Gå til innhold

Selbekk trykker Muhammedkarikaturene på nytt


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

2. Jeg sa ikke at "såpass må de tåle". Jeg sa at jeg tror vi vil se en tilsvarende sekulariseing blant muslimer flest.

 

 

Geir :)

 

Mulig det, men jeg for min del tror at den prosessen går langsommere hvis forventningene vi har er for høye. Hva er forøvrig poenget ditt når du bruker ord som "sekularisering"? Må de sekulariseres for at de skal bli godtatt, altså fraskrive seg sitt kulturelle opphav/særpreg osv

3. Men hvis antagelsene er bekreftet?

 

Antakelser kan bli bekreftet, de er ikke det i utgangspunktet annet enn i din egen forståelse. Og skulle de bli bekreftet får man gjøre noe med det der og da

4. Ja, vi tar kvelertak på oss selv, deriblant på ytringsfriheten. Spørsmålet var hva du synes om at islamistene bruker assymetrisk krigføring, og hvordan vi skal reagere på det. Skal vi la oss skremme til taushet?

 

Jeg synes de er smarte som bruker det de finner å virke best, og de har lært av blant annet "Vietnam krigen" russernes nederlag i Afghanistan osv. USA og vi har ikke lært noe som helst annet enn å pøse på med mer av det som ikke virker. Veldig arrogant og veldigVESTLIG

Og når det kommer til hva som må gjøres har jeg ingen andre forslag enn å slutte å gjøre det vi gjør i dag. Tror ikke det finnes "gode" løsninger på denne galskapen annet enn å slutte å pøse på med enda mer bensin på bålet. Heller begynne å helhjertet reparere og bygge opp det som har blitt gruset ned, og ta vare på de som trenger all mulig hjelp

Hvem er det som skremmer deg mest, deres asymmetri, eller våre egne styresmakters overgrep på egen befolkning og verdisystem

Jeg for min del vet ikke hvem som jeg skal frykte mest, men erfarer hvem at de to som står nærmest meg og hvem som lyver her og nå

 

 

 

5. Ok. Da bestemmer jeg for meg, at ytringsfriheten er verd å forsvare, også for ytringer jeg ikke liker.

 

Ditt valg, men jeg er ikke forpliktet til å forsvare retten til å bruke upassende uttrykk, men jeg er heller ikke opptatt av å stoppe idiotien.

 

“Because if you don't stand up for the stuff you don't like, when they come for the stuff you do like, you've already lost.”

 

 

― Neil Gaiman

Problemet er at noen i utgangspunktet og på forhånd har bestemt seg for hva som er godt og mindre godt. Hengt opp i spillet om en vinner og en taper, og at du er der og jeg er her ...

 

Det fineste du har var det du brakte med deg inn i verden, og det respekterer du ikke. Byttet det bort mot glansbilder og småstein i en pøs. Når du dauer er du tilbake der du startet og intet har blitt lært.

 

Så blir det en ny runde i samsara. kamskje enda en gang kaste bort gaven du tar med deg inn ved å bruke livet til å rydde dekkstolene på Titanic .. jeg vet at det bærer mot ett isfjell, men ingen skal komme her å klage på rot i mine dekkstoler ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det, men jeg for min del tror at den prosessen går langsommere hvis forventningene vi  har er for høye. Hva er forøvrig poenget ditt når du bruker ord som "sekularisering"?  Må de sekulariseres for at de skal bli godtatt, altså fraskrive seg sitt kulturelle opphav/særpreg osv 

 

 

Nei. Nok en gang: Sekulariseringen er en effekt, ikke et krav. Den kommer når de konfronteres med og er nødt til å tenke kritisk på nevnte kultur.

 

Antakelser kan bli bekreftet, de er ikke det i utgangspunktet annet enn i din egen forståelse. Og skulle de bli bekreftet får man gjøre noe med det der og da
 

Når da. Når du stirrer inn i geværmunningen? Er ingen teorier sannsynliggjort før de viser seg i praksis?

 

Jeg synes de er smarte som bruker det de finner å virke best, og de har lært av blant annet "Vietnam krigen" russernes nederlag i Afghanistan osv. USA og vi har ikke lært noe som helst annet enn å pøse på med mer av det som ikke virker. Veldig arrogant og veldig VESTLIG
 
"Vi", det vil si du og jeg, har vel strengt tatt lært å ikke hogge hodene av uskyldige sivile. Så er desverre våre politikere langt mer triggerhappy enn oss...
 
Ellers er vel verdenshistorien full av "smarte" mennesker, om vi skal bruke den målestokken. Og mange har funnet ut at ondskap virker best. Er det virkelig smart, i dine øyne?
 
