Gå til innhold

[Løst] Okay, da starter vi med smarthus: noen som har noen erfaring med Popp hub?


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne med smarthus. 

 

Men etter å ha listet opp hva jeg ønsker å gjøre, har jeg funnet at jeg er nødt å finne en teknisk løsning som kan koble flere teknologier; jeg har ikke råd til å gjøre alt dette i Z-wave. 

 

Jeg ser nå litt på Popp. Virker interesant: så vidt jeg kan se en Rasberry Pi enhet med Z-wave datterkort og ferdig satt opp software. Jeg er nybegynner, så jeg har ikke peil på hvilken software de bruker, og vet ikke hvor mye kontroll man har uten å måtte knekke den opp og skifte SD kort. 

 

Men teoretisk skal den kunne klikke inn i nettet, få kontroll over Z-wave, og hvis Popp har gitt muligheten, burde man kunne få hacke inn WIFI protokoller som WEMO og mydlink på ett eller annet tidspunkt.  (Hue og Lightify er vistnok properitære Zigbee implentasjoner, så de kan ta seg ett stev med høye kneløft!)

 

Så da gjenstår billige enheter.  Så spørsmålet er om noen har prøvd å stikke en Tellstick Duo inn i en Popp. 

 

Og like interesant: er det noen som kjenner igjen softwaren som brukes på Popp bare ved å se på websidene ? http://www.popp.eu/wp-content/uploads/2015/09/SmartHome-UI-Dashboard_Popp.jpg

 

Mistenker de bare har tatt referanse plattformen til z-wave og plastra ett logo på det, men det er helt overkommelig for meg. Og da kommer automatisk spørsmålet : virker Tellstick duo på RaZberry med referanseprogramvaren?

 

Er det ulemper med denne plattformen jeg bør være klar over?

Endret av ChristopherT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser helt likt ut programvaren til raZberry modulen til Raspberry uten at jeg har sett på noe mer enn skjermbildet ditt.

 

Kjempe. Den underliggende kosten av denne enheten er tett på 1000 kr; med utsalgspris på 1600 kr snakker vi ren sminking av grisen; jeg vil tro alt jeg får RaZberry enheten til å gjøre, får jeg denne til å gjøre. (det var deprimerende lite om kompatiblitet med andre ting en Z-wave på websidene til Popp )

 

DA er det tilbake i google.  

Endret av ChristopherT
Lenke til kommentar

 

Det ser helt likt ut programvaren til raZberry modulen til Raspberry uten at jeg har sett på noe mer enn skjermbildet ditt.

 

Kjempe. Den underliggende kosten av denne enheten er tett på 1000 kr; med utsalgspris på 1600 kr snakker vi ren sminking av grisen; jeg vil tro alt jeg får RaZberry enheten til å gjøre, får jeg denne til å gjøre. (det var deprimerende lite om kompatiblitet med andre ting en Z-wave på websidene til Popp )

 

DA er det tilbake i google.  

 

 

Jeg har vel sett det beskrevet her inne at folk kjører både z-wave og tellstick på samme raspberry, så det skulle ikke være noe problem iallefall. - Jeg hadde planer om å kjøre domotics selv på min rpi2+razberry, men etter å ha rotet rundt inne der en stund fant jeg ut at det antagelig er like greit å bare bruke z-wave.me.

Lenke til kommentar

...og da var vi igang.

 

Jeg har fått tak i Popp hub, som i praksis er en Razberry pi, med zwave.me og zwave kort med ett merke på.

 

Første sensor ut, er en danalock, som kom helt greit inn i systemet, men er litt ensom.

 

Dette er en servostyring til låsbolt på innsiden. I utgangspunktet styrt av Bluetooth på rekkevidde, men med zwave støtte. Fra utsiden ser døren helt vanlig ut, man kan bruke nøkkel som vanlig, men i tillegg har du støtte for alle mekanismer for elektronisk dør.

 

Det er dessuten en julegave, så den er ikke fysisk installert enda.

 

Jeg har så langt bestilt en z-wave dings til for test, får se om jeg klarer pakke den ned eller om den kommer opp i morgen. Det er en fibaro røkdetektor, som er ment for husets styggeste rom, vaskerommet.

 

Jeg har i tillegg ønsket meg en tellstick til jul, som jeg er spent på hvor lett denne blir å integrere: en del core sensorer gidder jeg ikke betale dobbel pris på. Men spennende er det at enocean er direkte integrert og at HomeKit gateway er inkludert. Så langt ryddig å åpent.

 

Mange av rommene er kommet inn i systemet er kommet på plass, så fra nå av blir det vel en dings i måneden :-)

 

Noe som IKKE er på plass enda, er fast IP og hullet gjennom NAT og brannmuren. Det får bli dagens øvelse.

Lenke til kommentar

Hvis du får logget inn i et shell på den så kan du prøve

lsb_release -a

som en kommando, og se om du får svar eller feilmelding.

Linux distoer som ikke har lsb_release kommandoen har ofte en tekstfil i /etc med "version" eller "release" i navnet.

ls -l /etc/*release* /etc/*version*

vil vise deg slike filer hvis de finnes.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Note to self:

1. ikke bruk automatisk z-wave innmelding når du vet hvilken enhet det er, z-wave har ingen identifikasjonsprosess, så de enhetene som kommer inn uten type, blir generiske. Og da blir konfigurasjon vanskelig. Fabaro røykvarsleren har vært innmeldt 4 ganger før jeg forsto det.

2. Expert UI ER der, det finnes bare ikke link dit, så det må akseseres direkte fra URL. Når jeg begynner å vurdere TV interfacet, får jeg lete etter direkte url for det også.

 

Det jeg plages med nå, er å finne ut hvordan ting henger sammen, helt enkle ting som en graf som viser temperatur virker til å kreve programmering, og det tror jeg ikke på.

 

Og så var det sende SMS da

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...