Gå til innhold

Ekstern harddisk som ikke fungerer - hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har havnet i en liten situasjon som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med!

Det har seg slik at jeg (selvfølgelig  :hrm:) mistet min eksterne harddisk i gulvet, og nå fungerer den ikke lenger slik som den skal.

Når jeg først prøvde å koble harddisken i PCen etter fallet kom det en rekke pipelyder som etter hvert ga seg, men som gjentok seg hver gang jeg koblet inn / ut harddisken. 

Jeg bestemte meg derfor for å "demontere" harddisken og kikke litt inn under kabinettet, men jeg har dessverre ikke den nødvendige kunnskapen til å feilsøke. Jeg demonterte alt bortsett fra det siste metalldekselet som beskytter selve disken. 

Når jeg så koblet harddisken i PCen i etterkant av dette, så var pipingen borte. Når jeg nå kobler harddisken i PCen hører jeg faktisk den lyden som indikerer at man har koblet et medium til PCen, og jeg har muligheten til å løse ut harddisken med trygg fjerning. MEN - harddisken dukker ikke opp i min datamaskin, så jeg får altså ikke tilgang til innholdet.

 

Hvis jeg går inn på "enheter og skrivere" på kontrollpanel, så finner jeg harddisken under enheter, men jeg klarer ikke å gå inn på harddisken.

 

Harddisken lyser (blinkende lys) og du kan høre at den starter når jeg kobler den i PCen.

 

Noen som har tips / informasjon som kan være til hjelp? 

Jeg har ganske mye viktig innhold på den harddisken, så jeg håper virkelig at ikke alt er tapt :)

Takk!

 

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ta en titt i Disk Management (Adm. Tools --> Comp. Management)? Ligger den der?

 

Kanskje den bare på initieres (noe som heter import foreign disk iallfall). Hvis du er heldig så har du bare ødelagt det eksterne kabinettet i fallet, slik at drevet fungerer fint på SATA direkte i maskinen.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det verste som kan skje en ekstern harddisk er at den havner i gulvet mens den er koblet til en maskin, den snurrer da rundt med flere tusen omdreininger i sekundet mens den lander mot gulvet. Det som da skjer er at akslingen blir slått skjev.

 

Det er lite man kan gjøre for å reparere dette etterpå, men hvis du klarer å kopiere ut allt som er lagret på den så gjør det og kast den etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det verste som kan skje en ekstern harddisk er at den havner i gulvet mens den er koblet til en maskin, den snurrer da rundt med flere tusen omdreininger i sekundet mens den lander mot gulvet. Det som da skjer er at akslingen blir slått skjev.

 

Det er lite man kan gjøre for å reparere dette etterpå, men hvis du klarer å kopiere ut allt som er lagret på den så gjør det og kast den etterpå.

Hvilke disker spinner rundt med flere tusen omdreininger per sekund?

De raskeste diskene jeg kan komme på spinner rundt med 15 000 rpm og det er 250 i sekundet....

 

Skjev aksling på en disk har jeg aldri hørt om, og jeg har vært borti endel, men bevares, jeg slutter aldri å bli overrasket...

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det verste som kan skje en ekstern harddisk er at den havner i gulvet mens den er koblet til en maskin, den snurrer da rundt med flere tusen omdreininger i sekundet mens den lander mot gulvet. Det som da skjer er at akslingen blir slått skjev.

 

Det er lite man kan gjøre for å reparere dette etterpå, men hvis du klarer å kopiere ut allt som er lagret på den så gjør det og kast den etterpå.

Hvilke disker spinner rundt med flere tusen omdreininger per sekund?

De raskeste diskene jeg kan komme på spinner rundt med 15 000 rpm og det er 250 i sekundet....

 

Skjev aksling på en disk har jeg aldri hørt om, og jeg har vært borti endel, men bevares, jeg slutter aldri å bli overrasket...

 

Mulig det ble feil at det er flere tusen omdreininger hvert sekund, men at akslingen blir skjev har jeg sett med mine egne øyne, Samboeren til en kollega av meg snublet i kabelen mellom laptop og ekstern hd.

Kollegaen av meg tok harddisken med på jobb og åpnet den for å se, og akslingen til motoren som spinner platene rundt i harddisken var faktisk skjev.

Det var nok at harddisken ramlet fra vanlig stuebord høyde og ned i gulvet og så var skaden skjedd og den var uopprettelig.

Lenke til kommentar

Dersom akslingen er synlig skjev er disken ihvertfall kondemneringsklar. Lesehodet ligger og flyter noen mikrometer (ish) unna platen, og hvis denne avstanden tukles med vil lesehodet enten være for langt unna eller ligge helt inntil og skrape den opp.

