Gå til innhold

Bedre lyd til headset fra PC (noob)


Anbefalte innlegg

Jeg har et relativt dyrt studio-headset jeg fikk i gave for en noen år siden og som spiller så det rister i skallen når jeg plugger det i mobiltelefonen. Når jeg kobler det til PC-anleggets line-out minner elementene mer som to slappe vaffelhjerter i forhold. Har prøvd å koble direkte i lyd-ut fra PCen for å sjekke om det var anlegget sin feil, men det var like svett lyd derfra.

 

Så, uten å blakke meg totalt, hvordan kan jeg oppnå bedre lyd fra PCen? Vil et nytt lydkort gjøre susen? Eller er DAC tingen? Hodetelfonforsterker (??) Pr. nå går lyden ut fra onboard lydkort på hovedkortet (realtek standardgreier).

 

Det gjelder utelukkende lytting til musikk i headsettet, ikke spill, film eller noe som helst annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Line out er ikke designet for å drive hodetelefoner. Se om du finner en port for hodetelefon eller evt at du kan justere porten til å drive hodetelefoner i Realtek sin software. Har vært borti at innstillinger i Windows kontrollpanel utenom standard volumkontroll som er nederst til høyre kan dempe lyden en del.

 

Hvis ingenting av dette funker kan du jo teste med en DAC eller shoppe f.eks Xonar fra ASUS. Meget gode kort til en fornuftig pris som matcher høvelig bra med hodetelefonen din.

Lenke til kommentar

Hm. Virker som det muligens heller mot en DAC av noe slag. Jeg har forøvrig et Asus Xonar lydkort (USB), men det er noen år gammelt og leverte samme resultat. Problemet er vel mangel på EQ, fordi spesielt low-ends blir slappe fra PCen. På telefonen (Sony Z2) får jeg lett til å spille ubehagelig høyt samtidig som den øker noenlunde jevnt over alle frekvensene. Fra PC er det kun mid/high som henger med, mens bassen nærmest forsvinner ved høye volum.

Lenke til kommentar

Bruker selv en Fiio E17 og den klarer å drive f.eks HD 650 på et anstendig volum på maks og med 12 dB gain i menyen, og de er ikke spesielt lettdrevne. Har du en lettdrevet hodetelefon kan du greit nå et ganske høyt lydnivå.

Har ikke klart å bunne E17 sånn at den får åndenød på noe vis selv med alt inkl. EQ justeringer på max.

Nå er vel modellen av markedet men de andre E17K og E18 modellene skal være greie erstatninger evt. E07K hvis Fiio er av interesse. De skal holde lineært frekvensspekter innenfor 0.1 dB for 20-22050 Hz.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...