Gå til innhold

[Løst] Blekk eller Laserprinter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av det rimeligste du kan printe med i dag er vell Epson eco tank, men tror ikke de har den beste foto kvaliteten.

Kjøpte gamlingene en eco tank printer til jul  siden de bruker 4-5 sett med blekk pr. år. noe som koster over 2000.- pr. år. så håper en printer til som har blekk nokk for 2 år blir rimeligere i drift. 

Lenke til kommentar

Hvor ofte skal du skrive ut og hvor stor fargedekning.

 

Skriver du ut sjelden (dager/uker/år imellom) så vil laserskriver være best.  Blekk tørker i dysene og må da kjøre igjennom en prosess som bruker litt blekk for å skrive fullgodt igjen.   Blekk krever ofte spesielt papir ofte som er dyrere enn vanlig kopipapir for lasere.

 

Skriver du full fargedekning er blekk også dyrere enn laser.  

 

Laserskrivere bruker plastpulver (toner) som ikke endres over tid og prisen på laserskrivere er også blitt rimelig lav etterhvert. (F.eks. 1600,- for fargelaser med wifi, så alle i familien kan skrive ut trådløst.)

Hva tonerkassetter og blekk koster får du nesten se på i tilbehørslisten.

 

Vil si at laser med 600dpi eller bedre oppløsning holder fint til julekort o.l. men kanskje ikke til det du vil sette i album.  Men der er det kanskje best å kjøpe skikkelig fotobok uansett.  Kan sikkert skrives ut i fotokvalitet på en topp-spesifisert blekkskriver, men koster fort mer per side.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

laserskrivere er veldig økonomisk i bruk. kjøpte en HP laserjet 1200  16 år siden for 5000 kroner (S/H)og har enda ikke skiftet toner og har skrevet ut rimelig mye

 

En standard tonerkassett til Laserjet 1200 har en kapasitet på 3500 sider. Hvis du går tom i år har du slrevet ut gjennomsnittlig 200 sider i året. Dersom den varer flere år til blir det enda mindre antall sider pr. år.

 

200 sider i året kan man ikke karaterisere som "rimelig mye".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du klarer deg med sort/hvit ville jeg tatt den øverste: https://www.komplett.no/category/10421/skrivereskannere?subcategory=10427_Multifunksjonsskriver&pricegross.min=499&pricegross.max=2000&pricegross.omin=499&pricegross.omax=10990&sort=Price%3ADESCENDING&cnet=Utskriftsteknologi_A02693%20%20%C2%A7Laser

 

Hvis du trenger farge vet jeg ikke.. jeg ville aldri valgt blekkskriver uansett. Foto er billigere å fremkalle hos spesialist kontra holde på med selv.

Lenke til kommentar

Må  ha råd og tips på det jeg spør om for å hvite hva som er lønsomt. Bruke den skriveren jeg har og skaffe meg en skanner eller kjøpe noe nytt. Laser med skanner eller fage print. Hva må jeg gi for å få noe som brukbart osv.

Endret av vesletun
Lenke til kommentar

kom med flere råd

Chill med innleggene takk. 5 på rad er litt i overkant. Rediger innlegget fremfor å poste flere.

 

 

Hver så grei å hjelp meg

Som andre her sier så kommer det alt an på bruket. Hvis du bruker den mye og ofte så vil nok blekkskriver være et bra valg. Men om den kommer til å stå ubrukt i perioder så er nok laser best.

 

For å ta et eksempel så er laser best i mitt tilfelle, fordi jeg skriver ut sjeldent og varierende. Skriveren min er tom, og det er ikke fordi jeg brukte den mye for å si det sånn.

 

Nytt blekk for svart/hvitt koster et par/noen hundre kroner, og for farge koster det da enda flere hundre kroner. Mer nøyaktig kan jeg ikke si om det.

 

Du har forsåvidt informasjonen du trenger for å gjøre et valg. Hvis ikke kan du stille spesifike spørsmål, og utdype om hva ditt behov er om du synes vi har misforstått.

 

 

Om du vil vite en spesifik modell, så har nok ingen svaret. Fordi de færreste bruker tid på å gå gjennom alle modeller, med mindre de skal kjøpe noe selv. Så søk på engelsk (flere resultater) etter tester av skrivere, så finner du ut mye. Eksempel på søk: "review 'merke' 'modell'".

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...