Gå til innhold

Danskene, svenskene og islendingene er bedre på Internett enn oss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Regner med kategorien skill er hvor gode vi er til å bruke disse tjenestene eller lignende?

 

Nei, den indikatoren går på utdannelsesnivå. Forklaring finnes her, https://en.wikipedia.org/wiki/ICT_Development_Index.

 

Kina har ikke dårlig råd, og utbygging av infrastruktur i Kina betales av staten. Hva innbyggerne har råd til spiller ikke særlig rolle, når staten setter prisene. Uansett ligger Kina langt nede på listen - men har av de mest posistive utviklingene.

 

Det forklarer at alle landene i toppen scorer så høyt. De fleste landene har nær 100% literacy og nær 100% som er i nivå 1 og 2 i skolen.

 

Den kinesiske stat setter ikke prisene. Det er relativt lite som er direkte prisregulert av den kinesiske stat. Det som er prisregulert direkte blir mindre og mindre, noe som har holdt på i mange tiår allerede. De er med på å regulere priser, akkurat som vi gjør i Norge, men ganske sikker på at det er mer aggressivt enn vi gjør. 

http://www.out-law.com/en/articles/2015/may/chinese-broadband-providers-called-on-to-improve-internet-speeds-and-lower-prices/

Som du ser så er det ikke bare statlige selskaper, og statlige selskaper fungerer heller ikke nødvendigvis som en direkte forlengelse av staten. Statoil er jo og statseid, men de lever sitt eget liv som selskap likevel. Når det er sagt, så er det nok generelt lurt å følge oppfordringene fra staten. Du kan gjerne sette stoppere i staten sine planer om større internettdekning og lavere priser for å øke andelen kinesere med både nett, og rask netttilgang, men staten kan helt klart skape enda større problemer for deg som selskap. De vil jo essensielt at Internet-tilbyderene skal følge samme aggressive markedsandel strategi som Huawei og Xiaomi gjør f.eks. Det er noe svært mange kinesiske selskaper gjør for tiden. De følger den felles strategien hvor markedsandeler er viktig. Det er en veldig langsiktig strategi, som er sjelden i vestlig kapitalisme. Her gjelder det å få mest mulig profitt neste kvartal. Det å ha en strategi der du tjener lite, men får store inntekter om 5 år er ikke et alternativ.

 

Ellers er Kina veldig forskjellig. Du ser jo at Hong Kong og Macau er høyt oppe på listene (Hvorfor er ikke Taiwan med her som Kinesisk Taipei?). Hadde du tatt fra f.eks Shanghai området hadde de også scoret veldig høyt her. Tar du ytre Mongolia med derimot, så blir tallene plutselig lave. Det tar heller ikke lang tid for kineserene å bygge ut noe, når de fokuserer på det. Kina doblet verdens høyhastighetsjernbane på 5 år, og har nå 50% av verdens høyhastighetsjernbane. 5 år. Noe de hadde planlagt og foreberedt i lange tider i forveien, når alt var klart så var det jo ingen grunn til å ikke bare strekke høyhastighetsnettet gjennom hele landet. Det er og verdt å merke seg at Kina ligger milevis foran India, som utifra geografi og befolkning er lettere å dekke. Og mens Kina har klare, lette og åpenbare måter å gjøre noe med det, er det langt vanskeligere å få det til i India.

 

Generelt er det jo land der staten tar seg av og sørger for skikkelig utbygging av infrastruktur, som også får den beste. Hvis du lar det være opp til private aktører blir det mange prosjekter som ikke lønner seg direkte for dem. For staten derimot kan det lønne seg for samfunnet som helhet, og de bevilger derfor penger til det. Sør-Korea er jo sånn sett et unntak med det spesielle selskap/stat forholdet.

 

 

Og høyrøstede naboer med potensiale til lå sprenge dem til helvete.  :)

 

Hvis Nord-Korea går til krig, så må de sloss mot Kina, USA, Japan og Sør-Korea. Er ikke så veldig sikker på hvor stort potensiale de har til å gjøre noe som helst egentlig. De er bare plagsomme, og skaper trøbbel for alle.

Lenke til kommentar

 

Det er en total skam at jeg, i 2015 (nesten 2016), skal måtte leve med 6 mbit. Spesielt med tanke på at barnehagen på andre siden av veien har fiber.

 

Du har i det minste tilgang til fibernett på dagtid, da ... :tease:

 

I wish.

 

 

Det er en total skam at jeg, i 2015 (nesten 2016), skal måtte leve med 6 mbit. Spesielt med tanke på at barnehagen på andre siden av veien har fiber.