 

Nå vet jeg ikke hvilken type disk TS har, men uavhengig av om den er 2.5" eller 3.5" har den SATA-tilkobling på innsiden av det ytre kabinettet.

 

2.5" (typisk WD Passport og lignende, små og tynne disker som kun har en USB-kabel):

$T2eC16dHJHoFGl!3dvjnBSVl7jOn0w~~_32.JPG

 

3.5" (større disker som krever egen strømtilførsel i tillegg til USB-kabel):

hard-drive.jpg

 

Selv om diskene har ulik formfaktor har de samme tilkobling. Har du en stasjonær PC tilgjengelig (samt en ekstra SATA-kabel) kan du koble disken til internt i maskinen. Tilkoblingen helt til venstre er SATA-strøm, like til høyre for denne igjen er SATA-porten (dataoverføringsporten, og disse to er like på tvers av modellene. Eller du kan bruke en dokkingstasjon. En av de vanligste feilene på eksterne disker er nemlig at SATA-til-USB-overgangen i harddiskkabinettet slutter å virke ordentlig, så dette kan være vel verdt et forsøk.

 

Om den interne harddisken derimot har fått en fysisk (ikke nødvendigvis synlig) skade vil ikke dette hjelpe. Eneste løsning da vil isåfall være IBAS, men da bør du være forberedt på å betale dem et femsifret beløp for jobben.

 

Til neste gang, husk backup.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Takk for svar :)

 

Jeg skulle ha vært mer presis i mitt første innlegg:

 

Harddisken det er snakk om er en WD Elements 1.0 TB 2.5".

 

Jeg legger ved et bilde av typen.

 

Jeg har tatt ut harddisken fra selve kabinettet, og du kan høre tydelig at disken jobber og starter når jeg kobler den i PCen, men dessverre finner jeg den ikke på min datamaskin!

 

Finnes det noen måte for meg å hente ut informasjonen på?

 

Jeg finner som sagt harddisken under "enheter og skrivere" på kontrollpanel, men verken feilsøking eller andre alternativ hjelper meg å få tilgang til disken.

 

Jeg har vurdert å kjøpe et eksternt harddisk-kabinett ala "http://www.raidsonic.de/products/external_cases/external_cases_25/index_en.php?we_objectID=433", for jeg har hørt noen si at det kan hjelpe å koble harddisken i en slik, men jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan det skal hjelpe. 

 

Noen andre ting jeg kan prøve / eventuelt noe programvare jeg kan bruke for å hente ut informasjonen på disken?

 

Takker for all hjelp og beklager for sent svar!

post-266060-0-08040400-1450650189_thumb.jpg

Endret av Hårek
Fjernet mega-sitat med bilder
Lenke til kommentar

 

Men jeg har jo ikke sånn SATA-kobling på harddisken min, jeg har en USB 3.0 Micro B. 

 

Du må demontere det eksterne kabinettet og ta HDD'en ut. Da passer kabelen jeg linket til rett på HDD'en.

Lenke til kommentar

WD Passport har ikke SATA port tilgjengelig hvis du åpner den. USB tilkoplingen er loddet på, så du kan ikke bruke den som intern disk. Det høres ut som din er laget på samme måte. Siden du finner disken under device manager er det en liten mulighet for at du kan finne noe lavnivå verktøy som kan redde data. Men jeg tviler. Tror Windows kun rapporterer om USB-tilkoplingen. Det finnes firma som kan redde data for deg, men det er rådyrt. 

 

Heretter bør du huske å ta backup.  :hm:  Diskcrash skjer før eller senere med alle disker som er i jevnlig bruk, selv uten uhell...

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

WD Passport har ikke SATA port tilgjengelig hvis du åpner den. USB tilkoplingen er loddet på, så du kan ikke bruke den som intern disk. Det høres ut som din er laget på samme måte. Siden du finner disken under device manager er det en liten mulighet for at du kan finne noe lavnivå verktøy som kan redde data. Men jeg tviler. Tror Windows kun rapporterer om USB-tilkoplingen. Det finnes firma som kan redde data for deg, men det er rådyrt. 

 

Heretter bør du huske å ta backup.  :hm:  Diskcrash skjer før eller senere med alle disker som er i jevnlig bruk, selv uten uhell...

Ja, bør virkelig huske å ta backup!

 

Vet at det finnes firma som redder data, men dette er som du sier - skamdyrt. 

 

Håper virkelig at jeg på en eller annen måte klarer å løse dette selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...