Gå til innhold

Hva er den beste linux distroen basert på Gentoo


kay

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan tipse meg om hva som er den beste linux distroen basert på Gentoo?

 

Har brukt Linux Mint 13 og videre til nå 17.3 (xfce) som er egentlig helt grei. Har og  testa Linux Lite som jeg og liker godt. Favoritten så langt er Manjaro xfce, men jeg er nysgjerrig på andre distroer.

 

Håper det er noen her som har brukt en distro basert på Gentoo og kan tipse meg her. Gentoo Linux er sikkert det beste, men jeg er en novise som ikke er klar for den nå.

 

Jeg ser at Distrowatch lister opp bl.a. Sabayon, Calculate, Core OS etc., men ingen peker seg spesiellt ut som den beste når jeg googler på disse.

 

Mvh Kay

Endret av kay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor må distroen absolutt være basert på Gentoo? Hva med f.eks. å prøve den distroen Linux Mint i all hovedsak baserer seg på, nemlig Debian? Andre distroer som kan være verdt en titt er Fedora/CentOS (holder RHEL utenfor da RHEL krever betalt lisens for å kunne brukes, noe jeg anser som uaktuelt her, med mindre TS skulle mene det motsatte). Sistnevnte, i hvert fall RHEL/CentOS er tanske ganske så utbredt i bedriftssammenheng når det kommer til Linux-servere.

 

Forøvrig, hvis TS har et ønske om å lære seg Gentoo, bør vel TS starte nettopp med Gentoo. Skulle gå ut i fra at det finnes dokumentasjon som TS kan benytte mens han jobber med systemet. Gentoo er i sin tur basert (i hvert fall i form og inspirasjon) på FreeBSD, som har en veldig god håndbok hvor man finner det meste man trenger å vite.

Lenke til kommentar

Hvorfor må distroen absolutt være basert på Gentoo? Hva med f.eks. å prøve den distroen Linux Mint i all hovedsak baserer seg på, nemlig Debian? Andre distroer som kan være verdt en titt er Fedora/CentOS (holder RHEL utenfor da RHEL krever betalt lisens for å kunne brukes, noe jeg anser som uaktuelt her, med mindre TS skulle mene det motsatte). Sistnevnte, i hvert fall RHEL/CentOS er tanske ganske så utbredt i bedriftssammenheng når det kommer til Linux-servere.

 

Forøvrig, hvis TS har et ønske om å lære seg Gentoo, bør vel TS starte nettopp med Gentoo. Skulle gå ut i fra at det finnes dokumentasjon som TS kan benytte mens han jobber med systemet. Gentoo er i sin tur basert (i hvert fall i form og inspirasjon) på FreeBSD, som har en veldig god håndbok hvor man finner det meste man trenger å vite.

 

1 - "Hvorfor må distroen absolutt være basert på Gentoo?"

 

Fordi akkurat nå er jeg interessert i å teste en distro basert på Gentoo.

 

2 - "Hva med f.eks. å prøve den distroen Linux Mint i all hovedsak baserer seg på, nemlig Debian?"

 

Jeg har testa Debian og den var imponerende. Forøvrig, se "1"

 

3 - "Andre distroer som kan være verdt en titt er Fedora/CentOS... Sistnevnte, i hvert fall RHEL/CentOS er tanske ganske så utbredt i bedriftssammenheng når det kommer til Linux-servere."

 

Jeg har og testa Fedora og CentOS, men akkurat nå er det en distro basert på Gentoo jeg søker. Se headingen på tråden.

 

Mvh Kay

Endret av kay
Lenke til kommentar

 

Jeg har og testa Fedora og CentOS, men akkurat nå er det en distro basert på Gentoo jeg søker. Se headingen på tråden.

 

Mvh Kay

Hvorfor ikke like gjerne teste Gentoo? Og det at man er nybegynner er ingen unnskyldning. Selv startet jeg med Slackware, som også regnes som en "avansert" distro.

 

Jeg har selfølgelig vurdert å gå rett på Gentoo, men har så langt funnet det for vanskelig. Kanskje jeg burde revurdere dette igjen? Youtube har ett par videoer om hvordan installere Gentoo, har sett dem, men fikk ikke akkurat noen aha-opplevelser av dem. Har du noen tips om hvor skal jeg begynne for å forstå Gentoo?

 

Mvh Kay

Lenke til kommentar

Gentoo var greit nok å installere da jeg gjorde det for 6-7 år siden. Det har sikkert ikke blitt verre :) Lærte en hel del av det også, selv om jeg tidligere hadde gjort LFS. Minnes at det tok fryktelig lang tid, men i utgangspunktet følger du bare en liste over kommandoer.

 

Merk at gentoo er en 'rolling release' og dermed ikke særlig interessant i profesjonell sammenheng til servere. Det har dog noen spennende løsninger.

