Gå til innhold

Valg av nytt systemkamera


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har et Canon eos 400 (mulig 350), vi tok mye bilder tidligere. Men da fastobjektivet vårt (50mm f1,4) tok kvelden har vi nesten ikke tatt bilder. Tanken min var å kjøpe et nytt Canon speilrefleks (hadde sett meg ut Canon eos 760), vil ha mulighet til å ta gode videoer også med kamera.  Mannen mener vi skal gå for speilløst pga størrelse 

 

-Det blir uansett mye bedre bilder om kameraet er med, det er vanskelig å si seg uenig i dette. Et mindre kamara går i en vanlig veske, i motsetning til en ryggsekk om du skal ha med speilrefleks.

 

Vi har 2 (snart 3) barn, en aktiv hund. Vi tar hovedsaklig familiebilder, både inne og ute. 

 

Dette ønsker vi:

- søker

- mulighet til å stille lukker/blender/iso

- wifi overføring av bilder

- God video muligheter

- Mulighet til objektiv med god lysstyrke

 

Har sett på 

- Sony a6000 (dette er et "gammel" kamera, kommer det noen oppfølger?)

- Olympus OM-D E-M10 II

 

 

Er det andre alternativer? Tips om hva vi bør velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

Har et Canon eos 400 (mulig 350), vi tok mye bilder tidligere. Men da fastobjektivet vårt (50mm f1,4) tok kvelden har vi nesten ikke tatt bilder. Tanken min var å kjøpe et nytt Canon speilrefleks (hadde sett meg ut Canon eos 760), vil ha mulighet til å ta gode videoer også med kamera.  Mannen mener vi skal gå for speilløst pga størrelse 

 

-Det blir uansett mye bedre bilder om kameraet er med, det er vanskelig å si seg uenig i dette. Et mindre kamara går i en vanlig veske, i motsetning til en ryggsekk om du skal ha med speilrefleks.

 

Vi har 2 (snart 3) barn, en aktiv hund. Vi tar hovedsaklig familiebilder, både inne og ute. 

 

Dette ønsker vi:

- søker

- mulighet til å stille lukker/blender/iso

- wifi overføring av bilder

- God video muligheter

- Mulighet til objektiv med god lysstyrke

 

Har sett på 

- Sony a6000 (dette er et "gammel" kamera, kommer det noen oppfølger?)

- Olympus OM-D E-M10 II

 

 

Er det andre alternativer? Tips om hva vi bør velge?

Jeg har Sony a6000 og Sony A7II (fullformat med stabilisering), og min sønn har Olympus OM-D-E-M10 II, som også har stabilisering på sensor. Dette gjør at du kan bruke alt av fastobjektiver og andre uten stabilisering, og de vil være stabilisert. Så mitt valg her ville vært Olympus. Et fantastisk kamera, ganske enkelt; men husk Optikken er viktigere enn kroppen, og fotografen er den aller viktigste

Lenke til kommentar

Det blir mye smak og behag. Fordelen med speilrefleks er at de generelt har bedre følgefokus, dvs når barn/hunder osv løper er de bedre til å følge bevegelser, men speilløse blir også stadig bedre på dette. Og er motivet i ro et øyeblikk er speilløse minst like raske til å fokusere.

 

Fordelen med speilløse er at de kan lages mindre (Selv om Canon 100D også er ganske lite), at video er bedre integrert (bedre fokus i videomodus og du kan bruke søker mens du filmer). Skulle jeg valgt et speilrefleks og video var viktig ville jeg gått for Canon 70D selv om 760D også er rimelig bra.

 

Når det gjelder speilløse modeller er både a6000 og E-M10 II bra kameraer, men (litt avhengig av hvor viktig video er) ville jeg også vurdert Panasonic G7 som i øyeblikket er min favoritt som allround speilløst for den som vil ha bra video uten å gå opp i semiproff-klassen. Det gir 4K video og er et ikke alt for dyrt "mellomklasse" kamera. Skal ikke si G7 er generelt bedre enn de to andre, men det er litt sterkere på video. Kanskje svakere på andre områder. E-M10 II har f.eks innebygd stabilisator (Panasonic har stabilisator i linsene, men ikke i alle linser) mens A6000 har litt større og bedre sensor.