Hvem er det som skremmer deg mest, deres asymmetri, eller våre egne styresmakters overgrep på egen befolkning og verdisystem

 

Begge deler skremmer meg. Det er derfor jeg er blitt anarkist på mine gamle dager. Men det ene ondet kan ikke rettferdiggjøre det andre.

 
Jeg for min del vet ikke hvem som jeg skal frykte mest, men erfarer hvem at de to som står nærmest meg og hvem som lyver her og nå

 

Må du være så egoistisk, da? Kan du ikke bekymre deg for alle de andre som må leve i frykt?

 
Ditt valg, men jeg er ikke forpliktet til å gi deg helhjertet støtte hvis det bryter med min oppfatning av virkeligheten. Og jeg slutter å respektere idiotiske utspill eller føle skyld for å ikke nikke lydig i blind lojalitet

 

Og det er ditt valg. Og ingen av oss hogger hodet av hverandre av den grunn. Det er det fine med å respektere ytringsfriheten.
 
Problemet er at noen i utgangspunktet og på forhånd har bestemt seg for hva som er godt og mindre godt. Hengt opp i spillet om en vinner og en taper, og at du er der og jeg er her ...
 
Igjen: Må vi stirre inn i en geværmunning før vi gjør verdivalg? Kan vi reagere selv om det ikke er vi, men andre, som stirrer inn i denne munningen? Kan jeg reagere på vegne av Raif Badawi, bloggeren som ble dømt til 1000 piskeslag i Saudi-Arabia, selv om det ikke er jeg som piskes? Eller på vegne av jenter som voldtas i India? Homofile i Russland og Uganda?
 
Det fineste du har var det du brakte med deg inn i verden, og det respekterer du ikke.

 

Hva var det, og hvordan respekterer jeg det ikke?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Mulig det, men jeg for min del tror at den prosessen går langsommere hvis forventningene vi  har er for høye. Hva er forøvrig poenget ditt når du bruker ord som "sekularisering"?  Må de sekulariseres for at de skal bli godtatt, altså fraskrive seg sitt kulturelle opphav/særpreg osv

 

 

Nei. Nok en gang: Sekulariseringen er en effekt, ikke et krav. Den kommer når de konfronteres med og er nødt til å tenke kritisk på nevnte kultur.

 

Antakelser kan bli bekreftet, de er ikke det i utgangspunktet annet enn i din egen forståelse. Og skulle de bli bekreftet får man gjøre noe med det der og da

 

Når da. Når du stirrer inn i geværmunningen? Er ingen teorier sannsynliggjort før de viser seg i praksis?

 

Jeg synes de er smarte som bruker det de finner å virke best, og de har lært av blant annet "Vietnam krigen" russernes nederlag i Afghanistan osv. USA og vi har ikke lært noe som helst annet enn å pøse på med mer av det som ikke virker. Veldig arrogant og veldig VESTLIG

 

"Vi", det vil si du og jeg, har vel strengt tatt lært å ikke hogge hodene av uskyldige sivile. Så er desverre våre politikere langt mer triggerhappy enn oss...

 

Ellers er vel verdenshistorien full av "smarte" mennesker, om vi skal bruke den målestokken. Og mange har funnet ut at ondskap virker best. Er det virkelig smart, i dine øyne?

 

 

Hvem er det som skremmer deg mest, deres asymmetri, eller våre egne styresmakters overgrep på egen befolkning og verdisystem

 

Begge deler skremmer meg. Det er derfor jeg er blitt anarkist på mine gamle dager. Men det ene ondet kan ikke rettferdiggjøre det andre.

 

 

 

Jeg for min del vet ikke hvem som jeg skal frykte mest, men erfarer hvem at de to som står nærmest meg og hvem som lyver her og nå

 

Må du være så egoistisk, da? Kan du ikke bekymre deg for alle de andre som må leve i frykt?

 

 

 

Ditt valg, men jeg er ikke forpliktet til å gi deg helhjertet støtte hvis det bryter med min oppfatning av virkeligheten. Og jeg slutter å respektere idiotiske utspill eller føle skyld for å ikke nikke lydig i blind lojalitet

 

 

Og det er ditt valg. Og ingen av oss hogger hodet av hverandre av den grunn. Det er det fine med å respektere ytringsfriheten.

 

 

Problemet er at noen i utgangspunktet og på forhånd har bestemt seg for hva som er godt og mindre godt. Hengt opp i spillet om en vinner og en taper, og at du er der og jeg er her ...

