Gå til innhold

Kreve leie av kjøreste?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke om dette er riktig plassering av tråden, men prøver.

 

Jeg er en 20 år gammel student i Trondheim. Jeg leier ei lita leilighet og har kjæreste. Jeg har, imotsetning til mange andre studenter, ei leilighet med eget soverom, bad og kjøkken, slik at jeg og kjæresten har et sted for oss selv. Kjøresten bor formelt sett hjemme hos foreldrene sine. Vi har vært sammen et halvt år nå.

 

Synes egentlig det er litt "urettferdig" slik vi holder på nå, jeg betaler all husleie og kjøresten bor praktisk talt hos meg uten å bidra - er her mesteparten av tiden. Vil det være galt av meg å forvente at kjæresten er med å betaler? Jeg kunne jo egentlig leid hybel og klart meg fint, men dette ville nok ikke vært like bra for forholdet. Hva mener dere?

Endret av martin9_InnleggNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å balansere nøyaktig dette med bor hun hos deg eller hos foreldrene.

Ofte er det hvor postadresse hun er registrert som gjør det offisielt hvor hun bor (og hvor hun skal betale sin husleie). Men i praksis er hun hos deg hele tiden, så effektivt koster hun deg mer å huse, samt hun drar like mye av godene av leiligheten din som det du gjør. Rent matematisk og uoffisielt skal hun bidra.

 

Siden økonomi i samhold kan være et sårbart tema så er det uansett viktig å holde det 100% separat fra om hva man føler om hvorandre. Hvor mye man betaler for hverandre synes jeg ikke skal reflektere hvor glad men er i den andre, og dersom det skulle gjør det; hvor er hennes bidrag?

 

Det er selvsagt mulig å være fleksibel, og hun kan betale for seg på andre måter, som f.eks husarbeid og matlaging og den slags. Men i min egen erfaring er det kun et kortsiktig løsning og kan etter tid skape gnister i forholdet.

 

Det beste er at man begge chipper inn noe, gjerne 50/50 men ikke mer enn 66/33, både økonomisk, følelsesmessig og husarbeid. Det er tross alt et parforhold.

Lenke til kommentar

Å bidra til husholdningsutgiftene er ganske naturlig hvis man er en del av en felles husholdning - men er dere det? Dere har vært sammen i et halvt år, hvor stor del av denne tiden har hun bodd hos deg?

 

At du kunne klart deg med mindre er egentlig ikke et særlig relevant argument, fordi det bygger på en forutsetning av at det bare kommer kjæresten din til gode at du eier større. Dette er helt klart ikke riktig - du nyter godt av større leilighet du også.

 

Generelt sett bør man være forsiktig med å inngå leieavtaler mellom samboere, fordi husleieloven (som er ufravikelig der den gjelder) inneholder noen ganske stramme regler som ikke passer like godt i samboerforhold. Skal man bidra bør det være som et bidrag til felles utgifter, ikke som i "husleie".

 

Hvor mye man bør bidra med bør være avhengig av evne. Hvor mye tjener hun, hvor mye tjener du. Jeg er enig i at et sted mellom 50/50 og 66/33 (der du er på 66-siden) er naturlig. Siden du eier bør du imidlertid ikke betale mindre enn halvparten selv - ved et eventuelt brudd vil det kunne få stygge konsekvenser for spørsmålet om hvem som egentlig eier leiligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Jeg eier ikke leiligheten, men leier den.

 

Vi har kjent hverandre i vel et år, men kalte oss ikke kjærester før sensommeren i fjor.

 

Kanskje jeg ordla meg litt feil, men jeg mener ikke at hun skal betale husleie til meg for den tiden hun er hos meg, men heller bidra til husleien jeg betaler til huseier for at vi begge skal kunne nyte godt av den plassen vi har

Endret av martin9_InnleggNO
Lenke til kommentar

Jeg og dama snakket ikke om deling av boutgifter før etter at vi byttet leilighet. Altså flyttet ut av den leiligheten jeg allerede hadde når vi ble i lag. Men det var kanskje mest fordi jeg betalte omtrent nada i husleie og internett/TV var inkludert. 

Vi delte dog på mat o.l. 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...