Gå til innhold

Er mac en Pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, en Mac er en PC.

PC er en forkortelse for Personal Computer.

Mac er også en Personal Computer.

 

Edit: Definisjonen ligger ikke i hvilket operativsystem som brukes, men til hvordan maskinen brukes.

 

Edit2: Litt for sen med første edit. Belphegor forklarte det.

Endret av TheHaughom
  • Liker 6
Lenke til kommentar

PC betyr "Personal Computer", altså en personlig datamaskin. En datamaskin som brukes personlig er en PC uansett operativsystem. Linux, Windows, OSX, etc.

 

For eksempel klasseromsdatamaskiner som brukes av mange forskjellige personer kan egentlig ikke regnes som PC'er. En serverdatamaskin er heller ikke en PC.

 

Edit; En smarttelefon er en datamaskin som er personlig og blir dermed en PC. Et nettbrett er også en PC.

Endret av Belphegor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Joda, forkortelsen PC betyr personlig datamaskin, men det var IBM som fant opp forkortelsen PC, de brukte den faktisk som et modellnavn på 80-tallet. IBM PC (lansert i 1980) benyttet operativsystemet MS DOS. IBM hadde faktisk eneavtale med Microsoft i starten, den avtalen gikk ut på at kun IBM hadde lov å bruke MS DOS. Men da Compaq et par år senene laget verdens første IBM-kompatible klonemaskin, så fikk også de lisensavtale med Microsoft, til tross for IBMs heftige protester om kontraktsbrudd. Deretter eksploderte klonemarkedet, for når Compaq fikk lov å bruke MS DOS ville flere ha sin del av kaka.

 

Derfor har forkortelsen PC blitt synonymt med DOS- og Windows-maskiner.

 

Datidens Apple-maskiner benyttet Apple DOS. Den første Macintoshen ble lansert 24. januar 1984. Apple har aldri laget klonemaskiner og har derfor blitt regnet som noe annet enn PC, selv om disse også regnes som personlige datamaskiner. Faktisk regnes Apple I fra 1976 for å være verdens første kommersielt tilgjengelige personlige datamaskin. Men det var altså fire år før IBM fant opp forkortelsen PC.

Lenke til kommentar

PC begynte som en modell fra IBM, og ble en standard etterhvert som IBM lot andre produsenter klone plattformen. Moderne Apple-maskiner oppfølger standarden til en PC, så det er en PC.

 

Derimot så er det håpløst å diskutere slike ting i detaljer. Det er Apple som startet denne forvirringen da de prøvde å skille seg ut fra resten av PC-produsentene, men ordet PC har egentlig ingen betydning i disse dager, siden plattform-standarder har smeltet sammen, og ordet PC er synonymt med datamaskin.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mac er nå kjedelig da, takke meg til en ekte pc hvor jeg kan fikle så mye jeg orker. Kan velge i skjermer, tastur, mus hard/disker, SSD, hybrid, USB, DVD, så mange enheter man bare kan ¢nske seg. Det blir nesten som elbil kontra V8'er. :rofl:

 

This ^^ Mac er dørg kjedelig. Skal du spille er en Windows PC det eneste alternativet.

Lenke til kommentar

Mac er nå kjedelig da, takke meg til en ekte pc hvor jeg kan fikle så mye jeg orker. Kan velge i skjermer, tastur, mus hard/disker, SSD, hybrid, USB, DVD, så mange enheter man bare kan ¢nske seg. Det blir nesten som elbil kontra V8'er. :rofl:

 

Selv om man setter kompressor, plystregenerator, alufelger med dekkstrekkdekk og plastskjermbreddere med fartsstripedekaler på en Lada, så blir det ingen Ferrari eller Mercedes. De fleste Mac-ere er mer opptatt av å bruke datamaskinen enn å mekke på den. :grin:

 

Ingen av mine Mac-er har vært standard, jeg har alltid makset ram og byttet disker på egen hånd. Jeg har også byttet batteri på en iPod (det tok 4 minutter) og byttet skjerm på en iBook. Men å mekke for å mekke har jeg ingen interesse av, grafisk design, 3D-design og musikkproduksjon er det jeg bruker min datamaskin til.

 

USA-V8 er forresten triste greier, de høres stort sett ut som gamle vestlandsferger, rumble, rumble, rumble. Og går de opp i turtall høres det stort sett ut som noen rister på ei blekkasse med singel inne i. Helt uinteressant for mennesker med superbensin i blodet ...

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mac er nå kjedelig da, takke meg til en ekte pc hvor jeg kan fikle så mye jeg orker. Kan velge i skjermer, tastur, mus hard/disker, SSD, hybrid, USB, DVD, så mange enheter man bare kan ¢nske seg. Det blir nesten som elbil kontra V8'er. :rofl:

This ^^ Mac er dørg kjedelig. Skal du spille er en Windows PC det eneste alternativet.

 

Men gaming er ikke alt her i livet!

Lenke til kommentar

Hei, har en diskusjon her på skolen om at en i klassen min sier at mac er pc. Men jeg mener at mac ikke er en pc fordi den bruker apple sitt operativsystem. hva mener dere?

Gjør dette enkelt og bruk rett og slett begrepet i ordrett betydning: Personal Computer, eller på norsk, personlig datamaskin. Verken mer eller mindre.

 

Det er mye historisk materiale om Apple, IBM, Microsoft og andre aktører som nok har gjort sitt for å forsøke å legge beslag på begrepet, men slik dataverden ser ut i dag så bør begrepet være knyttet til bruk, ikke til maskinvare, programvare eller til produsent.

 

Likevel vil det nok i dagligtale være slik at sier du PC så mener mange en maskin med Windows og sier du Mac så mener man en maskin fra Apple med OSx. Det er nok grunnforståelsen av begrepet PC vs Mac.

 

 

Til slutt, det viktigste er at man kjøper, og bruker, den maskinen som best støtter opp de behovene man har. De er alltid individuelle når det gjelder det man kjøper privat, og styrt av bedriften for de maskiner som brukes i jobb. Riktig verktøy til riktig oppgave er også her et riktig prinsipp...:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Let the battle commence. :tease:

 

DOS er for de som vil vite hvorfor datamaskinen ikke virker.

Windows er for de som ikke vil vite hvorfor datamaskinen ikke virker.

Linux er for de som vil vite hvorfor datamaskinen virker.

Mac er for de som ikke vil vite hvorfor datamaskinen virker.

 

Sånn var det i hvert fall tidligere ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...