 

Erstatning for A6000 har det gått rykter om en stund uten at det har kommet noe offisiell info. A6000 er fortsatt en ganske konkurransedyktig modell på de fleste områder, men vil tro en erstatning får bedre videofunksjon og sikkert mange andre små forbedringer, kanskje også innebygd stabilisator.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tror dere at dere kommer til å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv til det nye kameraet også?

Da bør man kanskje sjekke opp utvalget av slike objektiver til kameraene dere vurderer.

De fleste kamerahusene er gode i dag, men objektivutvalget kan variere.

 

Selv bruker jeg ofte 30mm f/2 til mitt NX500, og setter pris på at det er lite (pancake-form, stikker kun ut 22mm).

Da trenger man ikke alltid bruke veske, og kameraet kan legges i jakkelommen.

Lenke til kommentar

Tror dere at dere kommer til å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv til det nye kameraet også?

Da bør man kanskje sjekke opp utvalget av slike objektiver til kameraene dere vurderer.

De fleste kamerahusene er gode i dag, men objektivutvalget kan variere.

 

Selv bruker jeg ofte 30mm f/2 til mitt NX500, og setter pris på at det er lite (pancake-form, stikker kun ut 22mm).

Da trenger man ikke alltid bruke veske, og kameraet kan legges i jakkelommen.

En av fordelene med disse speilløse kameraene er at man ved hjelp av adaptere kan bruke gamle gode fast og zoomobjektiver. Jeg har bl.a conax zeiss objektiver som er knallgode, og kjøpt på Ebay for slik og ingenting. Det er ved bruk av disse at den interne stabiliseringen på bildebrikka er av avgjørende betydning, sammen med fokus forstørrelsesbilde i søker og focuspeaking, som gjør manuell fokus til en lek. Og lærer du deg ikke manuell fokus, så går du glipp av noe helt fenomenalt i den fotografiske verden. Og har noen i familien et gammelt Nikon filmkamera  (systemkamera), sitter det som regel et fantastisk lyssterkt fastobjektiv på 50 mm på disse. Tenk å ta fyrverkeribilder f.eks... kjempeartig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror dere at dere kommer til å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv til det nye kameraet også?

Da bør man kanskje sjekke opp utvalget av slike objektiver til kameraene dere vurderer.

De fleste kamerahusene er gode i dag, men objektivutvalget kan variere.

 

Selv bruker jeg ofte 30mm f/2 til mitt NX500, og setter pris på at det er lite (pancake-form, stikker kun ut 22mm).

Da trenger man ikke alltid bruke veske, og kameraet kan legges i jakkelommen.

En av fordelene med disse speilløse kameraene er at man ved hjelp av adaptere kan bruke gamle gode fast og zoomobjektiver. Jeg har bl.a conax zeiss objektiver som er knallgode, og kjøpt på Ebay for slik og ingenting. Det er ved bruk av disse at den interne stabiliseringen på bildebrikka er av avgjørende betydning, sammen med fokus forstørrelsesbilde i søker og focuspeaking, som gjør manuell fokus til en lek. Og lærer du deg ikke manuell fokus, så går du glipp av noe helt fenomenalt i den fotografiske verden. Og har noen i familien et gammelt Nikon filmkamera  (systemkamera), sitter det som regel et fantastisk lyssterkt fastobjektiv på 50 mm på disse. Tenk å ta fyrverkeribilder f.eks... kjempeartig...

 

Og en ting til: Du vet ikke hva du går glipp av ved kjøpe et kamera uten stabilisering på bildebrikka, før du faktisk har et kamera med dette, spesielt når det gjelder håndholdt video. Stabilisring på brikke er mange ganger bedre en stabiliseringa i de fleste objektiver, og i tilegg er det jo ikke så mange fastobjektiver som faktisk har stabilisering.....Det er ikke alltid så kult å drasse på et stativ, som disse speilrefleksfolka må, så snart det er litt dårlige lysforhold....

Lenke til kommentar

 

 

Tror dere at dere kommer til å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv til det nye kameraet også?

Da bør man kanskje sjekke opp utvalget av slike objektiver til kameraene dere vurderer.

De fleste kamerahusene er gode i dag, men objektivutvalget kan variere.

 

Selv bruker jeg ofte 30mm f/2 til mitt NX500, og setter pris på at det er lite (pancake-form, stikker kun ut 22mm).