Som tidligere telenoransatt kan jeg si at du ikke akkurat er alene om å føle på slik urettferdighet.

 

Det er dog absolutt ingen skam i det hele tatt at du bare har 6 mbit. Private aktører følger sine egne interesser og har ikke noe spesifikt ansvar for å tilby deg noe bedre. Jeg husker fra tiden i Telenor tilbake til en kunde som bodde forholdsvis sentralt i Oslo. Problemet var at han fra gammelt av hadde et kabelstrekk på flere kilometer som kun kunne gi han rundt 0,5 mbps. For å legge om dette måtte Telenor ha gravd opp betraktelig mye vei, noe som også ville medført stenging av diverse veier og ganske betydelige kostnader med andre ord. Dette på tross av at han kun var noen få hundre meter fra nærmeste sentral per dags dato. Det er ikke alltid det føles rettferdig, men noen ganger er det bare vanskelig å få til.

 

Angående fiberen på andre siden av veien. Ettersom fiber fortsatt er i utbyggingsfasen er det ofte lurt å være litt på i forhold til fiberleverandøren. De er ofte behjelpelige hvis man selv også kan være interessert i noe egenarbeid.

 

Jo, det er faktisk en skam. Ikke en skam for meg personlig, men for samfunnet generelt. Norge liker å skryte av at det er verdens beste land å bo i. I 2015 så burde man ikke måtte leve som i 2004 når det gjelder internettilgang. Dette er nok et eksempel på at Norge er verdens beste land i bo i for de med penger.

For folk flest så er ikke 6 mbit bredbånd, men Telenor og andre selskaper kan markedsføre det som bredbånd fordi staten definerer 1 mbit som bredbånd. 6 mbit er såvidt nok til å strømme 720p med Netflix. USA har kanskje verdens verste bredbåndsmarked, men de har i det minste klart å definere bredbånd til rundt 20 mbit.

 

Når det gjelder utbygging, så er det lagt fiber helt frem til andre siden av veien. Både Telenor, Eidsiva og Canal Digital nekter å fortsette utbyggen fordi det visstnok ikke er nok hus her. Det ble i fjor sent en underskriftkampanje til Eidsiva med rundt 600 underskrifter, for å få dem til å bygge ut nettdekningen her. Dette er 600 kunder som var villige til å spleise på utbyggingen. De nekter fortsatt.

 

Telenor kunne også trukket kobberen fra sentralen over veien sammen med strømkablene (noe de uansett gjør 500 meter lenger opp i veien), og dermed kortet ned kabelmeteren til boligen min med 1 km, men det vil de heller ikke gjøre.

Lenke til kommentar

Sør Korea har veldig bra hastighet lokalt i nettene sine, men hvor bra er de internasjonellt?

Hjelper ikke med 1gbps fra deg til ISP, når ISP til f.eks USA ikke lar deg nytte mer enn 2-3mbit/s ved stressede tider på dagen.

Dette er noe som går igjen i hele sør-asia, høy hastighet lokalt, og dårlig hastighet til den vestlige verden.

Lang delay er også vanlig.

Lenke til kommentar

Norge er muligens det beste landet å bo i totalt sett, men det betyr ikke at vi er nr 1 i alle kategorier. Mange som er nr 1 i samlede rankinger er ikke nr 1 en eneste underkategori. Det å være nr. 4 i alt kan fint gi nr 1 sammenlagt. Så når du tar med dette er ikke rankingen vår dårlig i det hele tatt. Men akkurat som HDI rankinger og underkategorier. Selv om Norge er bra totalt sett er det og plasser der det er veldig dårlig. I Rogaland er jo f. Eks Altibox veldig store. Store deler av Stavanger har tilgang til deres nett. Det starter på 35/35 med en per mb kostnad som er veldig lik andre aktører. Det betyr at det er utrolig mange som sitter på rask nett og trekker oppover. Dekning og hastighet går på befolkning, ikke areal. Dessuten er hastighet lite viktig i denne rapporten.

 

Kunne vi hatt bedre? Ja, staten kunne sørget for det. Likevel har det seg sånn at staten skal sørge for at vi fortsatt er verdens beste land å bo i. Hvis vi bruker alle pengene på fiber, hvordan går det med HDI rankingen da? (Ja, jeg overdriver her). Så med tanke på det ville jeg ikke kalt en topplassering en skam. For meg virker dette ganske bra.

Lenke til kommentar

Sør Korea har veldig bra hastighet lokalt i nettene sine, men hvor bra er de internasjonellt?

