Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jeg starte firma?


iam99pk

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har en 3D printer som jeg bruker både til privat og nå har det blitt en del salg på den også (printer ut forskjellige deler og gjenstander til andre folk) 

 

satte å snakket med en kamerat i natt og da kom vi inn på dette tema med skatt og firma osv.. så jeg lurer på om jeg må start enkelmansforetak eller om jeg kan bare ha dette som hobby?

og hvor mye kna jeg tjene på hobby? får jo betalt inn på konto og hvordan funker dette?
håper det er noe folk her som kan gi meg et godt svar på dette :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er å ta kontakt med skatteetaten for veiledning.

 

Det er som sagt eit spørsmål der ein må gjere ei vurdering av kor nært dette ligger næringsdrift.

 

Tidligare så snakka folk om ei omsettningsgrense på 50 000 kr. Det er ikkje slik at dersom du berre selg for 49 000 kr i året så er du ikkje å rekne som næringsdrivande, men det kan brukast som ein peikepinn.

 

Dette med om hobbyen er egna til å gi overskudd vil blant anna være anvhengig av dine investeringskostnadar og forbruk opp mot prisen du tar.

Lenke til kommentar

er jo veldig ann på hvordan du ser på om jeg kommer til å gå i overskudd eller ikke.. og hvordan kan de sjekke det?

 

si folk kjøper en firkanet kloss av meg for 150kr, bruker 10kr på å lage den i ren plastikk + slitedeler på 3D printeren som må byttes etter x antall timer og den tar meg 3 timer med ren print + si 1time med instilling og feilprint..

vet jo ikke om jeg kommer til å gå i overskud til slutt eller ikke.. me tanke på slitedeler og innkjøp av ny plastikk.. tjener jo på hver enkelt print jeg selger (ingen lager noe og selger med tap renger jeg med) men kjøper jo stadig oppgradering og ny plastik til den (kansje jeg kommer til å spare til ny printer også) også nå får jeg alt inn på kortet som går til å kjpe deler til 3D printeren og brus og slikt :p

hvis jeg startet enkemlansforetak må jeg ikke skatte fra 1. krona? men på hobby kan jeg tjene 30 000 eller noe slikt har jeg lest på et annet forum. men enkelmansforetak må man betale mva når du tjener over 50 000?

hehe synes det er vanskelig å finne ut disse reglene..

 

målet mitt er jo ikke å gå noe i overskudd.. måle mitt er å få dekket plastikken, delene jeg må bytte og tjene nok inn til å bygge en ny 3D printer
 

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

 

si folk kjøper en firkanet kloss av meg for 150kr, bruker 10kr på å lage den i ren plastikk + slitedeler på 3D printeren som må byttes etter x antall timer og den tar meg 3 timer med ren print + si 1time med instilling og feilprint..

 

Da virker det ikke som dette er egnet til å gi overskudd i det hele tatt, du må jo også regne med timene du bruker på dette. Det ville vært en svært dårlig timelønn i en vanlig bedrift. Tror du trygt kan kalle dette for hobbyvirksomhet, uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert på dette.

Lenke til kommentar

 

 

si folk kjøper en firkanet kloss av meg for 150kr, bruker 10kr på å lage den i ren plastikk + slitedeler på 3D printeren som må byttes etter x antall timer og den tar meg 3 timer med ren print + si 1time med instilling og feilprint..

 

Da virker det ikke som dette er egnet til å gi overskudd i det hele tatt, du må jo også regne med timene du bruker på dette. Det ville vært en svært dårlig timelønn i en vanlig bedrift. Tror du trygt kan kalle dette for hobbyvirksomhet, uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert på dette.

 

ja det var det jeg trodde.. men ble litt i tvil i natt når vi satt å snakket om det.. men er vel ikke noe spesielt jeg må gjøre? kan bare ta penger igjennom vipps og overføring eller oppkrav? kjøper jo nye deler og slikt til printeren med samme kort.

Lenke til kommentar

Skatteplikt er aktuelt når virksomheten er egnet til å gi overskudd over tid og er av et visst omfang.

Lettere omskrevet er det ett spørsmål om hvorvidt Staten kan tjene penger på din bekostning. Det krever at du har tilstrekkelig overskudd til at det du kan bli tvunget til å betale i skatt overskrider det det koster å tvinge deg til å betale skatt. ;)

Lenke til kommentar

 

Skatteplikt er aktuelt når virksomheten er egnet til å gi overskudd over tid og er av et visst omfang.

Lettere omskrevet er det ett spørsmål om hvorvidt Staten kan tjene penger på din bekostning. Det krever at du har tilstrekkelig overskudd til at det du kan bli tvunget til å betale i skatt overskrider det det koster å tvinge deg til å betale skatt. ;)

 

hehe... 

 

jeg "tjener" jo ikke noe særlig på det.. går jo til innkjøp av nye ting til den..

Lenke til kommentar

Det er vanskelig for meg å si nå :( mest sannsynlig gjør jeg det ( skriver igjaffal det på skattekortet) men hva har det med saken å gjøre om jeg må starte bedrift eller ikke?

 

Om jeg tjener 100 000 på vanelig jobb og får inn si 15 000 på 3d printing (- utigfter) så skatter jeg jo som normale mennesker på det jeg tjener på vanelig jobb..

Som sagt så er ikke målet mitt å gå I pluss med å 3d printe til andre. Måle mitt er at jeg kan utvide hobbyen min til flere maskiner og lignende :)

Lenke til kommentar

Du vil ved lønnsinntekt + overskudd av 3d printing på totalt under 49650 kroner uansett ikke betale skatt og det vil derfor ha lite å si for deg dersom ligningskontoret mener at du driver næring.

 

Dersom du ikke går i overskudd på 3d-printingen så vil ligningskontoret sannsynligvis se på dette som hobby. Du må dokumentere at det ikke blir overskudd (f.eks. ved å ta vare på kvitteringer på kjøp av plastikk og oppgraderinger).

 

Brus som du har nevnt tidligere i tråden er ikke en godkjent utgift.

Lenke til kommentar

Du vil ved lønnsinntekt + overskudd av 3d printing på totalt under 49650 kroner uansett ikke betale skatt og det vil derfor ha lite å si for deg dersom ligningskontoret mener at du driver næring.

 

Dette stemmer ikke. Man får ikke minstefradrag i næringsinntekt slik man får i lønnsinntekt. Dette får som følge at næringsinntekter inntektsbeskattes fra første krone i overskudd (ironisk nok slår ikke trygdeavgiften inn før nærmere 50 000 kr).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så du må bare starte firma hvis du går I overskudd? Men hvis jeg selger og utvider hobbyen min fra 1 3d printer til 2 3d printere?

Som jeg har sagt så er jo ikke måle mitt å gå I pluss over tid men jeg kommer jo til å gå I pluss til f.eks 3 000 så går de pengene til en ny printer og da er jeg jo på - siden igjen. ;)

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Man får ikke minstefradrag i næringsinntekt slik man får i lønnsinntekt. Dette får som følge at næringsinntekter inntektsbeskattes fra første krone i overskudd (ironisk nok slår ikke trygdeavgiften inn før nærmere 50 000 kr).

Det er vel personfradraget som gjør at det blir 0 skatt på så lave inntekter.

 

Skatteetatens egne kalkulatorer for beregning av skatt/skattekort gir 0 i skatt når jeg bruker f.eks. 30000 + 15000 i inntekt. Er det noe jeg gjør feil her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...