag kan være rimelig avansert med diverse flaps, så det skulle ikke forundre meg at noe der røk også.

Lenke til kommentar

Har et år igjen på garantien. Heldigvis. Men er ikke beroliget når man kan få to såpass alvorlige feil på ny bil. Verksted sier hver av disse feilene ville kostet nær 12 000 kr utenom garanti. Det er jo for å unngå dette at man kjøper nytt.

 

Innsugsmanifold var røket sa verksted. Kjent feil på disse motorene. Skyldes visstnok kondens og frost.

 

Verksted mente også at kaldstart og småkjøring ikke er gunstigst uansett motortype.

 

Vurderer elektrisk.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er småkjøring ugunstig for motoren, både diesel og bensin. Mye av motorslitasjen skjer ved kaldstart og det blir fort veldig mange kaldstarter med seig olje når man småkjører.

 

Registerkjede eller ting forbundet med det ryker nå en gang i blant, innsug gjør det ikke like ofte. Innsug idag kan være rimelig avansert med diverse flaps, så det skulle ikke forundre meg at noe der røk også.

 

Småkjøring er ugunstig både for diesel og bensin, men en diesel bil vil nok tåle det minst da en kald dieselmotor danner mye sotpartikler og annet dritt som kan tette igjen deler av motor.

 

Når det gjelder Registerkjede, er det sjelden det ryker, du tenker nok på registerreim.

 

Når du snakker om diverse flaps, så er det nok "Swirl Flaps" du tenker på og meg bekjent er dette ett Bmw Fenomen, det var ett problem på eldre diesel motorer.

 

Når det gjelder trådstarters problemer så høres ikke dette ut som noe småkjøring gjør, jeg har selv en Bmw 523 som har blitt småkjørt med i snart 10 år nå, uansett vær og årstid og jeg har aldri hatt noen problemer med den, når jeg snakker om småkjøring så er det 1-2 km pr dag.

Lenke til kommentar

Har et år igjen på garantien. Heldigvis. Men er ikke beroliget når man kan få to såpass alvorlige feil på ny bil. Verksted sier hver av disse feilene ville kostet nær 12 000 kr utenom garanti. Det er jo for å unngå dette at man kjøper nytt.

 

Innsugsmanifold var røket sa verksted. Kjent feil på disse motorene. Skyldes visstnok kondens og frost.

 

Verksted mente også at kaldstart og småkjøring ikke er gunstigst uansett motortype.

 

Vurderer elektrisk.

 

Hmm, ble litt skeptisk nå, jeg har vurdert å kjøpe en Peugeot 308SW, har alltid hatt Bmw, men ble egentlig litt imponert over 308'n etter å ha testet den hos en bilforhandler, men om Peugeot ikke viser seg å være pålitelig så er jo ikke det bra.

Lenke til kommentar

Bilen har faktisk registerkjede, ikke registerreim. Verksted mente de aldri hadde opplevd at den røk så tidlig.

 

Med tanke på diesel og kaldstart: Leser om hybridbiler som har kombinasjon av diesel og elektrisk motor. Tenker denne type biler må oppleve mye trøbbel pga lite kjøring med dieselmotoren hvis man kun småkjører?

Lenke til kommentar

 

Har et år igjen på garantien. Heldigvis. Men er ikke beroliget når man kan få to såpass alvorlige feil på ny bil. Verksted sier hver av disse feilene ville kostet nær 12 000 kr utenom garanti. Det er jo for å unngå dette at man kjøper nytt.

 

Innsugsmanifold var røket sa verksted. Kjent feil på disse motorene. Skyldes visstnok kondens og frost.

 

Verksted mente også at kaldstart og småkjøring ikke er gunstigst uansett motortype.

 

Vurderer elektrisk.

Hmm, ble litt skeptisk nå, jeg har vurdert å kjøpe en Peugeot 308SW, har alltid hatt Bmw, men ble egentlig litt imponert over 308'n etter å ha testet den hos en bilforhandler, men om Peugeot ikke viser seg å være pålitelig så er jo ikke det bra.

Det er BMW som har laget motoren. Og Peugeot selger masse av denne. Ville ikke tenkt på det. Tror det er en kombinasjon av uflaks og kjøremønster.

Lenke til kommentar

Vær klar over at garanti-tiden starter å telle på nytt for alle berørte deler i forbindelse med en garantireparasjon. Ikke alle verksteder liker å snakke om dette, men det er altså tilfelle. Har selv benyttet meg av den muligheten, både i.f.m. bil og hvitevarer.

Interessant. Det var jeg ikke klar over.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Registerkjede, er det sjelden det ryker, du tenker nok på registerreim.

 

Når du snakker om diverse flaps, så er det nok "Swirl Flaps" du tenker på og meg bekjent er dette ett Bmw Fenomen, det var ett problem på eldre diesel motorer.

 

Jeg tar nå mye utgangspunkt i bmw da jeg kjører en selv og jeg mente nå faktisk kjede. Både diesel- og bensinmotorer har hatt det i såpass stor grad at det er godt kjent. Mest i 2005-2007 perioden dog.

 

Swirl flaps er mest bmw-fenomen, men nå blir ting mer komplisert enn rør og boks fra luftfilter til sylinder, så det er ikke helt usannsynlig at noe der kan gå i stykker også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...