Gå til innhold

Hva trengs for at man kan kalles seg en data scientist?


Anbefalte innlegg

Heisann, 

Har veldig mye fritid om dagen og hadde vært artig og tjent penger på noe via internett langt fram i tid, eventuelt jobbet rundt i verden for Google, facebook eller noe lignende.

 

Hvor lang tid tar det og forstå koding sånn at man kan jobbe med det,

er det en usedvanlig vanskelig lærings kurve?

 

Hva kreves det av meg for og jobbe som data scientist?

 

Har ca 2 år igjen med VGS fag siden jeg bare tar noen par fag vært år ,det gjør at jeg har mye tid til overs.

Så hadde vært spennende og fått innblikk i programering.

 

Vurderer og studere data når jeg blir ferdig med vitnemålet.

 

Mvh Jonas

Endret av rayoleN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dwt tar ca. 1 til 40 år.

Hvor flink er du til å lære?

Kan jo skryte av at jeg siden jeg fikk min første data så har jeg vært en expert på feilsøking i forhold til operativ system og maskinvare.

Det tror jeg kommer godt med,

ja, jeg er relativt flink til og lære.

 

Men hva burde jeg begynne med og sjekke ut?

Endret av rayoleN
Lenke til kommentar

Som nevnt over så er det ikke bare kode som går inn i den "tittelen" du snakker om, men for å kunne kode trengs det ikke mye opplæring og det kan læres raskt. Lær deg ett enkelt språk som python feks og virkelig forstå logikken, da kan du fort legge om til andre språk og programmere. Men man kommer ikke langt med dette, for å lage komplekse ting inngår det mye forståelse på andre felt, og gjerne en god del realfag. 

 

Så begynn å lær deg å programmere nå, så tar du data etter VGS og lærer deg det som trengs av andre ting underveis. 

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg for mye om yrket her, fordi det kan jeg ikke nok om. Det jeg kan noe om er hva som kreves hvis du skal ha en karriere, altså ikke bare en jobb ( skiller ca. 40 timer i uka :p ). Når jeg leser "reise rundt i verden for google" så høres dette umiddelbart ut som en jobb med svært få stillinger og svært mange søkere. Det skal bli et trangt nåløye. Nå skal ikke jeg på noen måte ta fra deg gnisten her, fordi alt er mulig! Men det vi ser er at man gjerne må jobbe 70-80 timer i uken for å hevde seg tungt i globale selskap - for å få kremjobbene. Dette må man gjøre i årevis, og det VIL gå ut over det sosiale (som kone, unger osv). Det finnes selvsagt noen unntak, folk som er født inn i stillingen eller som bare er på et helt annet nivå og kommer seg raskt frem. Men for de fleste av oss er det snakk om knall hardt arbeid hele sitt voksne liv. Dette er uansett ikke noe du tar innimellom noen fag på VGS, men du må helt klart bare begynne. Lykke til og stå på.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Data Scientists kan programmering, er veldig flink i matematikk, spesielt statistikk og sannsynlighetsrekning og sitter på domenekompetanse innanfor problemstillingane.

 

Disse folka er svært etterspurt, og finnes omtrent ikkje. Programmering og matematikk kan lærast på eigenhand, men domenekompetanse krevje arbeidserfaring.

Lenke til kommentar

For meg er det Audun_K sier musikk i mine ører. Det er spot on.

Hvis du ønsker å raskest mulig finne ut om data science er noe for deg anbefaler jeg å teste R, som er et språk laget for dette. Hvis det faller i smak, så les Audun_K sitt svar igjen, og gå til bunns i alle funksjonene fra R. Du bør kunne skrive dine egne analyser.  Jeg tror også at man beherske deklarative språk som sql og bør ha kjennskap til logiske språk som prolog om man trenger optimaliserte klassifiseringer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...