Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Asus RT-AC66U med DD-WRT på 300/300 Mbit/s linje


Anbefalte innlegg

Har nettopp bestillt en Asus RT-AC66U for å erstatte min eldrene Linksys E3000 nå som jeg har fått Altibox.   For øyeblikket har jeg 150/150Mbit linje men kommer til å oppgradere til 300/300 Mbit neste måned.

Spørsmålet mitt er om throughput speed og stabilitet på denne routeren er god nok med stock firmware eller om jeg burde bare kjøre på med DD-WRT med en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for Merlin build med en gang, like greit.

Den har litt flere muligheter enn stock, og det er fikset diverse ting.

Ser helt lik ut som stock uansett :D

Well, jeg vet ikke helt om dette er så lurt men har bestemt meg for å gå med Netgear R7000 da prismessig disse ikke er så ulike.   Bedre eller dårligere kjøp?

Lenke til kommentar

Med DD-WRT vil du ikke kunne dra nytte av "hardware NAT Acceleration". WAN-LAN hastigheten vil trolig ikke overstige 100 Megabit. Så med din nåværende linje og din planlagte oppgradering så vil jeg ikke anbefale DD-WRT. Min anbefaling er også Asuswrt-merlin.

 

Edit: jeg har ikke testet DD-WRT på R7000, men det forundrer meg ikke om du også vil oppleve en stor reduksjon i WAN-LAN. Blir kanskje et problem når du oppgraderer til 300 Megabit.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med DD-WRT vil du ikke kunne dra nytte av "hardware NAT Acceleration". WAN-LAN hastigheten vil trolig ikke overstige 100 Megabit. Så med din nåværende linje og din planlagte oppgradering så vil jeg ikke anbefale DD-WRT. Min anbefaling er også Asuswrt-merlin.

 

Edit: jeg har ikke testet DD-WRT på R7000, men det forundrer meg ikke om du også vil oppleve en stor reduksjon i WAN-LAN. Blir kanskje et problem når du oppgraderer til 300 Megabit.

Har lest opp på dette.   Ifølge en noe utdatert DD-WRT side så er det noe hardware accelleration som forsvinner da dette er proprietært.

 

http://dd-wrt.com/wiki/index.php/DD-WRT_on_R7000

 

Tror uansett at dagens routere er litt bedre når det gjelder firmware enn de var når WRT54G var det heteste :)    Har allerede tenkt å kjøre på med stock til å begynne med, ikke noe poeng å bytte med mindre jeg opplever problemer.

Lenke til kommentar

Jeg kjører merlin build på alle mine 3 asus routere.. jeg har 2 stk rt-ac87u og 1 stk rt-ac66u 

 

Det jeg ser nå er at det ofte timer litt ut med merlin sin asuswrt på 5ghz. 

Ser også at AC66u sliter litt på 2.4 ghz og at jeg ikke har fått gode hastigheter på det. Har ikke interferens på den men har lest at 2.4ghz sliter litt tidvis på ac66u'en..

 

MEN..

 

dette var på en 80 mbit linje. 

I dag har jeg fått bekreftet at linja mi er oppgradert til 1000 mbit så skal få testet etter jobb i dag på alle 3. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...