 

Edit: Skal du alikevel ha et derivat er Sabayonne mitt beste tips, uten at jeg har forsøkt det.

Endret av process
Lenke til kommentar

Jeg har selfølgelig vurdert å gå rett på Gentoo, men har så langt funnet det for vanskelig. Kanskje jeg burde revurdere dette igjen? Youtube har ett par videoer om hvordan installere Gentoo, har sett dem, men fikk ikke akkurat noen aha-opplevelser av dem. Har du noen tips om hvor skal jeg begynne for å forstå Gentoo?

 

Mvh Kay

"Ingenting" er umulig, det tar bare litt lenger tid. Et tips er å starte, med dokumentasjonen oppe (da tenker jeg ikke på Youtube-videoer, se under), og gå steg for steg frem. Såkalt "learning by doing". Beste måten å lære på. Det er sånn jeg har opparbeidet meg mye av den kunnskapen jeg nå sitter med. Det er den harde måten å lære på, men det er det man virkelig lærer av.

 

Du kan også eventuelt gå på FreeBSD, da det er FreeBSD som Gentoo er inspirert av. FreeBSD har en veldig god håndbok, FreeBSD Handbook, som så å si er en A-Å dokumentasjon på operativsystemet. Skulle gå ut i fra at det finnes noe tilsvarende for Gentoo også. FreeBSD har i løpet av de senere årene fått mer støtte for binære oppgraderinger, men i gode gamle dager måtte man oppgradere ved å kompilere fra kildekode. Man hadde ikke binærpakker, men FreeBSD Ports, som er inspirasjonen til Portage i Gentoo. Det er et tre med tusenvis av forskjellige applikasjoner hvor man finner makefiles og konfigurasjonsskript. Man installerer ved å kompilere.

Lenke til kommentar

Jeg har selfølgelig vurdert å gå rett på Gentoo, men har så langt funnet det for vanskelig. Kanskje jeg burde revurdere dette igjen? Youtube har ett par videoer om hvordan installere Gentoo, har sett dem, men fikk ikke akkurat noen aha-opplevelser av dem. Har du noen tips om hvor skal jeg begynne for å forstå Gentoo?

 

Mvh Kay

Gentoo sin handbook har blitt mye bedre siden jeg installerte første gangen, men selv brukte jeg denne guiden.

Kjernekonfigurasjonen, som jeg aldri hadde prøvd før, var vel det største hinderet, men er mulig å unngå med genkernel.

Lenke til kommentar

Det som gjerne ansees som "vanskelig" i Gentoo for nybegynnere er å konfigurere sin egen kernel/kjerne. 

 

Sjekk ut Funtoo Linux. Der har du mulighet til å bruke ferdige binære kernels og en del ting er gjort med hensyn til å få installeringen raskere og enklere unnagjort.

 

Sabayon osv bruker egne pakkebehandlere i tillegg til Gentoo sitt Portage, slik at det gjerne kan bli ganske uoversiktelig etterhvert.

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

 

Jeg har selfølgelig vurdert å gå rett på Gentoo, men har så langt funnet det for vanskelig. Kanskje jeg burde revurdere dette igjen? Youtube har ett par videoer om hvordan installere Gentoo, har sett dem, men fikk ikke akkurat noen aha-opplevelser av dem. Har du noen tips om hvor skal jeg begynne for å forstå Gentoo?

 

Mvh Kay

"Ingenting" er umulig, det tar bare litt lenger tid. Et tips er å starte, med dokumentasjonen oppe (da tenker jeg ikke på Youtube-videoer, se under), og gå steg for steg frem. Såkalt "learning by doing". Beste måten å lære på. Det er sånn jeg har opparbeidet meg mye av den kunnskapen jeg nå sitter med. Det er den harde måten å lære på, men det er det man virkelig lærer av.

 

Du kan også eventuelt gå på FreeBSD, da det er FreeBSD som Gentoo er inspirert av. FreeBSD har en veldig god håndbok, FreeBSD Handbook, som så å si er en A-Å dokumentasjon på operativsystemet. Skulle gå ut i fra at det finnes noe tilsvarende for Gentoo også. FreeBSD har i løpet av de senere årene fått mer støtte for binære oppgraderinger, men i gode gamle dager måtte man oppgradere ved å kompilere fra kildekode. Man hadde ikke binærpakker, men FreeBSD Ports, som er inspirasjonen til Portage i Gentoo. Det er et tre med tusenvis av forskjellige applikasjoner hvor man finner makefiles og konfigurasjonsskript. Man installerer ved å kompilere.

 

 

...men er ikke en Linux distro slik tråden beskriver.