Hjelper ikke med 1gbps fra deg til ISP, når ISP til f.eks USA ikke lar deg nytte mer enn 2-3mbit/s ved stressede tider på dagen.

Dette er noe som går igjen i hele sør-asia, høy hastighet lokalt, og dårlig hastighet til den vestlige verden.

Lang delay er også vanlig.

Du er klar over at folk i Asia også har serverene sine i asia? Folk i Sør Korea bruker også Koreanske tjenester. Det betyr at nesten alle i SK har både veldig bra nett og nesten ikke delay for tjenestene de bruker. Det er bare fordi folk i Vesten bare er opptatt av oss selv at vi ikke vet at de tjenestene vi har nødvendigvis er best eller brukt av alle.

 

Mange tjenester må også ha lokale servere for å følge loven. Som også er lukket for trafikk fra andre land.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

Sør Korea har veldig bra hastighet lokalt i nettene sine, men hvor bra er de internasjonellt?

Hjelper ikke med 1gbps fra deg til ISP, når ISP til f.eks USA ikke lar deg nytte mer enn 2-3mbit/s ved stressede tider på dagen.

Dette er noe som går igjen i hele sør-asia, høy hastighet lokalt, og dårlig hastighet til den vestlige verden.

Lang delay er også vanlig.

Du er klar over at folk i Asia også har serverene sine i asia? Folk i Sør Korea bruker også Koreanske tjenester. Det betyr at nesten alle i SK har både veldig bra nett og nesten ikke delay for tjenestene de bruker. Det er bare fordi folk i Vesten bare er opptatt av oss selv at vi ikke vet at de tjenestene vi har nødvendigvis er best eller brukt av alle.

 

Mange tjenester må også ha lokale servere for å følge loven. Som også er lukket for trafikk fra andre land.

 

Jeg bor i Asia, jeg tror har en viss formening om hvordan det fungerer.

 

Norge har veldig bra kobling til verden rundt seg, og asiatiske land har rimelig dårlig kobling til verden rundt seg.

Trafikken min til USA og Europa routes ofte gjennom korea, og hastigheten til korea er gjerne 50+mbit/s, og hastigheten videre til usa er gjerne under 1mbit/s.

 

Ting som brukes av asiatere som ikke hostes i asia, og er håpløst tregt:

Facebook

Youtube

Netflix

Google søk

SW Updates fra microsoft

DNS lookups havner ofte mot amerikanske dns'er, og dette tar evigheter.

Driver-oppdateringer, nvidia og intel lager drivere på 200+mb, dette kan ta 1 minutt, og det kan ta 4 timer

 

Mange av disse tingene caches, og lokale servere finnes for en del tjenester, men med en gang en reklamebanner skal laste fra usa, eller noen har delt et bilde fra et annet land, så henger hele tjenesten i 5-6-7 sekunder.

Lasting av nettsider i norge måles ofte på millisekund nivå nesten uansett hva slags content det er, og her nede lastes sjeldent hele siden klart under 5 sekunder.

Opplevelsen kan ikke sammenlignes, selv om throughput under optimale forhold er den samme.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Asia, jeg tror har en viss formening om hvordan det fungerer.

 

Norge har veldig bra kobling til verden rundt seg, og asiatiske land har rimelig dårlig kobling til verden rundt seg.

Trafikken min til USA og Europa routes ofte gjennom korea, og hastigheten til korea er gjerne 50+mbit/s, og hastigheten videre til usa er gjerne under 1mbit/s.

 

Ting som brukes av asiatere som ikke hostes i asia, og er håpløst tregt:

Facebook

Youtube

Netflix

Google søk

SW Updates fra microsoft

DNS lookups havner ofte mot amerikanske dns'er, og dette tar evigheter.

Driver-oppdateringer, nvidia og intel lager drivere på 200+mb, dette kan ta 1 minutt, og det kan ta 4 timer

 

Mange av disse tingene caches, og lokale servere finnes for en del tjenester, men med en gang en reklamebanner skal laste fra usa, eller noen har delt et bilde fra et annet land, så henger hele tjenesten i 5-6-7 sekunder.

Lasting av nettsider i norge måles ofte på millisekund nivå nesten uansett hva slags content det er, og her nede lastes sjeldent hele siden klart under 5 sekunder.

Opplevelsen kan ikke sammenlignes, selv om throughput under optimale forhold er den samme.

