Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Konfirmasjonsgave


Anbefalte innlegg

Hvis jeg drar alene i konfirmasjon til en jeg er fadder til, versus om jeg drar med mann og to barn, synes dere jeg skal gi større gave hvis vi er flere som kommer?

 

Regner man med større gave når det blir flere kuverter for hver familie?

 

Vet om ei som ble sur da datteren "bare" fikk 500 i gave av datterens stefar sin onkel/ tante m to barn, for "det dekket ikke kuvertprisen", som var på 1000 for to v og to barn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet om ei som ble sur da datteren "bare" fikk 500 i gave av datterens stefar sin onkel/ tante m to barn, for "det dekket ikke kuvertprisen", som var på 1000 for to v og to barn.

 

:lol: Smålig oppførsel.

 

Gi det du har råd til og føler er passende. Prisen det koster pr.person for selskapet har ingenting å si da det er de som arrangerer det sitt valg hvor mye de bruker på det. Grillpølser og en hyggelig kveld er bedre enn å betale mye for maten og en gavemottager smålig mor som blir sur for for lite gave i forhold til kuvertprisen.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Hvis jeg drar alene i konfirmasjon til en jeg er fadder til, versus om jeg drar med mann og to barn, synes dere jeg skal gi større gave hvis vi er flere som kommer?

Klart hver av gjestene må ha med seg en passelig gave; en kommer ikke til en konfirmasjon uten gave, det er elementær høflighet. Men det er ingen ting i veien for at to eller flere kan gå sammen om én spesielt dyr gave. 

Så konklusjonen blir at en familie på to voksne og to barn som bare vil komme med én gave, må komme med en gave som er 3-4 ganger så kostbar som om bare én kom i selskapet. (3  eller 4, litt avhengig av hvor store barna er).

Lenke til kommentar

Siden jeg var "konfirmant" i fjor (=gikk "tenbibelskolen", vår kirke har ingen egentlig konfirmasjon).kan jeg kanskje si noe?

 

Dersom noen inviterer gjester i en konfirmasjon for å "dekke kuvertprisen" bør man verken invitere eller gå! Man skal invitere gjester - da som ellers - fordi man vil ha de gjestene på besøk, ikke for å "dekke kuvertprisen" og man skal gå fordi noen vil ha en på besøk, ikke for å være noen "gavemaskin". Så skal man gi det man selv synes er passe å gi og blåse i andre!

 

Hvor dyrt eller billig selskap man har (til konfirmasjon eller noen annen gang) er den som inviterer sitt problem og ikke gjestenes og har man ikke råd til dyrt selskap får man velge noe billigere. Ingen lov sier at man skal ha konfirmasjoner hvor maten til voksne og to barn koster 1000 kr. Vi var 21 gjester + oss tre i min konfirmasjon. Selv om vi godt kunne hatt noe dyrere dekket vi hjemme på spisebord, kjøkkenbord og noen dører vi skrudde håndtaket av og det vi brukte til å lage middagen og kakene av kostet 1500-1600 kr (i tillegg hadde vi hjelp av en dame på kjøkkenet fordi mor hadde hjulpet henne da hun hadde konfirmasjon) så jeg vet det er fullt mulig å ha konfirmasjoner mye billigere. Man ikke kjøpe maten ferdig på tallerken fra en dyr restaurant selv om man har konfirmasjon (eller andre selskap) og velger man å gjøre det er denslags bare en sak for den/dem om inviterer til selskap!

 

Retting kl 19:00: To skrivefeil

Endret av flink_gutt
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du tuller nå Thonord. Det er ikke gitt at man MÅ gi en DYR gave og hva som er en dyr gave er forskjellig fra person til person. Jeg hadde gitt det jeg kunne med et par ting i bakhodet;

Hvor nærme man er personen/ relasjon.

Hvor mye utgifter man har i kommende måned, ta hensyn til eksisterende budsjett.

Sett litt på hvor mye penger andre har og hvor mye de kommer til å gi siden en gave på 1.000,- forsvinner like mye i mengden som 500,- hvis 90% gir flere tusen hver.

