Gå til innhold

Finland vurderer borgerlønn.


Anbefalte innlegg

"Problemet" er at borgerlønn også må selges inn hos velgerne av et eller flere partier som setter oppslutningen sin på spill for å få det gjennomført. Jeg har vanskelig for å se hvorfor noen skulle stemme inn en borgerlønnsordning der de får drastisk reduserte utbetalinger i forhold til hva de i dag mottar eller har opptjent rettigheter til i NAV. Det er mye frustrasjon med NAV, men jeg tviler på at den frustrasjonen er så stor at man er villig til å bytte dagens ytelser mot et absolutt eksistensminimum kun for å slippe byråkratiet. Folk vil neppe la seg overbevise av argumentet om at de alltids kan flytte inn i kollektiv og leve på vann og brød.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Problemet" er at borgerlønn også må selges inn hos velgerne av et eller flere partier som setter oppslutningen sin på spill for å få det gjennomført. Jeg har vanskelig for å se hvorfor noen skulle stemme inn en borgerlønnsordning der de får drastisk reduserte utbetalinger i forhold til hva de i dag mottar eller har opptjent rettigheter til i NAV. Det er mye frustrasjon med NAV, men jeg tviler på at den frustrasjonen er så stor at man er villig til å bytte dagens ytelser mot et absolutt eksistensminimum kun for å slippe byråkratiet. Folk vil neppe la seg overbevise av argumentet om at de alltids kan flytte inn i kollektiv og leve på vann og brød.

 

En kan jo f.eks. tenke seg media-kampanjer med historier der  "fremmedkulturelle" i NAV -  flasket opp med dypgripende korrupsjon og nepotisme og verdier i strid med det norske samfunnet  - skal behovsprøve om folk skal ha trygd eller ei :-)  Da kan en få økt oppslutning om borgerlønn :-)   Behovsprøvd av en som ser på deg som "vanntro"? :-))  Av en antatt dame under en burka ? :-))

 

Kanskje jeg kunne få jobb som kampanjeleder for borgerlønn :-))

Endret av lada1
Lenke til kommentar

"Problemet" er at borgerlønn også må selges inn hos velgerne av et eller flere partier som setter oppslutningen sin på spill for å få det gjennomført. Jeg har vanskelig for å se hvorfor noen skulle stemme inn en borgerlønnsordning der de får drastisk reduserte utbetalinger i forhold til hva de i dag mottar eller har opptjent rettigheter til i NAV. Det er mye frustrasjon med NAV, men jeg tviler på at den frustrasjonen er så stor at man er villig til å bytte dagens ytelser mot et absolutt eksistensminimum kun for å slippe byråkratiet. Folk vil neppe la seg overbevise av argumentet om at de alltids kan flytte inn i kollektiv og leve på vann og brød.

Nå er det også en stor andel som ikke tilfredsstiller kravene til ytelser, og sliter dermed noe enormt. I denne gruppen, har vi familier som lever på en lav inntekt, og arbeidsledige som ikke får arbeidsledighetstrygd. Så her er det to grupper mot hverandre.

 

De som bestemmer om dette blir en realitet er de som jobber, hvis de føler mer sympati for uføretrygdede, og de som er på dagpenger så vil de ikke støtte borgerlønn, men hvis de føler mer sympati for de som ikke tilfredsliter kravene, så vil majoriteten støtte borgerlønn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

"Problemet" er at borgerlønn også må selges inn hos velgerne av et eller flere partier som setter oppslutningen sin på spill for å få det gjennomført. Jeg har vanskelig for å se hvorfor noen skulle stemme inn en borgerlønnsordning der de får drastisk reduserte utbetalinger i forhold til hva de i dag mottar eller har opptjent rettigheter til i NAV. Det er mye frustrasjon med NAV, men jeg tviler på at den frustrasjonen er så stor at man er villig til å bytte dagens ytelser mot et absolutt eksistensminimum kun for å slippe byråkratiet. Folk vil neppe la seg overbevise av argumentet om at de alltids kan flytte inn i kollektiv og leve på vann og brød.