 

Igjen: Må vi stirre inn i en geværmunning før vi gjør verdivalg? Kan vi reagere selv om det ikke er vi, men andre, som stirrer inn i denne munningen? Kan jeg reagere på vegne av Raif Badawi, bloggeren som ble dømt til 1000 piskeslag i Saudi-Arabia, selv om det ikke er jeg som piskes? Eller på vegne av jenter som voldtas i India? Homofile i Russland og Uganda?

 

 

Det fineste du har var det du brakte med deg inn i verden, og det respekterer du ikke.

 

 

Hva var det, og hvordan respekterer jeg det ikke?

 

Geir :)

1. Hvis noe er "sykt" hos mennesket håper jeg den kompetente legen holder fast i at han behandler mennesket først og fremst, og ikke fokuserer på å bekjempe sykdommen

 

2. Har du stirret inn i geværmunningen som jeg har? De fleste av oss lever hele livet i trygg avstand til all mulig krig, men det forhindrer oss ikke i å forlange at terroristen må og skal fjernes. Ingen har sett terroristen, men vi ser at på våre gater går nå politifolk rundt å bærer våpen for å beskytte oss. Jeg vil ikke ha sånn beskyttelse, fordi jeg tror vi er i stand til å fremdeles takle den "oppdukkende terrorist" ved å ikke først skape han i egen bevissthet. Skapt ut av vår frykt og vårt hat

 

3. Jeg er mest bekymret for at vi skaper uhyret selv, og eventuell ondskap kommer dermed som en naturlig konsekvens. Våre politikere tror vel at de gjør jobben sin godt nok så lenge vi lar oss lede videre

 

4. Livet erfares hele tiden fra der jeg er, og her ser jeg først og fremst at vi bare speider utover og mener å få øye på mer eller mindre skjulte farer. Vi later til å gjøre den feilen at vi vil behandle det vi oppfatter som "sjukt", og glemmer individene, lik en altfor egoistisk og overkompetent lege som ser det som sin oppgave å fjerne selve kreften om så pasienten må dø i prosessen. Og for min del har jeg etterhvert gått tilbake og funnet ut at jeg var langt mer klok og intelligent før kulturell forming satte seg fast, og man så ble en såkalt "samfunnsnyttig borger". Så jeg forsøker for det meste å holde meg der og fortsette å erfare gjentakelsene uten å gripe etter hverken den ene eller den andre oppdukkende følelse av angst, sinne, glede eller fortvilelse. Det er som det er

 

5. Jeg har bare sluttet eller gjør mitt beste for å slutte å "skape deg" i mitt eget sinn, og lar deg være som du er. Jeg godtar deg! Jeg pålegger deg intet og jeg føler intet behov for å straffe deg. Å bekymre seg, har jeg sluttet med, fordi det gavner ingen, hverken deg eller meg. Følelsen av bekymring blir fort en drift som egoet griper etter og så setter jeg vilje bak min egen fragmenterte antakelse for hvordan du har det og at du må hjelpes. Jeg skaper mest sannsynlig enda mer lidelse på den måten. Men ser jeg at du trenger en ledig hånd, vil jeg spontant rekke ut min egen

 

6. Så klart skal folk få utfolde seg, og folk tar seg bedre ut med hodet på riktig sted ;)

 

7. Jeg tror vi må helt ut på kanten av stupet, og stirre ned i avgrunnen helt til vi ser at den stirrer tilbake på oss. Da tror jeg vi klarer å snu noe som egentlig ikke lar seg snu, men som må slippes og legges igjen der ..

 

8. Det du var før du ble formet av dine omgivelser og betingelser, klarer du som er så klok å huske så langt tilbake? Tror du at du var noe virkelig originalt da, eller har du gitt opp og går for "gretne gamle gubber" ... ? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tar meg den frihet å lage dobbelpost fordi det er slik den kollektive besissthetsstrømmen fungere I denne tid, og så mener jeg at det har sitt poeng. I går meldte media at enda ett terrorist anslag var underveis i emning. Vi som er avhengig av løpende oppdateringer av hva verden holder på med, slukte vel den melding greit nok, og dermed la vi enda en liten vond bit på eget skapt terrorist spøkelse, og lot skapningen modnes over natten.

 

At media nå antyder at det sannsynligvis var snakk om ordinær kriminalitet tror jeg ikke har noe å si for gårsdagens skapelse av terroristen, spesielt siden det har gått for mange timer mellom første sjokkmelding og nå den meldingen som muligens viser seg å være sann.

