Gå til innhold

Nå er det duket for minnekrig i grafikkmarkedet


Anbefalte innlegg

 

 

 

Så selv om HBM ser meget bra ut på papiret pr.dags dato...,så vil det ikke komme til sin fulle rett før Pci-Express v.5.00/v.6.00?

 

Det er i hvert fall det inntrykket som jeg sitter med nå.

 

Rett eller galt...,uansett så ser jeg veldig frem til v.5.00.

Bare litt synd at en må vente til rundt 2025/26.

 

Men som det står i sangen..."I will survive..." @(:->)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AI er nok primært en overgang fra 28nm til 14nm FinFET. Etter hva jeg har blitt fortalt av AMD så er ikke de arkitekturtelle forskjellene så store. Hovedprioriteten til AMD i 2016 er Zen for servere og workstation. Det går dessverre på bekostning av K12 (ARM) og GPU/APU.

 

Virkelig? Jeg trodde de også kom med ny arkitektur for kortene sine.... Usikker på hva de håper å oppnå med det, virker som en dårlig ide. Jeg ser ikke helt hvordan de blir konkurransedyktige med Zen. Servere og workstations vet jeg ikke like mye om, men jeg trodde Intel hadde et ganske solid grep om det markedet også.

 

De kommer nok til å bli en god del bedre med 14 nm FinFET, men hvis de ikke klarer å matche Nvidia nå, klarer de i det hele tatt å matche noen på et eneste område? Jeg føler det er bedre å fokusere på et området du faktisk er god på, enn å prøve å¨gjøre alt samtidig når du er presset for ressurser. Vil de ikke bare nede opp med å være litt bak i alle kategorier?

Lenke til kommentar

Så selv om HBM ser meget bra ut på papiret pr.dags dato...,så vil det ikke komme til sin fulle rett før Pci-Express v.5.00/v.6.00?

 

Det er i hvert fall det inntrykket som jeg sitter med nå.

 

Rett eller galt...,uansett så ser jeg veldig frem til v.5.00.

Bare litt synd at en må vente til rundt 2025/26.

 

Men som det står i sangen..."I will survive..." @(:->)

Hvorfor sier du det?

 

Det som sendes over PCIe er vel bare data til CPU? Ser ikke at VRAM hastighet har noe å si for hva du trenger av hastighet av PCIe? Den kommuniserer jo med høy hastighet inne i selve GPUen.

Lenke til kommentar

Virkelig? Jeg trodde de også kom med ny arkitektur for kortene sine.... Usikker på hva de håper å oppnå med det, virker som en dårlig ide. Jeg ser ikke helt hvordan de blir konkurransedyktige med Zen. Servere og workstations vet jeg ikke like mye om, men jeg trodde Intel hadde et ganske solid grep om det markedet også.

 

De kommer nok til å bli en god del bedre med 14 nm FinFET, men hvis de ikke klarer å matche Nvidia nå, klarer de i det hele tatt å matche noen på et eneste område? Jeg føler det er bedre å fokusere på et området du faktisk er god på, enn å prøve å¨gjøre alt samtidig når du er presset for ressurser. Vil de ikke bare nede opp med å være litt bak i alle kategorier?

Husk at i AMD sine øyne så vil AI bli 4. generasjon GCN. Det kommer selvsagt til å bli endringer i arkitekturen, men det blir ikke noe nytt. GCN (SIMD16) kommer til å ligge i bunnen.

 

AMD trenger Zen for å ha noe produkt i det heletatt i high-end og i servere. For å sitere en av AMD sine ansatte på Supercomputing så hadde de noe bare prosessorer i "cheap crap". For å pushe GPU'er i fremtidens supermaskiner så trengs en kraftig CPU. Det er også grunnen til at Nvidia har gått inn i et veldig tett samarbeid med IBM (og OpenPower) for et par år siden. Big Data og HPC er et kjempemarked i årene som kommer.

 

 

Så selv om HBM ser meget bra ut på papiret pr.dags dato...,så vil det ikke komme til sin fulle rett før Pci-Express v.5.00/v.6.00?

PCI Express er ikke en flaskehals i gaming, det er en flaskehals i HPC, og der kommer det løsninger som fjerner denne flaskehalsen allerede neste år, nemmelig NVLink fra Nvidia og OmniPath fra Intel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er usikker ved phyx (Grafiske effekter) og lastetider er det kanskje noe å hente på GDDR6.

Men ikke mye.

PCIe-bussen er mange ganger tregere enn minnebussen, så minnebussen er ikke flaskehalsen.

 

Hva trenger man så mye minne til? Hvis du ikke snakker om teoretiske begrensinger?

