Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det å ha utdanning og det å være klok to sider av samme sak?


Anbefalte innlegg

Læreren min satte i gang en debatt i klassen, da han spurte om det å være klok og det å være lærd var det samme. Det synes ikke jeg. Jeg mener at det å være lærd vil si å sitte på mye kunnskap man har bygd seg opp gjennom utdanning osv, mens det å være klok vil si å handle vist på bakgrunn av tidligere erfaringer. Samtidig er der ingen skarp grense mellom disse ordene. Er der noen som har noen bedre betegnelser på det å være lærd og klok. 

Det var i denne skoletimen jeg kom på tanken om det å være klok og det å ha en utdanning er to sider av samme sak...? Altså, i en utdanning bygger man jo opp kunnskap og erfaringer, men det er vel hvordan man henvender denne kunnskapen som avgjør om man er klok, eller? Tror vel ikke i bunn og grunn at det å være klok ha en utdanning er det samme, da man kan være klok uten å ha en utdanning..Likevel sliter jeg litt med å komme fram til et skikkelig og fullstendig svar på dette spørsmålet.

Noen innvendinger/ meninger? :) 

Tusen takk for all hjelp på forhånd!
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med deg.

 

Det finnes også andre ord som intellektuell, vis, intelligent, innsiktsfull, klartenkt, og en drøss med andre ord som folk anser for å være det samme.

 

Men de fleste slike ord har klare betydninger i ordboka, og "lærd" og "klok" er noe forskjellig.

 

Å være lærd innebærer teoretisk kunnskap.

 

Å være klok ser ut til å bety at man har evnen til å bruke kunnskap til å gjøre gode beslutninger.

 

Så de er knyttet sammen, men de er ikke synonymer.

Lenke til kommentar

Folk som i mindre grad er i stand til å ta i bruk lærdom og erfaringer til å løse nye problemer kan jo være en måte å si det på. Men noen definisjonsjobb gidder jeg ikke påta meg.

En intelligent mann kan bruke lærdommen sin. En lite intelligent mann kan bare repetere den.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg synes at utdanning systemet er bare tull. Det tilhører middelalderen.

Å pugge fakta og gjenta fakta på en prøve gjør deg ikke til en smartere person.

Dessuten så er ikke fakta i teoriboken den ultimate sannhet.

 

Bare forestill deg at hinduene har rett i alt som står i deres bøker. Du motviser dem, men hinduene har fakta på sin side i sin religiøse bok. Ser du problemstillingen med dagens utdanning system? Jo nyere bøkene er. Jo mer statlig propaganda inneholder den. Hvis Norges utdanning system er så fantastisk. Hvorfor er det så mange arbeidsledige mennesker med bachelor og mastergrad??? Slik jeg tolker det.

 

Utdanning --> tillatelse å jobbe i et yrke. Utdanning er bare tillatelse fra staten til å jobbe. Det er ikke noe spesielt. Bare et rent bevis på at alle mennesker må følge systemet og er en statlig slave. Thomas Eddison hadde ingen utdaning forresten. Hvis utdanning er så fantastisk. Hvorfor er det alltid mennesker uten utdanning som fører samfunnet til videre utvikling? Hvis utdanning systemet er så super genialt. Hvorfor er ikke vi alle sammen millionærer?

 

Denne listen er verdt å se på.

http://elitedaily.com/news/business/100-top-entrepreneurs-succeeded-college-degree/

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Hvis Norges utdanning system er så fantastisk. Hvorfor er det så mange arbeidsledige mennesker med bachelor og mastergrad???

 

Fordi selv om du har bachelor eller mastergrad, så er det ingen garanti for at det finnes stillinger du passer inn i. Det er ingen som kan beordre en bedrift til å ansette deg bare fordi du har tilstrekkelig utdanning.

 

Hva har det med utdanningssystemet å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis Norges utdanning system er så fantastisk. Hvorfor er det så mange arbeidsledige mennesker med bachelor og mastergrad???

 

Fordi selv om du har bachelor eller mastergrad, så er det ingen garanti for at det finnes stillinger du passer inn i. Det er ingen som kan beordre en bedrift til å ansette deg bare fordi du har tilstrekkelig utdanning.