 

Jeg ønsker meg tilbake til den tiden hvor media hadde 1 tid på døgnet for deadline, dermed ville vi slippe unna mye unødig angst og ditto risiko for å skape nye uhyrer. Kanskje vi burde gjøre noe med friheten media benytter for å lokke oss til seg med slike sjokk, selv om det går ut over idealisert ytringsfrihet ..

http://www.dagbladet.no/2016/01/09/nyheter/krig_og_konflikter/terrorisme/42684917/

Lenke til kommentar

Ta ikke feil, terroristene er ikke skapt i vår egen bevissthet. De har skapt seg selv inn i virkeligheten. Det var ikke en skapelse fra bevisstheten som drepte mennesker i paris. Det er ikke skapelser i bevisstheten som dreper mennesker hver dag. Det er virkelighet. En virkelighet norsk politi gang på gang har forhindret. I virkeligheten.

 

Hvis ikke du ønsker politi og tror terrorister bare lever i bevisstheten, reis til Syria eller Libanon. Men ikke forvent å komme tilbake med den holdningen.

 

Det er ganske mange mennesker som har sett med egne øyne disse terroristene. Men det er ikke alle som er her til å snakke om det i ettertid.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Terrorist" er bare ett navn, og det navnet ble relansert av Bush, som I tillegg plassert oss alle I "helvete" ved å skrike ut: Gud er med oss!, som bare er ett annet navn og konsept skapt av oss alle. Dermed startet frykten, hatet og alle mulige bivirkninger som kan hektes på det som tilhører konseptene religion

 

Det finnes bare en terrorist I din egen fantasi, og det burde være enkelt å fatte hvis det eksisterer en viss grad av bakkekontakt

 

Det finnes altså ingen terrorist!

 

Norsk politi har til nå vært nærmest til å terrorisere hverandre ved hvert avfyrte vådeskudd forøvrig .. la dem slippe den terroren, sier nå jeg ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Norsk politi har til nå vært nærmest til å terrorisere hverandre ved hvert avfyrte vådeskudd forøvrig .. la dem slippe den terroren, sier nå jeg ...

Nå var det ikke sånn at politiet ble bevæpnet for å beskytte meg og deg, de ble bevæpnet for å beskytte seg selv... Den lille erte kanonen disse fomlehodene til overmål lar gå av i øst og vest (har de våpen trening i det hele tatt? Og hvis de har våpen trening, hvorfor i all verden har de en kule i kammeret på disse pistolene? Dette er jo noe folk med litt våpen erfaring IKKE ville gjort i sine villeste drømmer...) kan ikke stoppe en terrorist fra å sprenge folk i et kjøpe senter eller lignende.

 

De ble bevæpnet rett og slett fordi de (et eller annet departement) anså truselen mot politi tjernestepersonene som overhengende og mente de trengte selvforsvar... At de ikke har drept andre med vådeskuddene sine enda er vel intet mindre enn et mirakel...

Hadde jeg skutt vådeskudd den gangen jeg var aktiv i pistol klubb ville jeg blitt kastet horisontalt ut derfra ETTER at de hadde tatt fra meg våpnet og sendt inn lisensen min til politiet for makulering..... Antagelig for godt.. Politiet derimot kan plaffe løs som om de var med i en trigger happy western film uten at det får noen konsekvenser, ikke noen jeg har hørt om ihvertfall...

 

Er mye som spiller inn i islam verden tror jeg... De har alltid vært lillebroren til kristendom og derfor anser de seg som underdog liksom... Nå gjorde ikke "korstoget" til Bush saken noe bedre, tvert i mot har det vel vært amerikanernes tilfeldige knebøyinger av en utenriks politikk å bevæpne alle som var i mot de som de selv var i mot, og det har de jo fått svi grundig for, men har de lært noe? Jeg tviler...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Norsk politi har til nå vært nærmest til å terrorisere hverandre ved hvert avfyrte vådeskudd forøvrig .. la dem slippe den terroren, sier nå jeg ...

Nå var det ikke sånn at politiet ble bevæpnet for å beskytte meg og deg, de ble bevæpnet for å beskytte seg selv... Den lille erte kanonen disse fomlehodene til overmål lar gå av i øst og vest (har de våpen trening i det hele tatt? Og hvis de har våpen trening, hvorfor i all verden har de en kule i kammeret på disse pistolene? Dette er jo noe folk med litt våpen erfaring IKKE ville gjort i sine villeste drømmer...) kan ikke stoppe en terrorist fra å sprenge folk i et kjøpe senter eller lignende.