Nå er det også en stor andel som ikke tilfredsstiller kravene til ytelser, og sliter dermed noe enormt. I denne gruppen, har vi familier som lever på en lav inntekt, og arbeidsledige som ikke får arbeidsledighetstrygd. Så her er det to grupper mot hverandre.

 

De som bestemmer om dette blir en realitet er de som jobber, hvis de føler mer sympati for de som ikke tilfredstiler kravene, så vil majoriteten støtte borgerlønn.

 

 

Og har du f.eks. aspberger så har du i praksis yrkesforbud i tillegg til å bli utestengt fra NAV som mener du er lat og bør straffes for det :-)  Borgerlønn kunne hjelpe på til å starte egen bedrift, som kunne være eneste utvei....

Dette kunne bidra positivt i samfunnet.  Uten folk med aspberger og autisme ville vi fortsatt være i steinalderen :-)

 

En må generelt være budd på at et "behovsprøvd" velferdsystem ikke er for deg ! 

Og da blir det smått med "solidariteten" :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Finland vurderer å innføre borgerlønn. Link

 

Alle borgere skal få en måndeslønn på kr 7400, og trygd kuttes ut.

Hensikten skal være å motvirke arbeidsledighet.

Forslaget skal være klart i november 2016.

Er dette noe Norge bør følge etter med?

veldig interessant. håper de i allefall gjør et forsøk med dette så vi kan få en ide om virkningene.

 

inntil vi ser et annet resultat er jeg overbevist om at dette vil føre til større lykke i befolkningen og større kreativitet og verdiskapning generelt.

 

i dag har vi noen som snylter, og vi har noen som burde fått støtte men som ikke nedverdiger seg til å søke. Det er fint mulig å klare seg på 7-8000. er det ikke omtrent det minstepensjonister og studenter lever på den dag i dag ? i stedet for å bruke masse penger på byråkratiet rundt stønad, og i stedet for at folk skal måtte bruke tida si på å nedverdige seg som en stakkar på nav og på potensielt meningsløse nav-tiltak bør man bruke tida på det man er god på. Hvor mange med grundere i magen er det ikke som aldri kommer i gang nettopp fordi trygdesystemet hindrer de eller fordi de ikke tar sjansen på å si opp søppeljobben for å kunne fokusere på grundervirksomheten ? jeg tror faktisk det er ganske mange. Dagens norske system opfordrer en til å være en slave som lever på nåde fra nav. prøv deg på egen kreativitet så mister du trygda!

 

jeg ser problemet med de "svakeste". de som trenger ekstraordinær støtte pga feks handicap. disse bør ha egne søknadspliktie ordninger på siden. De som har oppsrbeidet seg rett til en pensjon med en viss størrelse bør selvfølgelig heller ikke fratas de utsiktene de har basert livet sitt på helt uten videre. her må man ha overgangsordninger. hva gjelder de med inntekt så bør man jo kunne senke grunnfradraget slik at de netto faktisk ikke sitter igjen med 8000 pluss, men for de som har krav på stønad uansett, for de slipper man saksbehandling, og man frigjør tida og verdigheten deres til å gjøre noe nyttig og verdiskapende. summa summarum er jeg overbevist om at samfunnet tjener på dette.

 

heia finland! jeg har alltid hatt trua på finnenes klokskap... nå vekkes enda sterkere tro!

Lenke til kommentar

Bare for å "komplettere" angående behovsprøving:

 

Onde tunger sier at i spesielle innvandrerstrøk i/ved Oslo har organisert kriminelle nærmest "overtatt" saksbehandlinger i NAV. De tapper systemet med bl.a.  fiktive  lege-ærklæringer. Dette kan brukes som argument for automatisk borgerlønn.