 

Hva har det med utdanningssystemet å gjøre?

 

 

Ser du ikke problemet? Helt fra barnehagen har vi blitt lært til å kun jobbe for andre. Aldri for oss selv. Det er ikke noe rart det er så mange arbeidsledige mennesker i Norge. Allerede fra barneskolen blir vi tvunget til å drive med gruppearbeid. Selv om de fleste av oss hater gruppearbeid. Dersom vi ikke følger lærerens ordre så får vi anmerkninger. Barn skal hele tiden 

 

ta en utdanning, søke jobb hos andre mennesker

ta en utdanning, søke jobb hos andre mennesker

ta en utdanning, søke jobb hos andre mennesker

 

ALDRI JOBBE FOR DEG SELV, MEN ALLTID FOR ANDRE MENNESKER. Ser du problemet med systemet???

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Barn burde lære seg om foretninger i første klasse. Ikke sitte på skolen og lese teori bullshit. Har dere vært i barnehagen? Barn leker allerede butikk i barnehagen, men plutselig skal de begynne å lese teori bullshit i 1 klasse. Ikke rart det er så mange arbeidsledige personer i Norge. Barn må lære seg å skape sin egen arbeidsplass og bedrift. De må lære å jobbe for seg selv. Ikke lese bullshit teori fra bøkene som er den allvitende sannhet på alt. Barn skal lære seg å kritisere hva som blir skrevet i bøkene. Ikke pugge og repetere fakta på prøver. Det kaller jeg lærdom. Når de pugger og repeterer fakta på prøver. Blir de jo ikke annet enn ROBOT SLAVER.

Endret av Finland
Lenke til kommentar

 

 

Hvis Norges utdanning system er så fantastisk. Hvorfor er det så mange arbeidsledige mennesker med bachelor og mastergrad???

 

Fordi selv om du har bachelor eller mastergrad, så er det ingen garanti for at det finnes stillinger du passer inn i. Det er ingen som kan beordre en bedrift til å ansette deg bare fordi du har tilstrekkelig utdanning.

 

Hva har det med utdanningssystemet å gjøre?

 

 

Ser du ikke problemet? Helt fra barnehagen har vi blitt lært til å kun jobbe for andre. Aldri for oss selv. Det er ikke noe rart det er så mange arbeidsledige mennesker i Norge. Allerede fra barneskolen blir vi tvunget til å drive med gruppearbeid. Selv om de fleste av oss hater gruppearbeid. Dersom vi ikke følger lærerens ordre så får vi anmerkninger. Barn skal hele tiden 

 

ta en utdanning, søke jobb hos andre mennesker

ta en utdanning, søke jobb hos andre mennesker

ta en utdanning, søke jobb hos andre mennesker

 

ALDRI JOBBE FOR DEG SELV, MEN ALLTID FOR ANDRE MENNESKER. Ser du problemet med systemet???

 

 

Vi lærer ikke "kun å jobbe for andre". Vi lærer å jobbe for å få samfunnet til å gå rundt. Det kan bety å bli arbeidstaker i en bedrift, eller det kan bety å starte din egen bedrift.

 

Du kan jobbe fullstendig for din egen del, og fremdeles få betalt, for eksempel ved å lage kunst (maling, musikk, dansing osv).

 

"Selv om de fleste av oss hater gruppearbeid". Kilde, er du snill? Eller er det bare spekulasjon?

 

Og vet du hva, det er faktisk ikke slik at du MÅ søke jobb hos andre mennesker. Bevis; alle bedrifter har en eller flere grunnleggere. Og det er alltid plass til flere bedrifter.

 

Hvis det er så bedritent å søke jobb, lag din egen jobb da vel! Det blir for dumt å syte. Ta litt initiativ selv!

 

Så ja, jeg ser problemer med utdanningssystemet, men jeg ser andre problemer enn det du gjør. Det du ser på som et problem er faktisk ikke et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Noen her som har en tydelig tilbakemelding på spørsmålet: "Er utdanning og det å være klok to sider av samme sak?" Og hva er eventuelt den tydelige forskjellen?