 

 Det er nesten litt dårlig gjort av oss å la de holde på med den typen sikkerhetsarbeid, eller skal vi kalle det en meget risikabel form for voksenopplæring ..  :p

 

Men mer alvorlig, så husker jeg spontan reaksjon hos meg selv når jeg sent på ettermiddagen eller tidlig kveld 22/7 kom kjørende frem mot nye bomstasjon Svinesund, og i det trasige været og med eksplosjonen i hovedstaden i minne samt uavklart drama på Utøya enda pågående, får øye på to litt forvirrede polititjeneste menn utstyrt med "full gru" og mp5 virrende litt sånn formålsløst frem og tilbake på tvers av veibanen, og det jeg la merke til og tenkte var: stakkars folk, de vet jo ikke en gang hvordan de skal holde våpnene . nesten som barn med for store klær og leketøy.. uff så fælt dette er .. 

 

Håper vi slipper mer av den typen sjokk ..

 

 

 

Nå gjorde ikke "korstoget" til Bush saken noe bedre, tvert i mot har det vel vært amerikanernes tilfeldige knebøyinger av en utenriks politikk å bevæpne alle som var i mot de som de selv var i mot, og det har de jo fått svi grundig for, men har de lært noe? Jeg tviler...

 

Jeg tenker sånn at var det beregnet å vente på at Clinton skulle gå av, og bli avløst av en mer sikker for dem, men mer usikker kanon på dekk for vår del. Jeg husker hvordan de reagerte der nede på de famøse uttalelsene hans, og inviterte dem ned med åpne armer og ord som: kom ned her så kan vi slakte dere og få fart på sakene

 

Tviler på at Clinton og hans "haleheng" hadde latt seg manipulere inn i en religionskrig, men det får man aldri vite så klart. Jeg for min del fikk spontant vondt i mageregionen når jeg hørte ordbruken og tenkte; nei men for faen .. hva er det du sier og hvor dum går det an å bli ... Og så ble man bare enda mer skuffet over hvor enkelt vi som såkalt rettsstat/verdisamfunn lot oss piske på plass i toget ned til det optimale sinnssyke slaktehuset deres

 

Og at russeren forsøkte å advare oss, nei det ble håndfritt ignorert, for her skulle "suksessen" fra den såkalte rettferdige Golfkrigen gjentas, liksom at det var noe å slå seg på brystet av. Bare jug og galskap, som vi etterpå ser oss nødt til å forsvare, selv om jeg tror de fleste kjenner at det lukter ugler i mosen av hele greia

Lenke til kommentar

"Terrorist" er bare ett navn, og det navnet ble relansert av Bush, som I tillegg plassert oss alle I "helvete" ved å skrike ut: Gud er med oss!, som bare er ett annet navn og konsept skapt av oss alle. Dermed startet frykten, hatet og alle mulige bivirkninger som kan hektes på det som tilhører konseptene religion

 

Det finnes bare en terrorist I din egen fantasi, og det burde være enkelt å fatte hvis det eksisterer en viss grad av bakkekontakt

 

Det finnes altså ingen terrorist!

 

Norsk politi har til nå vært nærmest til å terrorisere hverandre ved hvert avfyrte vådeskudd forøvrig .. la dem slippe den terroren, sier nå jeg ...

Med bakkekontakt eksisterer det mange terrorister og vi har sett "bivirkningene" de siste tiårene. Lenge før bush eller noen andre du vil distrahere oss bort fra problemet med.

 

Det finnes altså mange terrorister, vi har sett hva de gjør i Paris og København, London og Madrid. For ikke å snakke om Oslo.

 

Terroristene lanserer seg selv hvert år, og det virker som flere står i kø for å lansere terror i fremtiden. Målet har de gjort klart, de ønsker å drepe mennesker, skremme mennesker, true mennesker. De ønsker å drepe helt til de får viljen sin. De ønsker å knuse frihet, likeverd og demokrati. De ønsker å ta fra oss alt vi har kjempet for.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi har forskjellig oppfatning av virkeligheten, og jeg tror jeg fortsetter å forstå at konsepter er basert på ord, som igjen er valgt ut fra verdigrunnlag, som igjen kommet fra en eller annen kultur, som er fundert ut fra geografisk plassering og tilvenning av stammetilhørighet.

 

Med andre ord er det like virkelig som julenissen og like substansielt som en såpeboble eller ett mirage ..