 

Forøvrig har Gentoo etter min erfaring, om ikke bedre, minst like god dokumentasjon tilgjengelig.

 

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64

Lenke til kommentar

...men er ikke en Linux distro slik tråden beskriver.

Forøvrig har Gentoo etter min erfaring, om ikke bedre, minst like god dokumentasjon tilgjengelig.

 

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64

Hva så? Jeg vet da godt at FreeBSD ikke er en Linux-distro. Men som du sikkert vet er ikke FreeBSD så ulik en Linux-distro. Og jeg nevnte jo også over at det måtte finnes god dokumentasjon for Gentoo, lignende FreeBSD Handbook. Og det gjør det åpenbart.

 

 

FreeBSD har en veldig god håndbok, FreeBSD Handbook, som så å si er en A-Å dokumentasjon på operativsystemet. Skulle gå ut i fra at det finnes noe tilsvarende for Gentoo også.

Lenke til kommentar

 

...men er ikke en Linux distro slik tråden beskriver.

Forøvrig har Gentoo etter min erfaring, om ikke bedre, minst like god dokumentasjon tilgjengelig.

 

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64

Hva så? Jeg vet da godt at FreeBSD ikke er en Linux-distro. Men som du sikkert vet er ikke FreeBSD så ulik en Linux-distro. Og jeg nevnte jo også over at det måtte finnes god dokumentasjon for Gentoo, lignende FreeBSD Handbook. Og det gjør det åpenbart.

 

 

FreeBSD har en veldig god håndbok, FreeBSD Handbook, som så å si er en A-Å dokumentasjon på operativsystemet. Skulle gå ut i fra at det finnes noe tilsvarende for Gentoo også.

 

 

Vel, jeg skulle gå ut ifra at ettersom både tråden spesifiserer nettopp Linux, og at vi befinner oss i Gnu/Linux forumet så var det Linux vedkommende var ute etter.

 

Forskjellene er veldig tydelige når det gjelder støtte for maskinvare.

Lenke til kommentar

Vel, jeg skulle gå ut ifra at ettersom både tråden spesifiserer nettopp Linux, og at vi befinner oss i Gnu/Linux forumet så var det Linux vedkommende var ute etter.

 

Forskjellene er veldig tydelige når det gjelder støtte for maskinvare.

Det er et poeng. Men min erfaring er at hvis man bruker kvalitetskomponenter som er mye brukt i maskinen, så vil man ha støtte.

Lenke til kommentar

Har du grei kompetanse på linux er det null problem å installere gentoo. Om du vil ha et plug-n-play system så er rett og slett ikke gentoo for deg.

 

Det er rimelig meningløst å kjøre et ferdig-laget gentoo system, da hele poenget med gentoo forsvinner.

 

Gentoo har god dokumentasjon og det finnes ut utall med youtube videoer (anbefaler doc over vid). Bare hopp idet.

I begynnelsen gjør du bare stegene som står der og undersøker litt rundt kommandoer du ikke har vært borti før. Etterhvert skjønner du mer av hva som skjer og hvilken fleksibilitet det gir.

 

Kjørte Gentoo som primær OS i et par år på min bærbare. Meget bra.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg skulle gå ut ifra at ettersom både tråden spesifiserer nettopp Linux, og at vi befinner oss i Gnu/Linux forumet så var det Linux vedkommende var ute etter.

 

Forskjellene er veldig tydelige når det gjelder støtte for maskinvare.

Det er et poeng. Men min erfaring er at hvis man bruker kvalitetskomponenter som er mye brukt i maskinen, så vil man ha støtte.

 

 

Jeg er helt enig - så lenge det ikke er snakk om en bærbar maskin.

 

Uansett, til trådstarter: Du har i mine øyne 2 gode alternativer, og det er å enten kjøre originalen og lære -masse- på veien og få et skreddersydd system du selv har håndplukket funksjonalitet, programmer osv til. Det andre gode alternativet, er å bruke Funtoo Linux, som ikke vil gjøre ting "lettere" i den forstand at du har en installer eller lignende, men heller korte ned på tiden som blir brukt på å installere systemet ved at de to har et par designforskjeller - eller forbedringer, som Funtoo Linux kaller de.

 

Blant annet:

 

Funtoo Linux lar deg bruke ferdigkompilerte kernels.

Funtoo Linux har noen få ferdige scripts for blant annet installering av bootloader.

 

Se mer her: http://www.funtoo.org/Funtoo_Linux_FAQ

 

Ulempen er selvfølgelig at systemet ikke er 100% likt et Gentoo system, og support via f.eks IRC eller Forum KAN være noe vanskeligere fordi communitien er mye mindre for Funtoo. Gentoo har en kjempestor (og hjelpsom) community på både irc og forums, og kan vise seg å være mer aktuell enn du hadde sett for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...