Gå til innhold

Apple iPhone ble fjorårets mest solgte mobiltelefon i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Dere skriver i hele Norge, men inkluderer bare telefoner solgt gjennom Netcom og delvis telenor?

Finnes ikke en samlet oversikt over alle salg i Norge. Nærmeste vi kommer er Netcom og telenor sine lister. Eventuelt elkjøp/Lefdal. Mange som kjøper mer økonomiske modeller kjøper jo ikke via Telenor eller Netcom. Så listene har ikke overraskende mye dyre modeller på toppen. Er du mer prisbevist og kjøper telefon gjør du det gjerne via nettbutikk f.eks og kjøper så abonnemang. Så statistikken er ikke helt representativ. For alle unntatt Netcom/Telenor er ikke iPhone salg noe veldig lukrativt heller. Så de promoterer dem ikke mye akkurat. Telenor derimot reklamerer mye for iPhone. Så kan godt hende disse listene har ekstra mye iPhone av den grunn. Hvem vet? 

 

og dermed blir artikkelen 100% feil

iPhone selges stort sett bare med abb i Norge

Android er vel 50/50

Sponset av Apple?

 

 

 

Selges da massevis av iPhone uten abonnement i Norge... Var før når iPhone kun ble solgt låst til operatør at dette var tilfellet, men da må vi vel tilbake til iPhone 4 eller 4S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke det er noe stort problem. Kanskje noen få prosent trendnisser velger S6 Edge fordi den er mer sjelden, men tror neppe de fleste bryr seg. iPhone har ikke vært eksklusivt i Norge på noen som helst måte på åtte år nå, og markedet holder seg.

Ser du på samme tall som jeg ser på? Samsung rapporterte jo med 25 Edge og 75 uten Edge i begynnelsen om jeg ikke tar feil. Det førte til mangel på Edge modellen, da etterspørselen var større enn 1/4 av produksjonen. I Norge er Edge den mest solgte Samsung mobilen. Noen få prosent? Trendnisser? Jeg tipper folk som kjøper iPhone og S6 Edge har ganske store likheter. Vil det da si at du selv karaktiserer deg som en trendnisse? Her ble det mye generalisering.....

 

Og Edge var vel åpenbart bare eksklusivt i noen måneder i Norge. Nå ser jeg folk med Edge overalt, og statistikken viser det samme. Det er vanskelig for noe med så lav prislapp å bli eksklusivt i Norge.

 

Lese hele setningen du svarer på før du svarer såpass aggressivt, kanskje?

 

Måten du har skrevet setningen på kan ha to betydninger. Enten at det er par prosent som velger S6 Edge fordi den er spesiell, kontra resten som velger S6 Edge av en annen grunn. Eller det kan bety et par prosent velger S6 Edge, resten går for S6.

 

Med tanke på at Edge funksjonelt ikke er bedre, muligens vanskeligere å holde, så er jo den eneste grunnen til å kjøpe den at den er spesiell/design. Den har ingen andre fordeler. Heller ulemper. Dermed ser jeg ikke grunnen den store majoriteten skulle kjøpt den, når argumentet for spesiell og design er ute av bildet. Så da var det naturlig å anta  at det andre alternativet jeg listet opp var det du mente.

 

Jeg kritiserte bruken av trendnisse, som jeg oppfattet som et negativt ord fra din side. Samt at det da åpenbart ble en generalisering å kalle alle som kjøper S6 Edge trendnisser en generalisering. Jeg ser ikke problemet med å svare litt aggressivt på innlegg som unødvendig beskriver en store gruppe mennesker negativt.

 

Med svaret ditt tror jeg du mente den første delen av det jeg beskrev. At av de som kjøpte S6 Edge, så var bare en liten prosent av dem trendnisser. Ikke at de som kjøpte S6 Edge er trendnisser. Du ser vel gjerne hvorfor det var mest naturlig å anta at du mente nr. 2 her, og at det er skrevet på en måte som gjør begge tolkninger like riktig? (vel, det du mente er jo selvfølgelig sånn sett riktig). Så jeg mener absolutt at jeg leste alt som sto, og svarte på det som stod der. Jeg har nå lest gjennom flere ganger uten at noe er endret.