 

Bare tenk hvor bestyrtet vi ble over at de begynte å skjære hodet av fienden sin, mens vi heldigvis har moderne kraftige "målrettede" ... bomber som lager karbonadedeig av våre fiender, slik at det er umulig å finne ut om det nå egentlig var en skyldig såkalt terrorist eller ett uskyldig barn som ble målet denne gangen

 

Helt genialt og veldig skånsomt og ærlig og og og .. og den som vet litt om sånt og kan dokumentere mye av svineriet som ligger bak våre heltedåder, sitter I asyl hos de forrige fiendene våre der I øst

 

Genialt x 2 ;)

Ordmagi Rediger

 

Alt språk er i vid forstand ordmagi, det vil si bruk av ord for å kontrollere omgivelsene eller å få ting til å skje. Når en setter ord på det en har rundt seg og definerer begreper, bestemmer en samtidig hvordan en skal se på verden og hva som er viktig. Språket blir dermed et hjelpemiddel for å håndtere og forstå tilværelsen. Språk er også et maktmiddel i kommunikasjonen mellom mennesker, der det gjelder å beherske den andres språk for å bli fortstått og oppnå det en vil, enten det gjelder fremmedspråk, fagsjargong eller herskerspråk i en maktelite eller sosial gruppe.

 

Ord er altså instrumenter eller redskap i all muntlig og skriftlig kommunikasjon, og det er et uttall eksempler på bruk av språk som nærmer seg ordmagi. Krangler og diskusjoner er kamper om ord der enkeltformuleringer kan få avgjørende betydning for utfallet. Kraften i ord blir spesielt synlig i språkstrider der visse ordformer blir betraktet som riktigere og bedre enn andre. I tillegg til den konkrete betydningen rommer også ord et assosiasjonsinnhold og en psykologisk ladning som skaper indre bilder og påvirker folks opplevelser og følelser. Dette utnyttes særlig tydelig i poesi og annen skjønnlitteratur, i reklame, propaganda og politisk debatt. Det kan derfor betraktes som moderne ordmagi når våpenprodusentene kaller opp sin drapsteknologi etter gresk mytologi, reklamebyråer gir varer og tjenester internasjonale betegnelser for å fremme salget i et globalt marked, eller politikere pakker inn ordninger og avgjørelser i forskjønnende omskrivninger. Enkelte anser sogar politikk kun som en kamp om ord for å kunne styre folks meninger i bestemte retninger.

 

Tradisjonelle trollformler er derimot ikke like utbredt som før, men lever videre som rester etter gamle skikker og folketro. Det kan for eksempel være forskjellige hilsener og lykkeønskninger som må uttrykkes på et bestemt vis, eller faste bønner og rituelle formuleringer i gudstjenester og andre formelle sammenhenger. Troen på ordmagi viser seg også i respekten for banning, tabuord og kallenavn. Dessuten brukes fortsatt varianter av gamle trylleord i populærkulturen og av tryllekunstnere, ord som abrakadabra, hokus pokus, simsalabim og sesam sesam.

 

Oppfatningen av ordet som en grunnleggende størrelse med magisk kraft kommer til uttrykk blant annet i Bibelen, der Evangeliet etter Johannes begynner med følgende skapelsesberetning: «I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.»

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Bryr meg ingenting om synsingen din. Du klager over hva bush, "vesten" og "vi" har gjort noen få år, men nevner ikke med ord det barbari muslimer begår hver dag i 1400 år.

 

Vi har så absolutt ulik oppfatning av virkeligheten. Jeg ser virkeligheten der det er et faktum at det eksisterer terrorister som ønsker å ødelegge alt vi har, de ønsker å drepe sivile og så mange som mulig. Og de bruker de ressursene de har for å oppnå sine mål.

 

Det er det ingen andre som gjør, ikke "vi", ikke "vesten" og ikke "bush".

Lenke til kommentar

Bryr meg ingenting om synsingen din. Du klager over hva bush, "vesten" og "vi" har gjort noen få år, men nevner ikke med ord det barbari muslimer begår hver dag i 1400 år.

 

Vi har så absolutt ulik oppfatning av virkeligheten. Jeg ser virkeligheten der det er et faktum at det eksisterer terrorister som ønsker å ødelegge alt vi har, de ønsker å drepe sivile og så mange som mulig. Og de bruker de ressursene de har for å oppnå sine mål.

 

Det er det ingen andre som gjør, ikke "vi", ikke "vesten" og ikke "bush".

 

Bare les dette. Blir for langt å forklare det for deg manuelt. Fred være med deg min venn. 

http://www.faithstreet.com/onfaith/2015/03/16/why-every-muslim-should-join-the-islamic-caliphate/36368

Lenke til kommentar

 

Bare les dette. Blir for langt å forklare det for deg manuelt. Fred være med deg min venn. 

http://www.faithstreet.com/onfaith/2015/03/16/why-every-muslim-should-join-the-islamic-caliphate/36368

 

Skremmende lesing... Du menr altså seriøst at alle skal bli med i et kalifat som har straffer som i middelalderen, der man undertrykkes, diskrimineres og frihets berøves for alt som er fint og godt i livet for å tilbe en gud som ingen noensinne har sett eller hørt? Er du seriøs? Hvorfor i all verden skulle noen ønske dette? Hvorfor skulle noen ønske å leve et ufritt liv der man staffes for ALT som gjør livet godt å leve?

