Gå til innhold

Ulovlig å forsvare seg?


Ateist

Anbefalte innlegg

 

Det måtte i så fall være en selvfølgelighet. Enhver trening i bruk av pepperspray må forøvrig inkludere å prøve å bli utsatt for det. Det er internasjonal standard for alle som bærer det i yrkessammenheng, enten det er politi i alle verdens land, eller vektere i land der det er tillatt for vektere (som Finland).

... med ett aldri så lite unntak for Politiet i Norge forstås. (Arbeidsmiljøloven og alt det der ....)

 

 

Det unntaket kjenner ikke jeg til. Så vidt jeg vet må norske politifolk prøve å bli sprayet med pepperspray for å bli godkjent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det måtte i så fall være en selvfølgelighet. Enhver trening i bruk av pepperspray må forøvrig inkludere å prøve å bli utsatt for det. Det er internasjonal standard for alle som bærer det i yrkessammenheng, enten det er politi i alle verdens land, eller vektere i land der det er tillatt for vektere (som Finland).

... med ett aldri så lite unntak for Politiet i Norge forstås. (Arbeidsmiljøloven og alt det der ....)

 

 

Det unntaket kjenner ikke jeg til. Så vidt jeg vet må norske politifolk prøve å bli sprayet med pepperspray for å bli godkjent.

 

 

Tja, jeg vet ikke helt, men jeg var ihvertfall i forsvaret når det var en del mediaoppslag om en politimann som var blitt skadet av pepperspray, og dermed ble peppersprayingen ihvertfall avviklet der hvor jeg var og vi slapp bare et par uker før vi også egentlig skulle gjennom det. Så forsvaret har ihvertfall endret praksis, men jeg vet ikke om politiet har gjort det samme.

Lenke til kommentar

Det unntaket kjenner ikke jeg til. Så vidt jeg vet må norske politifolk prøve å bli sprayet med pepperspray for å bli godkjent.

 

"Direktoratet for arbeidstilsynet pålegger politiet å slutte å spraye OC-pepperspray i ansiktet på studenter og ansatte under opplæring.

 
– Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge arbeidsmiljøet, slik at de som er utsatt for kjemikalier er sikret mot ulykker, helseskader og særlig ubehag. Det er i strid med arbeidsmiljøloven og ikke akseptabelt å sprøyte kjemikalier rett i ansiktet og øynene på studenter og arbeidstakere i politiets opplæring, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet."
 
 
Geir :)
Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

 

Du ønsker altså lover og regler?

Ja, som TWFA sier: Kardemommeloven

 

Og mener du at det skal være lov for foreldre å mishandle barna sine uten konsekvenser?

Nei, det er strengt forbudt ved Kardemommeloven

 

Men hvem skal undersøke om denne loven brytes? Og skal et barn som mishandles bli hos foreldrene? Hvis ikke, hvem skal kunne fjerne barnet fra foreldre det åpenbart ikke bør bo hos?

 

Vel, SF? Skal staten kunne gå inn i private hjem og sjekke om barnet har det bra, og hvis det ikke har det, skal staten kunne ta barnet fra foreldrene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du ønsker altså lover og regler?

Ja, som TWFA sier: Kardemommeloven

 

Og mener du at det skal være lov for foreldre å mishandle barna sine uten konsekvenser?

Nei, det er strengt forbudt ved Kardemommeloven
 

Men hvem skal undersøke om denne loven brytes? Og skal et barn som mishandles bli hos foreldrene? Hvis ikke, hvem skal kunne fjerne barnet fra foreldre det åpenbart ikke bør bo hos?

 

Vel, SF? Skal staten kunne gå inn i private hjem og sjekke om barnet har det bra, og hvis det ikke har det, skal staten kunne ta barnet fra foreldrene?

Hvem som helst kan gjøre det. Det ligger i konseptet selvforsvar som da dekker forsvar av seg selv, eller andre.

 

Det er intet behov for en stat for å utføre slike oppdrag.

 

PS. Om du ønsker videre diskusjon om barnevern i ett fritt samfunn foreslår jeg at du oppretter egen tråd ettersom det ser ut til å være litt over kanten av hva denne tråden omhandler. (Hvorvidt det i praksis er blitt ulovlig for kvinner å kunne motsette seg voldtekter siden mulige verktøy [pepperspray] er blitt forbudt.)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Det unntaket kjenner ikke jeg til. Så vidt jeg vet må norske politifolk prøve å bli sprayet med pepperspray for å bli godkjent.

 

"Direktoratet for arbeidstilsynet pålegger politiet å slutte å spraye OC-pepperspray i ansiktet på studenter og ansatte under opplæring.

 
– Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge arbeidsmiljøet, slik at de som er utsatt for kjemikalier er sikret mot ulykker, helseskader og særlig ubehag. Det er i strid med arbeidsmiljøloven og ikke akseptabelt å sprøyte kjemikalier rett i ansiktet og øynene på studenter og arbeidstakere i politiets opplæring, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet."
 