 

Og tilårskomne skrantende "etnisk norske", som har betalt skatt i kanskje 40 år,  risikerer av NAV å bli  satt under administrasjon av gebrokkent snakkende veldig fremmedkulturelle som de ikke føler noe fellesskap med.  Dette føler mange av disse NAV-klientene som svært nedverdigende. 

 

Vi trenger alle korringeringer - og når FrP nå går inn for enda "hardere" NAV-administrasjon av trengende, så mener jeg de trenger korrigering. De bør vurdere borgerlønn og å legge ned NAV.  Anders Anundsen har jo mestret å bli korrigert før - så kanskje kan han reagere positivt på korrigering i denne saken også ? :-)   Kanskje er FrP en av de få partiene som tør å gå inn for å legge ned NAV - når de får tenkt seg om? Og det er jo ikke helt greit at trygde-mottakere risikerer fengsel dersom de klarer å ta seg en liten jobb ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Er du gal, har criminelle overtatt saksbehandlinger i NAV??

 

Do om de vet om det, kan de gå inn å fjerne dem. Om de ikke vet er det heller ikke grunn for å hevde det. Da er det løse påstander.

Bør være enkelt å sjekke iallefall.

 

Onde tunger :-)   som har lett spill siden NAV sin saksbehandling baserer seg på at en kan stole på de involverte.

Spørsmålet er om en kan/bør stole på dette i fremtiden. Anledning gjør tyv :-)

 

Det er foreløbig bare kommet frem enkelte eksempler på organisert juks med sykemeldinger og visstnok at noen trygdede kan jobbe på onkelen sin arbeidsplass o.l.   Det er vel praktisk talt umulig å kontrollere slikt.  Derfor kunne det være like greidt at alle trygdede fritt kunne jobbe når de kunne (tilsvarende borgerlønn)? 

 

Når en har god anledning til å jukse - og de som har denne anledningen kommer fra steder der du lett kan kjøpe seg "bevis" på at Mette Marit er mora di, så kan en jo tenke seg :-)   Eller ville ikke du bli misstenksom?  Slutter man å drive med korrupsjon straks en kommer til Norge - dersom juks og korrupsjon har vært en del av det klanstyrte samfunnet en kommer fra?  M.a.o. skal en basere seg på at Julenissen eksisterer? Alle partier - FrP inkludert (enda) - ser ut til å basere seg på dette :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Bare for å presisere igjen: dette har ikke noe med "rassisme" å gjøre - det er ren "matematikk" som man selvsagt har rett til fritt å utføre. Innvandrere har ikke "bedre" gener enn oss innfødte - som i sin tid f.eks. lett ble til torturister når betingelsene for det var til stede.

 

Men tenk deg at Jonas Gahr Støre hadde sitt liv i hendene på en "fremmed-kulturell" NAV-ansatt som f.eks. såg på han som "vantro" og ellers tydelig ikke delte grunnleggende verdier med han. Da tenker jeg at mr Støre ville lytte bedre til argumenter for borgerlønn :-)

 

I Norge liker vi å tenke at vi alle er i samme båt :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Nav-saksbehandler hjalp sin arbeidsledige samboer å jukse til seg Nav-stønader

http://www.osloby.no/nyheter/krim/Nav-saksbehandler-hjalp-sin-arbeidsledige-samboer-a-jukse-til-seg-Nav-stonader-7809551.html

 

Tjente minst 600.000 under bordet på verving av finske sykepleiere til norske sykehus.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/NAV-ansatt-domt-for-korrupsjon-6593048.html

 

Flere NAV-ansatte dømt for korrupsjon og underslag

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/flere-nav-ansatte-doemt-for-korrupsjon-og-underslag/a/23333903/

 

JA til borgerlønn og nei til byråkrati korrupsjon.

Endret av Finland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I forhold til dagens situasjon kan det fort bli som en evig "ferie" hvis man gjør ting riktig.

 

Ja, jeg har hørt at Kjell Inge Røkke bare ligger der på stranda med en paraply-drink i handa - hele dagen, 7 dager i uka :-) Han gidder knapt røre en finger. Det er dit vi alle ønsker oss :-) Himmelen selv! Så fort vi får borgerlønn, så drar vi dit.