 

 

Så Norge har god tilkobling til verden, men Asia har ikke. Altså er USA/Europa regnet som verden. Det illustrerer vel det jeg mener med at vi bare ser på oss selv som om vi er de eneste. Anbefaler deg å se på befolkning i Kina vs EU + USA. De har dårlig linje ut, men vi har like dårlig linje ut. I motsetning til oss så bruker de ikke eksklusivt bare sine egne tjenester derimot.

 

Du sier Facebook brukes, men i Korea så bruker så godt som alle Kakao Talk, og her er konkurrenten Line, som brukes mye i Japan, eller Weibo som brukes i Kina. I Korea er jo Facebook for de som skal nå ut til noen andre, fordi folk her nekter å bruke noe annet enn vestlige tjenester.

 

Tjenester som Youtube og Netflix finnes det utrolig mye av. Twitch er jo f. eks veldig stort her og et hett tema. Likevel blir twitch absolutt knust av kinesiske sider. Og ja, det finnes flere av dem som knuser twitch, selv om de altså faktisk har konkurranse. Det samme gjelder for Korea. De ser ikke på twitch, de ser på afreeca tv.

 

Søk bruker jo folk Naver til, ikke så mye Google der. Eller Baidu for Kina.

 

Det med DNS vet jeg ikke noe om, men er nok og forskjellig fra land til land. Vet du at Intel/MS/Nvidia ikke har noen servere i noen land i Asia? For hvis MS skal sende SW oppdateringer til Kina så må jo det i praksis bare overta linjen mellom Kina og USA den dagen og umuliggjøre det meste annet.

 

Det du sier om Norge stemmer ikke. Når jeg går på r/leagueoflegends og trykker en link som slutter på .kr eller .cn så tar det ganske lang tid før nettsidene laster (faktisk bedre å bruke VPN). Og det finnes mange kilder og informasjon som finnes på koreanske eller kinesiske nettsider.

 

Når det er sagt er det jo land som India f.eks som bruker stort sett facebook(om jeg ikke tar feil), og det finnes andre land der de bruker flere amerikanske tjenester. For land som Sør-Korea og Kina derimot så ser jeg ikke problemet? Hvis du kommer der som utlending og er vant med å bruke tjenester vi bruker her og nettsider med servere her, så ja det er et problem. Hvis alle vennene dine bruker kakao talk, hva betyr det at Facebook går tregt? Spesielt når Kakao-tjenestene er klart overlegne i design (fullt integrert skikkelig Material design, og ikke en web-port som FB), funksjoner, sikkerhet osv. Hvorfor skulle du bruke noe som er dårligere på alle måter? Er bare vi som er stuck med FB sitt dårlige design ol. fordi alle bruker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere dette kommer av?

 

Det er ikke penge mangel i norge.

 

Så enten er dette med orginasering av kommunale midler, staten\kommunene gir lite penger til utbygging av bredbånd sammenlignet med andre land? Eller at internetlevrandørene sørger for det er lite konkuranse derfor er det dyrt i norge?

 

Det kan vel også ha noe med i norge er det mye fjell, sjø og varierene bebyggelse særlig nordlig delen av landet.

Som gjør at det blir langt dyrere å legge fiber og vedlikeholde det.

 

Derfor er mobilt bredbånd og ADSL samt sattelit, brukt store deler av landet for de som bor langt unna byer og tette steder.

 

Ikke noe nytt at norge er faen meg gjerring, sjekk hvordan det er i Svergie, se hvordan det er i Norge. Måtte søren meg kaste ut lærere pga "mangel på penger". Og i det samme så skryter de over å vær rike.

Lenke til kommentar

Jo, det er faktisk en skam. Ikke en skam for meg personlig, men for samfunnet generelt. Norge liker å skryte av at det er verdens beste land å bo i. I 2015 så burde man ikke måtte leve som i 2004 når det gjelder internettilgang. Dette er nok et eksempel på at Norge er verdens beste land i bo i for de med penger.

For folk flest så er ikke 6 mbit bredbånd, men Telenor og andre selskaper kan markedsføre det som bredbånd fordi staten definerer 1 mbit som bredbånd. 6 mbit er såvidt nok til å strømme 720p med Netflix. USA har kanskje verdens verste bredbåndsmarked, men de har i det minste klart å definere bredbånd til rundt 20 mbit.

Det vil alltid være outliers i en statistikk og det er ikke en skam. Du kan absolutt ikke kalle det en skam. Det er ingen menneskerettighet å ha raskere nett en 6 mbit, heller ikke i verdens beste land. Det er å forvente uansett i hvilket land man snakker om at det finnes folk som ikke har tilgang til superraskt bredbånd enda. Sånn er det bare. Velkommen til den virkelige verden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...