Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

'Avtale'


Nicuu

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hadde avtale om pris på kr 1500,- for bytte av noen pakninger på dyser på en bil.

 

De greide å knekke den ene, slik at i stedet for å bruke 1.5 time, brukte de 4 timer (dette var deres feil, ikke min.), nå krever han at jeg skal betale 4000,- kr. 

 

Det er deres feil at den knakk. Hvorfor skal jeg betale for at det oppstår en feil når de skal bytte del? Det er jo helt urimelig? Det er jo de som må bli erstatningsansvarlig? Eller i alle fall de som må ta de ekstra timene på sin regning, og ikke jeg?

 

Hadde vært fint med noe hjelp her. 

 

Takk for eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dere hadde en avtale(muntlig eller skriftlig) så er det det som er gjeldende. Det at de greide å ødelegge noe slik at det ble ekstra kostnader er helt og holdent dems feil og noe som ikke skal gå ut over deg. Be dem holde seg til den avtalte prisen og be dem dra til helvete mtp. de ekstra kostnadene. 

 

Loven er på din side. Du kan vurdere å true dem med å gå til forbrukerrådet f.eks om de ikke endrer mening. 

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar

Verksteder er frekke som fy.

 

Kjenner en som fikk en regning med jobb utført, spesifisert med en timepris på omkring 1.500,-

 

"Er ikke det en litt høy timepris a?" spurte han.
"Jo, det var vel det" mente de også, og reduserte det til 1.200,-

 

Han var happy med å få redusert det, men jeg syntes fortsatt det hørtes i overkant stivt ut jeg...

 

Lenke til kommentar

Om dere hadde en avtale(muntlig eller skriftlig) så er det det som er gjeldende. Det at de greide å ødelegge noe slik at det ble ekstra kostnader er helt og holdent dems feil og noe som ikke skal gå ut over deg. Be dem holde seg til den avtalte prisen og be dem dra til helvete mtp. de ekstra kostnadene. 

 

Loven er på din side. Du kan vurdere å true dem med å gå til forbrukerrådet f.eks om de ikke endrer mening. 

 

Muntlig avtale, ja, der to var vitne og verkstedmannen også kom med pristilbudet. 

 

Ja, tenkte det selv. At jeg som privatperson skal dekke kostnadene (timene de måtte jobbe ekstra) er jo helt latterlig. At noe går galt må jo tas på som en del av yrkesrisikoen. Jeg betaler ikke nærmere 1000 kr per time for at de driter seg ut. For alt jeg vet kan de jo bare knekke den og jobbe resten av kvelden med vilje for alt jeg vet hvis de har en kone som irriterer dem hjemme. 

 

Takk for innspill, folkens!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er deres feil at den knakk. 

Var det noe som de sa, eller er det kanskje noe du tror?

Jeg kjenner ikke til bilrep., men i andre bransjer er det slik at normalt tar en jobb f.eks. 1 time, og det kan en opplyse om. Men iblant viser det seg å dukke opp uforutsette vansker, og det tar kanskje tre timer. Derfor har en valget: la kunden betale for den tida det reelt tar, eller ta seg betalt for 1½ time av alle, for å ta høyde for vanskeligheter som vanligvis ikke dukker opp. Praksis er litt ulik.

Men gjør en selv en feil, skal ikke kunden belastes for det, naturligvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er deres feil at den knakk. 

Var det noe som de sa, eller er det kanskje noe du tror?

Jeg kjenner ikke til bilrep., men i andre bransjer er det slik at normalt tar en jobb f.eks. 1 time, og det kan en opplyse om. Men iblant viser det seg å dukke opp uforutsette vansker, og det tar kanskje tre timer. Derfor har en valget: la kunden betale for den tida det reelt tar, eller ta seg betalt for 1½ time av alle, for å ta høyde for vanskeligheter som vanligvis ikke dukker opp. Praksis er litt ulik.

Men gjør en selv en feil, skal ikke kunden belastes for det, naturligvis. 