 

Folk er mer primitive enn griser. Grisene tenker jo ikke bare på mat (penger) hele tiden. De vil ha sin posisjon i flokken (anerkjennelse) - og så vil de gjerne ha sex og de tar seg av familien sin. Menneskene, derimot, vil bare aller helst ligge på sofaen og gape opp etter borgerlønna si :-) De reagerer bare primitivt etter stimulanser - som er penger. Skal de gjøre noe, så må de sultes og en gullrot må være synlig forran. Enkel livsform :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Neida, det er ikke så farlig!

Det er viktig at alle som produserer og konsumerer betaler skatt slik at folk kan få betalt slik at de kan produsere og konsumere slik at de kan betale skatt...

KEK

/s

 

the-modern-economic-paradigm-5-638.jpg?c

 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke fremstillingen av borgerlønn som et slags luksusgode. I Norge så ville innføringen av borgerlønn medføre en betydelig innstramming av velfedsapparatet, og de eneste som ville kommet bedre ut enn i dag er de som går på sosialstønad eller lever på veldig lave ytelser.

 

Noe som lett dukker opp i bakhodet ifm slike betraktninger nå, er den nært forestående revolusjonen for robot-teknologi.

 

Bill Gates er vel en av de som har foreslått skatt på roboter, og det tror jeg litt i de baner man nå må tenke mer.

Deling av arbeid, borgerlønn.. vanskelig å si.

Men det virker vanskelig å komme unna, at der er noen betydelige utfordringer der, vi vil stå overfor om ikke lenge. Korrelert med økende befolkningsvekst, folkeforflytninger - og medisinske framskritt, som gjør at livslengen stadig øker.

Dette inkluderer også den genforskningen som kan få betydning for selve aldringsprosessen.

Lenke til kommentar

Noe som lett dukker opp i bakhodet ifm slike betraktninger nå, er den nært forestående revolusjonen for robot-teknologi.

 

Bill Gates er vel en av de som har foreslått skatt på roboter, og det tror jeg litt i de baner man nå må tenke mer.

Deling av arbeid, borgerlønn.. vanskelig å si.

Men det virker vanskelig å komme unna, at der er noen betydelige utfordringer der, vi vil stå overfor om ikke lenge. Korrelert med økende befolkningsvekst, folkeforflytninger - og medisinske framskritt, som gjør at livslengen stadig øker.

Dette inkluderer også den genforskningen som kan få betydning for selve aldringsprosessen.

 

Hvordan kan man skatte robotter om de ikke har lønn? Og er et dataprogram en robot?

 

Og robot-teknologi har lite med det du siterte. Borgerlønn skaper ikke penger, det flytter penger. Om robotter skulle føre til at staten får masse penger om 10 år, noe jeg tviler på, så flytter det fortsatt penger.

 

Det betyr at denne kommentaren er 100% riktig.

"I Norge så ville innføringen av borgerlønn medføre en betydelig innstramming av velfedsapparatet, og de eneste som ville kommet bedre ut enn i dag er de som går på sosialstønad eller lever på veldig lave ytelser."

Lenke til kommentar

I forhold til dagens situasjon kan det fort bli som en evig "ferie" hvis man gjør ting riktig.

 

Begrepet "ferie", slik vi bruker det, kommer vel fra en forestilling om et "industrisamfunn" der en var bundet til bestemte oppgaver i løpet av dagen.  "Ferie" er da tidsbegrenset frihet fra denne unaturlige rutinen. Samfunnet var materielt orientert og hirarkisk.

 

Når en nå egentlig (teknisk sett) har kapasitet til å dekke de grunnleggende materielle behov til alle (gjerne flere ganger), så fortsetter man gjerne på kunstig vis for å beholde strukturen/tankegangen fra en svunnet tid. Kanskje klarer man det ved bruk av vold?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...