 

For 4k gaming skal det mye til 8 GB ram GDDR4 er flaskehalsen i spill, selv med mye mod i skyrim eller andre spill som liker mye minne, ser ikke problemet der, kanskje med mye minne slipper man lastetider, i spill i nivåer. Som f.eks battlefield crysis etc.

Der lastetidene er kun i starten i spillet så lagres minne tilsvarende som rask SSD slik at man slipper å vente like mye.

 

Men er vel GPuen i fleste tilfeller som er flaskehalsen med beregninger av objekter, derfor tar det lengere tid\mindre detaljer i selve spillet.

 

Ta f.eks 32 eller 64 GB GDDR5 hva mener du det ville vært fordel for og komme med slike skjermkort i 2016-2017?

Med mindre man vil ting skal gå utrolig tregt i spilling og prisen for GTX 1080 TI skal være 20 000 kr for et skjermkort hvilken nytte vil det gi?

Til compute-bruk kan minnekapasitet og minnebåndbredde være svært viktig.

 

Rendering bruker deriomt GPUen helt annerledes. Dataen er for det meste statisk, GPUen går gjennom en pipeline som gjør "det samme" for hvert bilde. Når et spill allokerer f.eks. 3-4 GB, så er typisk bare noen få hundre MB aktive bufre mens resten er ressurser(teksturer og meshes), hvorav teksturer som regel lagres i flere detaljnivåer(mipmaps). Spillet vil så tegne objektene på skjermen med passende detaljnivå for å balansere ytelse mot bildekvalitet. Derfor vil det meste av minnet være "ubrukt" i et bestemt bilde.

 

Vi har bare så vidt begynt å se begynnelsen av teksturstreaming i spill, og spill flest bruker fremdeles å ha all data opplastet i skjermkortminnet så lenge ett brett spilles. I slike scenarier kunne skjermkort hatt god nytte av både 8 og 12 GB minne for å lagre større landskap, men nesten ingen spill bruker minnet på den måten. Med tiden vil nok minnekapasitet på skjermkort bli et mindre problem når teksturstreaming med prefetching blir utbredt, hvor et skjermkort med dagens minnekonfigurasjoner lett kan håndtere enorme detaljerte landskap. Så en vakker dag når spillutviklere våkner fra drawcall-manien og faktisk utnytter GPUen optimalt vil faktisk minnebåndbredde bli viktigere.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Så selv om HBM ser meget bra ut på papiret pr.dags dato..., så vil det ikke komme til sin fulle rett før Pci-Express v.5.00/v.6.00?

 

Det er i hvert fall det inntrykket som jeg sitter med nå.

 

Rett eller galt..., uansett så ser jeg veldig frem til v.5.00.

Bare litt synd at en må vente til rundt 2025/26.

 

Men som det står i sangen..."I will survive..." @(:->)

 

 

 

 

Hvorfor sier du det?

 

Det som sendes over PCIe er vel bare data til CPU?

Ser ikke at VRAM hastighet har noe å si for hva du trenger av hastighet av PCIe?

Den kommuniserer jo med høy hastighet inne i selve GPUen.

 

 

 

Jeg gikk delvis utifra det Andrull sa i en av sine innlegg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Virkelig?

Jeg trodde de også kom med ny arkitektur for kortene sine...

Usikker på hva de håper å oppnå med det, virker som en dårlig ide.

Jeg ser ikke helt hvordan de blir konkurransedyktige med Zen.

Servere og workstations vet jeg ikke like mye om, men jeg trodde Intel hadde et ganske solid grep om det markedet også.

 

De kommer nok til å bli en god del bedre med 14 nm FinFET, men hvis de ikke klarer å matche Nvidia nå, klarer de i det hele tatt å matche noen på et eneste område?

Jeg føler det er bedre å fokusere på et området du faktisk er god på, enn å prøve å¨gjøre alt samtidig når du er presset for ressurser.

Vil de ikke bare nede opp med å være litt bak i alle kategorier?

 

 

 

 

Husk at i AMD sine øyne så vil AI bli 4. generasjon GCN.

Det kommer selvsagt til å bli endringer i arkitekturen, men det blir ikke noe nytt.

GCN (SIMD16) kommer til å ligge i bunnen.

 

AMD trenger Zen for å ha noe produkt i det heletatt i high-end og i servere.

For å sitere en av AMD sine ansatte på Supercomputing så hadde de noe bare prosessorer i "cheap crap".

For å pushe GPU'er i fremtidens supermaskiner så trengs en kraftig CPU.

Det er også grunnen til at Nvidia har gått inn i et veldig tett samarbeid med IBM (og OpenPower) for et par år siden.