 

 

Først og fremst må de være varme. De sa de hadde kjørt 2 ganger for å gjøre dem varme, men i alle fall var det nr 3 som knapp (som var den siste). Avtalen var 1 time til 1 og en halv time. 

 

Utgangspunktet var å bytte kun den ene, men han sa at man kanskje burde bytte alle når man setter i gang. Greit nok det, ettersom pakningene ikke koster noe særlig i det hele tatt (kun arbeidskraft). 

 

At de greier å knekke den siste er beklagelig, men likevel absurd at kunden skal bli lastet for dette. Andre bransjer har risiko innenfor spesielle jobber, ja, men som regel får man opplyst hva risikoen innebærer og hvordan man gjør opp før de tar jobben. 

 

Ved å varme de slik en bør gjøre, skal de i utgangspunktet ikke knekke. At de har tatt i for hardt og kanskje har de blitt kalde helt til de har begynt på den siste kan man ikke vite. 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til bilrep., men i andre bransjer er det slik at normalt tar en jobb f.eks. 1 time, og det kan en opplyse om. Men iblant viser det seg å dukke opp uforutsette vansker, og det tar kanskje tre timer. Derfor har en valget: la kunden betale for den tida det reelt tar, eller ta seg betalt for 1½ time av alle, for å ta høyde for vanskeligheter som vanligvis ikke dukker opp. Praksis er litt ulik.

Men gjør en selv en feil, skal ikke kunden belastes for det, naturligvis. 

 

 

I slike tilfeller så har mekanikaren to alternativ. Enten så avbryter ein reperasjonen så snart ein ser at det har dukka opp uforutsette hindringar, og deretter kontakter kunden for å gjere ny avtale om kva som må gjerast og kva det kostar.

Eller så må mekanikaren som den profesjonelle part prise sine tjenester slik at den oppgitte prisen kalkulerer med at ein viss prosentandel av slike reperasjonar vil ta lengre tid.

 

Etter håndverkertjenestelova § 32 andre ledd så kan ikkje handtverkaren kreve meir enn 15% over det prisoverslaget som blei avtalt. (I dette tilfellet maks 1725 kr).

 

Den største utfordringa er nok å hevde sin rett sidan avtalen var muntlig. Men samtidig så er det mekanikaren som er den profesjonelle part og då gjerne den som må kunne vise til at det var avtalt noke anna enn at prisen var eit prisoverslag.

 

 

Så i ein slik situasjon der mekanikaren berre har fortsatt sjølv om reperasjonen blei langt dyrare enn kunden fikk vite så ville eg argumentert med at dette var eit prisoverslag og at du dermed skal betalte maks 1725 kr (inkl moms).

Hadde mekanikaren tatt kontakt og informert om at det kom til å bli dyrare så hadde det vært noke litt anna. Då hadde kunden fått valget mellom å fortsette sjølv om det blir dyrare, eller innhente prisoverslag frå andre mekanikarar for å sjå om det er nokon andre som kunne gjere jobben billegare.

Lenke til kommentar

Jeg la igjen 17.000 for å få min da 15 år gamle bil gjennom EU-kontrollen hos et lokalt Mekonomen-verksted.

Henta bilen og mottok faktura, og på vei hjem ringer de meg.

 

Han: "Forresten, da vi åpna panseret siste gangen så knakk utløsermekanismen. Skal jeg bestille en ny?"
Jeg: "Hva koster det da?"
Han: "Det er bare en liten plastbit på størrelse med en femkrone, koster ikke mange kronene"
Jeg: "OK, men HVOR mye?"
Han: "Har ikke prisen her i hodet, men det er ikke mange kronene"
Jeg: "OK, bestill den for meg"

Får beskjed et par dager etter om at delen har kommet, møter opp og får presentert en faktura på 400,-

For det aller første synes jeg de kunne fiksa dette når jeg har lagt igjen 17 laken hos dem for å fikse en bil verdt 25.
For det andre synes jeg det er ufint å antyde at jeg må ut med noen tiere, mens den i realiteten koster det tidobbelte.