 

Ville vært som å hylle hitlers tyskland i mine øyne dette, det er jammen meg like ille... Faktisk verre, for i tillegg til å ta livet av alle som ikke faller innenfor islams snevre ramme vil man også ha et tanke politi i form av denne bestialske religionen og den primitive gud...

 

For meg er det stikk motsatt, jeg elsker å ha frihet og kunne tenke, mene og gjøre hva jeg vil innenfor sekulære rammer og kunne aldri i verden tenkt meg å fengslet verdens befolkning på den måten islam vil... for det er jo sinnsvakt å ønske noe så primitivt på folk...

 

Så du er ikke annet enn en simpel undertrykker som godt kunne tenke deg å nekte alle andre å bruke den samme retten du nå besitter... Men hvorfor er du her i landet ? Hvorfor er ikke du nede hos daesh og dreper uskyldige kvinner og barn? Og dør for saken du her fremmer`? Er du feig? Som resten av "islamistene" som lovpriser daesh men ikke tørr å reise ned å kjempe for saken fordi det er så deilig å sitte å true i et fritt land? For deig er hva du er når du fremmer islams undertrykking og primitive tankegods i et fritt land og påberoper deg ytringsfrihet når alt du ønsker er å ta vekk ytringsfriheten til alle andre.

 

Dette tankegodset du fremmer er ikke så gøy når DU sitter på bakken med en islams bølle av en bøddel står over deg med et sløvt sverd, husk det!!! Og det er nok grunnen til at du fremdeles sitter her og fremmer dette, du er for feig til å reise ned i frykt for nettopp det sverdet... Også er det sikkert deilig å tenke seg en fremtid der DU sparker rumper ikke sant? Du var liksom foregangs personen som fremmet islam i et fritt samfunn og NÅR islamistene tar over liksom så skal DU får en høy stilling i det hyrarkiet... Som betyr korrupsjon, hykleri og alle de andre lite prisverdige tingene som islamske land florerer av... ... Joda, verden har sett din like før... Tøff på avstand og når man er beskyttet, men feig som ei rotte når det kommer til stykket.... Som alle de feigingene som deler ditt tankevrakgods er feige rotter... Muslimer er ikke i stand til å frigjøre en reddikk engang (bare å se på hvor mye nyskapning og innovasjon muslimer og islam står bak de siste tusen årene det. Som er 0 (NULL)..), langt mindre holde styr på et verdens omspennende kalifat uten at det blir bråk og ufred ut av det... Så glem det, er ikke gjennomførbart...

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bit så lett på sånt nonsens, RWS - det fortjener ikke saken etter min mening

Enig... Blir bare oppgitt når noen aktivt går ut og mener at innskrenkning av folks liv er en god ting fremfor frihet, likhet og samarbeid... Blir engasjert jeg da, for jeg mener bestemt at alle mennesker er født like og at ingen skal ha noen rett til å prakke slikt bestialsk sludder på folk, samme om tilhengerne mener at den gudefantasien deres mener det... I så fall får den gude fantsien komme å gjøre det selv, alt annet blir bare tåpelig tull..

 

 

Så kan en jo lure på hvor godt gjennomtenkt dette kalifat utopia er bland den jevne muslim, og de mer ujevne utgavene... Ser man på land som saudi arabia, som ikke er et eneste hakk bedre enn det daesh driver med, så må man jo stille seg spørsmålet og den urettferdigheten man ser der, undertrytkkingen og de sinnsvake straffene, er bedre enn det vi selv opplever. Du og jeg ville antageligvis ha sittet i støvet og ventet på det sløve sverdet for lenge siden hadde vi bodd der, og det samme går for meste parten av verdens befolkning, og jeg lurer fælt på hvordan man, med sånn nogenlunde fungerende moralsk kompass, kan anbefale folk et sånt regime....?

 

Kvinner er dritt i disse landene, fritt vilt og ikke verdt to kameler engang, det samme går for homofile, ateister, fritenkere... ja alt som gjør livet verdt å leve. Vi prøver jo alle å leve et godt liv, både for oss selv (selvsagt) og for de rundt oss (livet blir ikke spesiellt godt om alle rundt oss lider selv om vi har det bra ikke sant?) og når noen fremmer et regime, som ikke er tuftet på annet enn en pedofil gjeters drømmer og påfunn og ikke en dritt reelt og som fremmer skrekk, ufrihet, død og bestialitet så blir jeg provosert. Jeg blir like provosert om nynasister hadde fremmet det nazistiske tulle utopia de tror vil virke, ja faktisk like engasjert samme hva av frihets berøvende tull man fremmer når det ikke har noe fornuftig å tilføye.

