Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei gode mennesker!

 

Sist jeg skrev her var det et familiemedlem som var i lignende situasjon som jeg er i idag.

Den gang da fikk jeg mange gode råd fra gode mennesker og situasjonen løste seg. 

 

Denne gangen er det meg selv, og det gjelder sorg, nærmere bestemt sorg over kjærlighet.

Det har nå gått nesten en uke siden ting ble klart, men jeg hadde/har blitt lyvet til og blitt misbrukt psykisk, økonomisk og fysisk i over 3 år, og det å ha elsket en person så lenge og så dypt at man har sett og oversett alle faresignalene i så lang tid er utrolig sårende. Periodene hvor jeg er nedstemt er lengere og intense enn de periodene hvor jeg føler meg "bra". Jeg er voksen nok til å forstå at dette er noe som vil gå over med tiden, men en del av meg ønsker at det vedkommende har gjort mot meg, og minst en annen person (les historien) ikke blir gjort mot andre.

 

Det hele startet våren for 3 år siden. Jeg var singel og var på en chatte kanal hvor ei vakker dame sender meg et smilefjes. Vi begynner etterhvert å snakke mer og mer sammen, møter av og til og en dag sier hun at hun elsker meg. Vi var da et par. Hun var veldig eiesyk og mistenkende fra starten av og pleide ofte å eksplodere helt uten noen grunn. Jeg prøvde å spørre hvorfor hun er sånn, men fikk aldri noen tilfredsstillende svar.

Det skal legges til at jeg hadde vært i et avstandsforhold før dette hvor min eks nå var gift og bodde i et annet land. Jeg pleide å snakke med min eks av og til. Etter at jeg ble sammen med denne jenta så holdt jeg kontakten med min eks, men ingen melding var skjult, hun visste alltid kode på min telefon og kunne når som helst gå igjennom og se hva hun ville. Jeg gjemte ingenting. Men motsatt var det en annen historie. Hun byttet alltid kode og sa at hennes ting var privat. Jeg konfronterte hun flere ganger men til slutt så ga hun opp. Hun sverget flere ganger på at det ikke var det jeg trodde og at jeg måtte stole på hun. Men hele tiden ga hun meg grunn til å være på vakt. 

 

Hun hadde på dette tidspunktet ingen jobb (og har ikke hatt en ordentlig jobb siden da). Jeg sa at hun kunne leie et rom hjemme hos meg og jeg kunne gi hun litt ekstra penger. Penger jeg tjente på at hun leide leilighet hos meg. Dette var OK for hun. Etter dette startet moroa. Hun manipulerte meg enten ved å gråte, true med å gå eller å kaste ting rundt i leiligheten å ta ut hele beløpet husleien var å bare bruke pengene på seg selv. Jeg hadde i utgangspunktet ikke så god råd og ville spare penger men dette brydde ikke hun seg om i det hele tatt. Hun mente at pengene var hennes, og at hun jobbet for dem. 

Jeg sa flere ganger at du fortjener ikke noe mer penger enn andre som går til NAV og skriver søknader. Dette er noe du får fordi jeg elsker deg og er snill mot deg. Men da var jeg den mest gjerrige personen i hele verden. Jeg legger også til at jeg har en god jobb i privat sektor hvor jeg tjener greit over gjennomsnittet.

 

I begynnelsen så fikk hun meg til å skrive epost til NAV om at jeg har mottatt penger fra hun. Ofte så var det slik at etter å ha mottatt penger så oppførte hun seg dårlig og ble "borte" og når det var på tide for utbetaling så ble hun "normal". Jeg vet ikke hva slags praksis NAV fører men her virker det som de også ikke har fulgt rutiner. Da jeg ikke fikk sant ut fra hun så jeg meg nødt til å sette på Keylogger software på min maskin og fant ut at hun hadde logget inn i min mailboks og sendt mail til NAV om at jeg hadde fått husleie. Med andre ord svindel mot meg og svindel mot NAV. Jeg følte meg lurt, og skrev til NAV at jeg ikke skal trenge å gi noe bekreftelse på at jeg har mottatt husleie og at jeg ønsker husleie direkte på min konto.

 

Etter denne dagen ble hun enda mer borte. Men ville møtes innimellom. Såvidt jeg kan forstå va dette for å holde meg nære nok til å ikke gå imot hun eller anmelde hun. Jeg kunne aldri finne på det.

 

Jeg hadde flere ganger tenkt å bytte lås på leiligheten men visste at den dagen jeg gjør det så er det slutt. Jeg hadde ikke hjerte til å la henne gå til tross for ting hun hadde utsatt meg for.

