Gå til innhold

Kan eg bli lærar i vgs med bachelor i økonomi og administrasjon?


Slatravi

Anbefalte innlegg

Eg vil bli lærar i marknadsføring, økonomi, entreprenørskap osv... ? Kan eg dette etter økonomi og administrasjon? Og kor mange studiepoeng i pedagogikk må eg ha ? Eg går no ei pedagogisk utdanning og har 30 studiepoeng i pedagoikk. Kan eg bli lærar med bare ein bachelor eller må eg ta master? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har snakket litt med en av mine forelesere om nettopp dette. Du må ta en PPU innen økonomi (praktisk-pedagogisk utdanning). Tidligere kunne du ta dette på NTNU Dragvoll (der nevnte foreleser var ansvarlig for utdanningen). Han sluttet med dette og etterpå er det ingen som har tatt over. Det finnes dog andre skoler som tilbyr det samme, blant annet tror jeg HBV (Høgskolen i Buskerud/Vestfold) har en PPU i Økonomi. Såvidt jeg vet holder det med en bachelor i Øk/adm + PPU for å jobbe i videregående. Om du kan ta pedagogikkfag selv og så jobbe som lærer vet jeg ikke. PPU-utdanninger finnes for flere retninger (realfag, økonomi, historie, osv) og har vel ofte spesifikke fag for de forskjellige retningene.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket litt med en av mine forelesere om nettopp dette. Du må ta en PPU innen økonomi (praktisk-pedagogisk utdanning). Tidligere kunne du ta dette på NTNU Dragvoll (der nevnte foreleser var ansvarlig for utdanningen). Han sluttet med dette og etterpå er det ingen som har tatt over. Det finnes dog andre skoler som tilbyr det samme, blant annet tror jeg HBV (Høgskolen i Buskerud/Vestfold) har en PPU i Økonomi. Såvidt jeg vet holder det med en bachelor i Øk/adm + PPU for å jobbe i videregående. Om du kan ta pedagogikkfag selv og så jobbe som lærer vet jeg ikke. PPU-utdanninger finnes for flere retninger (realfag, økonomi, historie, osv) og har vel ofte spesifikke fag for de forskjellige retningene.

Takk for svar, var inne på nettsidene til høgskolen eg går på no, og etter litt leiting fant eg ut at dei tilbyr PPU i økonomi altså etter du har tatt ein utdanning innen økonomi. Denne gjekk over to år slik at du kunne arbeide i tillegg. Hadd bare kunne ønsket at mine 30 studiepoeng i PED eller PEL som det heiter no kunne vært nok om jeg selvfølgelig tok 30 studiepoeng i PED seinare og. Får høre med høgskulen, min kontaktperson der var usikker. 

 

Forresten kva økonomi utdannelse tar du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...