Big Data og HPC er et kjempemarked i årene som kommer.

 

 

 

Så selv om HBM ser meget bra ut på papiret pr.dags dato..., så vil det ikke komme til sin fulle rett før Pci-Express v.5.00/v.6.00?

 

 

 

 

PCI Express er ikke en flaskehals i gaming, det er en flaskehals i HPC, og der kommer det løsninger som fjerner denne flaskehalsen allerede neste år, nemmelig NVLink fra Nvidia og OmniPath fra Intel.

 

 

 

Det overrasket ikke at du bare nevnte det grønne laget der.

Lenke til kommentar

Husk at i AMD sine øyne så vil AI bli 4. generasjon GCN. Det kommer selvsagt til å bli endringer i arkitekturen, men det blir ikke noe nytt. GCN (SIMD16) kommer til å ligge i bunnen.

AMD trenger Zen for å ha noe produkt i det heletatt i high-end og i servere. For å sitere en av AMD sine ansatte på Supercomputing så hadde de noe bare prosessorer i "cheap crap". For å pushe GPU'er i fremtidens supermaskiner så trengs en kraftig CPU. Det er også grunnen til at Nvidia har gått inn i et veldig tett samarbeid med IBM (og OpenPower) for et par år siden. Big Data og HPC er et kjempemarked i årene som kommer.

 

Jeg skjønner godt at de må ha nye produkter, for å ha produkter i segmentet i det hele tatt. Det er jo egentlig ikke alternativer fra AMD her. Poenget mitt var om de til tross for sin økte satsing på det nå klarer å ta igjen konkurransen. Hvis de fortsatt ikke klarer å konkurrere bra, og de samtidig dermed havner enda lengre bak Nvidia pga lavere satsing, vil de ikke da bare falle ut av alle markeder enda raskere?

 

Jeg kan se at du trenger raskere CPUer og bedre CPUer for å selge i fremtiden, og at servere osv er et stort marked. Intel pusher jo stadig mer sine egne grafikkløsninger og produkter som Xenon Phi får å få absolutt hele markedet for seg selv. Så jeg regner med at satsingen er pga dette? Intel leverer stadig flere løsninger der de blir mindre avhengig av AMD eller Nvidia kort til servere osv (men de trenger dem vel fortsatt til supercomputere?). Jeg bare ser ikke hvordan AMD skal klare å gjøre alt på en gang. Og hvis du prøver å gjøre alt på en gang, så klarer du gjerne ikke å få til noe. Kan jo være at det er mer å tjene for dem på å skifte fokuset over på mer CPU. Vi får jo se hvordan de blir på ytelse og strømforbruk, samt pris.

 

Jeg synes bare det er litt rart at AMD gir opp consumer CPU i mid-high end for så å komme tilbake med CPUer i dette segmentet. Gjerne det kommer av at Intel ikke har fokusert på ytelse i det siste, men ser ikke hvordan AMD da skal kunne erstatte Intel i bærbare. Jeg trodde Intel sine Xenon CPUer hadde en ganske god ledelse også. IBM, eller nå Lenovo sine er jo klart bak Xenon i ytelse/strømforbruk. Nå er de jo ikke x86 da.

 

Er mulig at dette faktisk er lurt. Jeg vet jo ikke nok om supercomputer og server-delen og hvor mye de ser for seg at de kan få av inntekter her med satsingen sin. Eller hvor nødvendig det er med denne satsingen. Jeg bare føler AMD prøver å gjøre for mye om gangen her, når de allerede ligger bak og sliter med økonomi.

Lenke til kommentar

Minnekring vil jeg vel ikke kalle det...

De fleste er enig om at HBM-minne er fremtiden. Problemet er at det er foreløpig veldig dyrt sammenlignet med vanlig GDDR-minne. Derfor er det bare den øvre delen av prissjiktet som kommer til å få HBM-minne neste år.

I praksis ender vi opp i samme situasjon som TV-bransjen er i nå:

LCD har nådd potensialet sitt for et par år siden, og blir stadig billigere.

OLED er fremtiden, og vesentlig bedre, men koster også vesentlig mer.

Lenke til kommentar

 

PCI Express er ikke en flaskehals i gaming, det er en flaskehals i HPC, og der kommer det løsninger som fjerner denne flaskehalsen allerede neste år, nemmelig NVLink fra Nvidia og OmniPath fra Intel.

Det overrasket ikke at du bare nevnte det grønne laget der.

 

Intel er vel strengt talt det "blå laget"...

Skulle gjerne ha nevnt AMD her også, men de har ikke lasert noen liknende teknologi enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...