 

Hun var ofte hos sin søster og sa at hun passet på hennes barn når søster var på jobb. Dette var en grei grunn. Men hun kunne flere ganger bli "borte" både på dagtid og nattetid uten å svare og i etterkant beskylde meg for jeg var borte (lest at det er en klassisk oppførsel hos slike mennesker ....)

 

Når hun ble borte skrev jeg naturligvis veldig mye dumt til hun, og en natt når jeg skrev så kom hun hjem klokken 2 om natta og ville ha alle sine ting. Jeg sa at dette ikke var riktig tidspunkt og konfronterte med at nå som du ikke får penger så vil du vekk ? Ingen tilfredsstillende svar.

 

Etter denne kvelden byttet jeg lås. Ga henne bagen hennes med klær i men holdt igjen noen esker. Jeg sa at jeg ønsker fortsatt å være med deg, jeg ønsker også en forklaring på hvorfor du oppfører deg på den måten du gjør. Jeg spurte om det var noen andre. Hun sverget på sin mor og så meg i øynene og gråt og sa at det ikke var slik. Dette var i Mars i år.

 

Etter denne episoden var vi mye av og på, og hun sa hele tiden at jeg fortsatt var den eneste i hennes liv, men hun ble borte hele tiden etter at vi hadde møtt.

 

Etter mye frem og tilbake kom den skjebnesvangre dagen søndag for en og en halv uke siden.

Hun hadde skaffet seg en ny leilighet i sommer og jeg hadde sovet over der flere ganger. Jeg var fortsat knyttet til hun emosjonelt og ville bo med hun. I forkant av vårt møte denne kvelden spurte jeg hun om jeg kunne bo hos hun, for å sjekke svaret. Hun sa det var greit. Jeg dro for å møte hun ca 11 på natta. Imens vi snakket sammen og hun sa hun elsket meg og alt det der banket det på vinduet, og deretter ringte det på døra utenfor. Hun løp ut og kom tilbake. Jeg sjekket i vinduet og så at det var en kar som gikk. Jeg spurte hvem som var på døra og hun sa det var hennes søster. Jeg sa hvorfor kom hun ikke inn. Fikk svar: nei det var fordi hun ikke ville treffe deg og dro. Jeg var sikker på at det ikke var hennes søster. Hun begynte da igjen å sverge falsk på både den ene og den andre og sa at jeg ikke skulle mistenke hun.

 

Etter noen minutter fikk jeg en SMS: 

Gratulerer stod det i den. 

Jeg skrev: gratulerer for hva ? 

 

 

ingen svar. 

 

Deretter ble jeg sittende der og forlanget forklaring, men hun som alltid nektet å ta av masken selv om hun visste at hun nå hadde blitt avslørt. Hun ville kaste meg ut. Til slutt ringte hun politiet og jeg måtte gå.

 

Etterhvert ble alt klart. Hun hadde den siste tiden gjort det samme mot han som sendte meg SMS som hun hadde gjort mot meg i 3 år. Hun hadde hatt av og på kontakt med han hele tiden og han fikk komme til hun når han ga penger.

 

Han er nok ikke like knust som meg men han ønsker hevn mot hun. Han vil avsløre alt hun har gjort.

Jeg kjenner ikke denne personen, men han kan jo blande meg inn eller bruke mitt navn.

 

Det skal sies at kvinnen har gjort flere svindler mot NAV som hun har fortalt om både til meg og denne personen. 

 

En del av meg ønsker at hun skal straffes og en annen del av meg vil ikke hun noe vondt.

Hun har mange hemmeligheter ovenfor sin familie og hun vil bli ordentlig avslørt hvis dette kommer ut.

 

Jeg har absolutt ingen å snakke med dette om. De vennene jeg kunne snakke med tok hun fra meg ved å ikke la meg møte dem, så det er vanskelig å snakke om slike ting med dem nå. Jeg har prøvd men fått en kald skulder.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke gjøre noe med saken og la karma ta hun, men hvor mange flere skal hun rekke å lure før hun får smake selv ? 

 

Et annet poeng.. Hvis jeg anmelder hun for svindel mot NAV og meg, vil jeg stå ansvarlig for noe  selv om jeg handlet bevisst/ubevisst og ble manipulert ?

 

Det hjalp å skrive dette ned... Håper jeg ikke blir så altfor nedfor igjen når jeg klikker publiser :)

 

Takk for at dere leser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, her har du vært naiv og godtroende.

Du har rett og slett blitt brukt for hennes vinning helt siden du traff henne.