 

Som jeg nevne innledningsvis, så har "utdanning" og "klokskap" forskjellige definisjoner.

 

Utdanning er teoretisk kunnskap.

 

Klokskap er å kunne anvende kunnskapen.

 

Et noe trivielt eksempel: Kunnskap er å vite at en tomat er en frukt og ikke en grønnsak. Klokskap er å ikke bruke den i en fruktsalat bare fordi det er en frukt.

Lenke til kommentar

Det å ha en utdannelse vil normalt gjøre en klokere, men den behøver ikke gjøre det. Det blir som da kong Haakon spurte misjonær Lars Skrefsrud om det var riktig at han kunne så og så mange språk og Skrefsrud svarte: "Det er ikke hvor mange språk man kan som er avgjørende, konge, men hva man sier på dem". Selv har jeg lært fra bestefar (som ikke er spesielt godt utdannet, men som jeg synes er ganske klok likevel) at "bok kan gjera klok, men spinnande galen og". At det ikke er noen sammenheng viser også forfatteren Ludvig Holberg i skuespillet "Erasmus Montantus" som du kan lese et utdrag av på http://www.erher.no/materiell/gru-nfd-8-10-litteratur/source/erasmus%20montanus.pdf. Rasmus Berg (eller Erasmus Montanus som han må skrive siden han jo går på universitet og har slik flott utdannelse, da kan man jo ikke hete noe så simpelt som Rasmus Berg på alminnelig dansk-norsk!) er mye bedre utdannet enn broren Jacob, men Jacob er nå klokest likevel...

Lenke til kommentar

 

Noen her som har en tydelig tilbakemelding på spørsmålet: "Er utdanning og det å være klok to sider av samme sak?" Og hva er eventuelt den tydelige forskjellen?

 

Som jeg nevne innledningsvis, så har "utdanning" og "klokskap" forskjellige definisjoner.

 

Utdanning er teoretisk kunnskap.

 

Klokskap er å kunne anvende kunnskapen.

 

Et noe trivielt eksempel: Kunnskap er å vite at en tomat er en frukt og ikke en grønnsak. Klokskap er å ikke bruke den i en fruktsalat bare fordi det er en frukt.

 

Tusentakk ! :) Synes du har gode poeng, og eksempelet du kom med var svært godt og gav meg en enda bedre forståelse!

Lenke til kommentar

Det å ha en utdannelse vil normalt gjøre en klokere, men den behøver ikke gjøre det. Det blir som da kong Haakon spurte misjonær Lars Skrefsrud om det var riktig at han kunne så og så mange språk og Skrefsrud svarte: "Det er ikke hvor mange språk man kan som er avgjørende, konge, men hva man sier på dem". Selv har jeg lært fra bestefar (som ikke er spesielt godt utdannet, men som jeg synes er ganske klok likevel) at "bok kan gjera klok, men spinnande galen og". At det ikke er noen sammenheng viser også forfatteren Ludvig Holberg i skuespillet "Erasmus Montantus" som du kan lese et utdrag av på http://www.erher.no/materiell/gru-nfd-8-10-litteratur/source/erasmus%20montanus.pdf. Rasmus Berg (eller Erasmus Montanus som han må skrive siden han jo går på universitet og har slik flott utdannelse, da kan man jo ikke hete noe så simpelt som Rasmus Berg på alminnelig dansk-norsk!) er mye bedre utdannet enn broren Jacob, men Jacob er nå klokest likevel...

Leste et utdrag fra Erasmus Montanus nå, og tror jeg skal trekke eksempler til denne teksten, da jeg har valgt å skrive en oppgave om akkurat dette!  :) Tusentakk for gode eksempler!

Lenke til kommentar

Man kan nok også utdanne seg til inkompetanse og fravær av klokskap. Her synes jeg vi har en gammel men god forklaring på hvorfor en del personer som skaper framskritt og innovasjon ikke kommer fra utdanningssystemet. (Edison, Jobs, Gates, etc)

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...