 

problemet her i landet er at ingen av oss noensinne har måttet kjempe for ytringsfriheten, menings friheten eller friheten i det store og hele og siden vi har "arvet" disse rettighetene ser det ut til at vi tror det står oss fritt til å kappe av litt og litt på disse frihetene, uten tanke på hva det vil koste oss å kjempe disse frihetene tilbake igjen. Så når vi bøyer oss for slikt tull som islam og deres hjernedøde følgere fremmer og krever så sier vi fra oss friheten istedenfor å lede disse hjernedøde islamistene til friheten... Det eneste disse hjernedøde kalifat rytterne har funnet ut er hvordan man misbruker ytringsfriheten, ved å bruke den friheten til å true andre til taushet... Og når man ser hvor ufattelig veike politikerne er, som hele tiden skal skape "fred" liksom og dermed gir bort vår frihet så blir jeg kvalm...

 

Vi trenger politikkere med ryggrad, som tørr å si klart i fra og som tør å ta kampen opp mot dette tankevrak godset som kommer rekende med ukulturen fra muslimske land. Enda verre blir det når politikere og politi forsøker å "gjemme" overgrep i håp om at det skal "skli" over liksom.... Anmeldelsene i Køln er nå oppe i over tre hundre... På en natt!! Og sannheten er, dessverre, at disse ugjerningene er begått av folk med islamsk ukultur, nettopp fordi ingen har stilt noen krav eller fortalt disse ignorantene hva som gjelder i europa fordi man skal stryke dem etter hårene... Så nei takk til den islamske ukulturen, hykleriet og primitiviteten den oppvises igjen og igjen verden rundt, også hos såkalte "vanlige" muslimer... Flere og flere vanlieg muslimer ser sitt "snitt" for å få dette kalifatet nå og flere og flere støtter daesh sin krav (men selvsagt ikke deres bestialske fremgangsmåter, hyklere som de er...), for de tenker ikke at de, like mye som alle andre, også vil være de som sitter i støvet og venter på det sløve sverdet... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bare les dette. Blir for langt å forklare det for deg manuelt. Fred være med deg min venn. 

http://www.faithstreet.com/onfaith/2015/03/16/why-every-muslim-should-join-the-islamic-caliphate/36368

Hei, er ikke du samme trollet som hadde kallenavn som Fjell, Mopi, Pai, Jauboi, Jorin, FreedomAsia, TopGun11, Ritu og mange flere?

 

 

Jepp. Samme ukonsekvente idiot som er politisk brun som nazi nøff en dag og Islam apoleget den neste.

 

Skulle tro konsekvent trolling på forum (spesielt i tråder med alvorlighetsgrad som denne), resulterte i utestengelse men tydeligvis ikke..

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker sånn at var det beregnet å vente på at Clinton skulle gå av, og bli avløst av en mer sikker for dem, men mer usikker kanon på dekk for vår del. Jeg husker hvordan de reagerte der nede på de famøse uttalelsene hans, og inviterte dem ned med åpne armer og ord som: kom ned her så kan vi slakte dere og få fart på sakene

 

Tviler på at Clinton og hans "haleheng" hadde latt seg manipulere inn i en religionskrig, men det får man aldri vite så klart. Jeg for min del fikk spontant vondt i mageregionen når jeg hørte ordbruken og tenkte; nei men for faen .. hva er det du sier og hvor dum går det an å bli ... Og så ble man bare enda mer skuffet over hvor enkelt vi som såkalt rettsstat/verdisamfunn lot oss piske på plass i toget ned til det optimale sinnssyke slaktehuset deres

 

Og at russeren forsøkte å advare oss, nei det ble håndfritt ignorert, for her skulle "suksessen" fra den såkalte rettferdige Golfkrigen gjentas, liksom at det var noe å slå seg på brystet av. Bare jug og galskap, som vi etterpå ser oss nødt til å forsvare, selv om jeg tror de fleste kjenner at det lukter ugler i mosen av hele greia

 

 

På tross av at jeg skrev en halv bok langt innlegg om hvorfor det er galskap at vi tar på oss skylda for 1500 år gamle doktriner som forfekter død over uskyldige, så fortsetter altså selvskadingen...

 

Tydelig at vi trenger enda en runde til med godeste her jeg nå ettersom budskapet tydeligvis ikke rakk helt fram sist:

 

"You see have far the termites have spread and how well they have dined"

https://www.youtube.com/watch?v=In2gx-FgNwo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...