 
Geir :)

 

 

 

 

Det unntaket kjenner ikke jeg til. Så vidt jeg vet må norske politifolk prøve å bli sprayet med pepperspray for å bli godkjent.

http://www.arbeidstilsynet.no/nyhet.html?tid=92071

 

 

Merker meg at de ikke kan pålegge. Så vidt jeg husker fra dekningen fra det tidsrommet ble det løst med at politifolk som ikke ville sprayes ikke bærer pepperspray.

Lenke til kommentar

Merker meg at de ikke kan pålegge. Så vidt jeg husker fra dekningen fra det tidsrommet ble det løst med at politifolk som ikke ville sprayes ikke bærer pepperspray.

 

 

Hvor har du det fra at de ikke kan pålegge? De kaller det jo selv et pålegg:

 

Vedtak om pålegg:

I henhold til arbeidsmiljølovens § 18-6, jf. § 4-1 flg. gir Direktoratet for arbeidstilsynet pålegg med følgende innhold: Eksponering i ansiktet og øynene under opplæring av polititjenestemenn og studenter for OC pepperspray, herunder SABRE Nordic Defense og andre typer med tilsvarende egenskaper, må opphøre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Merker meg at de ikke kan pålegge. Så vidt jeg husker fra dekningen fra det tidsrommet ble det løst med at politifolk som ikke ville sprayes ikke bærer pepperspray.

 

 

Hvor har du det fra at de ikke kan pålegge? De kaller det jo selv et pålegg:

 

Vedtak om pålegg:

I henhold til arbeidsmiljølovens § 18-6, jf. § 4-1 flg. gir Direktoratet for arbeidstilsynet pålegg med følgende innhold: Eksponering i ansiktet og øynene under opplæring av polititjenestemenn og studenter for OC pepperspray, herunder SABRE Nordic Defense og andre typer med tilsvarende egenskaper, må opphøre.

 

Geir :)

 

 

At politiet ikke kan pålegge betjentene sine å bli sprayet. Slik jeg husker det fra fortiden ble løsningen at man ikke påla politifolk å bli sprayet, og at de fikk velge om de skulle bli sprayet og bære, eller ikke bli sprayet og ikke bære.

 

 

Så vidt jeg husker fra dekningen fra det tidsrommet ble det løst med at politifolk som ikke ville sprayes ikke bærer pepperspray.

Stemmer det, dette ble sagt for å føre folk bak lyset.

 

Per idag sprayes ikke Poltiet, det er usprayede politifolk som sprayer folket.

 

 

Kilde for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At politiet ikke kan pålegge betjentene sine å bli sprayet. 

 

 

Aha. Jeg som misforstod. :)

 

Slik jeg husker det fra fortiden ble løsningen at man ikke påla politifolk å bli sprayet, og at de fikk velge om de skulle bli sprayet og bære, eller ikke bli sprayet og ikke bære.

 

 

Kanskje. Det må jo finnes en kilde på det et sted...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva med militæret? Husker man var pent nødt til å stå i ventekø på rekruttskolen for å få sin porsjon med CS gass in the face... 

Skulle tro det var like naturlig at dette ble praktisert i politiet som i militæret, da først og fremst for å være forberedt om man skulle få seg en dusj i øyet når i tjeneste, om det så er i Oslo sentrum eller i Syria. Hvis ikke så får da heller militærpolitiet gjøre seg ett kompromiss og få det presentert i bare halve fjeset...

 

Men alt dette vil selvfølgelig være enda mer aktuelt om det blir lovlig for hvermannsen å armere seg med, økning i angrep både på offentlige tjenestemenn og uskyldige sivile vil være en naturlig følgetong av en slik umoralsk liberalisering av alle selvdestruktive verktøy, også pepperspray

 

Og da kommer vi tilbake til skrekk scenarioet for alle parter, nemlig tanken om at samme type ignorante holdninger til skytevåpen skulle få gjennomslag. Konsekvensene av å bli skutt er brått ikke like fristende å kjenne på kroppen i en opplæringssituasjon.

 

For å si det veldig enkelt, alt som er laget med ett formål om å skade mennesker må selvfølgelig forbys. Man får kanskje smake på en følelse av falsk trygghet ved å armere seg, men vedkommenes sikkerheten er uansett forringet. Fort gjort å lure seg selv her og mange gjør nettopp også det, noe vi får bekreftet i denne og andre tråder på forumet her.

Lenke til kommentar

De lovlige sprayene som "folket" kan "armere" seg med er jo mentholspray/alkohol/begge deler, som ikke kan sammenlignes med CS-gass Thoto.

 

Ok, nei vet de har en mildere spray som man kan kjøpe blant annet på Army Shop, at det kun var menthol/alkohol i den ante jeg ikke. Trodde det var noe i samme gate som ordnlig pepperspray bare i en mildere/utvanna form, men nei, snakk om falsk tryggehet :p

 

Da tenker jeg den veskealarmen er ett langt bedre alternativ, den høres ut som en flyalarm så om ikke overgripern tar beina fatt av det, så er han enten hørselshemmed eller har ett skjult ønske om å spikre paller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...