 

Med mindre jeg er helt blind, og du mente noe helt annet?

 

Ellers så støtter jeg jo under det som er poenget med innlegget ditt, både i et svar over og i siste del av innlegget mitt. Altså kritiserte jeg bare bruken av de ordene og formuleringen. Ikke deg som person, eller innlegget i sin helhet. Det støttet jeg jo faktisk opp om, og kommer med flere støttende argumenter for å underbygge det du skriver.

 

 

iPhone er egentlig en Samsung telefon med Apple logo

 

Ha ha ja det er sikkert Samsungs våte drøm, tenker jeg   :)

 

Apple kjører veldig sterk multiple supplier strategi, og de går veldig langt for å opprettholde det. Det at A9 lages hos både Samsung og TSCM er veldig dyrt for Apple. Så godt som ingen andre i bransjen gjør det (eller har marginene til). De har alltid gått for en før, så her er vel gjerne grunnen supply.

 

Ellers er det veldig lite Samsung i Apple enheter. I tillegg til at det virker som om de prøver å unngå å kjøpe mer enn nødvendig fra dem er jo og mye at det Samsung lager for dyrt for Apple. Jeg tror Apple har mer fra LG og SK Hynix enn Samsung. (Alle 3 er fra Korea).

 

Samtidig er Samsung delt opp i selskaper. Jeg kan love deg at toppsjefen ikke ligger å drømmer om å lage iPhone for Apple. Selskapene er jo alltid opptatt av å få avtaler og å selge mer, og en avtale med Apple er absolutt grunn til å feire. Likevel er det langt større grunn til å feire om de selger mer Galaxy telefoner. Jeg tror du overvurderer hvor mye det vil bety for Samsung konsernet. Total økning i inntekter vil neppe være et stor utslag totalt sett.

 

 

Ok. La oss se på fakta.

 

For å finne frem til en slags kostnad for oss privatpersoner så må man se på to tall; innkjøpspris og bruktpris. Gapet er vår eierkostnad. Man må nesten se litt tilbake i tid for å finne reelle data, men prinsippet vil nok gjelde fremover også...

 

I 2013 ble iPhone 5s og Samsung Galaxy s4 lansert. Antagelig med sånn omtrentlig konkurrerende teknologi og antagelig også med Samsung omtrent en tusenlapp billigere enn iPhone. Siden prisene i dollar stort sett er uendret vil jeg tro at prisen på iPhone 5s var omtrent 7.000 mens Galaxy s4 var omtrent 6.000.

 

På bruktmarkedet nå ligger en iPhone 5s på rundt 3.000 i snitt, en Galaxy s4 på omtrent 2.000. Begge har altså hatt det samme verditapet på rundt 4.000,-. Ikke så veldig overraskende, men som du sier, det er kjekt å ha fakta på stell.

 

 

Husk at dette er produkter til under 10.000-. Det er svært lite de ulike modellene kan skille i pris, og de som koster bittelitt mer i innkjøp har en tilsvarende høy verdi i bruktmarkedet. Det økonomiske tapet er altså omtrent identisk.

 

 

Jeg mener at det å legge tallet på prislappen høyt opp på prioritetslista ved valg av mobiltelefon er helt feil prioritering. Det er svært mange ting som bør komme på lista før prisen.

 

 

For bedrifter er det selvfølgelig mange andre elementer som bør regnes inn for å få på plass eierkostnaden, men det tror jeg ikke jeg skal ta for meg her og nå... :)

 

Det er ikke fakta. Det er rene spekulasjoner. Alle selger heller ikke telefonen sin. Jeg snakket heller ikke om launch pris. Jeg snakker om nåværende pris. Stor forskjell, og et felt Apple gjør det "dårlig" på, som du omgår her. Ingen av telefonene ble ellers solgt i nærheten av den prisen du viser til. Det du setter opp er oppdiktede tall. Du må gjerne vise med fakta, og vise at jeg tar feil, men blir litt trøttende når du stadig vekk skal dikte opp ting.

