Gå til innhold

Netflix skal få 31 nye show til neste år


Anbefalte innlegg

Ja, jeg også.

 

Jeg vil forholde meg til én innholdsdistributør, bare én innholdsdistributør, som er valgt ut fra flere innholdsdistributører i reell konkurranse med tilsvarende produkter. Og det jeg vil denne innholdsdistributøren skal levere er ALT av filmer og serier fra hele verden. Da skjønner jeg og alle andre at det ikke kan være gratis. [Ok, mulig jeg nettopp beskrev eksisterende tjenester som faktisk *er* gratis, men jeg ønsker faktisk være lovlydig.]

 

Innholdsleverandøren vil ha betalt for det jeg ser, og den kostnaden skal jeg faktureres for. Så jeg ønsker at innholdsleverandøren har avtale med ALLE innholdsleverandørene, men at en god grunnpakke er gratis innenfor abonnementet. Dette er den for meg ideelle løsningen der alle får betalt, jeg ser det jeg vil, når jeg vil, uten å lete opp distributør eller tegne nye avtaler. Å få den gjennomført er naturligvis totalt urealistisk.

 

Men Spotify, Netflix og flere var mange steg på veien mot å være slike distributører. Ikke alt av innhold, men så mye at man finner noe. På bøker er kanskje Amazon enda lengre, de må da dekke en ganske god andel av engelskspråklige bøker. Hvis jeg derimot tenkte meg at Amazon bare ville selge egenproduserte bøker fordi de tjente mer på det, og jeg måtte ha et tilsvarende abonnementsbasert forhold til hvert forlag og hver selvpubliserende forfatter som jeg ville lese, så hadde det vært en elendig løsning. I den retningen har Netflix tatt et lite skritt. IMHO. De produserer 31 nye serier. Men jeg vil se Prison Break, ikke Orange is the New Black. Netflix kjøpte inn Prison Break fra Fox fordi det er en serie folk vil se. Nå vil de heller lage seriene selv. 

 

Netflix har på mange måter revolusjonert min tilgang til filmer og serier, som Amazon gjorde med bøker og Spotify med musikk. Jeg føler de nå er på vei bort fra denne revolusjonerende modellen og over i en langt mer tradisjonell modell. Og da er det kanskje sånn at de beveger seg mot et område der det allerede eksisterer sterk konkurranse. Jeg vil kanskje heller se seriene fra HBO enn de som er produsert av Netflix? Eller ha begge abonnementene. Og Hulu. Og Amazon Prime. Og TV2 og Canal Digital og Lyse eller hvem nå alle er som driver på med digitalt filmutleie. Og svipp, så har man en neve abonnementer. Nei, takk. I enden av en slik utvikling mister Netflix sitt fortrinn for meg, og da er mer sannsynlig at jeg bytter, enn tidligere. 

 

Vi er ikke der enda. Jeg sa opp én tradisjonell kanal og bruker nå de samme pengene på Netflix. Jeg kan si opp Netflix og bruke de samme pengene på en av konkurrentene. Men som jeg sa, Netflix var en liten revolusjon, og de har enda nok igjen av den modellen til at jeg foreløpig ikke hopper videre. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...