Da trenger man ikke alltid bruke veske, og kameraet kan legges i jakkelommen.

En av fordelene med disse speilløse kameraene er at man ved hjelp av adaptere kan bruke gamle gode fast og zoomobjektiver. Jeg har bl.a conax zeiss objektiver som er knallgode, og kjøpt på Ebay for slik og ingenting. Det er ved bruk av disse at den interne stabiliseringen på bildebrikka er av avgjørende betydning, sammen med fokus forstørrelsesbilde i søker og focuspeaking, som gjør manuell fokus til en lek. Og lærer du deg ikke manuell fokus, så går du glipp av noe helt fenomenalt i den fotografiske verden. Og har noen i familien et gammelt Nikon filmkamera  (systemkamera), sitter det som regel et fantastisk lyssterkt fastobjektiv på 50 mm på disse. Tenk å ta fyrverkeribilder f.eks... kjempeartig...

 

Og en ting til: Du vet ikke hva du går glipp av ved kjøpe et kamera uten stabilisering på bildebrikka, før du faktisk har et kamera med dette, spesielt når det gjelder håndholdt video. Stabilisring på brikke er mange ganger bedre en stabiliseringa i de fleste objektiver, og i tilegg er det jo ikke så mange fastobjektiver som faktisk har stabilisering.....Det er ikke alltid så kult å drasse på et stativ, som disse speilrefleksfolka må, så snart det er litt dårlige lysforhold....

 

Og enda en ting: De bildene og de filmene du ikke får tatt med Olympus OM-D, (videofunksjonen er kraftig forbedret, 4K er ikke så viktig, og faktisk en del oppskrytt, selv om det er noen fordeler), er unødvendig å ta: 

1. Det er viktig at kamera faktisk blir brukt, at det er med "overalt"

2. At man kan få tak i god optikk

3. At det ikke koster "skjorta"

4. At man fotograferer i RAW, og spanderer på seg Adobe Lightroom for etterbehandling

Se på dette; og dere blir overbevist.https://www.youtube.com/watch?v=lS2A6xH2MFw

Lenke til kommentar

Stabilisering på brikke eller IBIS som det kalles er ikke mange ganger bedre enn stabilisering i de fleste objektiver, noen ganger er den bedre og andre ganger er den optiske bedre eller de er like gode. 

 

Men IBIS har en klar fordel og det er at den gir stabilisering på objektiver uten innebygd stabilisering. De fleste objektiver med fast brennvidde har ikke stabilisering og det er her at IBIS virkelig gir en fordel.

Lenke til kommentar

 Er det i det hele tatt noen kamera , med IS i objektivet som kan konkurrere med 5 akse IBIS til Olympus ?

 

Olympus utstyrte sin nye 300mm F4 med stabilisator. Antar de anser stabilisator i objektivet som viktig for det objektivet. Jeg synes det er vanskelig å evaluere stabilisatorer mot hverander, men ser mange mener stabilisator i objektivet er en fordel på lange brennvidder.

Lenke til kommentar

 Hvordan fungerer det med IS i Objektivet + i huset.

Kobles IS i huset ut , eller funker begge to samtidig ?

 

Ikke sikker, dvs det varierer. I hvert fall Panasonic hevder de bruker begge på en gang på GX8. Mulig Sony også gjør det, men ikke sikker. Det jeg vet om Olumpus er at de default bruker den i huset og den i objektivet skal være av for Pansonic objektiv (og Canon-objektiv med adapter) med stabilisator. Dette kan overstyres i menyen hvis man ønsker. Dvs at man kan velge å bruke stabilisator i objektivet i stedet, men ikke begge på en gang.

 

Hva som skjer med 300mm F4 er jeg ikke sikker på. Det er første Olympus-objektiv med stabilisator for MFT så mulig det særbehandles (men har ikke hørt at det gjøres).

Lenke til kommentar

 

Hvordan fungerer det med IS i Objektivet + i huset.

Kobles IS i huset ut , eller funker begge to samtidig ?

Hva som skjer med 300mm F4 er jeg ikke sikker på. Det er første Olympus-objektiv med stabilisator for MFT så mulig det særbehandles (men har ikke hørt at det gjøres).

 

I følge pressemeldingen ser det ut til at stabilisatorene i huset og objektivet skal jobbe sammen med det nye 300mm-objektivet - i hvertfall hvis du har riktig kamera.