 

Ellers har jeg aldri sagt du skal dømme mobilkjøp utifra pris først. Jeg konstaterte enkelt og greit at en Galaxy S6 er 40% billigere enn en iPhone. Det betyr at iPhone ligger milevis over i pris. Åpenbart betyr derimot pris mye for deg, siden du blir så utrolig defensiv angående Apple. Du er den eneste som reagerte på og dette, så det betyr at dette må bety mer for deg enn alle andre. Uten at jeg helt forstår hvorfor, når pris ikke er så viktig for deg når du velger mobil uansett? Da er det vel samme for deg at den koster 40% mer?

 

Jeg var enig før. Jeg var enig i høst at det med tanke på pris hadde lite å si hva du kjøpte av toppmodellene (LG G4 er unntaket). Men nå? Du vurdere hvor mye mer en iPhone er verdt for deg. Det koster altså 40%, eller 2000 kr mer å gå for en iPhone. Det er mye du kan kjøpe for 2000 kr. Sitter du på et standard keyboard plus mus oppsett og har et vanlig headsett eller noen høytalere til et par hundrelapper f.eks. Da kan du kjøpe mekanisk tastatur, sammen med en god mus og et ganske ok headset for pengene. Eventuelt høytaler. Det er noe som merkes godt i hverdagen. Det er et betydelig prisgap. Det å bare si "alt ligger mellom 5000 kr og 10.000 kr uansett" føler jeg blir veldig ignorant fra din side. For veldig mange i Norge er forskjellen på 5 og 10 tusen ganske stor, og 2000 kr for et eple er ikke noe enhver person gjør uten å tenke seg om. Det virker lettere elitisk fra din side å si "2000 kr er ingenting". "Et sted mellom 5 og 10 tusen, ikke så farlig". Kan godt være du diskuterer utifra ditt eget synspunkt, men jeg tenker hvertfall fra et langt bredere synspunkt og fra flere perspektiv. Der finnes det perspektiver som at 2000 kr er ingenting, og så finnes det perspektiver der 2000 kr er det jeg maks kommer til å bruke på en mobil. Så hvis pris fortsatt ikke betyr noe, så har jeg allerede svaret på din neste post klart. Jeg er ikke interessert i å diskutere ditt perspektiv på prising av mobiler. Ser ikke poenget med en personlig diskusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selges da massevis av iPhone uten abonnement i Norge... Var før når iPhone kun ble solgt låst til operatør at dette var tilfellet, men da må vi vel tilbake til iPhone 4 eller 4S.

 

Men du vet jo ikke prosentforholdet til andre. Jeg antar at Galaxy og iPhone har ekstra høy andel som kjøper med abonnement kontra mange andre modeller. Der iPhone sannsynligvis selger mer. Det har jo med tilbud, annonsering, reklamering og kundegruppe. F.eks er faktoren prisbevissthet blant kundegruppene en avgjørende faktor her tror jeg.

 

Likevel er nok ikke tallene her altfor feil, siden de har topp 10 mobiler. Totalen har nok ikke veldig store avvik fra denne lista. Du må nok regne med litt unøyaktighet selvfølgelig, men antar at iPhone likevel er mest solgte i Norge f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, TKongen, du tuller vel litt nå. Eierkostnaden på de ulike mobiltelefonene er omtrent den samme over den tiden vi eier våre telefoner. Du kan finne opp argumenter som du vil, men du kommer ikke unna fakta, som du selv sier...

 

Enda har jeg ikke nevnt subjektive verdier som overhode ikke har noe med tallet på prislappen å gjøre i det hele tatt.

 

 

Ja, jeg skriver at mobiltelefoner koster mellom 5.000-10.000, og at sammenlignbare modeller ligger enda tettere i pris, kanskje det varierer bare noen hundrelapper. Prøv å gjøre en slags prissammenligning mellom produkter vi mennesker også normalt sett kjøper oss og som virkelig har stor prisforskjeller. For eksempel en bil...da snakker vi forskjeller som faktisk betyr noe...

Lenke til kommentar

Jeg kjøper siste modell iPhone hvert år og selger den forrige. Det koster meg ca. 2500 kroner i året.

