Gå til innhold

Skylake I7-6700K, I5-6600K-tråden


Anbefalte innlegg

Typisk CPU usage var vel på 50% elns på 5000mhz. Mener jeg aldri så den gå over 60%.

 

Skal teste mer ikveld. Ville bare gi en oppdatering.

 

Takker. Hvis du har tid en dag til helga, så kan du jo teste det samme med HT av i BIOS da for å emulere en 7600K. Notere ned CPU bruk i prosent, samt fps. Så kan vi få enda mer data på 4 vs 8 CPU tråder. Kunne testet selv, men har ikke kjøpt meg BF1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....

 

Betroz første svar til deg er den guiden du bør følge. Som et lite tillegg er det verdt å legge til to, spesielt viktige punkter:

 

1) Du nevner at du allerede spiller (eller vil spille) i 1440p, og at du vil gå over til 4K i fremtiden. I 1440p vil en 6600K på samme klokkehastigheter som Broadwell-E gjøre en fabelaktig jobb, både i laveste og i gjennomsnittlig FPS, i den overveldende majoriteten av spill. Forskjellen kan dog være litt mer i enkelte tilfeller, som jeg selv rapporterte med BF1 MP. Men selv da er det så lite at det ikke skal være bekymringsverdig. En overgang til 4K vil minske kravet om flere kjerner ytterligere (eller vedlikeholde den som 1440p har i dag), da det vil gjøre spillet – og generelt PCen – enda mer GPU-bundet. Så en overgang til 4K vil faktisk være mer gunstig enn ikke for din del, akkurat som 1440p er i dag med en 6600K/7600K. I BF1 MP vil 6700K sammen med et Titan XP bruke bare 50% av alle trådene i 4K

 

2) Vent til Ryzen er ute. Selv jeg ville ha anbefalt deg en 7700K, hadde det ikke vært for den skyhøye prisen. Og grunnen til at vi alle ønsker at du heller går for Kaby Lake enn BW-E, er nettopp pris og forskjell i arkitekturer. Det fører med seg dårligere IPC, strømeffektivitet ol., som du ikke får med Ryzen. Der vil du for ha like god entrådet ytelse med en firekjerner som en åttekjerner på samme klokkehastighet.

 

Uten å si noe med altfor stor sikkerhet, tror jeg alle av oss (Betroz, Christian og meg) er enige i at Ryzen sannsynligvis vil ligge noen prosent bak KL i IPC, og heller ikke klokke så høyt. Men hvor mye det har å si for den faktiske ytelsen i spill (eller ellers), gjenstår å se. Og så er det hvorvidt du kan få Ryzen 4c/8t eller tom. 6c/12t til en god pris eller ei. Så alt dette er verdt en måneds ventetid på. 

 

Christian: takk for testen! Som Betroz sier, hadde det vært kjempe-interessant å se 7600K på 4,8GHz i BF1 MP (altså 7700K med HT av). Jeg finner ingen YouTube-tester av det for tiden, så her vil dine resultater ha en autorativ verdi. Fra egen erfaring med 6600K (da på standardfrekvenser), tipper jeg rundt 80-90% CPU-forbruk. 

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er relevant, men jeg stusser over  at jeg hadde fryktelig høy CPU usage i BF1 etter skjermkortskifte. 

1080(2100/11500) kortet mitt døde og bruker nå et GTX 970(1520/10000)

Med 1080kortet var snittload rundt 80% i BF1, men med 970 kortet er alle kjerner/tråder 95-100% konstant. 

CPU: 4790k (4.8ghz) 4.6ghz Ringbus. 
Merkelig da det burde være omvendt?

Lenke til kommentar

Tror jeg også går for 4800 som en 24/7 OC da jeg kun trenger ca 1.230V elns (Tester med 1.216V as we speak).

 

Er vel flere på nettet som fant ut at 4800 er en sweetspot siden 5000+ krever altfor mye volt. Menne har ikke du full EK custom loop da? Da er jo ikke 1.35v noe problem vel hvis det er nok for 5000 Mhz stabilt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...