Dette er harde ord men sannheten er ofte hard.

Bruk det du har lært i denne situasjonen og ta det med deg videre i livet.

Jeg er helt sikker på at det er en veldig stor og nyttig erfaring selv om det er kjipt nå.

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg har nesten vært i samme situasjon som deg, jeg lærte derfor å ikke gi fra meg penger før jeg visste at personen var til å stole på og ville betale tilbake etc, hun eksen din er ganske standard at hun var sjalu og eiesyk på deg, men det var hun som dreiv å holdt på med andre bak ryggen din.

 

Dette er ikke din feil, bare hun som har dårlig moral, selvtillit osv.

 

Du venter på karma sier du, tror karma trenger en liten dytt. Angående nav og svindel, aner ikke om noe kan falle på deg, men hvis du sier at hun brukte din email uten din viten.

 

Hver forsiktig med hvem du slenger penger etter neste gang, bli godt kjent med personen.

 

Føler med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det som slår meg når jeg leser gjennom hele første post, er at trådtittel er ufullstendig. Det burde vært føyd til "meg selv" mellom "Lurt" og "i"

 

Tilgi deg selv! .., og det virker som du allerede har tilgitt henne, så den er grei nok

 

Karma tar hun selv seg av, og den kan nok bli nokså jævlig med sånn oppførsel. Dårlig karma opparbeides ved å med hensikt ville skade andre, så let it go!

Lenke til kommentar

Generelt råd:

 

I et forhold der man bor sammen bør man, såfremt man skal etterstrebe dagens norm om likestilling, sørge for at begge parter bidrar.

 

Her hjemme tjener vi 60/40 av total inntekt, og har satt opp et budsjett for alle utgifter gjennom et år.

Dette inkluderer alt vi kan komme på; NRK-lisens, forsikringer, boliglån, årsavgift på bil, mat osv osv.

Deler dette beløpet på 12, og hun setter over 40% av dette beløpet til meg hver måned.
Jeg sørger for at alt blir betalt, hun kan bruke resten av sin lønn på hva hun måtte ønske uten å få dårlig samvittighet ovenfor meg, og jeg kan med viten om at hun har chippa inn en rettferdig andel velge å bruke penger på henne som jeg selv ønsker.

 

Hadde dama mi vært uten inntekt og begynt å kreve penger av meg og true meg med å gå om hun ikke fikk det skulle hun jaggu fått hjelp til å pakke. Jeg er ikke gnien av meg, men eier ikke respekt for voksne mennesker som ikke gidder å sørge for seg selv, men heller regelrett snylter på andre ved å spille på deres samvittighet og godtroende.

 

Trådstarter virker som en kjernekar, og selv om jeg har full forståelse for følelsene du måtte ha tror jeg du kan regne med å tenke tilbake på dette om noen år og være sjeleglad for at du slapp unna. Dette kunne gått MYE lenger.
Kjenner andre som har vært i nesten samme situasjon, som har vært forlovet og hatt barn på vei når tilsvarende kom fram.

 

Noen eier bare ikke skam i livet.

 

Vær trygg på at med dine kvaliteter vil du kunne gjøre ei annen genuint lykkelig, ei som fortjener deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Trist at du har blitt brukt av ein person du likte så godt, og slik skal det ikkje vere!

 

Når det kjem til anmeldelsen så veit eg ikkje heilt. For meg ville det riktige vere å anmelde. Utnyttelse og svindel er ulovleg i følgje norsk lovverk. Om du blir ståande ansvarleg tør eg ikkje å sei noko om sidan eg ikkje kjenne lovverket så godt. Likevel så har du kjent til saka før det gjekk så langt som det har gjort, noko som kan gå ut over deg. Dette skal eg ikkje sei sikkert så hadde vert fint om nokon med jussbakgrunn kunne gi litt input her.

 

Hold deg unda dama og lever anmeldelse. Er vel ingen som likar svindlarar. Dette er mi personlege meining.

Lenke til kommentar

Jaja, om det var for penger eller noe annet er et godt spørsmål. Man vet jo aldri bakgrunnen til ting Spesielt når man ikke blir forklart.

 

Hun var utro og det har skjedd mye teit, syns det høres ganske teit ut å bytte lås også? jeg vet ikke hvordan denne kommunikasjonen deres var. Men den hørtest lite åpen ut også fra din side tildels. Kan være forbedrings potensiale her til neste gang? Øvelse gjør mester :) Jeg er litt krapp på perspektiv.