Ikke alle behandler mobilen sin like pent, som du sikkert gjør. Mange knuser skjermen f.eks. Apple har jo ikke den sterkeste skjermen på markedet akkurat. Og er ikke liksom en av fordelene med iPhone at du kan ha den lenge? Det er jo mange som har den en del år og, og ikke bytter hvert år. Det finnes ikke uendelig antall kjøpere av brukte, gamle iPhoner. Dermed kan du ikke regne slik for alle. Det blir vanskelig å vite noe slikt på forhånd. Altså for et generelt råd så er det eneste sikre og konsistente å ta utgangspunkt i salgsprisen.

 

For spesielle tilfeller derimot, som deg f.eks, så er det gjerne 2500 kr per år. Hvis du da kjenner personen du anbefaler til, og du vet personen knuser skjermen sin etter 1 mnd. Ville du fortsatt sagt 2500 for ny iPhone hvert år? Hvis noen kommer med sin iPhone 4S, vil de jo ikke kunne selge den, legge til 2500 kr og få en 6S, åpenbart. 500 kr for en 4S på finn for øyeblikket. Så om du har den så lenge, skal du da kjøpe en S6 for 2000 kr mindre nå, og selge den for 100-200 kr mindre enn du ville solgt din 6S om 4 år? Og tenkt på inflasjonen og. Tenkt om du har de 2000 kr i fond som stiger med 10% hvert år?

 

Poenget mitt er, dette er komplisert og individsbasert. Noe som fungerer for deg, trenger ikke å fungere for andre.

 

 

Jeg kjøper siste modell iPhone hvert år og selger den forrige. Det koster meg ca. 2500 kroner i året.

Husk å ta med alt barnearbeidet/slaveriet du driver å betaler for ;)

 

Nylig fikk Foxconn sin fabrikk, som hovedsakelig produserer iPhone støtte fra staten. Det var for å hindre nedbemanning etter fall i salg av iPhones etter jul. Så da er jo slaver helt klart utelukket, da de ikke får penger uansett. Barnearbeid er jo ikke helt lovlig. Den kinesiske stat vile aldri bevilget midler for å opprettholde barnearbeid(!). Ja, nevnte jeg at det var ikke lov? Kina er langt ifra et lovløst land. De har kontroll og håndhever lover. De har forøvrig og et maks arbeidstid på 48 timer per uke. Samme som i Norge.

 

Jeg håper og du er klar over hvor utrolig lite logisk setningen din er i seg selv. Du kan av definisjon ikke betale slaver. Så hvordan skulle noen betale for slaver?

 

Jeg tror du mangler ca 40 år av Kinesiske historie, eller mer. I tillegg så har du åpenbart ingen anelse om hvordan nåværende Kina er i det hele tatt. (sammen med 99.99% av Norges, Europa, og USAs befolkning). Kanskje om vi hadde brukt like mye tid på skole som barn gjør i Kina ville vi visst det. Fordi det er det barn gjør i Kina. De går på skole. Og knuser oss i tester.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett i at den reelle prisen varierer kraftig fra person til person etter hvor lenge de har telefonen, hvor pent de behandler dem og hva de gjør med dem når de er ferdige.

 

For min del er det egentlig enkelt - telefonen min er den enheten jeg bruker desidert mest (flere timer om dagen), så om årskosten er 2.000, 5.000 eller 10.000 er egentlig ikke relevant, det jeg går etter er den beste opplevelsen. Det finnes selvsagt en smertegrense, men den er ikke nådd med de prisene vi ser på toppmodeller nå.

 

Den beste opplevelsen får jeg med iPhone, med Nexus på en god nummer to (prøvde ut Nexus 6 et kvartal i fjor). Samsung er så langt nede på lista mi at de ikke finnes engang. Jeg _hater_ Touchwiz. Hadde en S6 Edge i et par uker og ble direkte provosert over mangelen på finish i programvaren. Selv om det maskinvaremessig var den fineste telefonen jeg har hatt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

For min del er det egentlig enkelt - telefonen min er den enheten jeg bruker desidert mest (flere timer om dagen), så om årskosten er 2.000, 5.000 eller 10.000 er egentlig ikke relevant, det jeg går etter er den beste opplevelsen. Det finnes selvsagt en smertegrense, men den er ikke nådd med de prisene vi ser på toppmodeller nå...