Har brukt dette verkstedet mange ganger, men fikk litt nok av dette.

 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Takk til 'The Avator'. Setter pris på hjelpa! Det var ryddig med gode tips. Det er vel mer eller mindre slik jeg også oppfatter det, så supert innspill.

 

Til 1Dr.E:

 

Jeg hadde også bilen på EU-kontroll hos mekonomen, for første gang i år. Der fikk jeg ekstremt mange feil, noe jeg ble veldig skeptisk over. Blant annet skifte rute, som var i meget god stand (dro til biltilsynet der 4 stk så på den, og de mente den så veldig bra ut, og tok en tur til mekonomen og snakket med han pga. mange andre feil i EU-kontrollen), fikk også vindusvisker som jeg nettopp hadde byttet som feil. 

 

Måtte også bytte hele bremserøret pga. rust. Begge hjullager også, og i tillegg forstilling (+annet småtteri).

 

Det er flere kulepunkt i EU-kontrollen nå, så for de som har eldre bil, er det nesten like greit å selge og la andre ta regningene. 

 

Tok bilen til et annet verksted, og der var det bare å pusse bremserøret litt, og kun det ene hjullageret som trengtes å byttes. 

 

Ergo gikk det fra en regning på 13-20' tusen til rundt 4-6' tusen.

 

Og som du sier, latterlig å si et par kroner også koster den 400,-. Og som du sier, at de ikke dekker dette når de selv påførte dette (kanskje uflaks, men likevel) når du har lagt igjen 17' tusen sier bare litt om hvor serviceinnstilte de er. 

Lenke til kommentar

Litt artig at det var totalt skifte av bremserør pga. rust, samt hjullager og forstilling på min bil også...

 

For et sammentreff! Inside-policy om at 75 % av kunder som tar EU-kontroll, får dette som mangellapp? Ganske ironisk, selv om disse er vanlige slitedeler over tid, men at 'bittelitt' rust skal føre til at hele bremserøret må byttes er ganske latterlig. 

 

Min policy er aldri stol på verksteder. Er man i tvil, sjekk flere steder hvis man får veldig mye feil. Man må jo selvsagt kjenne bilens tilstand til en viss grad selv, noe jeg i stor grad gjør og gjorde, derfor jeg fikk mine mistanker. Kjedelig å bytte deler hvis det ikke er nødvendig overhodet. Alle og enhver burde sette sikkerhet først fremfor alt, men når det er snakk om å få folk til å bytte deler bare for at de skal tjene på det, er ikke det akseptabelt. 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Hadde avtale om pris på kr 1500,- for bytte av noen pakninger på dyser på en bil.

 

De greide å knekke den ene, slik at i stedet for å bruke 1.5 time, brukte de 4 timer (dette var deres feil, ikke min.), nå krever han at jeg skal betale 4000,- kr. 

 

Det er deres feil at den knakk. Hvorfor skal jeg betale for at det oppstår en feil når de skal bytte del? Det er jo helt urimelig? Det er jo de som må bli erstatningsansvarlig? Eller i alle fall de som må ta de ekstra timene på sin regning, og ikke jeg?

 

Hadde vært fint med noe hjelp her. 

 

Takk for eventuell hjelp!

Er verksted enig med deg i at det er deres feil?

Lenke til kommentar

 

Litt artig at det var totalt skifte av bremserør pga. rust, samt hjullager og forstilling på min bil også...

 

For et sammentreff!

 

Fant den gamle Finn-annonsen fra da jeg solgte bilen videre, og der skrev jeg at jeg hadde kvittering på 18.000,- med følgende arbeid utført:

 

- bytte av bremser foran/bak

- bytte avbremserør

- bytte av stabilisatorstagsforinger bak

- bytte av styrestag

- 4-hjulskontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...