The M.ZUIKO Digital ED 300mm f4.0 IS PRO is the first Olympus interchangeable lens with a built-in image stabilization mechanism, and when paired with the Olympus OM-D E-M1 (firmware version 4.0) or E-M5 Mark II (firmware version 2.0), in-body and in-lens image stabilization work in perfect harmony, resulting in the new 5-Axis Sync IS technology to produce the world's most powerful image stabilization performance of up to six shutter speed steps of compensation.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Stabilisering på brikke eller IBIS som det kalles er ikke mange ganger bedre enn stabilisering i de fleste objektiver, noen ganger er den bedre og andre ganger er den optiske bedre eller de er like gode. 

 

Men IBIS har en klar fordel og det er at den gir stabilisering på objektiver uten innebygd stabilisering. De fleste objektiver med fast brennvidde har ikke stabilisering og det er her at IBIS virkelig gir en fordel.

Godt oppsummert.

 

Det ser ut til at IBIS er mest effektiv på kortere brennvidder enn lange - en tegn på at det stemmer, er Olympus 300mm som allerede er nevnt i tråden. En av hovedgrunnene til at Canon og Nikon har stabilisering i objektivene, er at de begynte med det mens det var fortsatt vanlig med film i kameraene ...

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan fungerer det med IS i Objektivet + i huset.

Kobles IS i huset ut , eller funker begge to samtidig ?

Hva som skjer med 300mm F4 er jeg ikke sikker på. Det er første Olympus-objektiv med stabilisator for MFT så mulig det særbehandles (men har ikke hørt at det gjøres).

 

I følge pressemeldingen ser det ut til at stabilisatorene i huset og objektivet skal jobbe sammen med det nye 300mm-objektivet - i hvertfall hvis du har riktig kamera.

The M.ZUIKO Digital ED 300mm f4.0 IS PRO is the first Olympus interchangeable lens with a built-in image stabilization mechanism, and when paired with the Olympus OM-D E-M1 (firmware version 4.0) or E-M5 Mark II (firmware version 2.0), in-body and in-lens image stabilization work in perfect harmony, resulting in the new 5-Axis Sync IS technology to produce the world's most powerful image stabilization performance of up to six shutter speed steps of compensation.

 

Det er slik det fungerer på min sony A7II, altså en kombinasjon mellom objektiver som har stabilisering og de interne. Dette gjør at stabilisering på bildebrikka er så mye bedre en kun i objektivene. Du får 5 aksers stabilisering ihht til 3 aksers. Det må prøves før man virkelig forstår hva dette betyr. Dette skriver Nikon om sitt VR system i objektivene: When the AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED is used at 200mm focal length: A photographer shooting at a 1/125 second shutter speed may avoid camera shake 70% of the time. By using the VR system, he or she can achieve the same results at a speed of 1/8 second (4 steps slower than 1/125 second: 1/60-1/30-1/15-1/8)*. Jeg håndskyter fint på 1/5, og enda lavere med 75 % skarpe resultater som Nikon skriver. Jeg synes dette gir et godt bilde av hva det betyr. Og megafordelen er at man kan kjøpe billigere opptikk, (eller bedre; Jeg har en Zeiss Distagon 35 mm F2 med Nikon fatning som jeg bruker mye, tung som fy, ellers, superb) altså uten stabilisering.

Lenke til kommentar

 

...

Dette skriver Nikon om sitt VR system i objektivene: When the AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED is used at 200mm focal length: A photographer shooting at a 1/125 second shutter speed may avoid camera shake 70% of the time. By using the VR system, he or she can achieve the same results at a speed of 1/8 second (4 steps slower than 1/125 second: 1/60-1/30-1/15-1/8)*. Jeg håndskyter fint på 1/5, og enda lavere med 75 % skarpe resultater som Nikon skriver. Jeg synes dette gir et godt bilde av hva det betyr. Og megafordelen er at man kan kjøpe billigere opptikk, (eller bedre; Jeg har en Zeiss Distagon 35 mm F2 med Nikon fatning som jeg bruker mye, tung som fy, ellers, superb) altså uten stabilisering.

 

Sammenlikner du her ditt kamera ditt kamera med 35mm opp mot Nikons 18-200 på 200mm? Eller snakker du om 150mm brennvidde på ditt kamera?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...