...og dette bør gjentas, og gjentas, og gjentas for det er akkurat dette det handler om. Helt enig, Audun!

Lenke til kommentar

 

Folk forstår seg på kvalitet, det er bra!

 

Min iPhones hjem og top knapp ble slitt etter under 1 års bruk til et nesten ubrukelig nivå, iPhonen til min romkamerat's ladeport sluttet å fungere etter under ett år, og nei, det er ikke støv, den er renset. Min klassekamerats iPhones skjerm faller ut av kroppen under 2 års bruk.

 

Alle i relativt fysisk god stand og med god behandling.

 

Dette er de jeg kjenner som har hatt iPhone.

Jeg kjenner mange med iPhone uten slike problemer.

Lenke til kommentar

 

 

Folk forstår seg på kvalitet, det er bra!

Min iPhones hjem og top knapp ble slitt etter under 1 års bruk til et nesten ubrukelig nivå, iPhonen til min romkamerat's ladeport sluttet å fungere etter under ett år, og nei, det er ikke støv, den er renset. Min klassekamerats iPhones skjerm faller ut av kroppen under 2 års bruk.

 

Alle i relativt fysisk god stand og med god behandling.

 

Dette er de jeg kjenner som har hatt iPhone.

 

Jeg kjenner mange med iPhone uten slike problemer.

 

Ja, det er meget mulig og jeg tror deg jeg. Men det jeg også har observert er at disse folkene som advokerer for at iPhone har så enormt god kvalitet er mennesker som bytter ut telefonen så fort det kommer en ny modell, noe som absolutt ikke gir de relativ inntrykk av hva slags faktisk kvalitet de er laget av, som at limet som holder skjermen på plass faller av.

 

Av erfaring har de som kjører de dyrere Android telefonene dem mye lenger bruksperiode.

 

Ellers var jeg veldig fornøyd med iPhonen min, grunnen til at jeg byttet til android var software muligheter, har observert at Apple har åpnet opp og blitt litt bedre her de siste årene, men så lenge jeg ikke får installert tredjeparts apps uten å kompilere det selv så tror jeg nok ikke det blir flere apple produkter på meg på en god stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De problemene du never har jeg aldri hørt om. Skjermer som faller av? Har hatt min Iphone 5 siden de kom ut for flere år siden. Ikke hatt noen problemer. Kjenner en som hadde en Iphone 4s i fem år uten problemer. Samtidig kjenner jeg en som har klart å knuse skjermen på sin Iphone 5 to ganger. Det handler veldig mye om hvor godt man tar vare på telefonen sin er min erfaring. Opplever at de som har mye problemer er de som ikke tar så godt vare på tinga sine. Om det faktisk er noen som hadde en iphone hvor skjermen falt av etter kort tid ville de fått ny på garanti/reklamasjon. Selvfølgelig ikke om det er resultatet av ren hærverk.  

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett i at den reelle prisen varierer kraftig fra person til person etter hvor lenge de har telefonen, hvor pent de behandler dem og hva de gjør med dem når de er ferdige.

 

For min del er det egentlig enkelt - telefonen min er den enheten jeg bruker desidert mest (flere timer om dagen), så om årskosten er 2.000, 5.000 eller 10.000 er egentlig ikke relevant, det jeg går etter er den beste opplevelsen. Det finnes selvsagt en smertegrense, men den er ikke nådd med de prisene vi ser på toppmodeller nå.

 

Den beste opplevelsen får jeg med iPhone, med Nexus på en god nummer to (prøvde ut Nexus 6 et kvartal i fjor). Samsung er så langt nede på lista mi at de ikke finnes engang. Jeg _hater_ Touchwiz. Hadde en S6 Edge i et par uker og ble direkte provosert over mangelen på finish i programvaren. Selv om det maskinvaremessig var den fineste telefonen jeg har hatt.