 

Prøv å tenk utifra forskjellige perspektiv. Hennes, ditt, slemt og snilt perspektiv. Kanskje til og med nav og han andre sidens perspektiv hadde hjulpet ^^

 

Fint at du får ut ting! Velkommen til singel livet! Nyt friheten din! Slapp av og tenk på all denne driten du slepper! Ha en fin jule periode!

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei folkens..

 

Takk for alle gode svar her. Setter pris på at folk tok seg tid til å både lese og skrive oppmuntrende svar. 

Går fortsatt igjennom en vanskelig periode, gått ned 6 kg, var veldig godt i gang med trening hvor jeg ikke var så langt unna mine mål (100kg i benken, 80 i knebøy og 120 i markløft ). Det har nok gått i vasken nå og det er vanskelig å motivere seg til det igjen.

 

Jeg har møtt vedkommende en gang hvor hun skulle gi en forklaring på hvorfor hun gjorde det hun gjorde. Det viste seg å være totalt bortkastet. Var bare løgn og vås. Nå sier vedkommende at hun elsker meg og vil ha meg tilbake, men dette er bare ord. Når jeg spør om bevis for det så sier hun : Hvordan skal jeg bevise.. ? Da sier jeg hva med å fortelle meg sant om din fortid. 

 

Det jeg sliter virkelig med nå er "TO LET GO".. Vi snakker fortsatt daglig, og jeg er ikke interessert i å gi hun pistolen for å skyte meg på nytt når hun bommet første gangen, men jeg klarer ikke å ikke svare hun når hun skriver selv om det er meg som bør kutte ut all kontakt så er jeg ikke tøff nok.

 

Dette med anmeldelse: I og med at hun ikke viser noe som helst anger for det hun har gjort så vil jeg seriøst vurdere å anmelde hun. Er det noen med bakgrunn i JUS her som kan gi med råd ?

Lenke til kommentar

Du kan ikke vente på at karma skal ta hun. Hun har behandlet deg som dritt, og brutt norsk lov, da bør hun straffes deretter. Spesielt hvis dette er noe hun gjør mot flere. 

Slik du fremlegger det er det vanskelig å se at du har gjort noen lovbrudd, men skaff advokathjelp. Mange advokater har ofte en veldig billig timepris for å bare gi enkel advokathjelp og svare deg på noen av spørsmålene. 

For å klare å gi slipp på henne, som sikkert er det vanskeligste, så er mitt råd og begynne å se deg om etter andre jenter pronto. Finn noen som fortjener deg. Når du møter noen andre og begynner å utvikle følelser for den personen så vil du nok se at alt dette grumset forsvinner fra minnet, og du vil ha det så mye bedre med deg selv. Ikke bruk tid på mennesker som sårer deg og utnytter deg, det er så mange andre fine mennesker der ute du heller kan omgås ;) 

Lenke til kommentar

Du kan ikke vente på at karma skal ta hun. Hun har behandlet deg som dritt, og brutt norsk lov, da bør hun straffes deretter. Spesielt hvis dette er noe hun gjør mot flere. 

 

Slik du fremlegger det er det vanskelig å se at du har gjort noen lovbrudd, men skaff advokathjelp. Mange advokater har ofte en veldig billig timepris for å bare gi enkel advokathjelp og svare deg på noen av spørsmålene. 

 

For å klare å gi slipp på henne, som sikkert er det vanskeligste, så er mitt råd og begynne å se deg om etter andre jenter pronto. Finn noen som fortjener deg. Når du møter noen andre og begynner å utvikle følelser for den personen så vil du nok se at alt dette grumset forsvinner fra minnet, og du vil ha det så mye bedre med deg selv. Ikke bruk tid på mennesker som sårer deg og utnytter deg, det er så mange andre fine mennesker der ute du heller kan omgås ;)

Klarer ikke å tenke eller se på andre jenter. Er ikke av typen som er glad i å gå så mye ut helller. Vet at jeg selv begrenser meg ved å gjøre sånn men er blitt et psykisk vrak og klarer ikke å se gleden i noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener Nav at du skyldig de noe tar Nav det. Nav eller det offentlige bør du aldri skylde en krone de kommer etter deg med alt de har og de kan ta alt du eier og de glemmer aldri (de har ikke foreldede frist) som andre har ved konkurs eller lignende.

 

Jeg fikk etterbetalt noe fra Nav og de hadde glemt å trekke fra grunnstønaden jeg fikk fra de, og dessverre merket jeg det ikke og det ente med jeg gikk 3 måneder uten penger ca 2 år etter. Hadde jeg ikke hatt snille foreldre med god økonomi hadde jeg havnet opp på gaten uten noe.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...