Hvor mye konfirmanten trenger og hva konfirmanten trenger, det er ikke vits å bruke mer penger enn nødvendig på en person som alerede har det h*n trenger. Hvis jeg skulle gitt penger til 2 konfirmanter, den ene har rik'ish familie og 100.000,- på konto mens den andre hadde fattig'ish familie og 10.000,- på bok så hadde jeg ikke delt en planlagt total gave på 5.000,- på midten, den som trengte det mest hadde fått mer.

 

Så er det en siste ting å tenke på, det er bedre å gi en meningsfyllt gave (jeg mener da ikke penger) enn at gaven er dyr :)

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du tuller nå Thonord. Det er ikke gitt at man MÅ gi en DYR gave og hva som er en dyr gave er forskjellig fra person til person. Jeg hadde gitt det jeg kunne med et par ting i bakhodet;

Hvor nærme man er personen/ relasjon.

Hvor mye utgifter man har i kommende måned, ta hensyn til eksisterende budsjett.

Sett litt på hvor mye penger andre har og hvor mye de kommer til å gi siden en gave på 1.000,- forsvinner like mye i mengden som 500,- hvis 90% gir flere tusen hver.

Hvor mye konfirmanten trenger og hva konfirmanten trenger, det er ikke vits å bruke mer penger enn nødvendig på en person som alerede har det h*n trenger. Hvis jeg skulle gitt penger til 2 konfirmanter, den ene har rik'ish familie og 100.000,- på konto mens den andre hadde fattig'ish familie og 10.000,- på bok så hadde jeg ikke delt en planlagt total gave på 5.000,- på midten, den som trengte det mest hadde fått mer.

 

Så er det en siste ting å tenke på, det er bedre å gi en meningsfyllt gave (jeg mener da ikke penger) enn at gaven er dyr :)

Lenke til kommentar

Så er det en siste ting å tenke på, det er bedre å gi en meningsfyllt gave (jeg mener da ikke penger) enn at gaven er dyr 

Du verden. Jorden kaller! For å si det akkurat som det er: Det er én eneste grunn til at konfirmasjon holdes, og det er at hovedpersonen skal få mange gaver, og da fortrinnsvis i penger. Nei, en meningsfylt gave (hva nå det måtte være) er ikke etterstrebet - penger er.

Lenke til kommentar

 

Så er det en siste ting å tenke på, det er bedre å gi en meningsfyllt gave (jeg mener da ikke penger) enn at gaven er dyr

 

Du verden. Jorden kaller! For å si det akkurat som det er: Det er én eneste grunn til at konfirmasjon holdes, og det er at hovedpersonen skal få mange gaver, og da fortrinnsvis i penger. Nei, en meningsfylt gave (hva nå det måtte være) er ikke etterstrebet - penger er.

Trist, men sant.

Lenke til kommentar

Man bør, etter min mening, minst dekke kuvertprisen, men om man skal det har jo verten ett ansvar for å holde den nede.

Om kuvertprisen er på 1000kr pr pers. kan jo ikke verten forvente å få dekket det av alle. Det bør være ett visst samspill.

 

Uansett smålig å bli sur for slikt, jeg hørte om "regelen" at man bør dekke minst kuvertprisen for mange år siden, men aldri hørt noen direkte snakke om det eller bli sur eller noe slikt pga. det.

 

Sånn kort fortalt, ja man bør gi mer enn kuvertprisen, men nei, man bør ikke bli sur eller kommentere noen som ikke gjør. Er viktigere at man kommer enn hva gaven er, men har man f.eks 10 barn man tar med bør man legge mer enn hundrelappen i potten...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis jeg drar alene i konfirmasjon til en jeg er fadder til, versus om jeg drar med mann og to barn, synes dere jeg skal gi større gave hvis vi er flere som kommer?

 

Regner man med større gave når det blir flere kuverter for hver familie?

 

Vet om ei som ble sur da datteren "bare" fikk 500 i gave av datterens stefar sin onkel/ tante m to barn, for "det dekket ikke kuvertprisen", som var på 1000 for to v og to barn.

 

Det kommer vel ann på deres forhold til konfirmanten. Hvis det bare er du som har noe personlig forhold til konfirmanten eller konfirmantens foreldre er det vel rimelig at det er bare er du som gir gave, mannen din er jo der pga deg. Ser ikke hvorfor mannen din skal gi ekstra gave og barn trenger ikke gi gaver.

Om de blir sur så er de smålig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...