Jeg er jo helt enig i det. Hvis det for deg er et produkt du bruker mye, og det er klart det som fungerer best for deg, så vil ikke prisen ha mye å si. Da går det helt fint å si at det ikke betyr noe om den koster 5000 kr eller 10.000 kr.

 

Det jeg reagerte på var utsagnet om at det ikke betyr noe om en telefon koster 5000 eller 10.000 kr. Da er du bare en person med mye penger som ikke tenker på andre og andres situasjon i det hele tatt. Virker veldig usympatisk. Det finnes andre personer med andre behov. For mange er ikke mobiltelefon en så viktig del av hverdagen, så da har det litt å si om den ene koster 2000 kr mindre enn den andre. For andre igjen så er gjerne mobilen viktig, men de har ingen klar preferanse. De har noe de vil bruke den til, og der er alle toppmodeller egentlig gode. Så det å gå for en som koster 2000 kr mer, uten å gi dem noe egentlig ekstra blir et dårlig valg.

 

Så hvis du sier på et individnivå at dette er viktig for meg, så da er jeg villig til å bruke litt penger og prioritere dette, er det helt forskjellig fra å bare si at pris på mobiler ikke har så mye å si. Alle ligger innenfor det "lille" prisrommet 5000-10.000 kr uansett, så hvem bryr seg liksom. Det du skriver og gjør her er jeg helt enig i, og jeg tenker veldig likt som deg her. Det er jo heller ikke nødvendigvis slikt at når du kjøper noe dyrt, så blir det veldig dyrt i lengden. Det kan virke ekstra dyrt når du kjøper, men behandler du det du kjøper bra trenger det nødvendigvis ikke å koste så mye. Som f.eks at det koster deg 2500 kr per år for å alltid ha nyeste iPhone. 

Lenke til kommentar

Såklart - man har alle sine områder man prioriterer og bryr seg mer om og andre ting det ikke er så farlig med. Min spill-pc er f.eks noen år gammel nå uten at jeg har noen som helst planer om å oppgradere, men jeg forstår de som legger mye penger i det fordi de er interessert. Laptopen min kjøpte jeg for 13.000, nå koster den nesten 20, noe jeg aldri ville gitt for en Core M-maskin, uansett hvor fin den er. Så jeg har grenser jeg også, selv med Apple-produkter ;)

 

For meg skal ikke en telefon være veldig mye bedre før den er verdt en god del mer, det holder å være litt bedre, nettopp fordi jeg bruker den så mye. Av samme grunn velger jeg bort å få telefon av jobben og betaler heller selv sånn at jeg står helt fritt.

 

Men selv jeg begynner å se at toppmodellene begynner å miste litt verdi - kjøpte nettopp en Motorola-telefon til 1500 kroner som på veldig mange måter er helt fin og på andre måter er bedre enn min iPhone til seks ganger så mye. Den er f.eks vanntett. Er iPhonen i alt veldig mye bedre? Jepp. Seks ganger bedre? Ikke pokker. Ikke i nærheten engang.

 

Apple sine produkter er veldig dyre i Norge nå, selv om de ikke har økt i resten av verden. De andre mobilprodusentene har spist mer av kronefallet selv (fordi de måtte?), f.eks har jo faktisk Samsung S6 Edge gått ned i pris siden jeg kjøpte den selv om kursen på NOK har tryna. Aner ikke hvorfor - tipper Samsung ser en mulighet, snille er de iallfall ikke, så det må lønne seg på en eller annen måte.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Jeg kjøper siste modell iPhone hvert år og selger den forrige. Det koster meg ca. 2500 kroner i året.

