Gå til innhold

Kjøp av langrennsski + fjellski/randoski? Hva trenger jeg?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en god stund hatt lyst å bli flink på ski, men er skikkelig dårlig (Tryner stort sett i halveis bratte bakker på langrenn og har stått slalom 2 ganger i mitt liv) og tror ikke de eldgamle smørefrie skia jeg arva fra pappa gjør jobben enklere..  Tenker derfor å kjøpe nye ski.

 

Fant en pakke på xxl, billig langrennspakke men vet ikke om det er heller ønskelig å få tak i et ordentlig sett med ski for å få glede av det? Ønsker helst smørefrie langrennsski for å komme meg ut uten nevneverdig stress, vil brukes til å gå i marka i Trondheim og evt småturer. Tips til andre pakker eventuelt?

 

Er også på utkikk etter ski å gå på lengre turer i fjellet med, være det oppover fjellsider eller over lange vidder (Men tror fjellsider er mest aktuelt). Typisk helgeturer med turgruppe, og disse pleier å orientere seg rundt å bestige spesifikke fjell eller gå spesifikke lange strekninger. Slik jeg har skjønt det bør jeg da skaffe et par fjellski? Har funnet en del pakker til 4-5k, men det er bare et par tusen under randopakkene, og er det ikke da like greit å skaffe randoski? Slik jeg har skjønt det, så virker fjellski til å være en dårligere variant av randoski, da de ikke har mulighet til å feste hælen? Er dårlig på slalom og kan ikke telemark om det skal ha noe å si.

 

Og hva er egentlig toppturski? Skjønner meg ikke på egenskapene til de tilsynelatende alle friluftslivorientere skia..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...