 

Det er ikke en riktig måte å regne på om man skal gjøre en presis analyse av forventet kost. (uten at det nødvendigvis er så ekstremt viktig)

 

AtW

 

 

Hvorfor er ikke det riktig å regne på det? Jeg solgte min iPhone 6 med 64 GB lagring for 5.500 kr for noen uker siden. Den var over et år gammel. Har nå prøvd å selge en Galaxy S6 som er splitter ny med 64 GB lagring for 4.500. Ikke en kjeft har tatt kontakt. iPhonen genererte 30-40 mailer i uka og det gikk unna.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Det er absolutt et problem, spesielt i Android verden, at disse rimelige modellene er svært gode i bruk. I tillegg til at selv den svakeste HWen nå har kommet til et punkt der ting fungerer bra, er jo og polishen på Android bedre nå enn den var før, så det er ikke lengre like mye behov for å ha den beste maskinvaren for å få ting til å flyte bra. Det er jo det Huawei vokser på. Istedenfor å satse på gode specs til en god pris så satser de på å lage mid-end telefoner som føles ut som kvalitetsvare og er gode i bruk, for så å selge billig. Mens andre produsenter i segmentet ofte har telefoner som klart føles billigere ut.

 

Det samme skjer jo med PC. Det er ikke lengre noe veldig push for økt ytelse. Heller motsatt. Det blir viktigere å lage det lett og lite, fordi kraften til selv "svake" CPUer er nok. Selv om Core-M på ingen måte er billig av den grunn (Intel oppgir en pris på 281 USD for Core-M). Så når folk lager en gaming PC og får desktop i7 for 13.000 kr, og mener Apple svindler folk når de tar 13.000 kr for en PC med Core-M... Prisen på de to CPUene er faktisk ganske lik.

 

 

Samsung sine produkter går alltid mye ned i pris. Det er til det punktet at fjorårets toppmodeller ofte blir et veldig godt kjøp i mid-end segmentet. Det å kjøpe en 1 år gammel Samsung tlf kan være ganske smart og et bra kjøp, nettopp fordi den koster langt mindre. S7 kommer vel til en pris på rundt 7000 kr vil jeg tippe. Da er nok S6 2500 kr billigere. Se og på LG sin telefon G4. Kom ut omtrent samtidig. Toppmodell. Den startet på 5500 kr i Norge. Den kan fås for 4000 kr (3500 akkurat nå). Det tok kun 4 mnd å falle 1000 kr ned i pris fra en start på 5500 kr, kontra 7000 kr for konkurrentene. Sony pleier å være langt mindre ivrige med priskutt.

 

Jeg tror det har en del med filosofi. Hvordan de ser på produktene sine, og hvordan de ser på salg. Samsung har ikke noe problem i å sette ned pris på produkter for å få litt mer salg på dem. Apple på den andre side er ikke interessert i å selge dem billig, enten de selger mye eller ikke. Jeg tror og Samsung og andre Android produsenter er mer generasjonsavhengig. En iPhone er liksom mer en iPhone enn en Galaxy er en Galaxy. Jeg tror tallet bak har mer å si for Galaxy enn iPhone. Mange iPhoner ser jo og like ut, de får en S på slutten. Med Samsung og de andre tror jeg det er en større gruppe som vurderer telefonen mer opp mot de andre. I PC verdenen er det jo Intel som styrer produktsyklus, men til telefon lager jo Apple sin egen SoC. Det betyr jo da at Apple kan lansere på et annet tidspunkt enn f.eks Samsung eller LG, Sony osv. Samsung kan og lansere på andre tidspunkt enn de andre. De kommer nok med S7 før noen av konkurrentene kommer med nye telefoner. For gjett hva? Samsung produserer SoC i samtlige Android toppmodeller i år, samme med Apple forsåvidt. Uheldig posisjon for de andre å være i for å si det slik. Med mindre Huawei kommer med en skikkelig toppmodell. De og lager selv, og produserer hos TSCM. Så når Samsung da lanserer på våren, så er priskutt innen Apples lansering av iPhone noe som sikkert vil hjelpe dem i konkurransen mot iPhone. Fordi folk kjøper jo mer iPhone enn Galaxy til tross for prisforskjell. Så godt mulig at Samsung må senke prisene mer mot vinteren når det begynner å bli en stund siden lansering for å opprettholde salget i motsetning til Apple, som sannsynligvis har et mer stabilt salg fordelt utover året. (Ned etter jul, ned i august, opp i september og til jul er de åpenbare unntakene)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...